Mihin kieliä opiskelemalla voisi työllistyä?
Lapsi rakastaa kieliä ja on siinä lahjakas. On kasvanut kaksikielisessä perheessä, käynyt kilikylpyluokalla ja puhuu natiivisti komboa suomi-ruotsi-englanti. Tämän lisäksi lukenut saksaa, italiaa ja ranskaa ja kaikissa näissä kiitettåvät arvosanat. Nyt haluaisi opiskelemaan kieliä yliopistoon ja itse tykkään että lapsi opiskelee sitä mistä tykkää mutta työllistyminen huolestuttaa. Ei tule mieleen kuin kääntäjä/tulkki tai opettaja. Kertokaa, mihin kaikkialle kieliä opiskelemalla voisi työllistyä?
Kommentit (267)
Jutuissa ollut kirjoitti:
Helsingin keskustan Stoccan infossa on töissä nainen, joka on opiskellut yliopistossa maisterintutkintoonsa kahdeksaa eri kieltä. Ei kummoinen homma ja palkka vaivannäköön nähden.
Se on vaan nykyaikaa että töitä on vaikea saada.
Kielellisesti lahjakkaan tai useita kieliä osaavan ei kannata opiskella kieliä. Kannattaa opiskella jotain työllistävää, kuten vaikka kauppatieteitä, ja kerätä tulevaisuudessa pisteet kaikista työhaastatteluista laajalla kielitaidolla.
Voi kuinka toivon, että lukion opo olisi kertonut minulle tämän. T. kielipää
Esim diplomatia kiinnostaako? Kielipäätä voi hyödyntää monella tapaa. Tuossa väylänä olisi yhteiskuntatiede ja sivuaineena kieli. Tai jotain muuta, kannattaa miettiä mikä työ kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kielellisesti lahjakkaan tai useita kieliä osaavan ei kannata opiskella kieliä. Kannattaa opiskella jotain työllistävää, kuten vaikka kauppatieteitä, ja kerätä tulevaisuudessa pisteet kaikista työhaastatteluista laajalla kielitaidolla.
Työllistääkö kauppiskaan enää niin hyvin? Ja siinä pitää olla sitten sen tyyppisistä asioista kiinnostunut.
Lapsi voisi myös hakea ulkomaille. Paremmat työmahdollisuudetkin kaikkeen.
Ai lapsesi osaa siis lukea Shakespearea ja esim Bellmania alkukielellä?
Minulla on nuo samat kuusi kieltä, kuin lapsellasi.
Jossain muussa maassa kuin Suomessa ei sillä osaamisella tarvitsisi kuin antaa puhelimen soida. Valita päältä parhaat.
Täällä kuuden kielen osaamisestani on osittain ollut hyötyä, mutta yleensä suomalainen yritysjohtaja paskat nakkaa vaikka esim. italian osaamiselle.
Ja kielitaidon arvostus on luokkaa: voiksä kirjoittaa tän englanniks? = kun itse ei osaa.
Nuo kaikki kielet ovat sellaisia, joita osaa tosi moni muukin. Venäjä ja kiina olisivat paljon hyödyllisemmät yhdistettynä juurikin kauppatieteisiin, niiden osaajista on pulaa. Ja työpaikan voi melkeinpä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistääkö kauppiskaan enää niin hyvin? Ja siinä pitää olla sitten sen tyyppisistä asioista kiinnostunut.
Lapsi voisi myös hakea ulkomaille. Paremmat työmahdollisuudetkin kaikkeen.
Kauppis oli vain esimerkki. Ainakin se työllistää paremmin kuin mikään muu tässä ketjussa mainituista aloista.
Ainut homma missä olen oikeasti hyötynyt kielitaidosta oli, kun olin lentokentän asiakaspalvelussa töissä. Siellä kohtasi oikeasti lähes päivittäin niitä ihmisiä, jotka puhuvat vain espanjaa, saksaa ym. Mutta siihenpä ei toki yliopistotutkintoa kannata opiskella.
Kielistä voi tehdä ammatin (kääntäjä jne.) tai sitten voi opiskella muun ammatin, jossa käytetään kieliä (esim. kaupallinen ala).
Aivan eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Millaista on kilikylpyluokalla?
Anteeksi typo. Kielikylpyluokka oli tarkoitus tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kannattaa.
T. Kääntäjä
Ihana ekana kannattaa huomata se, että kielien opiskelu yliopistossa ei ole yhtään samaa kuin opetella kieliä käytössä tai lukemalla sanoja ja kielioppia. Siellä käydään läpi kielitiedettä ja mietitään jotain 1500-luvun munkkiranskaa, josta joku nykykielen sana pohjautuu.
Jotkut tykkäävät, jotkut eivät. Omalle viittä kieltä osaavalle lapselleni en missään tapauksessa suosittelisi kieliopintoja, koska hänellä riittää rahkeet ja pää muuhunkin.
Kääntäjän ja tulkin töistä ei juurikaan nykyaikana makseta. TV-sarjojen tekstitykset on lukiolaisten tekemiä jne.
Eli joku työllistävä koulutus ja siihen päälle lukee kieliä niin paljon kuin ikinä tahtoo.
Valtaosa on työllistynyt Lidlin kassalle mutta tunnen yhden menestyneen ja itselleen nimeä luoneen kääntäjän joka elättää itsensä yliopistotasoisen kielten opiskelun kautta.
Sillä on suuria kustantamoja vakioasiakkaana ja vakaata työkuormaa niin paljon kuin suinkin jaksaa tehdä.
Erehdyin vaan kysymään joskus millaisia tunteja se joutuu freelancerina tekemään ja paljonko siitä jää lopulta käteen.
Ura Lidlin kassalla alkoi yhtäkkiä kuulostaa lottovoitolta.
Vuoropäälliköksi ylenemisen jälkeen käteen jää saman verran mutta jopa Lidlissä saa vielä sen verran vapaa-aikaa että se riittää jonkinlaiseen elämään.
Jos opiskelee kaupallisen tutkinnon yliopistossa, voinee laajalla kielitaidolla työelämässä päästä hyväpalkkaisiin kansainvälisiin tehtäviin ympäri maailman. Sivuaineena joku poliittinen suuntaus, niin pitää oven auki isopalkkaisiin ja helppoihin virkoihin eri maiden suurlähetystöissä ja mm EU parlamentissa.
Joka tapauksessa, todella hienoa, että lapsesi on osaava kielissä, niitä voi hyödyntää monilla aloilla ja monissa tehtävissä. Kannattanee opiskelujen alkuvaiheessa jo hahmottaa, mikä on suunnilleen oma tulevaisuus, ja sen mukaan määrittää seuraava opiskeltava kieli.
Vierailija kirjoitti:
Ai lapsesi osaa siis lukea Shakespearea ja esim Bellmania alkukielellä?
Samalla tavalla kuin hyvin suomea osaava suomalainen aikuinen vaikka Kalevalaa. Osa sanoista vanhoja eikä ymmärrä mutta kokonaisuuden ymmärtää. Lapsi on siis kaksikielisestä perheestä, joissa kahta kieltä on puhuttu aina ja sen lisäksi ollut kielikylpyluokalla, vaihto-oppilaana ja kielimatkalla Englannissa. Itse asiassa Englannissa oli ollut joku englannin kirjallisuuskurssi, jossa lukivat klassikoita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Sinänsä AP:n lapsella kuulostaa olevan ihan kiitettävä valikoima työkieliä, ei pidä paikkaansa etteikö natiivikombolle ruotsi-suomi-englanti (ja muut päälle) olisi käyttöä kääntäjänä. Mutta en voi suositella. Jo lapsena halusin kääntäjäksi. Täpinöissäni luin kieliä ja lukion jälkeen hain yliopistoon... Ja kaikki kurssit olikin sitten sen hokemista että kääntäjän elämä on syvältä: Kukaan ei arvosta tai hahmota kääntäjän ammattitaitoa. Palkkiot on poljettu syvimpään Siperian suohon koska arvostuksenpuutteen ja internetin takia kilpailet sekä kouluttamattomien kanssa että niiden jotka asuvat rutkasti halvemmissa maissa kuin Suomi. Tekoäly vie ison osan toimeksiannoista jo nyt, jatkossa vielä enemmän, ja jäljelle jäävät hommat ovat puuduttavia. Ihan kaikki toiveet työsuhteisuudesta voit unohtaa, valtaosa on freelancereina eli pienyrittäjiä. Duuniin kuuluu kiinteänä osana kädenväännöt toimeksiantajien kanssa jotka vaativat että "korjaat" oikean käännöksen vääräksi, koska luulevat lukioenkulla osaavansa yhtä hyvin kuin koulutettu ammattikääntäjä, aivan sama monenko vuoden kokemus on taustalla. Alalle jää kituuttamaan vain ne joilla on intohimo kääntämiseen... Sellaiset tollot kuin minä jotka laittoivat kaikki munansa samaan koriin eivätkä uskalla tai jaksa tai muutoin pysty aloittamaan alusta.
Jos AP:n lapsi nyt aivan välttämättä haluaa tehdä nimenomaan kielien kanssa jotain, suosittelen hänelle tulkkaamista, pedagogiaa, journalismia tai matkailualaa.
Sivuaine voi olla työllistävä. Vaikka mitä voi opiskella sivuaineena, kaupallisia aineita, hallintotieteitä, journalistiikkaa, kirjallisuustiedettä, yhteiskuntatieteitä jne. Mitä hän haluaa tehdä työkseen? Jos kääntäjä/ope niin voi olla vaikea työllistyä nykyään mutta osaa myös harvinaisia kieliä eli sivuaineena kannattaa olla sellainenkin.