Normaalin naisen rooli tuntuu vain kapenevan koko ajan
ja tavallisten naisten tekemisiä paheksutaan. Ihan monet naisetkin ovat määrittelemässä millaisia muiden naisten pitää olla kuten tuossa vaellusmekko-kohussa.
Normaalia naiseutta ei ole käyttää meikkiä ja jotkut kauneusleikkaukset ja näyttävät vaatteet ovat nounou. Jos on kikattaja joka katsoo salkkareita ja tyttöjen leffoja niin on auttamattomasti säälittävä bimbo.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että tännekin ketjuun on tullut vanhempia naisia väittämään ettei tämä kokemus naiseuden mallin ahtaudesta ole totta tai jos sen kokee sellaiseksi niin kyse on siitä, että liikaa huomioi muiden mielipiteitä ja odotuksia.
Eli huono itsetunto taas. Näinhän tämä on aina voitu kieltää, että asiaa x joka on henkilön a mielestä olemassa ei ole henkilön b mielestä oikeastaan olemassa, koska a:lta puuttuu ominaisuus y joka neutralisoi asian x. Eli se yksi hyvä sivalluskeino, sinulla on "huono itsetunto" niin olet tällainen ja tuollainen.
Kuitenkin Face on täynnä kaikenikäisiä naisia joilla on kaunistusfilttereitä kuvissa. Miten se nyt noin on jos niitä rooliodotuksia ei ole olemassa joista yksi on säilyä nuorekkaana ja kauniina?
Alitajuisesti kaikenlaiset rooliodotukset vaikuttavat kaikkiin. Mielestäni on lyttäävää vedota aina huonoon itsetuntoon joka asiassa. Tehdään jokainen argumentti tyhjäksi sillä samalla asialla. Todella tympäisevää. Mistään ei voida sitten enää puhua.
Joku tuossa vertasi jo korkokenkien käyttöä naisen ympärileikkaukseen. Melkoista. Eli jos haluan olla pitempi, saada jalkani näyttämään sirommilta ja sääreni pitemmiltä niin se vain vertautuu tähän alistuneisuuteen. Eli taas se huono itsetunto-argumentti ja luonnollisuuden vaade.
Toinen taas sanoi, että no eipä ne vaivaisenluut hänelle tule, mutta ei haittaa se mitä toinen tekee eli siinäkin taas lytätään valinta käyttää korkokenkiä ja samalla todetaan, että joo no se on ihan ok jos joku toinen kuitenkin niitä käyttää :D
Eli onko täysin mahdotonta monille keskustella itse aiheesta tekemättä yleistyksiä muiden ihmisten itsetunnosta tai sen puutteesta?
AP
Jos vielä nelikymppisenä haluaa meikata, kukaan ei kiellä. Mutta kukaan normaalilla itsetunnolla oleva nainen ei enää siinä iässä meikkaa muiden vuoksi. Ainoastaan itsensä vuoksi, jos sattuu tykkäämään pakkelista naamallaan. Ja sama koskee pukeutumista Pukeutuu ihan kuten itse haluaa. JOku aiemmin kirjoittikin, että ikä kyllä korjaa ongelman. Jossain vaiheessa alkaa elää kuten itse haluaa, muiden mielipiteistä välittämättä.
Tänä nuoruuden ihannoinnin aikakautena todellakin aina vaan vanhemmat joutuvat todistamaan naiseuttaan ja nuorekkuuttaan pistoksilla ja pakkelilla.
Kenelle joudut todistamaan? Työnantajallesi? Ystävillesi? Lapsillesi? Sisaruksillesi? Vanhemmillesi?
En minä todista, olen siitä kelkasta hypännyt pois jo kauan sitten. Tuttavapiirin naisia, some kuvaston ja lehtien, leffojen naisia katsoen ihanne on kyllä nuoruus ollut jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että tännekin ketjuun on tullut vanhempia naisia väittämään ettei tämä kokemus naiseuden mallin ahtaudesta ole totta tai jos sen kokee sellaiseksi niin kyse on siitä, että liikaa huomioi muiden mielipiteitä ja odotuksia.
Eli huono itsetunto taas. Näinhän tämä on aina voitu kieltää, että asiaa x joka on henkilön a mielestä olemassa ei ole henkilön b mielestä oikeastaan olemassa, koska a:lta puuttuu ominaisuus y joka neutralisoi asian x. Eli se yksi hyvä sivalluskeino, sinulla on "huono itsetunto" niin olet tällainen ja tuollainen.
Kuitenkin Face on täynnä kaikenikäisiä naisia joilla on kaunistusfilttereitä kuvissa. Miten se nyt noin on jos niitä rooliodotuksia ei ole olemassa joista yksi on säilyä nuorekkaana ja kauniina?
Alitajuisesti kaikenlaiset rooliodotukset vaikuttavat kaikkiin. Mielestäni on lyttäävää vedota aina huonoon itsetuntoon joka asiassa. Tehdään jokainen argumentti tyhjäksi sillä samalla asialla. Todella tympäisevää. Mistään ei voida sitten enää puhua.
Joku tuossa vertasi jo korkokenkien käyttöä naisen ympärileikkaukseen. Melkoista. Eli jos haluan olla pitempi, saada jalkani näyttämään sirommilta ja sääreni pitemmiltä niin se vain vertautuu tähän alistuneisuuteen. Eli taas se huono itsetunto-argumentti ja luonnollisuuden vaade.
Toinen taas sanoi, että no eipä ne vaivaisenluut hänelle tule, mutta ei haittaa se mitä toinen tekee eli siinäkin taas lytätään valinta käyttää korkokenkiä ja samalla todetaan, että joo no se on ihan ok jos joku toinen kuitenkin niitä käyttää :D
Eli onko täysin mahdotonta monille keskustella itse aiheesta tekemättä yleistyksiä muiden ihmisten itsetunnosta tai sen puutteesta?
AP
Jos vielä nelikymppisenä haluaa meikata, kukaan ei kiellä. Mutta kukaan normaalilla itsetunnolla oleva nainen ei enää siinä iässä meikkaa muiden vuoksi. Ainoastaan itsensä vuoksi, jos sattuu tykkäämään pakkelista naamallaan. Ja sama koskee pukeutumista Pukeutuu ihan kuten itse haluaa. JOku aiemmin kirjoittikin, että ikä kyllä korjaa ongelman. Jossain vaiheessa alkaa elää kuten itse haluaa, muiden mielipiteistä välittämättä.
Hah. Elät ehkä jossain maaseudulla. Ainakin Helsingissä vielä 60+ ikäisetkin miettivät yleisesti, minkä vaikutelman antavat muille. Ja töissä pitää miettiä huoliteltua ulkomuotoa myös.
En elä maaseudulla vaan pääkaupunkiseudulla. Olen elänyt koko elämäni täällä. Suurimman osan elämästäni Helsingissä. Mutta on varmasti ammatinvalintakysymys, miten paljon ulkonäöllä. Jossain Sotcakn kemppariosastolla ei passaa näyttää ikäiseltään. Joillain aloilla kuitenkin pääsee Suomen suurituloisimpien desiiliin osaamisellaan eikä ulkonäöllään. Kannattaa valita oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi hienoa nähdä tulevaisuuden naisellisuus tavallaan myös niin järkevänä, että voitaisiin puhua esim terveyteen vaarallisesti vaikuttavista tekijöistä ja jättää ne ajan kuluessa unholaan. Juurikin kemikaalikuorma esim ripsiliimat, hiusvärien vaarat (allergiat, ppd), pistosten ja leikkausten vaarat, 24/7 ulkonäkökeskeisyys, että uskallettaisiin jo viimeinkin kyseenalaistaa se vaarallinen tapa tunkea itsemme täyteen kaikkea mahtuaksemme muottiin ja tunnustaa, että vahingolliset tapamme osoittaa naisellisuuttamme osoittavat itseasiassa vain tarpeeseemme mukautua patriarkaalisen yhteiskunnan määrittämään mallistoon.
Kai nyt jokainen järkevä nianen tajuaa kemikaalien vaarat? :D et voi olla tosissasi...
Silti irtoripset ovat suositumpia kuin koskaan. Vaikka tajuamme vaarat emme välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tänä nuoruuden ihannoinnin aikakautena todellakin aina vaan vanhemmat joutuvat todistamaan naiseuttaan ja nuorekkuuttaan pistoksilla ja pakkelilla.
Kenelle joudut todistamaan? Työnantajallesi? Ystävillesi? Lapsillesi? Sisaruksillesi? Vanhemmillesi?
En minä todista, olen siitä kelkasta hypännyt pois jo kauan sitten. Tuttavapiirin naisia, some kuvaston ja lehtien, leffojen naisia katsoen ihanne on kyllä nuoruus ollut jo kauan.
no miksi haluat kuulua ihanteeseen? Eikö riitä yksi ihminen joka pitää sinua viehättävänä? aika narsistista että haluat kaikkien maailman ihmisten ihannoivan sinua.
Ihmiset ottavat itsensä niin kovin vakavasti nykyään. Ihan kuin sinun hiuksesi ja meikkisi ja kikattelusi tai halonhakkaamisesi lipulta kiinnostaisivat ketään muuta kuin korkeintaan hetkellisesti. Eivät kiinnosta. Ole mitä olet ja elä miten elät, se kiinnostaa eniten ihan vaan sinua itseäsi.
Mua vähän ihmetyttää ja vähän suututtaakin tällaiset puheet, että ei saa olla sellainen kun on ja pakotetaan ja lokeroidaan.
Elämme Suomessa. Suomalainen nainen on yksi maailman tasa-arvoisimmista ja vapaimmista olennoista mitä maapallo päällään kantaa. Esiäitimme ovat vuosisatoja taistelleet, että olemme tähän tilanteeseen päässeet. Saamme valita koulutuksen, ammatin, puolison, vaatetuksen ja ulkonäkömme, lapsettomuuden, seksuaalisen suuntautumisen, äänestää, ajaa autoa.
Miten joku kehtaa valittaa, että pitää elää jonkun kapean muotin ja oletusten mukaan. Minäpä kerron sulle jotain. Todennäköisesti ne muotit ja oletukset ovat siellä sinun omassa päässäsi mitä luulet millainen sinun pitäisi olla. Päästä sinä itse niistä irti. Tulet huomaamaan, että ihmiset jaksavat loppujen lopuksi olla hyvin vähän kiinnostuneita muiden asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei naiset vaan voi olla sellasia kun ovat. Hirvee yrittäminen että pitää olla jotain muuta kuin on.
Olen kyllästynyt tapailemaan naisia jotka vain esittävät jotain.
-M29
Koska nainen menee ihan sekaisin siitä mitä oikeastaan onkaan kun media ja some tykittää taukoamatta mainosta ja naiskuvaa. Helpompaa on jos iloa löytää koko homman ulkopuolelta työstä, opinnoista ja harrastuksista ja voi tarpeeksi asettua näiden asioiden yläpuolelle.
AP
Ulkopuolelta? Onko media ja some elämäsi sisäkehällä? Siirrä ne vähäisempään rooliin ulkokehälle.
Keskity töihin, opintoihin ja harrastuksiin kun ne tuottavat sinulle iloa. Tee näistä uusi sisäpuoli.
Tämä nykyajan uhriutuminen on uusi narsismin muoto.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi hienoa nähdä tulevaisuuden naisellisuus tavallaan myös niin järkevänä, että voitaisiin puhua esim terveyteen vaarallisesti vaikuttavista tekijöistä ja jättää ne ajan kuluessa unholaan. Juurikin kemikaalikuorma esim ripsiliimat, hiusvärien vaarat (allergiat, ppd), pistosten ja leikkausten vaarat, 24/7 ulkonäkökeskeisyys, että uskallettaisiin jo viimeinkin kyseenalaistaa se vaarallinen tapa tunkea itsemme täyteen kaikkea mahtuaksemme muottiin ja tunnustaa, että vahingolliset tapamme osoittaa naisellisuuttamme osoittavat itseasiassa vain tarpeeseemme mukautua patriarkaalisen yhteiskunnan määrittämään mallistoon.
Patriarkaateilla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Itsehän ihannoitte pääministeriä nimenomaan (myös) ulkonäön vuoksi! Löitte oikein kunnon kiilaa ihmisten välille sukupolviin, sukupuoliin ja myös ulkonäöllisiin liittyvien seikkojen vuoksi. On selvää, ettei Marin voisi koskaan esiintyä uimarannalla kainalokarvat ja bikinialueen karvat reilusti rehottaen. Turha kaikesta miehiä syyttää. Katse peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä o
li pitkä keskustelu rumista naisista ja kauneusleikkauksista. Siinä naisella oli iso nenä jonka halusi korjauttaa plastiikkakirurgilla. Siitäkös haukuttiin ja varsinkin itsetunto. Pitäisi hyväksyä syntymässä saatu ja hankkia "hyvä itsetunto" vaikka käymällä terapiassa.Tuossakin siis määritellään jo se toisen ihmisen itsetunto, lytätään alas toinen nainen siksi ettei se hyväksy jotain osaa ulkonäössään jonka voisi muuttaa - luonnollisuuden vaade!
Mitä sitten jos se luonto on vastaan? Syntyy vaikka väärään sukupuoleen? Silloin saa koko sukupuolen muuttaa ja se tulee hyväksyä. Muttei saa nenää käydä leikkauttamassa. Tässä on yksi esimerkki juuri tavallisille naisille osoitetuista vaateista.
Sitten varsinkin jos muokkaa ulkonäköään vaikkei ns. olisi siihen tarvetta eli hankkii vaikka silikonit tai täyttää huuliaan niin se haukutaan varmasti lyttyyn. Sehän vertautuu bimboihin ja työväenluokkaan kun eihän varakkaiden säätyjen naiset hanki tuollaisia! Eli lisää luonnollisuuden vaateita.
AP
Tuohon liittyy naisten hyväksikäyttö. Ensin media ja markkinat haukkuvat naisten ulkonäön ja mainostavat toimenpiteitä, sitten naiselta viedään rahat mieskirurgien taskuun. Onko naisen pakko alistua moiseen kiristykseen?
Entäpä jos naiset ottaisivat vallan takaisin itselleen ja sanoisivat, että kenenkään ei tarvitse tulla haukutuksi ulkonäkönsä vuoksi, eikä mitään muotirummutusta (milloin silarit, milloin pumppuhuulet, milloin brassiperse jne.) tarvitse seurata. Jokaisella naisella on todellakin juuri sellainen naiseus on luoja on sattunut hänelle lykkäämään. Naisten ei tarvitse alistua milloin jalkojen sidonnalle, milloin kylkiluiden poistolle ja milloin rasvansiirroille paikasta A paikkaan B. Naisten ei tarvitse ottaa riskiä kuolla kauneusleikkauksiin ja naisten ei tarvitse rahoittaa mieskirurgien hulppeaa elämää.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että osa naisista HALUAA jotain muuta kuin mitä sinä haluat? Ihan omilla aivoilla ajatteleva nainen voi haluta eri asioita kuin sinä. Eikä siitä voi ketään miestä syyttää. Sinä näet syyllisen miehen ja nai s u hrin. Siihen koko maailmankuvasi perustuu. Säälittävää tuollainen. Voit miettiä minkä uhri sinä itse olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Hah. Elät ehkä jossain maaseudulla. Ainakin Helsingissä vielä 60+ ikäisetkin miettivät yleisesti, minkä vaikutelman antavat muille. Ja töissä pitää miettiä huoliteltua ulkomuotoa myös.
Ihanaa olla 60+, voi rauhassa olla oma itsensä. Meikata tai olla meikkaamatta, ihan niinkuin itse haluaa. Jokainen saa puolestani tehdä mitä haluaa, ei ole minulta pois. Anna kaikkien kukkien kukkia!
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on sellainen muotisana, että kyllästyttää sen viljeleminen joka paikassa.
Mutta asiana tämäkin aloitus liittyy enemmänkin nuoruuden itsekeskeisyyteen ja epävarmuuteen. Nuorena sitä ajattelee, että It’s all about me ja koko maailma tuijottaa sitä finniä nenänpäässäsi. Ei tuijota, hyvä jos edes huomaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on sellainen muotisana, että kyllästyttää sen viljeleminen joka paikassa.
Mutta asiana tämäkin aloitus liittyy enemmänkin nuoruuden itsekeskeisyyteen ja epävarmuuteen. Nuorena sitä ajattelee, että It’s all about me ja koko maailma tuijottaa sitä finniä nenänpäässäsi. Ei tuijota, hyvä jos edes huomaavat.
Olet oikeassa, että nuoruuteen liittyy juuri tuon kaltaista ajattelua. Ja voi hyvin olla siitäkin kyse tässä tapauksessa.
Mutta narsismin uusia muotoja tutkitaan koko ajan ja esim. naisten narisismia tutkitaan. Just uutisoitiin, että useat asiantuntijat ovat sitä mieltä, että naisten määrä on tilastoitua suurempi. Varmaan johtuu just siitä, ettei narsismi näy eri sukupuolilla samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset vetävät sitten tämän not like other girls-kortin esiin. Eli ei voi puhua vaikka hiuksista jonkun tytön kanssa kotibileissä ja oletetaan, että se toinen tyttö haluaisi puhua juuri hiuksista ja meikeistä kun se on tyttömäisen näköinen tyyliltään.
Itsellänikin on kaapissa varmaan kymmenet eri korkkarit ja tuntuu jotenkin hankalalta käyttää niitä maassa jossa pitäisi olla aina niin rempseä äijä, vaikka haluaisi olla naisellisempi. Se on vain hyvin vaivaannuttavan tuntuista.
AP
Vetää roolia? Vedättekö te naiset joka paikassa jotain roolia ja mietitte mitä muut ajattelevat? Nyt naiset! Missä on itsetunto? Missä uskallus olla oma itsensä?
Nainen saa olla sekoitus kaikkea: suloinen, seksikäs, pullantuoksuisen äidillinen, hyvä jätkä, älykkö, siro, lihaksikas jne.
Kukaan ei estä teitä käyttämästä kaikki puolia itsessänne. Jos jokin esto on, niin se esto on teidän mielessänne. Antakaa palaa!😊
-Nainen-
Ei ole mikään pakko olla normaali.
Hohhoijaa, kyllä asia on juuri päinvastoin. Itse olen kokenut itseni "äijämäiseksi" naiseksi, koska olen kasvanut sellaiseen sukuun. Aina sitä on paheksuttu, että olen olevani muka parempi kuin muut naiset ja mielistelen miehiä ja mitä milloinkin. Ei ole pitkä aika kun tälläkin palstalla taas moitittiin kaltaisiani naisia naisvihasta yms.
Suorastaan typerää tässä ajassa, jossa naiset esittelevät ja paljastelevat itseään kilpaa somessa ja irl, esittää ajatus että naisen oikein _tulisi_ olla "äijä" saadakseen hyväksyntää.
Kiinnostaisi tietää, olisiko jossain maassa teidän olonne ahtaaksi kokevien mielestä suurempaa vapautta naisen rooleissa?
Ja ylipainoa pitää olla, muuten ei ole kehopositiivinen!
Terveet ja kehoaan arvostavat ihmiset ovat kehopositiivisuuden pahimpia vihollisia.
Mulla on ikioma vaaterekki josta löytyy ainoastaan röyhelömekkoja. Töihin pukeudun käytännöllisesti, kotona vedän ylleni prinsessamekon. Ennen koronaa pidimme teekutsuja mihin sai pukeutua prinsessamaisesti.
Ollaan 30-40 vuotiaita.
Että näin. Olkaa mitä ootte ja antakaa muidenkin elää tavallaan :)
Kai nyt jokainen järkevä nianen tajuaa kemikaalien vaarat? :D et voi olla tosissasi...