Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko luovuttanut munasoluja tai suunnitteletko ryhtyväsi luovuttajaksi?

Vierailija
02.07.2014 |

Mua on alkanut kiinnostamaan, mutta olen vasta asiasta selvääottamisasteella. Lapsettomuus on aika vieras asia. Kiinnostus heräsi kun luin artikkelin luovuttajasta ja ajattelin että voisin kelvatakin luovuttajaksi, että miksipä ei. Onko täällä kellään kokemuksia?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnotaisi tietää se, miksi monelle onongelma se, että luovutetuilla sukusoluilla alkunsa saanut saa selvitettyä luovuttajan henkilöllisyyden? Itselleni se ei ainakaan ole mikään ongelma.

Vierailija
42/52 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harkitsin tota ennen kun sain lapsen, tunnen suurta myötätuntoa lapsettomuudesta kärsiviä kohtaan. Nyt kuitenkin oman lapsen myötä äidin vaistot on niin vahvoina, että tuntuu mahdottomalta. Jotenkin sellanen repivä tunne, että mun lapsi olis jossain enkä vois olla sitä suojelemassa ja lohduttamassa. Pidän tätä ihan typeränä ajatuksena, eihän se olisi mun lapsi vaan jonkun muun, enkä itsekään ole täydellinen äiti. Mun mielestä toi lakimuutos oli ihan paikallaan, kyllä jokaisella pitäisi olla lupa tuntea myös biologinen taustansa. Vaikka vanhemmuus onkin ihan jotain muuta kuin biologiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:37"] 

me tarvitsemme mieheni kanssa luovutettua munasolua lapsen saamiseksi, ja meille kerrottiin, että lahjamunasolujono on n. 2 vuotta, joten luovuttakaa niitä, antamanne lahja on korvaamaton! meidän ei onneksi tarvitse odottaa tuota kahta vuotta, koska ihana siskoni lupautui auttamaan meitä, ja lokakuussa olisi tarkoitus raskaus saada alulle :)

niille, joiden miettivät, että oma jälkeläinen olisi jossain maailmalla: siitä solusta syntyvä lapsi EI olisi teidän ,vaan sen parin, jota sillä solulla on autettu tulemaan perheeksi!

[/quote]

Paljon onnea teille! Itsekin ehdottomasti vastaavassa tilanteessa luovuttaisin. Jotenkin vaan ajatuskin siitä että minulla saattaisi olla lapsi, jota en tunne, on niin surullinen ajatus että sitä on vaikea kestää. Vaikka eihän se tietenkään minun lapseni olisi, niin kuin sanot. Olen tosi herkkä ihminen enkä osaa suhtautua tähän järjellä. Paljon onnea teille raskaaksi tulemiseen ja siitä eteenpäin!

43

Vierailija
44/52 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkissä (surullinen) näkökulma lapsen kannalta, joka on syntynyt luovutetusta alkiosta. Ei siis kyse luovutetusta munasolusta, mutta melkeimpä sama asia...

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2669842/Donor-IVF-baby-says-I-wish-Id-never-born-Its-great-IVF-taboo-child-feel-never-knowing-biological-parents-For-family-answer-shattering.html

Vierailija
45/52 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjasoluja vastaanottaneena olen tutustunut näiden lasten tarinoihin. Ne eivät ole kovin surullisia, yllättävän vähän pohtivat alkuperäänsä. Ehjässä perheessähän suurin osa heistä kasvaa mikä lisää hyvinvointia. Aiheesta on englanniksi ainakin yksi kirja ja tutkimuksia.

On myös varmasti hyvin eri asia olla adoptiolapsi tai lahja-alkiolapsi kuin lapsi joka ei tunne vain 50%perimästä. Jos ainoa vaihtoehto tulla vanhemmaksi olisi ollut lahja-alkio tai adoptio, olisin tehnyt sen ratkaisun.

Varmuuttahan ei koskaan etukäteen ole siitä miten lapsi tulee asian kokemaan ja toki se vaivaa. Lasta täytyy vain tukea asiassa ja puhua hänen kanssaan avoimesti miksi siihen on päädytty jne.

Minun lapsillani ainakin lapsuus on parempi kuin minulla (minulla ei ole maailman parhaat vanhemmat suinkaan, itse otan vanhemmuuden paljon vastuullisemmin).

En etsi lapsistani piirteitäni. Miksi etsisin kun ei heissä niitä ole? En mieti mistä jokin piirre on. Ellei ole miehestäni, oletan olevan luovuttajasta. Ja näin varmasti onkin.

Vierailija
46/52 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Gift from God: As an embryo, Gracie was almost thrown away by the fertility clinic until Nita and Dominic agreed to have her implanted in Nita's womb"

No jooh :D. Ehkä toimittaja vähän liioitellut. Mutta tuossa tapauksessahan tosiaan on lapsi mulatti tms ja vanhemmat ihan toisen näköisiä. Hyvä että nykyään luovuttajan henkilöllisyys jää rekistereihin ja on selvitettävissä. Vaikea jotenkin suhtautua siihen, että miten iso merkitys tuollaisella voi olla... Adoptiolapsista ymmärrän sen menneisyyden selvittämishalun paremmin, koska on kuitenkin syntynyt ja ehkä viettänyt osan lapsuudestaan ihmisen luona, joka on päättänyt luopua lapsesta. Siinä voi olla paljonkin kysyttävää ja tunne hylkäämisestä. Munasolun tai alkion luovuttamisessa ei ole sellaisesta kyse, mikä siinä  vaivaa niin paljon että mieluummin ei olisi syntynyt ollenkaan. Vaikea tajuta.

Vierailija
47/52 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ja en! Mikäli joku ei vielä ole tietoinen niin maapallo on niin liikakansoitettu, että planeettamme ei kohta enää kestä tätä ihmismäärää.

Vierailija
48/52 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:33"]En ja en! Mikäli joku ei vielä ole tietoinen niin maapallo on niin liikakansoitettu, että planeettamme ei kohta enää kestä tätä ihmismäärää.

[/quote]

Kiitos olet lapseton. Kiitos useammastakin syystä.

Vierailija
49/52 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 00:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:46"]

niille, joiden miettivät, että oma jälkeläinen olisi jossain maailmalla: siitä solusta syntyvä lapsi EI olisi teidän ,vaan sen parin, jota sillä solulla on autettu tulemaan perheeksi!

[/quote]

Kyllä varmaan kaikki tiedostavat, ettei se lapsi heidän ole, mutta et voi kyllä olla niin tyhmä, ettet tajua, ettei se lapsi ole biologisesti äidin? Se on jonkun toisen munasolusta tullut ja kyllä mua ainakin mietityttäisi jos jossain päin maailmaa olisi joku, joka on saanut alkunsa mun sukusolustani. Mutta enpä mä ole luovuttamassakaan mitään mihinkään tarkoitukseen, joten ei tule olemaan ongelma.

[/quote]

en ole tyhmä, kiitos vain. Kyllä minusta ainakin tuntuu, että lapsen äiti on Se, joka sitä kantaa 9 kuukautta solun istuttamisen jälkeen ja hoivaa ja rakastaa alusta asti...

[/quote]

Siis ???? Ymmärrätkö tahallaan väärin vai mikä mättää? En mä ole puolella sanallakaan kiistänyt synnyttäjän äiteyttä. 

Vierailija
50/52 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 00:29"]

[/quote]

Kyllä varmaan kaikki tiedostavat, ettei se lapsi heidän ole, mutta et voi kyllä olla niin tyhmä, ettet tajua, ettei se lapsi ole biologisesti äidin? Se on jonkun toisen munasolusta tullut ja kyllä mua ainakin mietityttäisi jos jossain päin maailmaa olisi joku, joka on saanut alkunsa mun sukusolustani. Mutta enpä mä ole luovuttamassakaan mitään mihinkään tarkoitukseen, joten ei tule olemaan ongelma.

[/quote]

en ole tyhmä, kiitos vain. Kyllä minusta ainakin tuntuu, että lapsen äiti on Se, joka sitä kantaa 9 kuukautta solun istuttamisen jälkeen ja hoivaa ja rakastaa alusta asti...

[/quote]

Siis ???? Ymmärrätkö tahallaan väärin vai mikä mättää? En mä ole puolella sanallakaan kiistänyt synnyttäjän äiteyttä. 

[/quote]

niin,tarkoitinkin vain, että sen solun luovutus ei tee kenestäkään äitiä eikä siitä lapsesta sinun lastasi..äitiys on muutakin kuin biologiaa! Ja minulle lääkäri ainakin kertoi, että vaikka solu on toiselta, Niin lapsesta tulee minun kohdussani erilainen kuin luovuttajan kohdussa olisi tullut.

Vierailija
51/52 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
52/52 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan