Alkoholistin vaimo
Tarvitsen kuivan alkoholisti miehen apuja neuvoja siihen miten parhaiten tuen alkoholisti miestäni silloin kun hän sulkee korkin.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 02:46"]
Yhteen hiileen puhaltaminen on parisuhteen avain vaikka on alkoholiongelma. Perheen yhdessä pitäminen on parempi kuin rikkominen vaikka on alkoholiongelma. Varsinkin kun siitä ongelmasta ollaan tietoisia ja sitä aktiivisesti hoidetaan ei ehkä niin kuin te haluatte mutta niin kuin meille on parhaaksi sopinut ja elämän ongelmia ei kerralla ratkaista.
Miksi te ihmiset haluatte luovuttaa ja hylätä rakkaat?
Pauliina
[/quote]
Itse hylkäisin siksi, koska en pysty rakastamaan enää miestäni hänen alko-ongelmansa takia, emme kyllä ole sielunkumppaneita, joten ymmärrän Sinua. Kysyisin Sinulta, miten alkoholistimiehesi sai Sinut lopettamaan? Etkö se kuitenkin ollut Sinä itse, joka teit työn raitistuaksesi?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 23:46"]
Alkoholisti-isän tyttärenä ällöttää lukea näitä.
MIKSI ETTE VAIN NAISET LÄHDE!!!???
Aloin voida pahoin kun tuli kaikki paska mieleen mitä se juoppo kusipää teki kännissä, eikä ne selvät kaudet korjannut niitä!! Ihmeellisiä vätyksiä nää ämmät kun katselee kännäävää miestä kotonaan!
[/quote]
en voi lähteä kun omistan asunnon
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 00:17"]
Aloin voida pahoin kun tuli kaikki paska mieleen mitä se juoppo kusipää teki kännissä, eikä ne selvät kaudet korjannut niitä!! Ihmeellisiä vätyksiä nää ämmät kun katselee kännäävää miestä kotonaan!
[/quote]
Komppaan tätä. Te naiset olette vastuussa lapsistanne, jos isä kerran on juoppo. Turha kuvitella, etteikö alkoholisti perheessä aiheuttaisi vakavaa vahinkoa lapsillenne. Joku kirjoitti, että kun mies alkaa ryyppäämään niin lähdetään lasten kanssa pakoon mummolaan? Ei hyvää päivää.. Jos mies ei suostu hoitoihin, niin ainoa oikea ratkaisu on muuttaa lasten kanssa (pysyvästi) erilleen miehestä.
[/quote]
vastaan: miten lähden, kun omistan asuntomme j maksan yksin asuntolainaa, eikä talo ole mennyt kaupaksi? mies ei ota kehotuksiani lähteä kuuleviin korviinsakaan, hänhän juo "vain harvoin"
"Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan alkoholi näyttää heikentävän verihiutaleiden toimintaa. Tulos tukee aikaisempia tutkimustuloksia, joiden mukaan alkoholi vähentää sydäninfarktin riskiä juuri häiritsemällä veren hyytymistä. Toisaalta alkoholin on myös samasta syystä osoitettu kohottavan aivoverenvuodon riskiä."
Alcoholism: Clinical & Experimental Research 2005;29:1906-1912
Varmaan asiasta on tuoreempaakin tutkimusta olemassa.
Kyllä aivoverenvuoto on yleistä, lukuja en osaa tässä kaivaa, mutta tutkimuksia on olemassa. Tiedän myös useita henkilöitä ihan elävästä elämästä.
Ehkä aivoverenvuoto olisi ollut minullekin jopa hyväksi, en tiedä, en saanut. Toisaalta ehkä toivoin saavani jonkin slaakin, jotta saisin älyttömän juomiseni loppumaan. Usein illalla kännissä nukkumaan mennessä toivoin, ettei tarvitsisi enää herätä. Elämä viinan kanssa ja kännissä ei ollut kivaa ja kännissä se oli helvettiä, koska tiesi, että huomenna on krapula ja taas pitää juoda. En tehnyt kenellekään raittiuslupauksia, koska tiesin niiden olevan tyhjää puhetta, itselleni usein yöllä valvoessani vannoin, etten enää juo ja usein lupaus piti jopa iltapäivään saakka. Rahan puute ei ole juopolle este vaan siinä mielessä juopon kekseliäisyys hipoo neroutta, että aina löytyy rahat yhteen pulloon, siihen viimeiseen. Näitä "viimeisiä" pulloja sitten tyhjensin tuhansia. Alkoholistin ajatuskoneistoa ei mitenkään voi ymmärtää kukaan muu kuin toinen alkoholisti, niin paljon se poikkeaa terveen ihmisen vastaavasta. Olin ollut raittiina kai jo pari vuotta joutuessani kylään paikkaan jossa ei yleensä nautittu alkoholia, mutta sinne saapui samaan aikaan toinen vieras, joka toi tuliaisiksi viinipullon jonka isäntä avasi, kaatoi lasilliset halukkaille (minä kieltäydyin vetoamalla autoon) ja laittoi sitten vajaan pullon kaappiin. Tuo menettelytapa oli minulle niin outo, että olin vähällä sanoa, että koko pullo kuuluu juoda ja sitten hakea jostakin lisää. Siksi meikäläisen kannattakin olla ilman alkoholia, koska en sitä vuosikymmenien harjoittelullakaan oppinut ottamaan ihmisiksi. T. kake
Olen naisalkoholisti, äiti ja vaimo. Raitistuin Minnesota-hoidon avulla. Mieheni oli tehnyt selväksi, että minun on valittava joko päihteet tai perhe.
Pidä huolta itsestäsi. Sinun kannattaisi mielestäni hakeutua al-anonin piiriin. Siellä saat tukea muilta kaltaisiltasi.
Olen todella surullinen perheenne puolesta. Suosittelen, ettet jatka liittoa, ellei mies hakeudu avun piiriin. Alkoholisti, kuten minä, on kauhea elämäntoveri juovana aikanaan. Valehtelee, kieroilee niin paljon, ettei mitään rajaa.
jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta kuulostaa siltä, että olet joutunut täysin juovan alkkiksen manipuloinnin kohteeksi. Raitis miehesi on eri ihminen kuin tuo juoppo, jota nyt katselet.
minnesota-hoitoon moni raahataan puolipakolla tai ihan väkisin. Hoito silti tehoaa hyvin niihinkin, jotka on hoitoon pakotettu. Älä pilaa omaa elämääsi juovan alkoholistin rinnalla. Juominen pahenee vuosi vuodelta. Tiedän tämän kokemuksesta.
Raitis alkoholistinainen
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 02:55"]
samaa mieltä perheen tilanne aivan sairas! minäkin olen alkoholistin lapsi, meilläkin aina puhuttiin siitä miten tärkeää on perheessä auttaa ja tukea toinen toisiaan... ja lässyn lässyn läpäti lää. lapsen psyyke ja häpeä vaan on niin erinlainen kuin aikuisen, etten ainakaan minä oppinut siitä ajasta muuta kuin sen että älä koskaan hyysää juoppoja ja vältä viimiseen asti aiheuttamasta samanlaista lapsuutta omille lapsillesi. Kake voin ainakin omalta kohdaltani todeta, vanhempien ero ja perheen hajoittaminen olisi ollut parempi ratkaisu. minäkin olen nyt aikuisena ihan fiksu kouluttautunut hyvässä ammatissa ja hyvin toimeentuleva. mutta kyllä se lapsuus lähtemättömät jäljet jätti, ja arvaas olenko sitä alkoholisti isälleni tai häntä hoitaneelle äidilleni kertonut? aivan, en ole koska tuntuu ettei heille sillä ole väliä koska ei ollut silloinkaan.
[/quote]
Isäni meni kännipäissään hirteen minun ollessa vajaa nelivuotias. En oikein osaa pitää sitä ainakaan omalta kohdaltani mitenkään hyvänä ratkaisuna. Kyllä perheessä kuuluu olla isä, vaikka sitten juoppo mutta silti isä. t. kake
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 21:18"]
Hei Pauliina,
mieheni on alkoholisti ja on ollut raittiina viiden vuoden ajan.
Hän raitistui minnesotahoidon avulla. Sitä ennen hänen silloinen vaimonsa jätti hänet, mikä sai mieheni hätkähtämään. Raitistumisen jälken eivät enää löytäneet yhteistä säveltä. Ex-vaimo on kirjoittanut kirjankin siitä millaista on ollut elää alkoholistin puolisona.
En sinulle muuta neuvoa anna kuin että älä tuhlaa koko elämääsi odottaen raitistumista, jos sitä ei oikeasti tapadu. Alkoholistilla ns kohtuukäyttöä ei ole olemassakaan.
Tsemppiä sinulle, Pauliina <3
[/quote]
Minuakin kiinnostaisi tuo Minnesotahoito miehelleni mutta se on pitkä ja tosi kallis hoito. Antabus kapselit ihon alle on todettu tehottomaksi. Suun kautta otetut Antabukset tehoaa mutta vain jos niitä oikeasti syö. Keinoja on rajallisesti. Rakastan miestäni ja tekisin mitä vain jotta hän raitistuisi. Minä tykkään punkusta mutta voin juoda lasillisen tai kaksi vain mieheltäni salaa sillä hän ei itse pysty kohtuukäyttöön.
Hei.
Usein A-klinikka lähtee rahoittamaan esim. Myllyhoitoa. Myllyhoito on Minnesota-pohjainen hoito, jota saa ainakin Nurmijärven klinikalla. Kannattaa soittaa A-klinikalle ja kysyä apua.
Voi olla, että kotikuntanne maksaa myös muut Minnesota-hoidot. Kysy ihmeessä.
alkoholistinainen
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 23:38"]
Olen naisalkoholisti, äiti ja vaimo. Raitistuin Minnesota-hoidon avulla. Mieheni oli tehnyt selväksi, että minun on valittava joko päihteet tai perhe.
Pidä huolta itsestäsi. Sinun kannattaisi mielestäni hakeutua al-anonin piiriin. Siellä saat tukea muilta kaltaisiltasi.
Olen todella surullinen perheenne puolesta. Suosittelen, ettet jatka liittoa, ellei mies hakeudu avun piiriin. Alkoholisti, kuten minä, on kauhea elämäntoveri juovana aikanaan. Valehtelee, kieroilee niin paljon, ettei mitään rajaa.
jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta kuulostaa siltä, että olet joutunut täysin juovan alkkiksen manipuloinnin kohteeksi. Raitis miehesi on eri ihminen kuin tuo juoppo, jota nyt katselet.
minnesota-hoitoon moni raahataan puolipakolla tai ihan väkisin. Hoito silti tehoaa hyvin niihinkin, jotka on hoitoon pakotettu. Älä pilaa omaa elämääsi juovan alkoholistin rinnalla. Juominen pahenee vuosi vuodelta. Tiedän tämän kokemuksesta.
Raitis alkoholistinainen
[/quote]
Yritin aikoinaan hakeutua laitoshoitoon päihde- ja mielenterveysyksikön kautta. Minulle olisi ollut aivan sama mihin ja minkänimiseen hoitoon, olisi ollut valmis vaikka hullujenhuoneelle. Terapeutti ei uskonut minun olevan alkoholisti, koska kuulemma olin liian siistin näköinen. Myös kunnan kassalle se olisi hänen mukaansa ollut liian suuri menoerä. Onneksi tuo työntekijä sitten lähti muihin töihin ja sainkin sitten erinomaista (avo)hoitoa tuossa yksikössä.
Ja kyllä. Valitettavasti juominen yleensä pikkuhiljaa pahenee vuosien myötä. Aiemmin viitattiin tv-ohjelmaan, katso ihmeessä se jos et vielä ole katsonut. Siinä puhutaan juuri tuosta minnesota-hoidosta. Muista, että tässä taistelussa kaikki keinot ovat sallittuja niin kauan kuin lakia ei kovin paljon rikota. T. kake
Jouduin koko raitistumisprosessin alun taistelemaan byrokratiaa vastaan yksin. Olin todella paskana vuosien dokaamisesta, masennuksesta ja tietysti krapulasta. Olisin varmasti päässyt laitoshoitoon jos olisin jaksanut pitää puoliani ja tarvittaessa vaikka vähän lyönyt nyrkkiä pöytään. Olisin ollut enemmän kuin kiitollinen jos minulla olisi ollut yhteistyökumppani kuten Juhanilla on, mutta suurimmalla hädän hetkellä minut hylättiin.
Sepä siinä on, että Minnesota-hoidon kulut ovat oikeasti naurettavan pienet verrattuna ihan taloudellisiin menetyksiin, joita juominen aiheuttaa. Muutaman tuhannen raitistava hoito on pieni menoerä verrattuna siihen, että juopottelu jatkuu tuoden mukanaan sairaalajaksoja, haimaleikkauksia jne.
Juova alkoholisti, esim. mä, on kulu veronmaksajille. Puhumattakaan perheiden tuskasta, jota ei rahalla mitata. Muutama tonni tehokkaaseen hoitoon ei ole oikeasti mitään!
Minnesota-hoito tehoaa pahimpiinkin deekuihin uskomattoman hyvin. Niin vain sain minäkin uuden alun elämälleni.
Tsemiä kaikille alkoholismiin sairastuneille ja heidän läheisilleen. Olen vähän raaka, kun sanon, että juova alkoholistipuoliso kannattaa jättää. Jokaisen on rakastettava itseään ja lapsiaan enemmän kuin juopporakastaan.
alkkisnainen
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 23:32"]
Ehkä aivoverenvuoto olisi ollut minullekin jopa hyväksi, en tiedä, en saanut. Toisaalta ehkä toivoin saavani jonkin slaakin, jotta saisin älyttömän juomiseni loppumaan. Usein illalla kännissä nukkumaan mennessä toivoin, ettei tarvitsisi enää herätä. Elämä viinan kanssa ja kännissä ei ollut kivaa ja kännissä se oli helvettiä, koska tiesi, että huomenna on krapula ja taas pitää juoda. En tehnyt kenellekään raittiuslupauksia, koska tiesin niiden olevan tyhjää puhetta, itselleni usein yöllä valvoessani vannoin, etten enää juo ja usein lupaus piti jopa iltapäivään saakka. Rahan puute ei ole juopolle este vaan siinä mielessä juopon kekseliäisyys hipoo neroutta, että aina löytyy rahat yhteen pulloon, siihen viimeiseen. Näitä "viimeisiä" pulloja sitten tyhjensin tuhansia. Alkoholistin ajatuskoneistoa ei mitenkään voi ymmärtää kukaan muu kuin toinen alkoholisti, niin paljon se poikkeaa terveen ihmisen vastaavasta. Olin ollut raittiina kai jo pari vuotta joutuessani kylään paikkaan jossa ei yleensä nautittu alkoholia, mutta sinne saapui samaan aikaan toinen vieras, joka toi tuliaisiksi viinipullon jonka isäntä avasi, kaatoi lasilliset halukkaille (minä kieltäydyin vetoamalla autoon) ja laittoi sitten vajaan pullon kaappiin. Tuo menettelytapa oli minulle niin outo, että olin vähällä sanoa, että koko pullo kuuluu juoda ja sitten hakea jostakin lisää. Siksi meikäläisen kannattakin olla ilman alkoholia, koska en sitä vuosikymmenien harjoittelullakaan oppinut ottamaan ihmisiksi. T. kake
[/quote]
Hyvä kun ei mikään slaaki yllättänyt, eihän tuo elämä aivoinvalidina näytä kummoselta. Systerin miehellä toinen puoli kehosta lähes kokonaan poissa pelistä ja pää ei muutenkaan toimi, mutta sisaren mies on elossa.
Sisareni hoivasi aiemmin jatkuvasti humalaista, nyt hoitaa aivoinvalidia.
Olet kake varmaan onnellinen jokaisesta selvästä päivästäsi, sinä todellakin sait uuden elämän, kun raitistuit. Onnea! systeri
"Isäni meni kännipäissään hirteen minun ollessa vajaa nelivuotias. En oikein osaa pitää sitä ainakaan omalta kohdaltani mitenkään hyvänä ratkaisuna. Kyllä perheessä kuuluu olla isä, vaikka sitten juoppo mutta silti isä. t. kake"
Itsemurhaan liittyy niin paljon enemmän ristiriitaisia tunteita. Eihän itsemurhista ole edes puhuttu, joten on ylivoimainen asia kyllä neljävuotiaalle. Kuolema muutenkin tuon ikäiselle on käsittämätön, puhumattakaan itsemurhasta. Osanottoni, että olet joutunut tuon kokemaan, systeri
[/quote]
Komppaan tätä. Te naiset olette vastuussa lapsistanne, jos isä kerran on juoppo. Turha kuvitella, etteikö alkoholisti perheessä aiheuttaisi vakavaa vahinkoa lapsillenne. Joku kirjoitti, että kun mies alkaa ryyppäämään niin lähdetään lasten kanssa pakoon mummolaan? Ei hyvää päivää.. Jos mies ei suostu hoitoihin, niin ainoa oikea ratkaisu on muuttaa lasten kanssa (pysyvästi) erilleen miehestä.
kun tätä keskustelua nyt näköjään seuraa alkoholistin jälkikasvuakin, niin pakko kysyä sattuuko joku 70-80-luvun lapsi/ nuori jolle outori ja tammiranta on tuttuja seuraamaan keskustelua?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 05:04"]
Karppaus auttaa pääsemään eroon alkoholista.
[/quote]
Tiedän muuten minäkin tapauksen, että näin on käynyt. En vain osannut yhdistää niitä aikaisemmin. Tai tietämässäni tapauksessa entinen juoppo karppaa ja juoksee maratoneja, eli riippuvuus muutti kohdettaan mutta hyvä näin, oikein hyvä. t. kake