Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotias käyttää kaupassa kaikki keinot manipuloinnista uhkailuun saadakseen karkkia, olen ihan loppu

Vierailija
01.07.2021 |

Olen yh ja tukiverkkoja ei ole joten lapset on otettava kauppaan.

Poika tosiaan käyttää kaikki keinot kauppareissulla. Ensin yrittää nätisti, äiti, mä meen kiltisti ajoissa nukkumaan koko viikon jos saan tän. No, kiellän ja sanon että ei ole karkkipäivä. Sitten kirkuu kuin syötävä, niin kauan että on ihan punainen ja hikinen. No, kirkukoot, en osta karkkia. Menee makaamaan karkkihyllyn eteen "mä en nouse tästä jos en saa tätä" noukin kärryyn sellaiset tavarat jotka pystyn niin, että lapsi on näköetäisyydellä. Ei muutakun kädestä kiinni ja itkevä poika + vauva ulos kaupasta.

Nyt on alkanut manipuloida ihan uudella keinolla mikä karmii minua. Nimittäin jo kotona lähtiessä sanoo "jos et sä osta mulle karkkia, lyön pikkusiskoa" Ja vaikka minulla on silmät selässä ja vauva 6kk koko ajan silmän alla, onnistui tämän tekemään. Kumarruin nostamaan tippunutta kynää ja poika löi vauvaa mahaan. En meinannut saada itkua millään loppumaan.

Onko lapsestani kasvamassa jonkin sortin psykopaatti? Joskus olen kertakaikkiaan niin poikki, että olen antanut jonkun tikkarin tai pienen suklaapötkön ottaa. Silloin käyttäytyy kuin enkeli.

Kommentit (377)

Vierailija
1/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että haen vartijan :D

Vierailija
2/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jutella tilanteesta ammattilaisen kanssa. Monet lapset manipuloivat, mutta siihen Kannattaa puuttua ajoissa, koska iso lapsi saa sillä jo paljon enemmän pahaa aikaan kuin pieni.

Vierailija
4/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäkää viikon karkkipäivä ja pidä siitä kiinni. Lapselle voi tehdä kalenterin, johon karkkipäivät on merkitty. Joka aamu ruksataan päivä pois ja karkkipäivä on taas lähempänä.

Jos ette harrasta ollenkaan karkinsyöntiä, lapsen voi antaa valita mieluisen hedelmän.

Vierailija
5/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otahan neuvolassa puheeksi, kyseessä vauvan pahoinpitely.

Epäilen vahvasti provoksi, mutta mistä näistä nykyajan kädettömistä äideistä tietää.

Vierailija
6/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hakemaan ammattiapua, jostakin tuo käytös johtuu.

Vierailija
7/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota v*ttumaista viisivuotiasta enää mukaan kauppaan. Ikinä. Yritä kasvattaa siitä yhteiskuntakelpoinen.

Vierailija
8/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida tilanteeseen tukea ja neuvoja heti. Poika käyttää valtaansa ja on kasvamassa rajattomaksi. 

Vierailija
9/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin kakaran kauppaan huutamaan. Ja vauvan pitäisin sylissä/kantoliinassa. Karkkia saisi ehkä sitten kun on useamman kauppareissun osannut käyttäytyä. Tai 5v välillä virikehoitoon ja silloin käy rauhassa kaupassa. Ja neuvolassa puheeksi tuo.

Vierailija
10/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nyt ainakin sille ettet osta enää ollenkaan karkkia jos se satuttaa siskoaan tai jotakuta muuta. Tee joku tarrataulukko että kun lapsi on tehnyt vaikka 5 tehtävää niin ostat patukan/tikkarin, eli esim. käynyt nätisti kaupassa, mennyt nätisti nukkumaan tms. Ja tuhmista jutuista kuten siskon kiusaaminen jää palkinto väliin...

Vierailija
11/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan et osta karkkia, enää koskaan. Se antaisi luvan jatkaa hyväksi havaittua toimintaa. Nyt pitää ottaa auktoriteetti haltuun. Tiukka säännöstely huvituksiin ja selkeät rangaistukset. Lisäksi, ota heti neuvolaan yhteyttä. 5-6 vuotiaana perusluonne on aika muovautunut. Vaikuttamisen aikaa ei ehkä ole paljon jäljellä.

Vierailija
12/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joskus olen kertakaikkiaan niin poikki, että olen antanut jonkun tikkarin tai pienen suklaapötkön ottaa. Silloin käyttäytyy kuin enkeli."

Ikävä sanoa mutta juuri tuolla olet itse opettanut lapselle että raivarilla saa karkkia. Kerran kun väsyneenä antaa periksi, lapsi muistaa sen aina ja jatkaa samaa käytöstä.

Vierailija
13/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano nyt ainakin sille ettet osta enää ollenkaan karkkia jos se satuttaa siskoaan tai jotakuta muuta. Tee joku tarrataulukko että kun lapsi on tehnyt vaikka 5 tehtävää niin ostat patukan/tikkarin, eli esim. käynyt nätisti kaupassa, mennyt nätisti nukkumaan tms. Ja tuhmista jutuista kuten siskon kiusaaminen jää palkinto väliin...

Joo ei ap:lle varmaan ole tullut mieleenkään noin sanoa. Hyvä kun neuvoit.

Vierailija
14/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, kuulostaa tosi rankalta, koska sinä ja lapsi molemmat taidatte stressata jo etukäteen kauppareissua. En kuitenkaan vielä menisi sanomaan, että lapsesta on tulossa psykopaatti. Tuon ikäiset testaavat rajojaan monin tavoin. Lisäksi 5v ei vielä kunnolla pysty hahmottamaan tekojensa seurauksia, asettua toisen asemaan ja olemaan empaattinen. Voi siis olla ihan normaalikin.

Tärkeää on ainakin lapsen rauhoituttua jaksaa käydä keskustelu, miksi noin ei saa käyttäytyä ja miksi toisia ei saa lyödä. Kannattaa myös jo ennen kauppaan lähtöä kertoa, että tänään ei osteta karkkia. Ehkä kannattaa myös laittaa selkeä seuraus pikkusisaruksen lyömiselle: jos lyö, karkkipäiväkin jää välistä.

Vierailija
15/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala tilaamaan ostokset kotiinkuljetuksena tai kaupan noutopisteestä, niin lapsen kanssa ei tarvitse mennä kauppaan.

Vierailija
16/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on helppo ratkaisu: älä osta karkkia. Kun ikinä ei uhkailemalla ja kiristyksellä tai pyytämällä saa, loppuu kitinä.

Kaikin syönti voidaan keskittää karkkipäivään kerran viikossa. Silloin saa rajallisen määrän karkkia. Muulloin ei osteta, vaikka mitä tekee. Karkkia ja herkkuja ei myöskään pidä käyttää palkintona hyvästä käytöksestä.

Vierailija
17/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, sun pitäis pärjätä sen kans vielä silloin, kun se on teini-ikäinenkin! 🙄

Vierailija
18/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin,että jos vinkuu karkkia/tekee jotain pahaa,niin karkkipäivä on siltä viikolta peruttu.Luulis oppivan,kun ei saa karkkia pariin kuukauteen.... T.vanha ja kokenut äiti

Vierailija
19/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei tarvitse ottaa kauppaan mukaan, ellei joku hätätapaus ole kyseessä. Puheet kauppakasvatuksesta ovat myös sontaa.

Vierailija
20/377 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisit miten väsynyt, älä osta. Kun kerrankin taivut, lapsi muistaa sen ja jatkaa.

Toinen kysymys on, ajoitatko kauppareissut hetkiin, jolloin olette väsyneitä ja nälkäisiä. Kaupassa pitäisi käydä täydellä vatsalla. Voisitko siirtää ostoksia kotiinkuljetuksella toimitettavaksi joskus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän