Jos jää työttömäksi ja saa 3 kk karenssin, kannattaako ilmoittautua työkkäriin heti vai vasta karenssin jälkeen?
Osaisiko joku neuvoa? Mitä hyötyjä olisi ilmoittautua heti? Entä vasta karenssin jälkeen?
Kommentit (178)
Olin työkkärissä töissä nuorempana. Yhtenä päivänä pomo antoi tehtäväksi etsiä toimiston asiakkaista ne joille on alle vuoden sisällä määrätty karenssi työstä kieltäytymisen takia. Uskokaa pois, näitä on!
Syitä ja selityksiä riittää, mutta ainakin täällä meidän alueella ne ovat ulosottoa välttelevät koijarit ja pujaajat, jotka tekee pimeitä töitä ja pitävät itsensä kelan työmarkkinatuella vuosikymmeniä, että ”saavat olla rauhassa” voudilta, verottajalta ja ex-muijilta.
Pomo käski laittaa näille kerran karenssin saaneille jonkun uuden työpaikkaosoitukstn, josta he taas voivat kieltäytyä.
Näin tulee tulokseksi toistuvat kieltäytymiset ja loppuu se kuppaaminen siltä osin.
Kun tämän kuvion tajusin, niin kyllä tein työni ilolla. Koin sen hyvin perustelluksi.
Mä kyllä ilmoittautuisin heti ja viivyttelemättä. Tuo oma "lomailu" on sellainen asia, jota kaikki virkailijat työkkärissä/kassassa eivät todellakaan katso hyvällä. Kaikissa ohjeissa mitä itse sain irtisanoutumiseni jälkeen sanottiin, että heti ilmoittautumaan työkkäriin. Työkkäri kun keksii kaikkia mahdollisia syitä miksi sinulle ei pitäisi maksaa tukea, kannattaa eliminoida kaikki mahdolliset ongelmat etukäteen jos voi.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ilmoittautuisin heti ja viivyttelemättä. Tuo oma "lomailu" on sellainen asia, jota kaikki virkailijat työkkärissä/kassassa eivät todellakaan katso hyvällä. Kaikissa ohjeissa mitä itse sain irtisanoutumiseni jälkeen sanottiin, että heti ilmoittautumaan työkkäriin. Työkkäri kun keksii kaikkia mahdollisia syitä miksi sinulle ei pitäisi maksaa tukea, kannattaa eliminoida kaikki mahdolliset ongelmat etukäteen jos voi.
Miten se on omaa lomaa jos ihminen on irtisanoutumisen jälkeen 3 kk ilman tukia tekemässä mitä nyt tekeekin (minun tapauksessa hakemassa aktiivisesti töitä)? Tukien väärinkäyttö ei tietenkään ole ok mutta kai tässä maassa saa omilla rahoillaan sentään tehdä mitä lystää?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on omaa lomaa jos ihminen on irtisanoutumisen jälkeen 3 kk ilman tukia tekemässä mitä nyt tekeekin (minun tapauksessa hakemassa aktiivisesti töitä)? Tukien väärinkäyttö ei tietenkään ole ok mutta kai tässä maassa saa omilla rahoillaan sentään tehdä mitä lystää?
Ap
Saa tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ole ollut koskaan mitään ongelmia ja ei ole virkailijoita kiinnostanut. Usemman virkailijan aikana olen ollut ilmoittautumatta. En ymmärrä miksi virkailijaa pitäisikään kiinnostaa, sehän tekee vaan työtänsä.
Vierailija kirjoitti:
Olin työkkärissä töissä nuorempana. Yhtenä päivänä pomo antoi tehtäväksi etsiä toimiston asiakkaista ne joille on alle vuoden sisällä määrätty karenssi työstä kieltäytymisen takia. Uskokaa pois, näitä on!
Syitä ja selityksiä riittää, mutta ainakin täällä meidän alueella ne ovat ulosottoa välttelevät koijarit ja pujaajat, jotka tekee pimeitä töitä ja pitävät itsensä kelan työmarkkinatuella vuosikymmeniä, että ”saavat olla rauhassa” voudilta, verottajalta ja ex-muijilta.
