Alkoholistin vaimo
Tarvitsen kuivan alkoholisti miehen apuja neuvoja siihen miten parhaiten tuen alkoholisti miestäni silloin kun hän sulkee korkin.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:04"]
meillä perinnekalja on osittain korvannut kaljan, mutta pilsneri on sitten jo kuin tuttipullo, josta mies ei voi hellittää otettaan, kun sellaista saa selvänä jaksona..ja sit valehdellaan surutta kun on kyse alkoholin ottamisesta
[/quote]
Näin meilläkin. Mieheni tykkää kaljanmausta. Selvinä kausina juo Bavariaa tai sitten jotain muuta alkoholitonta. Jos ottaa Antabusta niin alkoholittomassa on oltava 0% eikä mikään ykkökaljakaan ole sallittua silloin. Kun alkaa juomaan, niin juo vain Koffia muta sitä meneekin ihan hirvittävästi. Koirakin pitää ulkoiluttaa kalja kädessä :( Se on ihan hirveää. Inhoan nykyään Koff-tölkkejä. Saa mut kananlihalle.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:30"]
Tarvitsen kuivan alkoholisti miehen apuja neuvoja siihen miten parhaiten tuen alkoholisti miestäni silloin kun hän sulkee korkin.
[/quote]
Ei toinen voi auttaa. Mutta minulla tulee näitä lukiessa todella hyvä mieli siitä että erosin alkoholistista. Niin ahdistaa jo lukeakin noita tekstejä. Pystyn tuntea ahdistuksenne ja hädän, vihan ja raivon, surun.
Meillä ennakointia ei oikein ole, sitä on paljon harjoiteltu. Mieheni edellinen vaimo sai aikaan sen että mies joi meidän suhteen alku aikoina muualla kuin kotona ja kotona. Nykyään juo pääsääntöiseti kotona silloin kun poikani ei ole paikalla ja sisä tiloissa minuu pyynnöstäni. Ennen joi autotallissa mutta minä halusin että hän ei piilottele juomista vaan on rehellisesti sitä mitä on mutta osallistuisi koti hommiin. Eli tekee ruokaa siivoaa jne ja ottaa olutta tai ei. Minä myös vaadin asioista puhumisen sitten kun hän on selvinny krapulastaan johon on suostunut hyvin. Saadaan paljon puhuttua silloin. Humalassa puhumiseen en jaksa enkä halua suostua koskamse ei oikein auta ja hän on itse myösmsen todennut. Mulla oli ennen laukku aina valmiina ja rahaa piilossa jos piti äkisti lähteä. Nyt on sovittu et jos siltä näyttää niin minä lähden kun ensimmäinen paha sana tulee tai toinen näyttää uhkaavalta. Tiedostaa itse tämän. Joskus hän lähtee kun huomaa ettei pysty hallitsemaan omaa käystään.
Pauliina
Olen miesalkoholisti, n 4v raittiutta. Miten voin auttaa?
Avoin keskustelu on meillä auttanut eniten, sen vaan pitää tapahtua silloin kun mies on selvinpäin. Niinkuin aikazeemin tossa sanoin olen itse halunut ja valinnut jäädä alloholistin vaimoksi tietoisena ongelman vakavuudesta ja laajuudesta. Siksi kaipasin niitä kuivan alkoholistin näkemyksiä myös ja myös niiden jotka alkoholistin kanssa haluavat jaksaa jatkaa. Uskon ite että tämä asia on voitettavissa kun otetaan aikaa sille. Oma kärsivällisyys ei vaan aina ole paras mahdollinen. Onko muita jotka on valinnut samoin?
Mikä ajatus herätti sinut raitistumaan? Tai tapahtuiko jotain joka vaikutti lopettamis päätökseesi? Miten parhaiten tuen miestäni silloin kun hän haluaa olla juomatta? Nyt on ollut 2 iltaa ilman kaljaa. Puhua ei voi kun häntä ahistaa kaikki.
Pauliina
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:47"]
Alkuperäisen viestin kirjoittaja olen. Mun mies nukkuu nyt selvin päin toista iltaa. Ennen oli agressiivinen, ilkeä, väkivaltainen. Ei ole enään. Älä suostu koskaan pelkäämään omassa kodissasi. Minä tein vuosia niin. Päästiin paremmille vesille kun asuttiin erillään 9 kk. Nyt asumme yhdessä. Mies juo edelleen usein monta kertaa viikossa mutta käyttäytyy toisin kuin ennen. Tehny paljon töitä sen eteen.
[/quote]
Ihmettelen, miksi palasit alkoholistin luokse, jos olitte erillään 9 kk? Jos juo edelleen MONENA päivänä viikossa. Hei haloo, olisit ottanut uuden suunnan elämässä ja nauttinut itsellisestä elämästä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:37"]Avoin keskustelu on meillä auttanut eniten, sen vaan pitää tapahtua silloin kun mies on selvinpäin. Niinkuin aikazeemin tossa sanoin olen itse halunut ja valinnut jäädä alloholistin vaimoksi tietoisena ongelman vakavuudesta ja laajuudesta. Siksi kaipasin niitä kuivan alkoholistin näkemyksiä myös ja myös niiden jotka alkoholistin kanssa haluavat jaksaa jatkaa. Uskon ite että tämä asia on voitettavissa kun otetaan aikaa sille. Oma kärsivällisyys ei vaan aina ole paras mahdollinen. Onko muita jotka on valinnut samoin?
[/quote]
Kirjoitin myös tämän viestin.
Pauliina
Ja monta muuta noista aikaisemmista, jos sinä mies luit niitä ehkä näit jonkin kokonaiskuvan hataran, mut kaikki apu on mulle tärkeetä koska haluan jaksaa niin kauan kunnes päästään alkohilsta eroon yhdessä.
Hei Pauliina,
mieheni on alkoholisti ja on ollut raittiina viiden vuoden ajan.
Hän raitistui minnesotahoidon avulla. Sitä ennen hänen silloinen vaimonsa jätti hänet, mikä sai mieheni hätkähtämään. Raitistumisen jälken eivät enää löytäneet yhteistä säveltä. Ex-vaimo on kirjoittanut kirjankin siitä millaista on ollut elää alkoholistin puolisona.
En sinulle muuta neuvoa anna kuin että älä tuhlaa koko elämääsi odottaen raitistumista, jos sitä ei oikeasti tapadu. Alkoholistilla ns kohtuukäyttöä ei ole olemassakaan.
Tsemppiä sinulle, Pauliina <3
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 06:59"]
"Vastaisitko yhdellä sanalla: Onko systerisi ukko raitistunut opeillasi? T. kake"
Ei raitistunut, vaan vähensi juomista, kun sai aivoverenvuodon ja ei pääse enää kauppaan. t: systeri
[/quote]
Mulla myös äiti raitistunut aivoverenvuodon "avulla"!
Ei pysty enää itse juomia hakemaan niin on kuivin suin. Toki tajusi itsekin että sai jatkoaikaa elämälle ja entinen meno ei voinut jatkua.
Moni kauhistelee äitini sairastumista mutta minä olen sanonut että se oikeasti pelasti äitini hengen.
Kuinkahan yleistä aivoerenvuodot on alkoholisteille? Itse tiedän kolme tapausta. Niistä kaksi vei suoraan autuaammille niityille.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:41"]
Mikä ajatus herätti sinut raitistumaan? Tai tapahtuiko jotain joka vaikutti lopettamis päätökseesi? Miten parhaiten tuen miestäni silloin kun hän haluaa olla juomatta? Nyt on ollut 2 iltaa ilman kaljaa. Puhua ei voi kun häntä ahistaa kaikki.
Pauliina
[/quote]
Lähdin hakemaan apua kun vaimo otti eron. Ensiapu löytyi yllättävän läheltä, omasta terveyskeskuksesta. Pahaa pelkään, ettet voi tukea miestäsi. Kun juomahimo iskee niin se iskee, et sille mitään mahda eikä mahda miehesikään, halusittepa tai ette. En usko, että hän ilkeyksissään juo vaan hän on sairas ja sairaan pitää mennä lääkäriin. Koeta markkinoida tuo ajatus miehellesi siten, että hän keksii sen itse, raitistumisen on lähdettävä omasta nupista. Antabus on hyvä ensiapu. Jos saat hänet siihen asti, voit hengähtää hetken, silloin hän ei voi juoda viinaa mutta himoa se ei poista.
Palasin koska toinen oli ja on valmis tekemään asialleen jotain:) palasin koska meillä on monta hyvää asiaa joista kannattaa pitää kiinni. Palasin koska meillä on sama päämäärä. Raittius. Koska en ole keneltäkään saanut yhtä ihania asioita ( vaikka enole saanut mitään niin pahaa kuin häneltä) koska haluan rakastaa häntä ja hän minua, koska ei ole toista juuri tällaista persoonaa. Koska arvstan niitä hyviä asioita joita hänessä on. Monesta syystä palasin. Koskaan en olisi palanut jos en olisi nähnyt sitä halua muuttua hänellä on se ja se on iso asia.
Pauliina
Eli saadaa ajatus toiselle niin et se luulee sitä itse keksimäkseen, voi ihme miten sen teen ? Tämä on älykäs mies ja minä entinen lintulauta aivot narikassa nainen joka psykoloki kirjoja lukemalla on saannu jotain järkeä itseensä mutta en niin paljon et osaisin noin tehdä.
Pauliina
Sepä se. Mitä jos koettaisit johdattaa keskustelua siten, että miettisitte eri vaihtoehtoja yhdessä ja ihan vain heittäisit, että kannattaisiko kysäistä terkkarista. Sieltä sain todella vain ensiavun mutta myös uskoa siihen, että selviän jos itse niin haluan. Tässä vaiheessa jo teen selväksi eron halun ja tahdonvoiman välillä. Halu raitistumiseen miehelläsi varmasti on, tahdonvoima puuttuu. Jos hänellä olisi sitä, niin eipä hän juoppo olisikaan.
Oikeaksi avuksi muodostui sitten päihde- ja mielenterveysyksikkö terapeutteineen ja psykiatreineen sekä AA. Näistä sinun ei ehkä tässä vaiheessa kannata puhua mitään. Voidaanko käyttää miehestäsi jotakin nimeä? Minä voin olla vaikka kake, ei se silti välttämättä nimeni ole.
Kiitos joka viestistä jota olette laittaneet. Pelkästeen tämä kirjoittelu auttaa mua jaksamaan, saa purkaa johonkin tätä tilannetta. Onko joku numero olemassa mihin voi soittaa kun tarvii keskustelu apua akuutisti? Löysin yhden mutta yllätys yllätys siellä on ruuhkaa ekä pääse läpi:)
Muita ideoita tarjolla? Ennakointi otetaan käyttöön ja toi lääkäri juttu jos vaan tajuun miten saan sen sille sen omaks ajatukseks:)
Pauliina
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:53"]
Palasin koska toinen oli ja on valmis tekemään asialleen jotain:) palasin koska meillä on monta hyvää asiaa joista kannattaa pitää kiinni. Palasin koska meillä on sama päämäärä. Raittius. Koska en ole keneltäkään saanut yhtä ihania asioita ( vaikka enole saanut mitään niin pahaa kuin häneltä) koska haluan rakastaa häntä ja hän minua, koska ei ole toista juuri tällaista persoonaa. Koska arvstan niitä hyviä asioita joita hänessä on. Monesta syystä palasin. Koskaan en olisi palanut jos en olisi nähnyt sitä halua muuttua hänellä on se ja se on iso asia.
Pauliina
[/quote]
Siksi kysyin, kun olen läheltä seurannut sisareni perheen alkoholihelvettiä. Ei hänkään ole jättänyt miestään ja alkoholi on edelleen kuviossa. Nyt tosin vähemmän, kun mies on sairastunut vakavasti.
Mutta koko elämä on sisarellani mennyt siihen jännitykseen, että millon mies taas juo ja mitä sitten tapahtuu. Mitään pidemmän tähtäimen suunnitelmia eivät voineet tehdä, koska elämä riippui koko ajan kuningas-alkoholista.
Aivan kuin alkoholistia ei voi pakolla raitistaa, alkoholistin vaimoa ei voi pakottaa ajattelemaan itseään ja oman elämänsä laatua. Surullisintahan on se, että usein se alkoholistin vaimo alkoholisoituu siinä miehensä rinnalla.
Se, että kyselet neuvoja miten miestä pitäisi puhutella nyt kun ei juo, osoittaa, että elät omassa kodissasi melkoisessa jännityksessä. Et voi sanoa suoraan, että olet lopen kyllästynyt ryyppäämiseen!
Minnesota hoidostahan on saatu hyviä tuloksia, voisiko miehesi lähteä sellaiseen?
hyvä asiallinen keskustelu! nyt on vaan unohdettu yksi minusta aika tärkeä asia, ne alkoholistin lapset. kukas heitä tukee? alkoholismi on koko perheen sairaus. tarkoitus ei ole loukata ketään tai syyllistää, mutta pidän aika itsekkäinä puolisoa joka jää suhteeseen alkoholistin kanssa vaikka mukana on lapsia ja perhe-elämä voi olla yhtä helvettiä. vedotaan siihen, että puoliso on kyllä selvinpäin hyvä isä tai äiti. alkoholisti kun nyt vaan aika vähän on selvinpäin. onko se yksinjäämisen pelkoa vai mitä? en tiedä. itse olen alkoholisti isän tytär ja jopa pyysin äitiäni jättämään isän kun olin noin 10v, äidiltäni ei sitä voimaa riittänyt.
Kokeile AA auttava puhelin. Numero löytyy netistä ja siellä vastaa raitistunut alkoholisti, älä pelästy jos kuulostaa puliukolta, tietää varmasti mistä on kysymys. Tietää paremmin kuin yksikään lääkäri. T. kake
Miehelle nimi, Juhani. Ollaan käyty yksityisellä ja kunnallisella lääkärillä yhdessä tän asian takia. Aina yhtä räikeen huono vastaan otto, ei ymmärrystä asiaan. Juhanila on muutenkin lääkäri kammo ja se ei ole lisännyt haluja mennä uudelleen yrittämään sitä. Juhani on käyttänyt antabusta muistaakseni kolme kertaa ja masennus lääkkeitä kerran ja unettommuteen kaikkea mitä lääkäristä saa.
On itse sitä mieltä että lääkkeet ei ole ratkaisu asiaan. Onko se ongelman välttelyä?
Keskusteluun varmasti mun kanssa suostuu koska tästä puhutaan paljon silloin kun ei ole pahin morkkis menossa.
Olen ajatellu et toisen alkoholistin joka ei juo enään tuki olis tärkeetä mutta mistä muualta sen löytää kuin AA sta? Koska Juhani ei sinne yhden yritys kerran jälkeen ole halunut uudestaan mennä. Tosin siitä on vuosia aikaa joten ehkä mieli voisi olla toinen nyt.
pauliina
kiitos viestistä pauliina. Kun tiedostan miehen alkavan ryyppäämisen, pakkaan ajoissa tavarat ja lähdemme lasten kanssa mummolaan, jos suinkin saan auton ajoissa käyttööni. Oma ajokortti on naiselle välttämättömyys! Jos auton avaimia ei hups- miehen takia sattumoisin löydy, silloin on riitaisampaa, jos jäämme kotiin.Mies onneksi itse tajuaa yleensä pysyä poissa kun ottaa, tai lähtee mökkeilemään. Tiettyjen asioiden vaatiminen ja miehen touhukkaana pitäminen on eräänlaista raittiuden tukemista, myös keskustelun vaatiminen, siis selvin päin. Kännissä kaikenlainen keskustelu pitäisi kieltää. Antaa sen laulaa laulunsa ja soittaa puhelunsa, mennä menojaan. Tekstarilla voi muistuttaa, että huomenna on tärkeä meno, josta hän ei voi jäädä pois. Meillä uhkailu ja kiristys toimii, kivan asian menettämisellä uhkailu siis, vähän kuin lapsella. Ihme juttu.Tulevaisuuden suunnittelu on tärkeää, esim. joulun oli raittiina, kun sanoin, että sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko lähdet nyt juhlimaan ja me eroamme, tai jäät valmistelemaan joulua ja meillä on kiva loma ja lapsilla hyvät muistot isästä jouluna. Ennakointi voi siis auttaa.