Nainen mekossa -keskustelussa on oikeasti kyse siitä, ettei osata enää pukeutua tilanteen edellyttämällä tavalla
Kun siitä huomautetaan, tunnetaan häpeää ja aletaan meuhkaamaan oikeuksista. Kyse ei ole mistään naisten kontrolloinnista tai naisvihasta.
Ikävä kyllä Suomessa ei ole enää käsitystä siitä, miten pukeudutaan töihin, kouluun, hautajaisiin, lenkille tai sitten vaikka metsään. Tämä johtuu siitä, että sukupolvien ketju on jossain vaiheessa katkennut ja tapakasvatus on jätetty koulun harteille. No eihän siellä tällaista opeteta. Sitten syntyy tilanteita, joissa mennään minimekossa vaeltamaan ja järkytytään, kun joku kyseenalaistaa osaamattoman käytöksen. Aivan samaa sarjaa on tulla verkkareissa koulun juhliin tai oransseissa legginseissä mummun hautajaisiin tai laittaa talvella caprit ja heinäkuussa toppatakki.
Olisiko kenties paikallaan alkaa opettaa koulussa pukeutumista?
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vertaat juhlia metsään. Juhlat järjestää joku ja näkee vaivaa juhlien järjestämiseksi, siksi niitä pitää kunnioittaa. Mutta että metsä, sitä ei ole kukaan järjestänyt eikä metsä lähettänyt pukukoodillista kutsukorttia takuuvarmasti.
Juhlissa on ihan yhtä mukavaa olla vaikka verkkareissa, mutta metsässä on oikeasti merkitystä omalle mukavuudelle sillä mitä laittaa päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi luonnossa kulkeminen loukkaa, kenen, luontoäidin tunteita? Omat nilkathan siinä vain naarmuuntuu, ei kenenkään muun. Saako luonnossa kulkea ilman meikkiä? Tai hiukset harjaamatta?
Teet valinnoillasi luonnossa kulkemisen turvattomaksi naisille, kun luontoreiteille alkaa hakeutua sellaista porukkaa, joka haluaa hyötyä "tarjonnasta" kuten yökerhossakin ja yökerhojen liepeillä aamuyön tunteina.
No voi hyvänen aika. Eivätköhän nämä saalistaja sitten käy kumminkin mekkonaisten kimppuun, eikä maastopukuisten rekkalesbojen. On joillakin murheet.
Minä luulen, että tässä on kyse nimenomaan tuosta.
Metsissä ne vaatimattomankin näköiset naiset on tottuneet olemaan jalustalla, koska ovat naisia, ja luonnollisesti raivostuvat ja kokevat olonsa uhatuksi, jos kauniit naiset tulevat sinne metsään viemään huomion.Selitellään sitten tuollaisia aivan ihme juttuja, vaikka kyse on vain jostain naisen paniikista, kun ”reviirille” tulee paremman näköisiä viemään miesten huomion.
Miksi metsässä liikkuva nainen olisi jalustalla? Ei ne naiset siellä kotihellan ääressä pyöri, vaan retkeilee siinä missä mieskin. Metsästäjiä on vähemmän suhteessa miehiin, mutta siitä ei kai tässä ketjussa puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saa päättää, miten pukeutuu. Tulin pois Ranskasta, missä sain kommentteja jopa vääränlaisista sukistani. Kun tyttäreni valmistui yliopistosta Englannissa, raakkui ranskalainen mies selkämme takana meille, että emme ole pukeutuneet tilaisuuteen sopivasti. Älkää tuoko sitä ranskalaista hapatusta Suomeen tai alistuko siihen missään muuallakaan. Itse päätät miten pukeudut, kunhan vaatteet ovat puhtaat ja tarpeeksi peittävät!
Oi, voi kun joku toisikin tuon ranskalaisen hapatuksen Suomeen. Olisi aivan ihanaa, jos ihmiset taas (tai vihdoin) oppisivat pukeutumaan tyylikkäästi ja tilanteen edellyttämällä tavalla. On kohteliasta, kunnoittavaa ja muut huomioivaa miettiä muutakin kuin omaa napaansa silloin, kun laittaa vaatetta päälle kotoa poistuakseen. Mutta moukkamainen ihminenhän ei osaa ajatella kuin omaa mukavuutaan ja omaa napaansa. Valitettavasti 99,99 % tapauksista se moukkamaisuus jatkuu pukeutumisesta muihinkin käytöstapoihin, kun nämä minulla on oikeus maailman navat tuolla pistelevät menemään.
Tämä, itsekin haluaisin "ranskalaisen hapatukset" TAKAISIN Suomeen ts. ei se mitään "ranskalaista hapatusta" ole! Ihmiset alkaa olla rajattomia. Missä on sivistyneisyys, hyvät käytöstavat ja muiden huomioonottaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muita naisia nenä nyrpällään arvostelevat misogynistiakat taas vauhdissa.
No, onneksi ovat vähemmistössä ja muutenkin yleensä jo aika vanhoja, eli luonnollinen poistuma häämöttää.
Suurinosa naisista onneksi ihania ja mukavia, rakastavia ihmisiä jotka eivät ole myrkyttyneitä kovilla arvoilla ja negatiivisella maailmankuvalla.Toivottavasti itse olet mies. Jos kuitenkin olet nainen, niin pyydän katsomaan peiliin, sieltä se oman sukupuolensa edustajien vihaaja löytyy.
Taas tällaista typerää logiikkaa.
Ei, se ei tee ihmisestä vihaajaa, ettei pidä vihaajista.
Totean vaan tähän, että vaelsin muutama vuosi sitten 100 km yhdessä mieheni kanssa. Ja varustauduin vaelluskengillä ja pitkillä vaatteilla... kuinka ollakaan, aika pian vaihdoin mekon ja sandaalit, koska niissä oli huomattavasti mukavampaa. Ja kun teitä ja polkuja mennään, niin sopivat ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä päädyin kerran maksimekko ja Crocsit päällä mustikkametsään ja nopeasti tuli kyllä sortseja ja lenkkareita ikävä! Olin ihan itikanpuremilla otsasta nilkkoihin ja nilkkani muljahti ikävästi. Olin siis kunnon metsässä, en missään kesämökin pihan perällä
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan sellaisen näkökulman, että naisilta vaaditaan instaesiintymistä myös metsässä. Sellainen painostus ei ole oikein. Synnytät meikit naamassa ja muista, ettet irvistä kun kuolet, sellainen ei ole naiselle sopivaa. Muista hymyillä, äläkä kuolinkorahda, vaan kikahda, kuten naisen kuuluu..
Jännä, etten tosissaan ole tällaisesta näkökulmasta tiennytkään.
Tosin itse kuljen goottivaatteet päällä metsässäkin, pitkissä hameissa ja korseteissa, joten ehkä en olekaan tätä tiettyä naisryhmää, jota tarkoitat/tarkoitetaan :)
Järkevähköt kengät löytyy toki, nekin tosin sievät.
kyllä gootitkin ovat instassa esittelemässä itseään. Naisilla on ihme tarve keskittää koko elämänsä oman ulkonäön ympärille
Vierailija kirjoitti:
Minä päädyin kerran maksimekko ja Crocsit päällä mustikkametsään ja nopeasti tuli kyllä sortseja ja lenkkareita ikävä! Olin ihan itikanpuremilla otsasta nilkkoihin ja nilkkani muljahti ikävästi. Olin siis kunnon metsässä, en missään kesämökin pihan perällä
Niinpä, shortsit suojaa niin paljon paremmin itikoilta kuin nilkkoihin asti ulottuva mekko!
Kyä näi o, etiketit haltuun🤙🤙
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaat juhlia metsään. Juhlat järjestää joku ja näkee vaivaa juhlien järjestämiseksi, siksi niitä pitää kunnioittaa. Mutta että metsä, sitä ei ole kukaan järjestänyt eikä metsä lähettänyt pukukoodillista kutsukorttia takuuvarmasti.
Juhlissa on ihan yhtä mukavaa olla vaikka verkkareissa, mutta metsässä on oikeasti merkitystä omalle mukavuudelle sillä mitä laittaa päälleen.
Se on kuitenkin pukeutujan itsensä asia. Miksi muiden pitäisi pahoittaa mielensä hänen puolestaan? Jos mekkonainen huomaa valinneensa väärin, hän voi korjata asian ensi kerralla. Tai sitten hän voi ihan hyvin mekossaan, toisin kuin kaikki ahdistuneet pelkääjät.
Olisko jollain laittaa nettiin se kuva/mekko, mitä tämä gate lähti liikkeelle?
Olen itse retkeillyt 50 vuotta, ja jo kymmeniä vuosia sitten myytiin jossain 'partiovarusteessa' mm. joustavia vaellushameita. Itselläkin taisi olla semmoinen. Samasta materiaalista valmistetuja housuja oli myös. Miksei sitten mekkojakin retkeilyyn?
Hame vs. shortsit on aika makuasia. Naarmuja patikassa tulee, elämän jälkiä.
Hyttyset, punkit ym. on sitten eri asia. Niiltä voi suojautua monin eri tavoin.
Jostain syystä minua öttiäiset eivät ole aikuisena häirinneet yhtään. Haisen kai niin pahalle (niiden mielestä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei siinä nyt missään ryteikössä kuljettu, niin mikä pukukoodi siellä oikein pitäisi olla. Yhtä lailla hyväkuntoisella metsäpolulla voi kävellä mekko päällä, kuin kaupungillakin.
No voihan häihinkin ihan helposti lompsia verkkareissa mutta ei se tee siitä siltikään fiksun näköistä.
Siis eikö alanuoli taroita ettei pidä viestistä tai on eri mieltä asiasta?
Kuinka tuolle viestille voi olla nuolet 15/25 ? Siis 25 ei ole samaa mieltä ettei verkkareissa häihin lompsiminen ole kovin fiksun näköistä.
Onks se joku venäläisten ADIDAS juttu?
Venäläiset naiset pukeutuvat yleensä klassisen kauniisti. Eivät he vedä jalkaansa mitään lenkkarinmorkuloita elegantin leningin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ko. ketjua, mutta itseäni jotenkin vaivaa, kun nykyään on luvallista paukaista minne vaan lenkkarit tai tennarit jalassa (kunhan ne on valkoiset, eli ikään kuin hienot). Jenkeistä varmaankin tullut tämä mukavuus-muoti. Nuorilla on kaupungilla mekon kanssa lenkkarit, ja varmasti se on järkevää ja jaloille hyväksi, mutta näyttää typerältä minun ikäiseni silmin. Tai kiiltävän juhlavan vekkihameen kanssa pidetään löysää puuvillaista t-paitaa, jonka helma tungetaan hameen vyötärönauhan alle. Sellainen tekee kenestä tahansa tukevahkon näköisen.
Ehkä tuolla tavoin pukeutuville ihmisille mahdollisimman hoikalta näyttäminen ei ole elämän tärkein asia. Miten viitsit ottaa moisesta asiasta ongelman itsellesi? "Apua! Tuon naisen vyötärö on sentin paksumpi, koska paita on hameen alla!"
Eihän se minun ongelmani olekaan, vaan sen punkerolta näyttävän, joka ei ehkä tajua, miltä muiden silmissä näyttää.
Mutta hänellehän se ei ole mikään ongelma, koska häntä punkerous ei haittaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onneksi ovat vähemmistössä ja muutenkin yleensä jo aika vanhoja, eli luonnollinen poistuma häämöttää.
Suurinosa naisista onneksi ihania ja mukavia, rakastavia ihmisiä jotka eivät ole myrkyttyneitä kovilla arvoilla ja negatiivisella maailmankuvalla.Toivottavasti itse olet mies. Jos kuitenkin olet nainen, niin pyydän katsomaan peiliin, sieltä se oman sukupuolensa edustajien vihaaja löytyy.
Ahaa eli kun nimittelet ihmisiä misogynistiakoiksi, joista teoriasi mukaan päästään onneksi kohta eroon, niin se olekaan vihaa, vaan ihan asiallista ja tutkittua tietoa? Kohta kaikki veemäiset on poistuneet ja jäljellä vain kaiken hyväksyvä ja kaikkia rakastava naisporukka,? On helppo sanoa että en minä mutta noi muut. Mutta kannattaa tutkiskella itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan sellaisen näkökulman, että naisilta vaaditaan instaesiintymistä myös metsässä. Sellainen painostus ei ole oikein. Synnytät meikit naamassa ja muista, ettet irvistä kun kuolet, sellainen ei ole naiselle sopivaa. Muista hymyillä, äläkä kuolinkorahda, vaan kikahda, kuten naisen kuuluu..
Tosin itse kuljen goottivaatteet päällä metsässäkin, pitkissä hameissa ja korseteissa, joten ehkä en olekaan tätä tiettyä naisryhmää, jota tarkoitat/tarkoitetaan :)
kyllä gootitkin ovat instassa esittelemässä itseään. Naisilla on ihme tarve keskittää koko elämänsä oman ulkonäön ympärille
Arvaa vaan harmittaako, kun se 95% pilaa kaikkien naisten maineen.
-vähemmistönainen, joka vain käyttää vaatteita ja peseytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei siinä nyt missään ryteikössä kuljettu, niin mikä pukukoodi siellä oikein pitäisi olla. Yhtä lailla hyväkuntoisella metsäpolulla voi kävellä mekko päällä, kuin kaupungillakin.
No voihan häihinkin ihan helposti lompsia verkkareissa mutta ei se tee siitä siltikään fiksun näköistä.
Kuinka tuolle viestille voi olla nuolet 15/25 ? Siis 25 ei ole samaa mieltä ettei verkkareissa häihin lompsiminen ole kovin fiksun näköistä.
Venäläiset naiset pukeutuvat yleensä klassisen kauniisti. Eivät he vedä jalkaansa mitään lenkkarinmorkuloita elegantin leningin kanssa.
Musta tuntuu kyllä siltä, että olet ihan itse luonut tuon mielikuvasi "klassisen kauniisti" pukeutuvista venäläisnaisista. Opetan suomea venäläisille, eikä ole kurssilla tullut vastaan klassista pukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa eli kun nimittelet ihmisiä misogynistiakoiksi, joista teoriasi mukaan päästään onneksi kohta eroon, niin se olekaan vihaa, vaan ihan asiallista ja tutkittua tietoa? Kohta kaikki veemäiset on poistuneet ja jäljellä vain kaiken hyväksyvä ja kaikkia rakastava naisporukka,? On helppo sanoa että en minä mutta noi muut. Mutta kannattaa tutkiskella itseään.
Logiikkasi ontuu.
Esim. se, että inhoan naisia alistavia misogynistimiehiä, ei tee minusta miesvihaajaa.
Eikä se naisvihaajaa, että inhoan naisia jotka vihaavat naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetävätpä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa vaan harmittaako, kun se 95% pilaa kaikkien naisten maineen.
-vähemmistönainen, joka vain käyttää vaatteita ja peseytyy
Mua ei kyllä harmita yhtään, jos joku "esittelee itseään" instassa, enkä koe, että joku tuntematon ihminen voi pilata mun maineen. Se kyllä harmittaa, että vain naisten kuvaillaan esittelevän itseään ollessaan vähissä vaatteissa. Miehet saavat vain olla vähissä vaatteissa, jopa alasti ilman, että kukaan puhuu tyrkyttämisestä mitään.
Olen kyllä seurannut instassa kauniita goottinaisiakin. Mielestäni kaunis pukeutuminen ja itseään instassa esittely eivät sulje toisiaan pois. Eikä myöskään sitä. että osaa pukeutua asiallisesti esim. hautajaisiin tai työpaikoille.