Oletko luovuttanut munasoluja tai suunnitteletko ryhtyväsi luovuttajaksi?
Mua on alkanut kiinnostamaan, mutta olen vasta asiasta selvääottamisasteella. Lapsettomuus on aika vieras asia. Kiinnostus heräsi kun luin artikkelin luovuttajasta ja ajattelin että voisin kelvatakin luovuttajaksi, että miksipä ei. Onko täällä kellään kokemuksia?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:08"]
Mäkin oon rahanahne mutta ei taida onnistua tuo Amerikkaan lähteminen luovutusta varten :D. Ja varmaan siellä olisi paljon tiukempi seula, eivät ottaisi luovuttajaksi kun on karvaiset käsivarret, huono näkö ja rumat hampaat. Niin ja läskiä.
t. ap
[/quote]
Mä kans veikkaan, et pitää olla kansalaisuus, et pääsee luovuttaan. Mutta siis sun pitää vaan osata mainostaa ittees! Sheivaat ne käsivartes ja kerrot olevas ihka-aito skandinaavi niin kyllä se myy! ;)
Jepjep, mitäs sitä miettimään että tekisi pyyteettömästi yhtikäs mitään. Ehkä se onkin vähän ideana, että tämä persaukinen huonompi aines pitäisi ne munasolut ihan itsellään ;) *provosointia*
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:08"]
Mäkin oon rahanahne mutta ei taida onnistua tuo Amerikkaan lähteminen luovutusta varten :D. Ja varmaan siellä olisi paljon tiukempi seula, eivät ottaisi luovuttajaksi kun on karvaiset käsivarret, huono näkö ja rumat hampaat. Niin ja läskiä.
t. ap
[/quote]
Mä kans veikkaan, et pitää olla kansalaisuus, et pääsee luovuttaan. Mutta siis sun pitää vaan osata mainostaa ittees! Sheivaat ne käsivartes ja kerrot olevas ihka-aito skandinaavi niin kyllä se myy! ;)
[/quote]
No höh......onnistuiskohan ruotsissa luovuttaminen. Sielläkin on suurempi korvaus kun suomessa.
Mun ei kelpaa enää mutta niinpä vaan sain ekan vauvan 44 vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:13"]
Mun ei kelpaa enää mutta niinpä vaan sain ekan vauvan 44 vuotiaana.
[/quote]
Kehityshäiriön riski liian suuri, siitäkö se yläikäraja johtuu?
te idiootit jotka rahasta sen tekisitte, antakaa ehdottomasti
olla ja unohtakaa koko juttu! eikä teitä varmasti huolittaiskaan, ainakin ennen oli laajat psykologiset keskustelut ennen kuin mitään tapahtui. idiootiksihan ne teidät huomaisi eikä kelpuuttaisi luovuttajaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:22"]te idiootit jotka rahasta sen tekisitte, antakaa ehdottomasti
olla ja unohtakaa koko juttu! eikä teitä varmasti huolittaiskaan, ainakin ennen oli laajat psykologiset keskustelut ennen kuin mitään tapahtui. idiootiksihan ne teidät huomaisi eikä kelpuuttaisi luovuttajaksi.
[/quote]
Mitäs idioottia siinä on? Sehän on kunnon win-win tilanne, minä saan rahaa te muut munasoluja.
Mutta paljonko tuo korvaus siis tosiaan on? Tuossa hesarin artikkelissa oli 250e mutta olen ihan varma että kun otin itse selville miten koko prosessi toimii niin summa oli ainakin 500e. Olen lahjoittamassa siis joka tapauksessa niin ihan sama mitä siitä maksetaan, jäi vain tämä häiritsemään.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:22"]te idiootit jotka rahasta sen tekisitte, antakaa ehdottomasti
[/quote]
Mitäs idioottia siinä on? Sehän on kunnon win-win tilanne, minä saan rahaa te muut munasoluja.
[/quote]
Ääh, mitä se rahanahneus haittaa, munasolut ei siitä mene miksikään ja luovuttajakin tietää saamansa summan ennen kuin lähtee siihen hommaan. 250e näytti olevan se korvaus, hirvee rahanahneus jos siihen lähtee :D
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:25"]
Mutta paljonko tuo korvaus siis tosiaan on? Tuossa hesarin artikkelissa oli 250e mutta olen ihan varma että kun otin itse selville miten koko prosessi toimii niin summa oli ainakin 500e. Olen lahjoittamassa siis joka tapauksessa niin ihan sama mitä siitä maksetaan, jäi vain tämä häiritsemään.
[/quote]
Se vaihtelee: tuo 250e on palkkio, muuten saa kulukorvauksia, koskasiellä klinikalla pitää ravata useamman kerran.
me tarvitsemme mieheni kanssa luovutettua munasolua lapsen saamiseksi, ja meille kerrottiin, että lahjamunasolujono on n. 2 vuotta, joten luovuttakaa niitä, antamanne lahja on korvaamaton! meidän ei onneksi tarvitse odottaa tuota kahta vuotta, koska ihana siskoni lupautui auttamaan meitä, ja lokakuussa olisi tarkoitus raskaus saada alulle :)
niille, joiden miettivät, että oma jälkeläinen olisi jossain maailmalla: siitä solusta syntyvä lapsi EI olisi teidän ,vaan sen parin, jota sillä solulla on autettu tulemaan perheeksi!
Voisin ryhtyä luovuttajaksi, kun tiedän lapsiluvun olevan täynnä. Ikävä kyllä olen pari vuotta liian vanha, 37, joten en kelpaa enää. Jopa sijaissynnyttäjäksi voisin ryhtyä, jos se olisi mahdollista.
En ole luovuttanut mutta vastaanottanut olen 2 x ulkomailla. Suomessa on ollut liian pitkät jonot. Kiitosta vaan kaikille jotka mahdollistavat kaltaisteni lisääntymisen.
Uskoisin että on kohtuullisen hyvä mahdollisuus että lapsi syntyy hyvään perheeseen, ainakin hän on haluttu ja hänen tekemisensä maksaakin tuhansia euroja joten ihan syrjäytyneet sossuperheet eivät sillä tapaa lasta hanki.
Ihan tavallinen äiti olen, välillä väsynyt ja äkäinen mutta lapsiani rakastan niin paljon ettei sanat riitä kertomaan. Tiedän paljon onnettomampiakin lapsia kuin omani vaikka eivät koskaan saa täysin selville toisen puolen biologista alkuperäänsä. Se on surullista mutta harva tästä elämästä ilman suruja selviää.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:45"]
En ole luovuttanut mutta vastaanottanut olen 2 x ulkomailla. Suomessa on ollut liian pitkät jonot. Kiitosta vaan kaikille jotka mahdollistavat kaltaisteni lisääntymisen.
Uskoisin että on kohtuullisen hyvä mahdollisuus että lapsi syntyy hyvään perheeseen, ainakin hän on haluttu ja hänen tekemisensä maksaakin tuhansia euroja joten ihan syrjäytyneet sossuperheet eivät sillä tapaa lasta hanki.
Ihan tavallinen äiti olen, välillä väsynyt ja äkäinen mutta lapsiani rakastan niin paljon ettei sanat riitä kertomaan. Tiedän paljon onnettomampiakin lapsia kuin omani vaikka eivät koskaan saa täysin selville toisen puolen biologista alkuperäänsä. Se on surullista mutta harva tästä elämästä ilman suruja selviää.
[/quote]
Kiitos viestistä! Suomessahan sen luovuttajan henkilötiedot ilmeisesti pitää saada täysi-ikäisen lapsen Valviran kautta selville. Mutta se kai ei tarkoita että luovuttaja haluaa että lapsi ottaa yhteyttä? Mulle se olisi tosiaan ihan mielenkiintoista, uskoisin että jos joku luovutussolusta syntynyt lapsi ottaa yhteyttä niin se on hänelle tärkeä asia tutustua.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:59"]^ 37 = ap
[/quote]
Minä olen se ulkomailla käynyt. Joo Suomessa on rekisteröintipakko. Pidän sitä lapsen edun mukaisena että saa tietää luovuttajan mutta se myös karsii luovuttajia joten se ei sikäli ole lapsen etu jos toivottuja lapsia jää siksi syntymättä.
Itse suren sitä että sellainen pala lapsiltani tulee aina puuttumaan. Ulkomailta sitä tietoa ei anneta.
On mahdotonta ennustaa tuleeko lapsi kyselemään perään aikuisena. Toisia kiinnostaa ja toisia ei.
Lisäksi vanhempia ei velvoitetaan kertomaan lapselle hoidoista joten on sekin pieni mahdollisuus että vanhemmat salaavat asian (äärimmäisen harva tekee sellaista mutta tiedän ainakin yhden perheen).
36:lle ja mahdollisesti jos on muita luovutusmunasolulla lapsen saaneita kuulolla. Näettekö lapsessa omia piirteitänne? Tai mietittekö että mistähän tuo nenän muoto tai tuo luonteenpiirre tulee?
Entä mahtaako nuo luovutusmunasolut yleensä mennä ensimmäistä lastaan yrittävälle naiselle, vai voiko olla jo omia biologisia lapsia?
mutta miksi antaisin[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:37"]
me tarvitsemme mieheni kanssa luovutettua munasolua lapsen saamiseksi, ja meille kerrottiin, että lahjamunasolujono on n. 2 vuotta, joten luovuttakaa niitä, antamanne lahja on korvaamaton! meidän ei onneksi tarvitse odottaa tuota kahta vuotta, koska ihana siskoni lupautui auttamaan meitä, ja lokakuussa olisi tarkoitus raskaus saada alulle :)
niille, joiden miettivät, että oma jälkeläinen olisi jossain maailmalla: siitä solusta syntyvä lapsi EI olisi teidän ,vaan sen parin, jota sillä solulla on autettu tulemaan perheeksi!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:03"]
Paljon siitä luovuttamisesta saa korvausta? Ja saisiko esim. ulkomailla enemmän?
T: rahanahne
[/quote]
Suomessahan korvaus on ihan nimellinen. Amerikassa kuulemma maksetaan hyvin, olisko ollut 5000 - 10 000 dollaria per luovutus. Sillä hinnalla mäkin saattaisin innostua luovuttamaan. En oikein tykkää siitä, että lääkärit rahastavat mun munasoluillani ihan törkyhintoja (eikö lapsettomuushoidot ole melko kalliita?) ja mulle maksetaan matkakulut ja joku parisataa.
[/quote]
Taidankin lähteä ulkomaille lahjoittamaan.....Suomessahan sai ennen enemmän rahaa luovutuksesta mutta sitten tuli joku muutos.