Normaalin naisen rooli tuntuu vain kapenevan koko ajan
ja tavallisten naisten tekemisiä paheksutaan. Ihan monet naisetkin ovat määrittelemässä millaisia muiden naisten pitää olla kuten tuossa vaellusmekko-kohussa.
Normaalia naiseutta ei ole käyttää meikkiä ja jotkut kauneusleikkaukset ja näyttävät vaatteet ovat nounou. Jos on kikattaja joka katsoo salkkareita ja tyttöjen leffoja niin on auttamattomasti säälittävä bimbo.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on normaali nainen?
Sellainen, joka ei ole lukenut lehdestä tai raamatusta millainen naisen pitäisi olla. Se, joka ei yritä olla Jennifer Lopez tai Lady Gaga, vaan on ihan oma itsensä ilman "naiseuden" rakennettua kuorta. On siis ihan normaali, eikä teeskentele olevansa jotain muuta kuin mitä on. Tämä luonnollisesti sisältää paljon erilaisuutta. Siksi on ikävää, että termiin naiseus yritetään ängetä vain yksi lehden myymä muotti. Kaikki naiset ovat naisellisia ja jokainen nainen on naiseuden kuva. (paitsi ne rakennetut irvikuvat, jotka menevät amaan kastiin drag queenien kanssa). Naisen ei tarvitse esittää naista, koska hän on jo sellainen. Naiseudessaan naisellinen.
Kuulostaa siltä, että normaali nainen olisi määriteltävissä vain negatiivisesti, ei positiivisesti.
Kertooko määritelmä enemmän määrittelijästä vai normaalista naisesta, hmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä nyt miten itse asiasta kirjoittaisin. Minut varmaan kasvatettu niin, että olen se kiltti ja helppo tyttö, joka ei vastusta ja tekee mitä pyydetään. Sitten vanhemmat ovat puolestaan ihmetelleet jos olen ollut jossain tilanteessa arka, mutta ovat itse tavallaan kasvattaneet minut siihen, että en sano vastaan. Tietysti persoonakin vaikuttaa ja olen jo muuten ollut ujompi ja olisi pitänyt mieluummin auttaa uskomaan itseensä, eikä saada itsetuntoa vielä enemmän alas kaikella arvostelulla.
Tähän yhdistettynä ei ole ihme, että minua alettiin kiusaamaan. Jäin senkin asian kanssa yksin, kun vanhemmille oli jo vaikeaa puhua asiasta ja hyväksyä se, että oma tytär on niin "heikko", että reagoi siihen kaikkeen eikä kestäkään niin hyvin. Ei sen vähättelyn jälkeen voinut enää puhua mistään, kun itsellä niin paha olla silloin. Opin olemaan hiljaa ja kestämään. Ei ketään kiinnostanut miten todellisuudessa voin. Olin myös hyvin yksinäinen.
Kiusaaminen taas liittyi lähes kaikkeen. Koko ulkonäköni, luonteeni, ääneni tai käytökseni käytiin läpi. Se toi omat kolhunsa ja koin etten ole missään hyvä ja onnistunut vaan aivan vääränlainen. Tyttöjen sanomiset korostivat sitä etten kuulu joukkoon ja olen outo sekä epäonnistunut jota kukaan ei kaveriksi halua. Poikien sanat taas vaikuttivat siihen, että mietin ettei kukaan halua seurustella kanssani, kun olen niin ruma ja näin aloin enemmän miettiä ulkonäköäni ja hävetä sitä.
Kaiken tämän jälkeen ajattelen kyllä usein, etten ole saanut olla rauhassa oma itseni lähes koskaan ilman jonkun puuttumista asiaan tai arvostelua. Jos olisin saanut niin ehkä voisin nyt paremmin ja pitäisin itsestäni edes vähän enemmän. Olen tavallaan jäänyt ulkopuolelle ja en kuulu minnekään.
Naisena olen sekoitus monta asiaa. Tykkään olla itsenäinen, mutta olen kuitenkin aika herkkä ja introvertti sekä kaipaan tukea välillä. En haluasi enää tavallaan leikkiä olevani vahva vaan vihdoin olisi hyvä pystyä olemaan avoin. Näin en ole saanut olla nuoruudessa vaan piti kestää ja peittää tunteet. Sanoin ulkonäköön liittyvät asiat vaikeita. En yleensä meikkaa, mutta ajattelen usein, että olenko sitten vielä rumempi ilman meikkiä. Toisaalta en välitä ja haluan olla sellainen kuin olen ja en ala meikkaamaan kenenkään takia. Muuten en koe olevani ulkonäön suhteen sinut itseni kanssa ja en pidä itsestäni. Luonteeni puolesta koen usein sen, että pitäisi olla rohkea, ujoudesta päästävä eroon sekä olen liian hiljainen. Pitäisi siis olla monesti aivan erilainen kuin olen.
Kukaan ei ajattele myöskään ihminen menneisyyttä. Jos kokee paljon pahaa voi olla hankalaa olla se rohkea ja itsevarma. Ei kaikki ole siinä mielessä samalla viivalla jos toinen on saanut kannustusta ja kasvaa rauhassa. En tiedä mitä viestillä haen (idea jo katosi) mutta minun ollut aika vaikeaa olla oma itseni. Jokainen arvostelu ja ikävä juttu kuiteikin jää mieleen, vaikka monet hokevatkin samaa kulunutta lausetta, että ei saa välittää aina kiusaamiseenkin liittyen. Ehkä sen sanojan pitäisi mieluummin miettiä mitä puhuu ennen kuin sanoo jotain ikävää.
Omista vanhemmista voisi vielä sen kirjoittaa, että äitini välit melko huonot ja viralliset omaan äitiinsä. Tosin ei hänkään paljon sen paremmin ole toininut tai oppinut mitään jos ajattelee asioita minun kanssani. Isäni elämässä naiset olivat niitä, jotka tekivät kaikki kotityöt ja ruuan. Tosin on köyhästä perheestä ja tottunut kyllä muuten töitä tekemään. Kaikella menneelläkin on vaikutusta varmaan vanhempiini. Tosin tämä ketju loppuu nyt ja itse en lapsia halua. Hyvä kun itse nyt pääsen eteenpäin.
Vaikea sanoa kuinka paljon kokemuksissasi on kyse siitä, että tytön/naisen rooli on liian ahdas ja kuinka paljon siitä, että olemme sosiaalisia olentoja ja meihin kaikkiin kohdistuu yksilöinä erilaisia odotuksia. Toivotan kuitenkin onnea sinulle tulevaisuuteen ja menneisyytesi käsittelyyn! Voinen ainakin koettaa lohduttaa sillä, että usein keski-iässä naisen elämässä tulee vaihe, jolloin on helppo sanoa että nyt riittää kiltteys ja miellyttäminen, olen viimeinkin juuri sellainen ihminen kuin haluan olla ja teen niitä asioita joita haluan tehdä. Tätä prosessia voinee ja kannattanee nopeuttaa, jos siihen keinoja löytää esim. terapiasta. Meillä on yksi elämä, siitä kannattaa tehdä oman näköinen. Toista tilaisuutta ei tule.
Uudempi polvi uskaltaa kyseenalaistaa normeja. Aiemmin naisen odotettiin menevän naimisiin ja saavan liudan lapsia. Enään ei.
Jokainen saa elää oman näköistään elämää.Olet väärässä. JOKAINEN sukupolvi on kyseenallaistanut normeja! Silti juuri mikään ei ole muuttunut. Naisilta odotetaan nykyäänkin naimisiin menoa ja lasten tekoa. Näin on ainakin täällä pk-seudun ulkopuolella.
Niinhän sitä odotetaankin. Siihen pystyy vastaamaan helposti poistumalla paikalta jokaikinen kerta kun joku alkaa liiaksi utelemaan. Vaikka oltaisiin miten työkavereita tai sukua, niin et ole velvollinen vastaamaan tungetteleviin kysymyksiin.
Tämä on ainoa keino millä voit muuttaa maailmaa edes hitusen verran paremmaksi.
No, itsehän te naiset olette luokka-teorioitanne jatkuvasti tyrkyttämässä, ja ihmisiä luokittelemassa. Nytkö se ei sitten kelpaakkaan? Kun on keksitty 55 eri sukupuolta ja toinen mokoma tyylejä ja muita luokitteluita, ja ollaan aivan ihmeissään, kun 'normi-nainen' ei katakkaan koko nais-sukupuolta?
Itsehän olette kuoppanne kaivaneet ja sinne innolla hypänneet. Miksi se olisi nyt jotenkin huono juttu?
Vierailija kirjoitti:
No, itsehän te naiset olette luokka-teorioitanne jatkuvasti tyrkyttämässä, ja ihmisiä luokittelemassa. Nytkö se ei sitten kelpaakkaan? Kun on keksitty 55 eri sukupuolta ja toinen mokoma tyylejä ja muita luokitteluita, ja ollaan aivan ihmeissään, kun 'normi-nainen' ei katakkaan koko nais-sukupuolta?
Itsehän olette kuoppanne kaivaneet ja sinne innolla hypänneet. Miksi se olisi nyt jotenkin huono juttu?
'Kaikki' naiset. Just sun kaltaisten miesten/naisten takia me joudutaan vieläkin vääntämään kättä siitä saako nainen jäädä lapsettomaksi ja siitäkin miltä naisen tulisi näyttää. Miehetkin ovat saaneet tästä osansa mm. miesten hame kohussa. Mun puolesta miesten pitäisikin naisten tavoin näyttää koko systeemille keskisormea ja alkaa kulkemaan mekossa.
Roolit ovat muuttuvia, kulttuurista ja ajasta riippuvaisia. Minä en tod. haluaisi olla nainen esim. muslimimaassa tai edes Italiassa joissa naisen rooli on omasta mielestäni ihan peestä (toki joku voi tykätä, ei ole minulta pois). Suomessa on mahtavaa olla nainen sillä täällä jokainen voi määrittää oman identiteettinsä vapaasti. Esim. feminiininen - sana voi tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. Osalle se tarkoittaa mekkoa + korkkareita, osalle että mukautuu "perheenpään" tarpeisiin ja toiveisiin (vaikka kotiäitiys) sekä hoitaa ns. perinteiset naistentyöt sekä haluaa toisen päättävän kaikista asioista. Minä tykkään tuosta ensimmäisestä, toinen rooli puolestaan on itselleni ehdoton ei. Rooleista puhumisen saisi jo lopettaa ja keskittyä siihen että olemne omia itsejämme, sukupuoli jota edustamme on vain yksi osa identeettiämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ihan hakoteillä. Päinvastoin Suomessa naisen malli on laajempi kuin useimmissa muissa maissa, ja on ok olla myös jätkämäinen jne. Mutta kyllä oletus täälläkin on, että samalla myös sitä 'perinteistä' naisellisuutta löytyy. Jos jokin on kapeaa, se on insta- ym. medioiden ylikansallinen naiskuva, ja Suomessa sitä kohtaan ollaan varmaan kriittisempiä kuin monessa muussa paikassa. Mutta sehän on ihan hyvä.
Ylikansallisen naiskuvan naisilla riittää vientiä ja flirttiä. Jätkämimmit vanhemmalla iällä saavat masennuksen.
😂😂😂 Eipä ole miesseurasta ollut koskaan pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Kaikki' naiset. Just sun kaltaisten miesten/naisten takia me joudutaan vieläkin vääntämään kättä siitä saako nainen jäädä lapsettomaksi ja siitäkin miltä naisen tulisi näyttää. Miehetkin ovat saaneet tästä osansa mm. miesten hame kohussa. Mun puolesta miesten pitäisikin naisten tavoin näyttää koko systeemille keskisormea ja alkaa kulkemaan mekossa.
Lueppa tarkkaan tuo lainaamasi teksti! Monta kertaa siinä esiintyy sana 'kaikki'? Ei yhtään kertaa. Ihan omasta päästäsi olet sen kaivanut, joten olisiko oman asenteesi tarkastelu kuitenkin paikallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueppa tarkkaan tuo lainaamasi teksti! Monta kertaa siinä esiintyy sana 'kaikki'? Ei yhtään kertaa. Ihan omasta päästäsi olet sen kaivanut, joten olisiko oman asenteesi tarkastelu kuitenkin paikallaan?
Rivien välistä luettuna yleistit kaikkien haluavan tasoja. Eivät halua.
Jos koet tapaavasi vähän väliä luokkajaottelua tekeviä ihmisiä silloin sun pitää miettiä missä seurassa haluat viettää aikaasi.
Ihme kyllä jopa jätkät haluaa väen väkisellä niitä mitkä nimenomaan tekee luokituksia. Ei kelpuuteta naapurin Pirkkoa ulkonäkö seikkojen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on normaali nainen?
Sellainen, joka ei ole lukenut lehdestä tai raamatusta millainen naisen pitäisi olla. Se, joka ei yritä olla Jennifer Lopez tai Lady Gaga, vaan on ihan oma itsensä ilman "naiseuden" rakennettua kuorta. On siis ihan normaali, eikä teeskentele olevansa jotain muuta kuin mitä on. Tämä luonnollisesti sisältää paljon erilaisuutta. Siksi on ikävää, että termiin naiseus yritetään ängetä vain yksi lehden myymä muotti. Kaikki naiset ovat naisellisia ja jokainen nainen on naiseuden kuva. (paitsi ne rakennetut irvikuvat, jotka menevät amaan kastiin drag queenien kanssa). Naisen ei tarvitse esittää naista, koska hän on jo sellainen. Naiseudessaan naisellinen.
Kuulostaa siltä, että normaali nainen olisi määriteltävissä vain negatiivisesti, ei positiivisesti.
Kertooko määritelmä enemmän määrittelijästä vai normaalista naisesta, hmm.
Normaali nainen on kautta aikojen ollut kaupallistettu. Naisia ollaan tuon tuosta kehoitettu näyttämään normaalilta ja satsaamaan kuorensa ylläpitämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koet tapaavasi vähän väliä luokkajaottelua tekeviä ihmisiä silloin sun pitää miettiä missä seurassa haluat viettää aikaasi.
Ihme kyllä jopa jätkät haluaa väen väkisellä niitä mitkä nimenomaan tekee luokituksia. Ei kelpuuteta naapurin Pirkkoa ulkonäkö seikkojen vuoksi.
Ei se ole luokittelua, ettei joku ominaisuus ihmisessä miellytä omaa silmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kyllä jopa jätkät haluaa väen väkisellä niitä mitkä nimenomaan tekee luokituksia. Ei kelpuuteta naapurin Pirkkoa ulkonäkö seikkojen vuoksi.Ei se ole luokittelua, ettei joku ominaisuus ihmisessä miellytä omaa silmää.
Hyvänen aika! Lakatkaa valittamasta vaativista naisista. Yhtälailla mitä miehet toivoo tiettyjä ulkonäkö/luonteenpiirteitä voivat nuokin naiset toivoa vastinetta. Siinä tapauksessa kumpikin saa haluamansa, joskin pahnanpohjimmaiset jäävät ilman.
Tällöin syntyy väkiselläkin luokittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kyllä jopa jätkät haluaa väen väkisellä niitä mitkä nimenomaan tekee luokituksia. Ei kelpuuteta naapurin Pirkkoa ulkonäkö seikkojen vuoksi.Ei se ole luokittelua, ettei joku ominaisuus ihmisessä miellytä omaa silmää.
Hyvänen aika! Lakatkaa valittamasta vaativista naisista. Yhtälailla mitä miehet toivoo tiettyjä ulkonäkö/luonteenpiirteitä voivat nuokin naiset toivoa vastinetta. Siinä tapauksessa kumpikin saa haluamansa, joskin pahnanpohjimmaiset jäävät ilman.
Tällöin syntyy väkiselläkin luokittelua.
Nytkö alamme jo luokittelemaan luokittelua? :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällöin syntyy väkiselläkin luokittelua.Nytkö alamme jo luokittelemaan luokittelua? :-)
Miesten silmissä toi on luokittelua. Toisten mielestä normaalia. Et voi vaatia jotain olematta joko itse samanlainen tai kompensoimalla.
Eli siis näin miehenä, jos naapurin Pirkko (nimi muutettu) ei ulkonäöllisesti minua kiinnosta normi päivänä, niin hän on tasollisesti minun alapuolellani? Pikku kännissä ollessani, sama nainen saattaakin olla jo ihan eri tasoinen haluttavuudeltaan? Ja jos hän vielä osoittaa kiinnostusta minua kohtaan, hänhän voikin olla aivan jumalainen mätsi? Eli näin ne tasot vaihtelee tilanteen mukaan. Miksi siis lainkaan puhua tasoista, jos ne ovat selvästi liukuvia ja muuttuvia asioita?
Ihan yksi lysti nämä media- ja somekohut. Ilmeisesti ei tärkeämpääkään uutisoitavaa ja pahempia ongelmia. Suurinta osaa ei paljon kiinnosta toisten pukeutumiset.
Joku on aina jotain mieltä, mutta tärkeintä on itsetunto ja ymmärrys antaa muiden olla sitä mieltä kuin ovat. Heillä on siihen omat syynsä ja pelkonsa.
Itse arvostan sitä, että meillä on vapaus erilaisiin mielipiteisiin toisistamme. Onhan itsellänikin, eikä aina niin kauniita. Mutta en sano niitä mutu-mielipiteitäni ääneen. Ne eivät aina edes perustu faktoihin.
Joskus voi kysyä toiselta: "Mielenkiintoinen tuo mielipiteesi, miten olet päätynyt siihen?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän sanoa, että naisen on Suomessa vedettävä jossain määrin sellaista hyvä äijä-roolia. Eli pitää olla naisellinen ja luonnollinen, mutta pärjätä miesten maailmassa samaan aikaan ja olla hyvin itsenäinen.
AP
Aloitusviestisi oli kyllä jotain muuta! Totta kai naisen pitää pärjätä ja olla itsenäinen.
Ei se tee naisesta epänaisellista.
Sen sijaan riippuvuus miehestä tekee naisesta puoli-ihmisen.
En oikein ymmärrä agendaasi: haluaisitko olla heikko nainen, joka ei pärjää ja tarvitsee miestä elääkseen?
Pärjääjä tekee ja pukeutuu miten tykkää. Alistuja mielistelee muita.
Kyllä miehestä riippuvainen nainen on ihan nainen siinä missä itsenäinenkin. Erilainen nainen vain.
Puoli-ihmiseksi haukkuminen on törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän sanoa, että naisen on Suomessa vedettävä jossain määrin sellaista hyvä äijä-roolia. Eli pitää olla naisellinen ja luonnollinen, mutta pärjätä miesten maailmassa samaan aikaan ja olla hyvin itsenäinen.
AP
Aloitusviestisi oli kyllä jotain muuta! Totta kai naisen pitää pärjätä ja olla itsenäinen.
Ei se tee naisesta epänaisellista.
Sen sijaan riippuvuus miehestä tekee naisesta puoli-ihmisen.
En oikein ymmärrä agendaasi: haluaisitko olla heikko nainen, joka ei pärjää ja tarvitsee miestä elääkseen?
Pärjääjä tekee ja pukeutuu miten tykkää. Alistuja mielistelee muita.Kyllä miehestä riippuvainen nainen on ihan nainen siinä missä itsenäinenkin. Erilainen nainen vain.
Puoli-ihmiseksi haukkuminen on törkeää.
Ongelma on siinäkin etteivät välttämättä voi valita jäävätkö kotirouviksi vai eivät. Maailmasta löytyy yhäkin paikkoja missä rouvaksi päätyminen tuo turvaa. Vaikka hyväntekeväisyysjärjestöt koettavat tehdä parhaansa ettei naisia jäisi ilman koulutusta ja työtä, joutuu siltikin moni hakemaan toista tulonlähdettä, eli vaimon paikkaa.
Hiukan empatiaa näillekin..
Muiden sukupuolien rooli sen sijaan laajenee eksponentiaalisesti. Sitä saa, mitä populaarikulttuurissa tilaa.
Tämä. Olen kohta keski-ikäinen nainen, minulla on huono itsetunto (traumatausta). Olen kuulemma ns.klassisen kaunis ja ollut niin suosittu, että ahdistunut siitä. Kokenut kateuttakin. Mutta siitä sekä huonosta itsetunnostani huolimatta, en minäkään ole kokenut lokeroimista tai, etten saisi olla mitä olen. En silloin, kun olin poikatyttö enkä silloin, kun äitiyden myötä omaksuin feminiisemmän ja hempeämmän tyylin. Siksi minäkin mietin onko se tosiaan tämä nykyaika, kaikkine someineen ja selfieineen ym.
En myöskään ymmärrä tätä syyllistämisen kulttuuria: milloin naisvihasta syytetään toisia naisia, milloin miehiä. Todelliseen ja aitoon yhteistyöhön ei pyritä niin millään, vaikka se olisi paras kanava muutoksille.