Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotias käyttää kaupassa kaikki keinot manipuloinnista uhkailuun saadakseen karkkia, olen ihan loppu

Vierailija
01.07.2021 |

Olen yh ja tukiverkkoja ei ole joten lapset on otettava kauppaan.

Poika tosiaan käyttää kaikki keinot kauppareissulla. Ensin yrittää nätisti, äiti, mä meen kiltisti ajoissa nukkumaan koko viikon jos saan tän. No, kiellän ja sanon että ei ole karkkipäivä. Sitten kirkuu kuin syötävä, niin kauan että on ihan punainen ja hikinen. No, kirkukoot, en osta karkkia. Menee makaamaan karkkihyllyn eteen "mä en nouse tästä jos en saa tätä" noukin kärryyn sellaiset tavarat jotka pystyn niin, että lapsi on näköetäisyydellä. Ei muutakun kädestä kiinni ja itkevä poika + vauva ulos kaupasta.

Nyt on alkanut manipuloida ihan uudella keinolla mikä karmii minua. Nimittäin jo kotona lähtiessä sanoo "jos et sä osta mulle karkkia, lyön pikkusiskoa" Ja vaikka minulla on silmät selässä ja vauva 6kk koko ajan silmän alla, onnistui tämän tekemään. Kumarruin nostamaan tippunutta kynää ja poika löi vauvaa mahaan. En meinannut saada itkua millään loppumaan.

Onko lapsestani kasvamassa jonkin sortin psykopaatti? Joskus olen kertakaikkiaan niin poikki, että olen antanut jonkun tikkarin tai pienen suklaapötkön ottaa. Silloin käyttäytyy kuin enkeli.

Kommentit (377)

Vierailija
121/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että annat lapsen pois jos tuollainen ei lopu.

Vierailija
122/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvästä käytöksestä saa karkkipoletin ja 7 karkkipoletilla saa ostaa yhden karkkipäivän/yhden karkkipussin/karkkilaatikon/tikkarin. Huonosta käytöksesta menettää karkkipoletin. Karkkipoletit voivat mennä myös miinukselle. Toisen lyömisestä tulee vieläkin isommat seuraukset, vaikka menettää   mahdollisuudet kerätä karkkipoletteja kunnes toisin päätetään. 

Lapsi oppii laskemaan ja miettimään, että kumpaa haluaa mieluummin: karkkia vai lyödä sisarustaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makea tuottaa mielihyvää, mutta onko ap:n lapsella jotenkin korostunut makeanhimo? Ylivilkkautta, tarkkaavaisuushäiriötä? Minusta ei ole ihan normaalia, että homma menee tuollaiseksi vääntämiseksi. Se vielä menee normaalin käytöksen piikkiin, että lapsi kiljuu ja heittäytyy maahan. Mutta yleensä sen ikäiset oppivat muutamasta kerrasta, että kiljumalla ei saavuta mitään. Olen itsekin joutunut kantamaan kiljuvan lapsen ulos kaupasta, eikä toistoja tarvittu monta, kun asia oli selvä.

Se kaikki muu ap:n lapsen toiminta ei sitten olekaan ok. Jos jotain adhd -taustaa on, niin makean syönti ei ainakaan tee hyvää.

Suosittelen myös sitä, että joko tilaat tavarat kotiin, tai noudat valmiiksi keräiltynä.

Vierailija
124/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 luvulla muistan kun isosisko pudotti pikkusiskon tahallaan lattialle.

Arvotettu perheterapeutti(Saara Kinnunen,kirjailija) kertoi kuinka kiusasi pikkusisaria kun silmä vältti.Huomiosta.

Näin ne lapset toimii ,milloin mistäkin syystä.

Vierailija
125/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Nyt on alkanut manipuloida ihan uudella keinolla mikä karmii minua. Nimittäin jo kotona lähtiessä sanoo "jos et sä osta mulle karkkia, lyön pikkusiskoa". ”

Tämä on virheesi. Ei ole karmivaa. Ei ole pelottavaa. Sinä et voi etkä saa pelätä 5-vuotiasta lastasi. Lapset voivat sanoa ja tehdä kaikenlaista, mutta sinä olet turvallinen aikuinen ja vedät rajat lapsen puheille ja käytökselle.

Kun lapsi uhkailee tuollaisia, sinä pysäytät, lapsen, laskeudut hänen tasolleen ja sanot tiukasti että tuollaiset puheet loppuvat ihan samantien. Osoitat äänensävylläsi, että sinä hallitset tilannetta ja lapsi ei uhkauksillaan määräile sinua. Jos tästä huolimatta lapsi lyö, siitä seuraa rangaistus, ei milloinkaan palkintoa. Rangaistus ei ole fyysinen eikä liian ankara ikätasoon nähden, mutta sellainen että lapsi ymmärtää että hänen käytöksellään on seurauksia myös hänelle itselleen.

Vierailija
126/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun usein käymään 4 ja 2 -vuotiaiden lasten kanssa kaupassa tekemässä viikon ruokaostokset ja joutunut kokeilemaan vaikka ja mitä saadakseni ne reissut sujumaan.

Uhkailut, rangaistukset ja muut kova kovaa vastaan keinot meillä on toiminut huonoiten. Parhaiten toimii se, että jo ennen kauppaan menoa jaan lapsille tehtävät. Usein vanhempi on keräilyapulainen, jonka annan etsiä tuotteita. Nuoremmalle menee onneksi vielä läpi kärryapulaisen rooli, jonka tehtävänä on istua ja pitää jotain käsissään. Ollaan siinä leikissä ja rooleissa koko ajan ja annan koko ajan positiivista huomiota, niin kyllä se jaksaa kantaa loppuun asti.

Vierailija
127/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lapsi päivähoitoon esim. klo 12-16 niin, että hän menee sinne päiväruuaksi ja luokalevoksi ja ulkoiluksi. Itse hoidat sillä välin juoksevia asioita kuten kauppareissuja ja olet vauvan kanssa. 

Vierailija
128/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaa ruokaostokset kotiin

Vauvan ja isomman lapsen kanssa oleva yh onkin niin hyvissä varoissa, että on mahdollisuus vain tilailla ruuat kotiin. Huomaa, että näitä heittelee aina hyväosaiset.

Itse asiassa kaikki yh-äidit eivät ole pienituloisia, ei minunkaan äitini ollut, mutta monilla toki on rahat tiukalle joten kaikilla ei todellakaan ole varaa tilata ruokia kotiin. Kuitenkin tämän neuvon suurin puute on se, että siinä ei puututa varsinaiseen ongelmaan, eli siihen, että poika käyttää väkivaltaa ja vieläpä pieneen haavoittuvaan vauvaan kohdistuvaa väkivaltaa saadakseen tahtonsa läpi. Tämä ongelma ei poistu sillä, että vältetään kauppareissuja, vaan poika tulee satuttamaan muita silti. Ja siitä pojasta kasvaa joskus aikuinen mies. Sellainen, joka on vaaraksi ympäristölleen.

Kotiin tilaaminen tai keräilystä noutaminen maksaa toki, kotiin tuominen n. kympin, keräily puolet siitä. Juju onkin siinä, että kannattaa tehdä isompia ostoksia kerralla, mutta harvemmin. Ei ne karkitkaan ilmaisia ole, ja jos äiti tappelun välttämiseksi vaikka ostaa joka kauppareissulla jotain karkkia, niin kertyy siitäkin euroja.

Ongelma ei tokikaan poistu välttämällä kauppaan menoa, mutta antaa enemmän liikkumavaraa äidille. Voihan ne karkit sisällyttää ostoksiin, ja opettaa lasta kaikessa rauhassa kotona.

Vierailija
129/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleville vanhemmille opiksi: en koskaan ostanut lasten ollessa mukana kaupasta mitään herkkua, karkkia, kakkua tai vanukasta. En koskaan. Kauppareissut olivat mukavia eikä koskaan kiukuttelua.

Vierailija
130/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Nyt on alkanut manipuloida ihan uudella keinolla mikä karmii minua. Nimittäin jo kotona lähtiessä sanoo "jos et sä osta mulle karkkia, lyön pikkusiskoa". ”

Tämä on virheesi. Ei ole karmivaa. Ei ole pelottavaa. Sinä et voi etkä saa pelätä 5-vuotiasta lastasi. Lapset voivat sanoa ja tehdä kaikenlaista, mutta sinä olet turvallinen aikuinen ja vedät rajat lapsen puheille ja käytökselle.

Kun lapsi uhkailee tuollaisia, sinä pysäytät, lapsen, laskeudut hänen tasolleen ja sanot tiukasti että tuollaiset puheet loppuvat ihan samantien. Osoitat äänensävylläsi, että sinä hallitset tilannetta ja lapsi ei uhkauksillaan määräile sinua. Jos tästä huolimatta lapsi lyö, siitä seuraa rangaistus, ei milloinkaan palkintoa. Rangaistus ei ole fyysinen eikä liian ankara ikätasoon nähden, mutta sellainen että lapsi ymmärtää että hänen käytöksellään on seurauksia myös hänelle itselleen.