Pomo käski laittaa näille kerran karenssin saaneille jonkun uuden työpaikkaosoitukstn, josta he taas voivat kieltäytyä.
Näin tulee tulokseksi toistuvat kieltäytymiset ja loppuu se kuppaaminen siltä osin.
Kun tämän kuvion tajusin, niin kyllä tein työni ilolla. Koin sen hyvin perustelluksi.
Minäköhän vuonna laki on ollut tuollainen että kaksi kertaa vuoden sisään kieltäyminen on aiheuttanut työssäolovelvoitteen? Nykyisin se on 2x puolen vuoden sisään. Vielä tällä vuosituhannella riitti yksi karenssi työssäolevelvoitteeseen jos olit työmarkkinatuella.
Enpä olisi tuollaisen pomon alaisuudessa viihtynyt enkä tehnyt työtäni ilolla.
Mielestäni karenssinkin aikana täytyy olla työnhakijana. Ei se muuten kulu.
Vierailija kirjoitti:
Luin työttömyysturvalakia. Siinä sanotaan että ”karenssi” on työttömyyskorvaukseton aika 90 pvää työsuhteen päättymisestä lukien. Eli ei työkkärin määräämä rangaistus, jonka pitäisi jotenkin kulua, vaan lakiin perustuva tietty ajanjakso, jonka aikana ei ole oikeutta tukeen. Ja se alkaa siitä kun työsuhde päättyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis maata kotona toimeettomana 3 kk?
Ei, kyllä minä töissä haluan olla ja joka päivä töitä haen. Mutta haluan tehdä sen rauhassa ilman kyykytyksiä, kun en kerran rahaakaan saa vastineeksi kyykytyksestä.
Ap
Työkkärissä ne kyykyttää vaan pitkäaikaistyöttömiä ja lähinnä vain sen takia, koska kunnan työntekijä hengittää työkkärin työntekijän niskaan ja vaatii toimenpiteitä, jotta kunta ei joudu maksamaan sakkoa.
https://yle.fi/uutiset/3-10521991
Nyt tosin alkoi tämä hallituksen kuntakokeilu, jossa kunta itse vastaa pitkäaikaistyöttömistä ja nuorista. Eli, jos pitkäaikaistyöttömyys ja etenkin sakot lähestyvät, niin kynnys kunnalla laittaa työtön pupukurssille on aika matalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin työttömyysturvalakia. Siinä sanotaan että ”karenssi” on työttömyyskorvaukseton aika 90 pvää työsuhteen päättymisestä lukien. Eli ei työkkärin määräämä rangaistus, jonka pitäisi jotenkin kulua, vaan lakiin perustuva tietty ajanjakso, jonka aikana ei ole oikeutta tukeen. Ja se alkaa siitä kun työsuhde päättyy.
Ap
Okei.
Mutta jos sitten korvausta jo saadessaan ei ota tarjottua työtä vastaan tms ja saa sen karenssin, niin sen aikana täytynee olla työnhakijana, jotta se kuluu pois.
Jos kerran aiot ne 3kk hakea aktiivisesti töitä, niin mikä on syysi olla ilmoittautumatta työttömäksi työnhakijaksi? Työkkäriin vaan suoraan heti ekana arkipäivänä, jolloin et ole töissä. (Tai siis netissähän nää nykyään hoidetaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOkei.
Mutta jos sitten korvausta jo saadessaan ei ota tarjottua työtä vastaan tms ja saa sen karenssin, niin sen aikana täytynee olla työnhakijana, jotta se kuluu pois.
Siihen en osaa kommentoida, sillä en ole asiaan perehtynyt, mutta saattaa tosiaan olla että työstä kieltäytymisestä johtuvan karenssin ehdot on jotenkin erilaiset.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran aiot ne 3kk hakea aktiivisesti töitä, niin mikä on syysi olla ilmoittautumatta työttömäksi työnhakijaksi? Työkkäriin vaan suoraan heti ekana arkipäivänä, jolloin et ole töissä. (Tai siis netissähän nää nykyään hoidetaan)
Syy on se että ammattitaitosuoja alkaa kulua heti kun ilmoittautuu työkkäriin. Jos ilmoittaudun vasta lusittuani 3 kk karenssin niin suoja-aika alkaa juosta vasta silloin.
Ap
Aikaisemmassa kommentissa oli väite, että kuuden kuukauden sisällä pitäisi hakea kassasta päiväraha. Tämä ei ole totta. Kassaan tai kelaan pitää toimittaa hakemus aina kolmen eikä kuuden kuukauden kuluessa ensimmäisestä toivotusta maksupäivästä.
Ensimmäinen ansiopäivärahahakemus voi olla kassan käsittelyjonossa vaikka neljä viikkoa. Tämän vuoksi jo karenssin aikana kannattaa lähettää se ensinmäinen hakemus maksajalle. Vaikka jo tietää, että päätös on karenssin takia se, että ei tule saamaan päivärahaa haetulta ajalta. Mutta tällä tavalla se seuraava hakemus menee jatkohakemuksena eli siinä on selvästi lyhyempi käsittelyaika. Silloin siis raha kilahtaa tilille nopeammin.
Mulla ne ainakin pari kuukautta käsitteli sitä hakemusa ja tämä ennen koronaa. Eli jos laitat vasta 3kk päästä, etkä saa välissä töitä, niin onhan sinulla rahaa vähintään se puoli vuotta elämiseen? Se, että laitoit hakemuksen tahallaan 3kk myöhässä ei oikeuta nopeutettuun käsittelyyn.
Ja tosiaan yli puolitoista vuotta työttömänä ja yksi puhelu tullut työkkäristä, ei tässä mitään ahdistelua tai muuta ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ne ainakin pari kuukautta käsitteli sitä hakemusa ja tämä ennen koronaa. Eli jos laitat vasta 3kk päästä, etkä saa välissä töitä, niin onhan sinulla rahaa vähintään se puoli vuotta elämiseen? Se, että laitoit hakemuksen tahallaan 3kk myöhässä ei oikeuta nopeutettuun käsittelyyn.
Ja tosiaan yli puolitoista vuotta työttömänä ja yksi puhelu tullut työkkäristä, ei tässä mitään ahdistelua tai muuta ole ollut.
Eli käsittely kestää pari kk mutta maksavat kuitenkin takautuvasti siitä saakka kun oikeus korvaukseen on alkanut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tämän kuvion tajusin, niin kyllä tein työni ilolla. Koin sen hyvin perustelluksi.Minäköhän vuonna laki on ollut tuollainen että kaksi kertaa vuoden sisään kieltäyminen on aiheuttanut työssäolovelvoitteen? Nykyisin se on 2x puolen vuoden sisään. Vielä tällä vuosituhannella riitti yksi karenssi työssäolevelvoitteeseen jos olit työmarkkinatuella.
Enpä olisi tuollaisen pomon alaisuudessa viihtynyt enkä tehnyt työtäni ilolla.
No mikä tässä menettelyssä nyt sitten sun mielestä oli sellaista, ettet olisi voinut tätä tehdä?? Mikä? Kerro nyt ihan alusta asti. Pliis! En vaan tajua sun kaltaisia ihmisiä.
Vinkki ap:lle: koska olet ilmeisesti alkuvuodesta saanut palkkaa ja maksanut veroja, niin käypä nyt hakemassa verokortti sitä työttömyyskorvausta varten loppuvuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki ap:lle: koska olet ilmeisesti alkuvuodesta saanut palkkaa ja maksanut veroja, niin käypä nyt hakemassa verokortti sitä työttömyyskorvausta varten loppuvuodeksi.
"Muutosverokortti etuutta varten"
Tai oikeammin odotusaika on voinut tulla mutta koska olet saanut työttömyyspäivärahaa 5kk ajalta edellisten 2 vuoden aikana (eli nämä luetaan odotusaikaa lyhentäviksi) ei tule sitä rahatonta aikaa.