Normaalin naisen rooli tuntuu vain kapenevan koko ajan
ja tavallisten naisten tekemisiä paheksutaan. Ihan monet naisetkin ovat määrittelemässä millaisia muiden naisten pitää olla kuten tuossa vaellusmekko-kohussa.
Normaalia naiseutta ei ole käyttää meikkiä ja jotkut kauneusleikkaukset ja näyttävät vaatteet ovat nounou. Jos on kikattaja joka katsoo salkkareita ja tyttöjen leffoja niin on auttamattomasti säälittävä bimbo.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on normaali nainen?
Ne tulevat Pohjoismaiden ulkopuolelta.
Saahan naapurista haaveilla. On se vaan kumma miten suu menee saman tien viivaksi Tatjaanan heittäessä ehdot pöytään.
Jaa mitäs ne Tatjaanan ehdot ovat? Ajat on muuttuneet. Ei Pietarin ja Moskovan naiset muuta Suomen pikkukyliin, jossa ei ole kuin metsää, K ja S-marketti. Ne ovat jo nähneet Suomen.
Venäläinen tyttöystävä Välimeren maissa olisi ihana on tilanne.
Huomasin tyttäreni lapsen luokalla hieman oudon asian. Tyttäreni on sellainen ”normaalin” tyttömäinen. Käyttää joskus hametta, on pitkät hiukset, nätti, meikkaa joskus juhliin jne. Harrastukset ovat aika tyttömäisiä. Häntä kutsuttiinkin prinsessaksi joidenkin tyttöjen toimesta. Ja tämä ei ollut kohteliaisuus tietenkään. Luokalla olisi kuulunut olla poikamainen, aina pitkissä housuissa, harrastaa poikien lajeja jne. Olin tästä surullinen. Olen itse ollut aina naisellinen nainen niin ulkonäöstäni kuin muutenkin. Nautin sellaisesta jo esteettisessä mielessä, toki voin vastineena olla kulahtanutkin kiireessä. Olen menestynyt loistavasti koulussa ja elämässä, tehnyt ”tärkeitä” töitä jne. Olen ylpeä sukupuolestani kuten tyttärenikin. Hän on sitä sukupolvea, jolle on melkeinpä itsestäänselvyys, että tyttö menestyy hienosti koulussa ja elämässä ja tytöt pystyvät. Eli miksi hänen pitäisi ottaa muiden vuoksi rooli, jota ei halua tai joka ei itselle sovi. Itsekin kuljen kukkia hiuksissa ja joskus pitää tyhmänä niin siitä vaan. Minulle riittää se, että tiedän kuka olen. Olen ylpeä, että tyttärellenikin tuntuu riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan naapurista haaveilla. On se vaan kumma miten suu menee saman tien viivaksi Tatjaanan heittäessä ehdot pöytään.
Jaa mitäs ne Tatjaanan ehdot ovat? Ajat on muuttuneet. Ei Pietarin ja Moskovan naiset muuta Suomen pikkukyliin, jossa ei ole kuin metsää, K ja S-marketti. Ne ovat jo nähneet Suomen.
Haha. Asuin Välimeren maassa, missä näin näitä vanhoja, pömppömahaisia papparaisia selkeästi nuoremman venäläishoron kanssa. 😁
Kept women, kuten ennen sanottiin.
Kai tuokin on joku win-win suhde.Käyttämäsi sanavalinnat muista ihmisistä kertovat eniten sinusta itsestäsi.
Yritin kuvailla mahdollisimman nasevasti, mitä näin. So?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko hivenen yksinkertainen? Sulle vastattiin jo.
Ap, miksi yrität syyttää jotain epämääräistä yhteiskuntaa, mediaa tai muita ihmisiä siitä, ettet koe voivasi olla oma itsesi?
Minä en koe, että olisi mitään roolia, johon minun pitäisi sopia.
Vierailija kirjoitti:
En nyt osaa tähän kaikkeen kohkaamiseen sanoa muuta kuin että olisin ihan lirissä jos miehet penäisi minulta fifty-fifty osallistumista asioihin joista miehet yleensä tietää enemmän kuin naiset. Tosi tylsää kaikki teidän jankkaaminen. Aplla nyt on mies joka ei hänestä välitä tai ap on valehtelija tai liioittelija mutta ihan turhaa taas tämä käännetään sukupuolet toisiaan vastaan meininki.
Onko kiva olla lirissä ilman miestä?
Miksi ja mistä asioista "miehet yleensä tietää enemmän kuin naiset"?
Itseään voi kehittää koko elämänsä ajan.
Tsemppiä kasvuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha. Asuin Välimeren maassa, missä näin näitä vanhoja, pömppömahaisia papparaisia selkeästi nuoremman venäläishoron kanssa. 😁
Kai tuokin on joku win-win suhde.Käyttämäsi sanavalinnat muista ihmisistä kertovat eniten sinusta itsestäsi.
Miksi he roikkuivat vanhojen kääppien seurassa?
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta haluaisin sanoa kaikille naisille, että olkaa vain juuri sellaisia kuin itse olette. Täällä Suomessa asiat ovat sikäli hyvin, että se on mahdollista. Pitäkäämme kiinni siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi yrität syyttää jotain epämääräistä yhteiskuntaa, mediaa tai muita ihmisiä siitä, ettet koe voivasi olla oma itsesi?
Minä en koe, että olisi mitään roolia, johon minun pitäisi sopia.
Sama täällä. Toki huomaan, että joskus minulta ikään kuin odotetaan jotain muuta, mutta entä sitten? Jatkan omaa linjaani.
Itseluottamus, tieto, rohkeus - näillä pärjää elämässä niin mies kuin nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylläpito. Mahdollisen avioliiton myötä eurooppalaiseksi eli passi.
Mistä löydät nykyään naisen, joka haluaa olla tavis? Kaikki enemmän tai vähemmän pilven reunalla keikkujia ja somesta tykkäyksiä kerjääviä. Haluan mukavan naapurintytön puolisokseni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt osaa tähän kaikkeen kohkaamiseen sanoa muuta kuin että olisin ihan lirissä jos miehet penäisi minulta fifty-fifty osallistumista asioihin joista miehet yleensä tietää enemmän kuin naiset. Tosi tylsää kaikki teidän jankkaaminen. Aplla nyt on mies joka ei hänestä välitä tai ap on valehtelija tai liioittelija mutta ihan turhaa taas tämä käännetään sukupuolet toisiaan vastaan meininki.
Tsemppiä kasvuun!
Kehitä ensin itseäsi ja tule sitten lyttäämään minua epäasiallisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylläpito. Mahdollisen avioliiton myötä eurooppalaiseksi eli passi.
Ehkä tuo on sitä naisellisuutta, mitä ap peräänkuuluttaa? Ja mies on selkeästi "perheen pää". 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kasvuun!Kehitä ensin itseäsi ja tule sitten lyttäämään minua epäasiallisesti?
Oho! Hänen Naisellisuutensa loukkaantui.
How unexpected.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kasvuun!Kehitä ensin itseäsi ja tule sitten lyttäämään minua epäasiallisesti?
How unexpected.
En minä loukkaannu epäasiallisista kommenteista. Se vaan kun keskustelu stoppaa epäasiallisuuteen. Voidaan jatkaa sitten kun olet ehkä kasvanut aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
How unexpected.En minä loukkaannu epäasiallisista kommenteista. Se vaan kun keskustelu stoppaa epäasiallisuuteen. Voidaan jatkaa sitten kun olet ehkä kasvanut aikuiseksi.
Olen eri, mutta pata kattilaa soimaa... Ihan yhtä lapsellista tuo on sinunkin puoleltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ihan hakoteillä. Päinvastoin Suomessa naisen malli on laajempi kuin useimmissa muissa maissa, ja on ok olla myös jätkämäinen jne. Mutta kyllä oletus täälläkin on, että samalla myös sitä 'perinteistä' naisellisuutta löytyy. Jos jokin on kapeaa, se on insta- ym. medioiden ylikansallinen naiskuva, ja Suomessa sitä kohtaan ollaan varmaan kriittisempiä kuin monessa muussa paikassa. Mutta sehän on ihan hyvä.
Ylikansallisen naiskuvan naisilla riittää vientiä ja flirttiä. Jätkämimmit vanhemmalla iällä saavat masennuksen.
Suomessa naiset eivät pidä vientiä ja flirttiä elämänsä pääasiana.
Etelässä asuessani sikäläinen naispuolinen ystäväni kehotti minua hiukan flirttailemaan erästä asiaa hoitaessani. Olin pöyristynyt. En käytä ns. naisellisia aseita, enkä mairistele miehen edessä virallisissa asioissa.Elämänsä pääasiana sitä ei pidä kukaan. Suomessa jos flirttailet miehenä niin se raiskaus syyte vähintään. Eli Pohjoismaista pois ja normaali ihana elämä.
Joo, tunkeileva yksipuolinen flirttailu on ahdistelua. Jos pitäydyt niissä jotka näyttää ns. vihreää valoa niin ei ole ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä nyt miten itse asiasta kirjoittaisin. Minut varmaan kasvatettu niin, että olen se kiltti ja helppo tyttö, joka ei vastusta ja tekee mitä pyydetään. Sitten vanhemmat ovat puolestaan ihmetelleet jos olen ollut jossain tilanteessa arka, mutta ovat itse tavallaan kasvattaneet minut siihen, että en sano vastaan. Tietysti persoonakin vaikuttaa ja olen jo muuten ollut ujompi ja olisi pitänyt mieluummin auttaa uskomaan itseensä, eikä saada itsetuntoa vielä enemmän alas kaikella arvostelulla.
Tähän yhdistettynä ei ole ihme, että minua alettiin kiusaamaan. Jäin senkin asian kanssa yksin, kun vanhemmille oli jo vaikeaa puhua asiasta ja hyväksyä se, että oma tytär on niin "heikko", että reagoi siihen kaikkeen eikä kestäkään niin hyvin. Ei sen vähättelyn jälkeen voinut enää puhua mistään, kun itsellä niin paha olla silloin. Opin olemaan hiljaa ja kestämään. Ei ketään kiinnostanut miten todellisuudessa voin. Olin myös hyvin yksinäinen.
Kiusaaminen taas liittyi lähes kaikkeen. Koko ulkonäköni, luonteeni, ääneni tai käytökseni käytiin läpi. Se toi omat kolhunsa ja koin etten ole missään hyvä ja onnistunut vaan aivan vääränlainen. Tyttöjen sanomiset korostivat sitä etten kuulu joukkoon ja olen outo sekä epäonnistunut jota kukaan ei kaveriksi halua. Poikien sanat taas vaikuttivat siihen, että mietin ettei kukaan halua seurustella kanssani, kun olen niin ruma ja näin aloin enemmän miettiä ulkonäköäni ja hävetä sitä.
Kaiken tämän jälkeen ajattelen kyllä usein, etten ole saanut olla rauhassa oma itseni lähes koskaan ilman jonkun puuttumista asiaan tai arvostelua. Jos olisin saanut niin ehkä voisin nyt paremmin ja pitäisin itsestäni edes vähän enemmän. Olen tavallaan jäänyt ulkopuolelle ja en kuulu minnekään.
Naisena olen sekoitus monta asiaa. Tykkään olla itsenäinen, mutta olen kuitenkin aika herkkä ja introvertti sekä kaipaan tukea välillä. En haluasi enää tavallaan leikkiä olevani vahva vaan vihdoin olisi hyvä pystyä olemaan avoin. Näin en ole saanut olla nuoruudessa vaan piti kestää ja peittää tunteet. Sanoin ulkonäköön liittyvät asiat vaikeita. En yleensä meikkaa, mutta ajattelen usein, että olenko sitten vielä rumempi ilman meikkiä. Toisaalta en välitä ja haluan olla sellainen kuin olen ja en ala meikkaamaan kenenkään takia. Muuten en koe olevani ulkonäön suhteen sinut itseni kanssa ja en pidä itsestäni. Luonteeni puolesta koen usein sen, että pitäisi olla rohkea, ujoudesta päästävä eroon sekä olen liian hiljainen. Pitäisi siis olla monesti aivan erilainen kuin olen.
Kukaan ei ajattele myöskään ihminen menneisyyttä. Jos kokee paljon pahaa voi olla hankalaa olla se rohkea ja itsevarma. Ei kaikki ole siinä mielessä samalla viivalla jos toinen on saanut kannustusta ja kasvaa rauhassa. En tiedä mitä viestillä haen (idea jo katosi) mutta minun ollut aika vaikeaa olla oma itseni. Jokainen arvostelu ja ikävä juttu kuiteikin jää mieleen, vaikka monet hokevatkin samaa kulunutta lausetta, että ei saa välittää aina kiusaamiseenkin liittyen. Ehkä sen sanojan pitäisi mieluummin miettiä mitä puhuu ennen kuin sanoo jotain ikävää.
Omista vanhemmista voisi vielä sen kirjoittaa, että äitini välit melko huonot ja viralliset omaan äitiinsä. Tosin ei hänkään paljon sen paremmin ole toininut tai oppinut mitään jos ajattelee asioita minun kanssani. Isäni elämässä naiset olivat niitä, jotka tekivät kaikki kotityöt ja ruuan. Tosin on köyhästä perheestä ja tottunut kyllä muuten töitä tekemään. Kaikella menneelläkin on vaikutusta varmaan vanhempiini. Tosin tämä ketju loppuu nyt ja itse en lapsia halua. Hyvä kun itse nyt pääsen eteenpäin.
Vaikea sanoa kuinka paljon kokemuksissasi on kyse siitä, että tytön/naisen rooli on liian ahdas ja kuinka paljon siitä, että olemme sosiaalisia olentoja ja meihin kaikkiin kohdistuu yksilöinä erilaisia odotuksia. Toivotan kuitenkin onnea sinulle tulevaisuuteen ja menneisyytesi käsittelyyn! Voinen ainakin koettaa lohduttaa sillä, että usein keski-iässä naisen elämässä tulee vaihe, jolloin on helppo sanoa että nyt riittää kiltteys ja miellyttäminen, olen viimeinkin juuri sellainen ihminen kuin haluan olla ja teen niitä asioita joita haluan tehdä. Tätä prosessia voinee ja kannattanee nopeuttaa, jos siihen keinoja löytää esim. terapiasta. Meillä on yksi elämä, siitä kannattaa tehdä oman näköinen. Toista tilaisuutta ei tule.
Uudempi polvi uskaltaa kyseenalaistaa normeja. Aiemmin naisen odotettiin menevän naimisiin ja saavan liudan lapsia. Enään ei.
Jokainen saa elää oman näköistään elämää.
Olet väärässä. JOKAINEN sukupolvi on kyseenallaistanut normeja! Silti juuri mikään ei ole muuttunut. Naisilta odotetaan nykyäänkin naimisiin menoa ja lasten tekoa. Näin on ainakin täällä pk-seudun ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti raivostuttava epäkohta. Mä olen juuri enemmän se itsenäinen poikatyttö, eikä sitä naisten keskuudessa tod. hyvällä katsota. Pitäisi ilmeisesti olla niin herkkä ja haavoittuvainen, aina unelmien prinssiä jahtaamassa. Onneksi on yrpä kasvanut otsassa jo sellaisiin mittakaavoihin ettei pahemmin enää kiinnosta muiden mielipiteet, mutta esim. lapsettomuuden ja sinkkuuden jatkuva äänen kummastelu ja niistä tilille vaatiminen syö kyllä hermoja, vaikka samaan aikaan miehissä samankaltaisia yksilöitä riittää, eikä niissä valinnoissa tunnu sitten olevan niin mitään kummasteltavaa. Naiselta odotettu rooli on kapea ja ahdas kyllä.
Itsenäisenä poikatyttönä olo on kyllä haaste. Olen myös enemmän poikatyttö ja se on ikuinen vitsi ollut aina.
Esimerkiksi kavereiden kanssa jos ollaan menty mökille niin äkkiä todetaan että eihän saunomisesta tule mitään, kun ei ole puita. Sitten jos otan kirveen käteen, niin muut kokoontuvat ympärille naureskellen. Ihan kuin polttopuiden pilkkominen olisi rakettitiedettä ja naiselle mahdotonta kun liittyyhän siihen, hui sentään, fyysinen suoritus kirveen heilautuksen muodossa.
Ja intistä monet olivat aivan kauhuissaan. Koska siellähän joutuu tekemään niitä fyysisiä juttuja ja vielä keskellä mieslaumaa.Samoin järkevä keskustelu on ihan hirveän vaikeaa esimerkiksi bileissä. Viihdyn usein miesporukoissa puhumassa politiikkaa tai inttimuistoja ennemmin kuin kaakattamassa muodista tai viihdetähdistä.
Ongelma on sun todella vittumaisessa ja ylimielisessä suhtautumisessa muihin naisiin. Katsopa vähän peiliin.
Haista sinä suoraan sanottuna paska.
Antaisin tuoreeseen suhteeseen ohjeeksi mökkeillä yhdessä! Sehän ei haittaa mitään, jos työt jakaantuvat perinteisesti, jos molemmat ovat tyytyväisiä. Mutta jos huomaa selkeästi epäreiluutta, jota toinen ei näe, ei ymmärrä niin kannattaa ottaa huomioon suhteen tulevaisuuden kannalta.