Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vain käsitä eläkeikää

Vierailija
01.07.2021 |

Nyt on moni työkaveri jäänyt eläkkeelle 63-64 - vuotiaana. Oma eläkeikäni on kuitenkin 67v 7 kk. Miten tämä näin voi olla? Muuttuu vielä varmaan monet kerrat ennen kuin tuo ikä koittaa, mutta eihän tuo ole reilua?

Kommentit (273)

Vierailija
241/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos eläköitymiseen on ainakin 40v niinkuin mulla tällä hetkellä (varmaan nousee vielä tuostakin) niin tuskin mistään eläkepäivistä kannattaa haaveilla. Ennemmin kerryttää varallisuutta, jotta voi hypätä oravanpyörästä heti kun haluaa.

Tämähän se pläni on itselläkin. Heti kun saa talon maksettua ja vähän karkkirahaa säästöpossuun, niin todellakin otan loparit.

Onneksi ei ole kersoja siunaantunut riesoiksi, niin tuo on mahdollista.

Vierailija
242/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Epätoivo ja itku tulee kun miettii että eläkeikä on tällä hetkellä mulla 68v 8kk. Ei tuon ikäisenä enää jaksa. Todennäköisesti tervettä eloa on jäljellä niin vähän, etten ikinä saa vain nauttia elämästä.

Lyhennettäisiinpä työviikon kestoa pian.

Mulla 68 v 10 kk. Olen aloittanut töiden teon 16 vuotiaana (ilman eläkertymää 23-vuotiaaksi 😒). Työ on ollut niin kuormittavaa ja aikaa vievää, etten todellakaan jää odottamaan mitään eläkepäiviä. Fyysiset vaivat, vakavat sairastumiset tai se viikatemies ei toki aikaa katso, mutta kyllä haluan päästä elämään leppoisammin jo silloin, kun todennäköisyys terveille vuosille on vielä suurempi. Miten se sitten toteutuu on toinen juttu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Mun molemmat vanhemmat jäi eläkkeelle 65-vuotiaina. Viimeiset vuodet oli jo niin sähläystä ja sekavaa touhua et ihmettelen miten ne pärjäsi. No samaa hommaa tehnyt 40v et rutiinilla meni, mut nuoremmilta tuskin olisi hyväksytty samoja sähläystä. Äitini mm kieltäytyi käyttämästä tietokonetta työssään vaikka olisi tarvinnut. Pelkäsi kai ettei opi ohjelmaa tms. Eivät olisi mitenkään selvinneet 67v asti, vaikka terveys oli ok niin vanhuushömppä olisi ollut jo liikaa. En tiedä miten kuvitellaan et meidän sukupolvi olisi yhtään kykenevämpää, vaikka tietokonetta nyt osataan käyttää.

Onko äidilläsi muistisairaus? Olen itse 65 ja minulla ei ole vaikeuksia käyttää tietokonetta. Tunnen myös ex-työkavereita, minua 10v vanhempua jotka sujuvasti hoitavat asiansa. Emme ole it-asiantuntijoita. En myöskään sähläillyt töissä, voisin olla siellä vieläkin.

Ei siinä mitään muistisairautta tarvita, vaan pelkästään nivelvaurioita sormissa tai näköongelmia, joita ei voi silmälasilla ja leikkauksella korjata. 

Mun äiti ei enää pystynyt käyttämään tietokonetta n. 60v iässä oli ammatiltaan kirjanpitäjä, kun oli ammattitautina sormien ja nivelten kulumat, kun oli  hakannut laskukonetta ja kirjoittanut kirjoituskoneella kymmeniävuosia sokkona ja nivelrikko ja kulumat. Vaikka muuten päätoimi ja olisi pitänyt saada uudet sirmet.  Nykyiset tietokoneet ovat niin herkkiä. 

Vierailija
244/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minäkin pääsen eläkkeelle joskus lähempänä seitsemääkymmentä. Siellä minä sitten harmaapäänä kädet tutisten korjailen oppilaiden aineita. Toivottavasti yläkouluikäiset kohtelevat minua asiallisesti, kun rollaattorin kanssa kuljen koulun käytävillä.

Sairaanhoitajat ovat varmaan tuossa vaiheessa jo osastopotilaina itsekin. Sieltä sitten vaan aamuisin nousevat hoitamaan niitä muita osastopotilaita.. Näppärää kun asuu jo työpaikalla valmiiksi.

Olen sairaanhoitaja ja jäin eläkkeelle 67 vuotiaana. Olisin voinut vielä jatkaakin, mutta mieheni sairastui ja ajattelin, että hän tarvitsee minua kotona. No nyt hän on taas jo toipunut ja on omatoiminen eläkeläinen. Teen edelleen osa-aikaista sh-keikkatyötä hoivakotiin ja ovat siellä tyytyväisiä, kun saavat kokeneen hoitajan paikkaamaan hoitajapulaa. En huomaa mitenkään, että suoriutuisin heikommin työstäni verrattuna nuorempiin.

Vierailija
245/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minäkin pääsen eläkkeelle joskus lähempänä seitsemääkymmentä. Siellä minä sitten harmaapäänä kädet tutisten korjailen oppilaiden aineita. Toivottavasti yläkouluikäiset kohtelevat minua asiallisesti, kun rollaattorin kanssa kuljen koulun käytävillä.

Sairaanhoitajat ovat varmaan tuossa vaiheessa jo osastopotilaina itsekin. Sieltä sitten vaan aamuisin nousevat hoitamaan niitä muita osastopotilaita.. Näppärää kun asuu jo työpaikalla valmiiksi.

Olen sairaanhoitaja ja jäin eläkkeelle 67 vuotiaana. Olisin voinut vielä jatkaakin, mutta mieheni sairastui ja ajattelin, että hän tarvitsee minua kotona. No nyt hän on taas jo toipunut ja on omatoiminen eläkeläinen. Teen edelleen osa-aikaista sh-keikkatyötä hoivakotiin ja ovat siellä tyytyväisiä, kun saavat kokeneen hoitajan paikkaamaan hoitajapu

Ker too siis kai ken työn to del li ses ta kuor mit ta vuu des ta tai o let pi tä nyt it se si hy väs sä kun nos sa.

(Tämä sama kommentti jäi äsken asiattoman sisällön vuoksi tarkistukseen. 😄) 

Vierailija
246/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minulla on myös eläkeikä lähempänä seitsemääkymppiä. Töissä varmaan sitten rollaattorin kanssa loppuajasta kuljettelen jauhosäkkejä. Työskentelen leipurina.

Se jauhosäkkihän menee kivasti siihen rollan etukoriin, sen kanssa sitten kivasti kelkot menemään siellä leipomossa :D

Vierailija
247/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että jokaisella on velvollisuus yrittää pitää itsensä hyvässä kunnossa. Tietysti sairauksille ei kukaan mitään voi ja jotain pientä kremppaa minullakin on, mutta en anna sen haitata elämääni. Toivon tietysti terveitä päiviä itselleni ja läheisilleni, terveys ei ole koskaan itsestään selvyys.

Kyllä hoitotyön tekeminen on kuormittavaa, jokainen työ omalla tavallaan ja riippuu tietysti henkilön voimavaroista ja elämäntilanteesta, miten jaksaa kohdata työn aiheuttaman stressin.

Mutta olen aina pitänyt sh:n työstä, viihdyn ihmisten parissa ja saan iloa työstäni.

Vierailija
248/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ajattelen, että jokaisella on velvollisuus yrittää pitää itsensä hyvässä kunnossa. Tietysti sairauksille ei kukaan mitään voi ja jotain pientä kremppaa minullakin on, mutta en anna sen haitata elämääni. Toivon tietysti terveitä päiviä itselleni ja läheisilleni, terveys ei ole koskaan itsestään selvyys.

Kyllä hoitotyön tekeminen on kuormittavaa, jokainen työ omalla tavallaan ja riippuu tietysti henkilön voimavaroista ja elämäntilanteesta, miten jaksaa kohdata työn aiheuttaman stressin.

Mutta olen aina pitänyt sh:n työstä, viihdyn ihmisten parissa ja saan iloa työstäni.

Edellinen on vastauksena tähän kommenttiin.

Ker too siis kai ken työn to del li ses ta kuor mit ta vuu des ta tai o let pi tä nyt it se si hy väs sä kun nos sa.

(Tämä sama kommentti jäi äsken asiattoman sisällön vuoksi tarkistukseen. 😄) 

Ohiksena, tämä uusi vauva.fi palsta on paljon kömpelömpi versio edelliseen verrattuna.

Vierailija
249/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen sairaanhoitaja ja jäin eläkkeelle 67 vuotiaana. Olisin voinut vielä jatkaakin, mutta mieheni sairastui ja ajattelin, että hän tarvitsee minua kotona. No nyt hän on taas jo toipunut ja on omatoiminen eläkeläinen. Teen edelleen osa-aikaista sh-keikkatyötä hoivakotiin ja ovat siellä tyytyväisiä, kun saavat kokeneen hoitajan paikkaamaan hoitajapu

Ja samalla viet sen 50+ ikäisen, yhtä ammattitaitoisen työntekijän työpaikan, joka joutuu tekemään vain keikkavuoroja. Eikö hävetä yhtään?

Vierailija
250/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tiedän, miksi nousee, mutta miksi se ei nouse näille nyt jääville. Miksi vasta myöhemmin?

No ei kait sitä nyt maksajille mitään voi jäädä! Suomihan on demaroinnin ja  k o m m m a r o i n n i n  esimerkkimaa, nämä nykyään  l o i s i j a i s e t  jotka jää eläkkeelle, eivät ole edes itse maksaneet eläkkeitään niin eihän nyt niiltä voi sellaista vaatia että tyytyisivät maksuosuuksiensa mukaiseen eläkkeeseen tai jäisivät töihin. Hullu! kun tuollaisia edes ehdotat... Ei, se on näiden demaripaskojen etuoikeus  k u p a t a  systeemi nurin ja tyhjäksi. Ei sillä ole mitään väliä täällä, että ne jotka sen maksaa, eivät itse sieltä saa edes murusiakaan takaisin. Ei kun se on meidän _vastuu_ maksaa näille kusijaisille kaikki ja jäädä itse vaille. Näin se demarointi toimii. On  p  e r k e  l e  onni ja lottovoitto syntyä dema

Miten niin en ole maksanut työeläkettäni? Olen ollut töissä 42 vuotta ja joka kuukausi palkastani on siirretty eläkerahastoon 80 - 400 e (eli kun palkka oli pieni, maksoin vähemmän eläkevakuutusmaksuja ja nyt enemmän). Tuossa yli 40 vuoden aikana summa on kasvanut sijoitettuna korkoa korolle, joten laskin, että minun pitää elää 87 v ikäiseksi, jotta saan takaisin jokaisen maksamani markan ja euron.

Vierailija
251/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vihamielisyyttä täälläkin. Syytetään niitä jotka jäävät eläkkeelle lakisääteisesti ja niitä jotka jatkavat työntekoa. Koettakaa nyt päättää.

Jäin eläkkeelle 64v 3kk iässä. Ja ihan itse olen YEL:ni maksanut.

Vierailija
252/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukana takana on ne ajat, kun 55 v laitettiin eläkkeelle, kun eihän sen ikäiselle enää kannata opettaa uusia työtapoja. Näin kävi papalle 80-luvulla, kun työpaikka siirtyi uusiin tiloihin. Itselläni on tuohon ikään enää muutama vuosi ja työuraa pitäisi olla jäljellä vielä 67 v ja 10 kk saakka ja siihen saakka pitää pysyä muuttuvien työtapojen ja -välineiden kanssa ajan tasalla. Ei meillä kukaan pääse luistamaan työtehtävistä vedoten ikään. Siellä ne on vanhimmatkin rouvat mukana perehdytyksissä. 

Minä olen sitä 1972 ikäluokkaa, jonka eläkekertymä alkoi 23-vuotiaana, vaikka työtä tein 16-vuotiaasta saakka. 1990-luvulla olisi pitänyt päästä kiinni työelämään. Työura on ollut katkonainen, pätkiä ja määräaikaisuuksia paljon ja niitä 9 e töitäkin jonkun kerran. Lapsenkin tein ennen kuin hoitovapaista alkoi eläkettä kertymään. Mutta sainhan sentään ajokorttiin vielä AB:n (senkin kun joku tässä ketjussa oli erikseen nostanut esiin). Ikinä en ole tuota A-korttia tarvinnut. Se muuten poistui kesken vuotta 1990, minä sain sen kesäkuussa, mutta kaveri ei enää lokakuussa.

Tulevan eläkkeen pienuutta miettiessä ymmärsin alkaa säästämään. Ensin säästin johonkin eläkerahastoon, jota silloin niin kovasti kehuttiin. Sitten muuttivat yksipuolisesti ehtoja, niin ettei siitäkään säästöstä mitään iloa tule olemaan. Enemmän olen saanut säästettyä muuten. Pitää vaan yrittää pysyä työkykyisenä mahdollisimman pitkään, että eläke ehtii vielä kasvamaan ja säästöjä kertymään. Onneksi on kiva työ ja kohtuullisen kevyt ainakin fyysisesti. Toivottavasti saan pysyä siellä vielä pitkään.

Vierailija
253/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Elinajanodotteen mukaanhan se eläkeikä nousee eli nuorempi polvi elää sen mukaan pidempään. Tosiasiassa syy on se että huoltosuhteen vääristymästä ja kestävyysvajeesta aiheutuvaa laskua maksetaan vielä kauan.

Suurten ikäluokkien olisi pitänyt maksaa palkoistaan suurempia eläkemaksuja jotta olisivat osallistuneet omien eläkkeidensä ja hoivakulujensa maksamiseen. Näin ei tehty vaikka jo vuosikymmeniä sitten tiedettiin että huoltosuhde tulee vääristymään kun he eläköityvät. Nyt sitten laskun maksavat nuoremmat.

Tämähän on tietenkin hirveän väärin ja ihmettelen että tästä ei puhuta enemmän.

Älä nyt horise. Olen itse syntynyt  50- luvun lopulla ja minusta on todella väärin se, ettei meille kertynyt eläkettä kuin vasta 23 täytettyämme. Aloitin ihan virallisesti kuukausipalkkaisen työn 16- vuotiaana, verojen maksu kyllä alkoi välittömästi. Suuret ikäluokat kuuluvat samaan kastiin.

Nykyään eläkkeen karttuminen alkaa heti työelämän alettua ja se karttuu myös opiskelujen ja esim. äitiysloman aikana.

Minun eläkeikäni karkasi toista vuotta eteenpäin, eli molemmista päistä on kyllä kiitettävästi typistetty. Antaisin heti ääneni sellaiselle kansanedustajaehdokkaalle, joka tämän epäkohdan korjaisi. Olisi  oikeudenmukaista ja samalla vähintä mitä voisi tehdä maksaa eläkettä ainakin siitä, mikä tuli pidennystä entiseen eläkeikään verrattuna.

Nyt tunnen itseni väliinputoajaksi. 

Vierailija
254/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt syntyvien lasten eliniän odote on keskimäärin puoli vuotta vähemmän kuin edellisten sukupolvien että  olisiko kenties paikka korjata niitä elinaika ideksejä ja eläkeikää kun ihmiset elää nykyään vähemmän kuin ennen

Vierailija
255/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä ei ole rahastoitu kuin pienessä määrin. Pääosa maksettavasta eläkkeestä tulee veroluonteisesti eläkemaksuista, joita työssäkäyvät nuoremmat sukupolvet maksavat.

Suuretikäluokat ovat joutuneet maksamaan pienemmälle ikäluokalle pieniä eläkkeitä.

Nuoret pienet ikäluokat joutuvat maksamaan suurille ikäluokille isoja eläkkeitä.

Suuret ikäluokat ovat kupanneet itselleen valtavat edut ja laittaneet nuoremmat maksamaan ne.

Vierailija
256/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin eläkkeelle jo 41-vuotiaana. 9 vuotta täytyi rampata lääkärissä ja esittää masentunutta.

Miksi joku tekee noin? Rikollista.

Tässä on myös yksi syy siihen, miksi meillä muilla eläkeikä vain nousee: yhä useampi työikäinen ei viitsi käydä enää töissä, eli eläkkeenmaksajia on pienemmissä ikäpolvissa vielä normaaliakin vähemmän.

Ei ole mitään järkeä eikä mieltä enää töissäkäynnissä, kun verotukseen ja eläkehuijaukseen menee suurin osa tuloista! Se joka tekee kaikki työt ja tienaa rahat, saa kaikista vähiten itselle! Saa siinä jeesustella miksi ei työnteko enää jaksa napostella yhä useampaa.

Vierailija
257/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi voi ajaa rekan alle että ei tarvitse maksaa eläkkeitä.

Vierailija
258/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samalla viet sen 50+ ikäisen, yhtä ammattitaitoisen työntekijän työpaikan, joka joutuu tekemään vain keikkavuoroja. Eikö hävetä yhtään?

No ei todellakaan hävetä kun eivät ole saaneet riittävästi henkilökuntaa, vaikka sh:n paikka on ollut haettavana. Soittavat minulle, kun tulee yllättäviä sairastumisia, loma-aikoja ilman sijaista jne.

Vierailija
259/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä, joiden eläkeikä oli alhaisempi, ovat monet tehneet töitä jo 14-vuotiaasta asti.

Kun opiskeluaika piteni ja töihin mennään vasta 25-vuotiaina, niin jos halutaan jäädä eläkkeelle 60-vuotiaana, niin eihän se toimi, koska jotakuinkin tarvittaisiin puolet elämästä työelämässä ja puolet lapsena ja eläkkeellä, että rahat riittäisi sekä lapsille, nuorille ja vanhuksille ja sairaille.

Terveydenhoidon ja elintason nousu on myös aiheuttanut sen, että ollaan paremmassa kunnossa eläkeiän alkaessa ja myös eläkeläisenä eletään vanhemmaksi kuin ennen (paitsi juuri nyt taitaa olla sen erään sairauden takia lisääntynyttä kuolemaa iäkkäillä).

Vierailija
260/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihme vihamielisyyttä täälläkin. Syytetään niitä jotka jäävät eläkkeelle lakisääteisesti ja niitä jotka jatkavat työntekoa. Koettakaa nyt päättää.

Jäin eläkkeelle 64v 3kk iässä. Ja ihan itse olen YEL:ni maksanut.

Kun olet maksanut yeliä, et ole maksanut omaa eläkettäsi kuin minimaalisessa määrin. Olet maksanut aiempien eläkeläisten eläkkeitä. Nuoret sukupolvet vastaavasti maksavat sinulle eläkkeen.

Hyvin harva ihminen tuntee eläkejärjestelmää, kun niin moni kuvittelee itse maksaneensa oman eläkkeensä. Eivät ole maksaneet.