Lisään vielä tähän omaan kirjoitukseeni, että sinä luonnollisesti teet kaikkesi estääksesi jo etukäteen, että vihainen 5-vuotias ei pääse missään tilanteessa lyömään vauvaa. 5–vuotias ei saa lyödä ketään, mutta ei etenkään vauvaa. Tärkeintä on, että 5-vuotias tietää että sen lisäksi että sinä rakastat häntä, sinä myös hallitset tilanteet etkä missään tilanteessa pelkää lasta tai anna hänen hallita perhettänne uhkailuilla.

Vierailija
131/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaa ruokaostokset kotiin

Vauvan ja isomman lapsen kanssa oleva yh onkin niin hyvissä varoissa, että on mahdollisuus vain tilailla ruuat kotiin. Huomaa, että näitä heittelee aina hyväosaiset.

Itse asiassa kaikki yh-äidit eivät ole pienituloisia, ei minunkaan äitini ollut, mutta monilla toki on rahat tiukalle joten kaikilla ei todellakaan ole varaa tilata ruokia kotiin. Kuitenkin tämän neuvon suurin puute on se, että siinä ei puututa varsinaiseen ongelmaan, eli siihen, että poika käyttää väkivaltaa ja vieläpä pieneen haavoittuvaan vauvaan kohdistuvaa väkivaltaa saadakseen tahtonsa läpi. Tämä ongelma ei poistu sillä, että vältetään kauppareissuja, vaan poika tulee satuttamaan muita silti. Ja siitä pojasta kasvaa joskus aikuinen mies. Sellainen, joka on vaaraksi ympäristölleen.

Kotiin tilaaminen tai keräilystä noutaminen maksaa toki, kotiin tuominen n. kympin, keräily puolet siitä. Juju onkin siinä, että kannattaa tehdä isompia ostoksia kerralla, mutta harvemmin. Ei ne karkitkaan ilmaisia ole, ja jos äiti tappelun välttämiseksi vaikka ostaa joka kauppareissulla jotain karkkia, niin kertyy siitäkin euroja.

Ongelma ei tokikaan poistu välttämällä kauppaan menoa, mutta antaa enemmän liikkumavaraa äidille. Voihan ne karkit sisällyttää ostoksiin, ja opettaa lasta kaikessa rauhassa kotona.

juuri näin ja ei saa unohtaa sitäkään, että kaupassa käyminenkin maksaa. jos menet autolla, bensa ja auton käyttökulut, jos menet bussilla, bussiliput. puhumattakaan kuluvasta ajasta.

Vierailija
132/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et nyt heti hae apua niin kohta sinulla ap on kaksi kiljukaulaa. Vauva kasvaa nopeasti ja ottaa oppia ympäriltään.

Vierailija
133/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita lapsi päivähoitoon esim. klo 12-16 niin, että hän menee sinne päiväruuaksi ja luokalevoksi ja ulkoiluksi. Itse hoidat sillä välin juoksevia asioita kuten kauppareissuja ja olet vauvan kanssa. 

Päivähoito ei ratkaise sitä, että vanhemman täytyy opetella ne keinot, joilla hän kasvattaa omaa lastaan. Vanhempi ei saa pelätä lastaan, eikä antaa lapsen kiristää ja uhkailla. Vanhemman täytyy opetella tuntemaan oma lapsensa. Lapsen täytyy tuntea, että vanhempi arvostaa ja rakastaa häntä ja sen lisäksi vanhempi asettaa hänelle turvalliset rajat.

Vierailija
134/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v pyörittää aikuista miten sattuu. 

Mikähän mahtaa olla tilanne kun poika on 15v!

Käsittämätöntä.

Lapsen saa kuitenkin kasvatettua/hallittua ilman väkivaltaakin! Ja pitääkin saada - hallintaan + ilman väkivaltaa.

Eri asia on kokonaan sairaat tms. lapset, jotka eivät hallitse itseään tai kykene normaaliin toimintaan, niitä on vaikea kasvattaa/hallita aikuisenkaan.

Vierailija
135/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hän on oppinut karkkia syömään? Ei kaikukaan omalle lapselleen sokeria syötä, sehän on vaarallista.

Vierailija
136/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmivaa tuo nyrkkilyönti vauvan mahaan! Tänäänkö tämä tapahtui? Itseä huolestuttaisi miten vauva voi tuon jälkeen?! Pikkuinen vauva makaamassa pienen mahansa kanssa ja iso lähes eskarilainen tulee varmaankin varomatta täysiä hakkaamaan! Vielä tuo ettei vauva lopettanut itkua millään.. itse veisin rehellisesti vauvan heti lääkärille. Varmuuden vuoksi, ties mitä noin pienelle käy! Vaikka sisäelinvaurioita, sisäistä verenvuotoa... saisi isosisarus sitten tulla mukaan ja nähdä että on vakava asia tuo väkivalta ja vauva joutuu lääkäriin. Kertoisin lääkärille tottakai rehellisesti mitä kävi, pitäishän tossa tilanteessa muutenkin perheneuvolaan tms päästä pikapikaa!

Sen jälkeen voisin pohtia koko tilannetta ja mitä sille tehdä. Ikinä ei huonolla käytöksellä karkkipalkinnolle vaikka olis kuinka väsy! Ja joku syy käytökseen toki on, eikö saa muutenkaan tarpeeksi huomiota sinulta yms. Ja ruoalla ei rangaista eikä palkita muutenkaan! Niin luodaan syömishäiriöitä ja vääristyneitä suhteita ruokaan.

Vierailija
137/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo lasten kasvatus yhden vanhemman hommaa. Missä isä? Mitähän pojan teini-ikä tuo tullessaan?

Vierailija
138/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivähoito ei ratkaise sitä, että vanhemman täytyy opetella ne keinot, joilla hän kasvattaa omaa lastaan. Vanhempi ei saa pelätä lastaan, eikä antaa lapsen kiristää ja uhkailla. Vanhemman täytyy opetella tuntemaan oma lapsensa. Lapsen täytyy tuntea, että vanhempi arvostaa ja rakastaa häntä ja sen lisäksi vanhempi asettaa hänelle turvalliset rajat.

Se viisivuotias on mustasukkainen vauvalle. Siksi hän lyö sitä ja vaatii äidiltä huomiota. Se huomio voisi karkin sijasta olla mikä muu tahansa, vaikka television katsominen tai kännykällä pelaaminen. Lapsi saa muuta ajateltavaa, kun hän on hoidossa, siellä on tätejä ja kavereita ja puuhaa eikä tarvitse jatkuvasti jäädä kakkoseksi vauvalle.

Vierailija
139/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdettekö kauppaan syömisen jälkeen, eli onko vähän nälkäinen, vai onko vain karkin makuun ihastunut?  Saako ruuasta tarpeeksi energiaa, syökö siis kunnolla? Käykö päiväkodissa, onko siellä samoja ongelmia lasten kanssa, jos on oppinut sieltä?

Vierailija
140/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se viisivuotias on mustasukkainen vauvalle. Siksi hän lyö sitä ja vaatii äidiltä huomiota. Se huomio voisi karkin sijasta olla mikä muu tahansa, vaikka television katsominen tai kännykällä pelaaminen. Lapsi saa muuta ajateltavaa, kun hän on hoidossa, siellä on tätejä ja kavereita ja puuhaa eikä tarvitse jatkuvasti jäädä kakkoseksi vauvalle.

Ai että mustasukkaisuus ratkeaa laittamalla se isompi pois silmistä. Mietipä hetki oikeasti sen 5-vuotiaan näkökulmasta. Kyllähän se 5-vuotias nimenomaan helposti kokee, että äiti laittaa hänet pois ollakseen vauvan kanssa ja hän saattaa oireilla vielä rajummin kotona ollessaan.

Päivähoito ei välttämättä ole mikään väärä ratkaisu, jos lapsi ei päivähoidossa jo olekin, mutta päivähoito ei joka tapauksessa ole mikään ihmeitä tekevä poppakonsti, jolla kaikki kotona olevat ongelmat ratkeaa. Vanhemman täytyy aina myös itse kasvattaa lastaan ja kantaa vastuu tämän hyvinvoinnista. Äidin ja isän pitää opetella ratkaisemaan ongelmia oman lapsensa kanssa.

Pahimmillaan vanhemmat laittavat lapsensa päivähoitoon ja kuvittelevat kaiken kasvatusvastuun olevan siellä. Kotona voidaan sitten antaa lapsen, uhkailla, pompottaa ja käyttäytyä huonosti. Oikeasti kasvatusvastuu on aina vanhemmilla, vaikka päivähoito ja koulu jakaisivat tuota kasvatustyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi