Hei koronan sairastanut!
Liikkeellä on koko ajan niin paljon ristiriitaista tietoa, vähättelyä ja pelottelua ja tutkimuksia jotka väittävät yhdessä hetkessä toista ja toisessa hetkessä toista, että en tiedä mitä ajatella koko vitsauksesta enää. Kysytään siis niiltä, joilla on asiasta omakohtaista tietoa!
Millainen tautisi oli, koska sen sairastit ja kuinka voit nyt?
Kommentit (106)
Keuhkot kipeät ja palautui osittain. Väsymys vaivaa nytkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tietäisi, että korona on "flunssa" jos muilla se ei olisi ollut sellainen ja yleisesti. Musta tuntui kun olisin mädäntynyt sisältäpäin ja selkärangasta, tai joku kaatanut akkuhappoa sisuskaluihin. Jäätävät keskivartalon kivut ja ripuli. Kesti melkein kuukauden kokonaisuudessaan ja jossain vaiheessa uloste muuttui oljenvalkoiseksi tai sellaseksi betonimassan näköiseksi. Hermosto meni ihan sekaisin, jalat liikku itestään ja kieli nyki suussa. Hyi helvetti se oli pelottavaa, väsynyt olin kuukausitolkulla, en vaan pysynyt tolpillani. Onneksi minnekään ei edes voinut mennä.
Vuosi jälkikäteen mulla unohtuu välillä sanat tai sanon vaikka kukkaruukku kun pitäs sanoa peruna. Onneks tosi harvoin mutta tulee kyllä ihan wtf fiilis kun suusta vaan tulee jotain mitä ei ole edes ajatellut. Oon 30v.
"Musta tuntui kun olisin mädäntynyt sisältäpäin ja selkärangasta, tai joku kaatanut akkuhappoa sisuskaluihin. Jäätävät keskivartalon kivut ja ripuli. Kesti melkein kuukauden kokonaisuudessaan"
Yhdellä perheenjäsenelläni oli koronassa vastaavia sisäisiä keskivartalokipuja pitkään, ehkä jopa 2 kk. Ei ollut vatsavaivaa vaan tuntui muulta, yritti kuvailla sitä että olisi joku sisäelintauti tms, siis kummallinen kipu oli. Siihen liittyi myös vartalolla iholla välillä ollut nokkosrokko. Keuhkokuumekin hänellä oli ensin, noi sisäiset kivut tulivat n 5 kk kohdalla.
Joo ei missään nimessä itelläkään tuntunut vatsavaivalta, vaikka siinä ripulia olikin. Tuntu että mitenkään päin ei pystynyt olemaan, ei ainakaan paikallaan, kun vaan sattu. Ja jalat paino tonnin jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ja kenen luulet pelottelevan?
Onko varoittaminen sinusta pelottelua?
Tämän raskaan asenteellisuuden takia en viitsi kirjata tarinaani. Olkoon.
Käytän mieluummin voimani siihen että jaksan itse.Onhan koronapotilaiden kuvauksia mediassa, ihmiset esiintyvät omalla nimellään ja kasvoillaan.
Siis minkä ihmeen raskaan asenteellisuuden? Luitko edes aloitusviestiä? Puhuin samassa lauseessa sekä pelottelusta että vähättelystä. Molempia tuntuu esiintyvän koronaviruskeskustelussa. Siksi nimenomaan halusin kuulla aitoja kokemuksia, olivat ne sitten kuinka lieviä tai vakavia tahansa.
ap
Mulla tässä eristyksen viimeiset päivät menossa.
Tauti alkoi päänsäryllä ja väsymyksellä. Sitten nousi kuume pariksi päiväksi ja oli kuivaa yskää. Nenä meni aivan tukkoon ja nukuin tosi huonosti, yöllä heräilin rintakipuun. Haju- ja makuaisti menivät myös.
Nyt olo on jo parempi, väsyttää kyllä koko ajan.
En tartuttanut muita, muu perhe pysynyt terveenä yhtä lukuunottamatta (altistuimme samassa paikassa yhtä aikaa).
Tässä vaikeinta on psyykkinen puoli. Ei ole kiva olla kotona eristettynä koko ajan peläten oireiden pahenemista. Pelottaa jääkö pysyviä oireita, vaikka lopulta itse tauti on tuntunut helpommin siedettävältä kuin vaikkapa influenssa. Myös se miten helposti tartunta tuli, jää ikuisesti vaivaamaan.
Puoli vuotta sitten sairastin. Ei ollut ollenkaan minkäänlaisia flunssan oireita. Ensin katosi hajuaisti ja sitten se hajuaisti muuttui sellaiseksi että koko asunto haisi aivan järkyttävälle että ihan puistatti, sellainen pohjaan palaneen tuoksu, varsinkin kahvi haisi pahalle. Parissa viikossa meni ohi, mutta hajuaisti kummittelee välillä, vielä aivan vastakin oli päivä jolloin kahvi taas haisi pahalle. Mies 36v
Vierailija kirjoitti:
Puoli vuotta sitten sairastin. Ei ollut ollenkaan minkäänlaisia flunssan oireita. Ensin katosi hajuaisti ja sitten se hajuaisti muuttui sellaiseksi että koko asunto haisi aivan järkyttävälle että ihan puistatti, sellainen pohjaan palaneen tuoksu, varsinkin kahvi haisi pahalle. Parissa viikossa meni ohi, mutta hajuaisti kummittelee välillä, vielä aivan vastakin oli päivä jolloin kahvi taas haisi pahalle. Mies 36v
Niin ja voimakas pääkipu oli sen viikon ajan kun haisi pahalle. Mies 36v
Vierailija kirjoitti:
Sairastin koronan, en virusvarianttia. Yleisesti virusvariantti tarttuu helpommin, mutta on lievempi oireinen.
Korona oli tosi ikävä. Oireet alkoivat ja kehittyivät nopeasti. Sain lukuisia oireita. Aluksi oli flunssainen olo. Sitten tuli hengenahdistus, jollaista en ole koskaan kokenut. Vatsakipu kramppeineen ja ripulointeineen kesti 6 päivää. Makasin sängyssä ja vessassa ja itkin. Pahoinvointia, en pystynyt syömään moneen päivään. Maku- ja hajuaisti lähtivät, se oli outo tunne.
Kokonaisuutenaan tauti oli pelottava. Erilainen kuin mikään muu, ei flunssaa voi verrata koronaan. Korona kulkeutuu hermoihin ja siksi oireet ovat moninaisia neurologisine oireineen. Jalat olivat myös kuin "hyytelöä'.
Väsymys oli kovaa ja pitkäkestoista. Painajaisunia näin paljon. Oli outoa, että väsytti, mutta ei pystynyt nukkumaan kuin pätkittäin. Syvästä unesta heräsi yhtäkkiä. Oli outoa.
En enää haluaisi koskaan tuota tautia!
Virusvariantit eivät tarkoita lievempää tautia. Ovat vieneet suuremman prosentin sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tässä eristyksen viimeiset päivät menossa.
Tauti alkoi päänsäryllä ja väsymyksellä. Sitten nousi kuume pariksi päiväksi ja oli kuivaa yskää. Nenä meni aivan tukkoon ja nukuin tosi huonosti, yöllä heräilin rintakipuun. Haju- ja makuaisti menivät myös.
Nyt olo on jo parempi, väsyttää kyllä koko ajan.
En tartuttanut muita, muu perhe pysynyt terveenä yhtä lukuunottamatta (altistuimme samassa paikassa yhtä aikaa).
Tässä vaikeinta on psyykkinen puoli. Ei ole kiva olla kotona eristettynä koko ajan peläten oireiden pahenemista. Pelottaa jääkö pysyviä oireita, vaikka lopulta itse tauti on tuntunut helpommin siedettävältä kuin vaikkapa influenssa. Myös se miten helposti tartunta tuli, jää ikuisesti vaivaamaan.
Kerro miten saitte tartunnan!
Joistain näistä kommentoijista kyllä paistaa läpi kirjoittajan matala ÄO tai suoranainen häiriintyneisyys. Joko luetun ymmärtämisessä on huomattavia vaikeuksia tai sitten ei edes yritetä ymmärtää muita, kunhan jostain pääsee keuhkoamaan.
Näitä järkeviä vastauksia on sen sijaan ollut kiinnostavaa lukea. Laittakaa lisääkin! Itse olen toistaiseksi säästynyt ja lähipiiri myös.
Rankka tauti, sairastin toukokuussa. Oireita oli useita, lämpöä, ripulia, pahoinvointia., päänsärkyä, nuhaa, kuiva yskö, keuhkoja/rintaa puristi, kurkussa ja onteloissa oli paljon limaa ja väsymys oli uskomaton. Yhtään mitään ei jaksanut tehdä reiluun viikkoon. Tauti tarttuu hyvin/yllättävän helposti maskista huolimatta( en lähde tähän avaamaan tarkemmin). Jos vanhempi ihminen olisi tämän taudin saanut niin en yhtään ihmettelisi sairaalahoitoon joutumista.
Ne, jotka vähättelevät tai kieltävät koronan ovat vastuuttomia. Korona ei ole mikään vitsi.
Ihan tavallinen flunssa. Vähän tukkoinen olo, maku- ja hajuaisti katosi hetkellisesti, pieni lämpö... Noin viikossa täysin normaali olo. Olen sairastanut kerran elämässäni influenssan ja se oli jo ihan omaa luokkaansa ja toipuminen kesti kauan. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat saaneet sellaisen influenssan kaltaisen eli korkea sahaava kuume, särkyjä, lähes petipotilaana...
Vierailija kirjoitti:
Sairastin joulukuussa. Minä en saanut paljon perusflunssaa kummempaa , mutta mieheni oli kovassa kuumeessa toista viikkoa, ja välillä joutui käymään ulko-ovella hengittelemässä, kun tuntui , että happi loppuu.
Myös ystäväpariskuntamme sairastui, ystäväni oli raskaana tuolloin. Heilläkään ei ollut kuumetta kummempaa.
Mutta kaikilla meillä oli makuaisti tuolloin poissa ja niin minulla kuin naispuolisella ystävälläni on edelleen näin puolivuotta sellaisia entisiä herkkujamme, jotka eivät vieläkään maistu hyvältä ( vaikka makuaisti palautui suunnilleen muuten n. kolme viikkoa taudin jälkeen )Ja ystäväni raskaus eteni hyvin, ja pieni tytär on nyt kolme kk.
Uskon, että lapsi on kunnossa, mutta tuossakaan asia ei ole mitään pitkäaikaista seurantaa. Korona on moninainen ja voi vaikuttaa yllättävällä tavalla.
Meillä huhtikuussa:
- Tytär sai kaveristaan tartunnan (kaverin perhe meni pienellä myös)
- Tytär 15v. -> testattiin altistuksen takia, oli täysin oireeton
- Tytär 11v. -> yhtenä iltana valitteli oksettavaa oloa eli oireet kesti jotain 6-10 tuntia
- Minä 47v. -> oireet kesti 4-5 päivää, olisin voinut olla töissä kyllä särkylääkkeelle, mikä oli ennen koronaa tapanakin pikkuflunssista mennä sinne. Kurkun karheutta, ei varsinaisesti kamalan kipeä. Yhtenä päivänä heitti päästä, hiukan yskää ja nuhaa. Ei kuumetta
- Mies 52v -> samanlaiset oireet kuin minulla, mutta kesti vain 3 päivää
Ja kaupan päälle tartunnan sai 74-vuotias äitini, jolla perussairautta. Hän oli ehtinyt saada ensimmäisen rokotteen noin kuukautta aiemmin. Varmasti juuri rokotteen takia meni pienellä. Yhden yön yski, yhden päivän nukkui ja pari päivää köhää ja nuhaa. Ei kuumetta.
Itseasiassa valtaosalla tuntemista korona on mennyt tosi pienellä tai oireettomana. Tiedän perheen, jossa koko perhe meni oireetta läpi. Sitten joillekin harvoille on tullut kovaa kuumetta ja yksi sai keuhkokuumeen, josta oli yhden yön sairaalassa. Jopa eläkeikäiset on pärjänneet kotona. Kuolleista ja teholle joutuneista olen lukenut vain lehdestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä huhtikuussa:
- Tytär sai kaveristaan tartunnan (kaverin perhe meni pienellä myös)
- Tytär 15v. -> testattiin altistuksen takia, oli täysin oireeton
- Tytär 11v. -> yhtenä iltana valitteli oksettavaa oloa eli oireet kesti jotain 6-10 tuntia
- Minä 47v. -> oireet kesti 4-5 päivää, olisin voinut olla töissä kyllä särkylääkkeelle, mikä oli ennen koronaa tapanakin pikkuflunssista mennä sinne. Kurkun karheutta, ei varsinaisesti kamalan kipeä. Yhtenä päivänä heitti päästä, hiukan yskää ja nuhaa. Ei kuumetta
- Mies 52v -> samanlaiset oireet kuin minulla, mutta kesti vain 3 päivää
Ja kaupan päälle tartunnan sai 74-vuotias äitini, jolla perussairautta. Hän oli ehtinyt saada ensimmäisen rokotteen noin kuukautta aiemmin. Varmasti juuri rokotteen takia meni pienellä. Yhden yön yski, yhden päivän nukkui ja pari päivää köhää ja nuhaa. Ei kuumetta.
Itseasiassa valtaosalla tuntemista korona on mennyt tosi pienellä tai oireettomana. Tiedän perheen, jossa koko perhe meni oireetta läpi. Sitten joillekin harvoille on tullut kovaa kuumetta ja yksi sai keuhkokuumeen, josta oli yhden yön sairaalassa. Jopa eläkeikäiset on pärjänneet kotona. Kuolleista ja teholle joutuneista olen lukenut vain lehdestä.
Lisään tähän muuten, että minulla ja miehellä tuli hajuaistihäiriö. Miehellä se kesti pari päivää, minä haistoin jo seuraavana päivänä taas miedosti. Se oli kyllä ihmeellinen tunne, kun tungin nenää suunnilleen etikkapulloon, eikä mitään haistanut....
Kaikki omat tuttuni ovat sanoneet, että kova tauti, eivätkä ikinä ennen ole olleet niin kipeitä. Kukaan ei joutunut sairaalaan tai sairastanut vakavaa muotoa. Itse en ole sitä sairastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastin joulukuussa. Minä en saanut paljon perusflunssaa kummempaa , mutta mieheni oli kovassa kuumeessa toista viikkoa, ja välillä joutui käymään ulko-ovella hengittelemässä, kun tuntui , että happi loppuu.
Myös ystäväpariskuntamme sairastui, ystäväni oli raskaana tuolloin. Heilläkään ei ollut kuumetta kummempaa.
Mutta kaikilla meillä oli makuaisti tuolloin poissa ja niin minulla kuin naispuolisella ystävälläni on edelleen näin puolivuotta sellaisia entisiä herkkujamme, jotka eivät vieläkään maistu hyvältä ( vaikka makuaisti palautui suunnilleen muuten n. kolme viikkoa taudin jälkeen )Ja ystäväni raskaus eteni hyvin, ja pieni tytär on nyt kolme kk.
Uskon, että lapsi on kunnossa, mutta tuossakaan asia ei ole mitään pitkäaikaista seurantaa. Korona on moninainen ja voi vaikuttaa yllättävällä tavalla.
Sinähän sen tiedät. Kuitenkin valtaosa parantuu täysin.
Vähän sivukommenttina. Minusta on hassua, että käytetään nimitystä "lievä korona" aina, jos ei joudu sairaalaan. Valtaosahan ihmisistä sairastaa sen kotona, joten mielestäni lievä pitäisi olla juuri sellainen kuin se enemmistöllä on eli lievä flunssa. Vakava on sitten se, kun joutuu sairalaan. Tuolla termistöllä luodaan minusta turhaan mielikuvaa, että onnekkaalla on lievä, kunnei joudu sairaalaan....
Ehkä oudoin tunne oli, kun ihmiset onnitteli minua, kun selvisin koronasta. Kertoo paljon tämän pelottelun aiheuttamista käsitysistä. Jokaiselle toistin, että huonoa tuuriahan se olisi ollut, jos ikäiseni sairaalaan olisi joutunut tai hautaan. En koe olleeni erityisen onnekas, jos en kuulu niihin 5/1000, jotka joutuu teholle tai 2/10 000, jotka kuolee. Oletuskin on, että ihan kotona mennään. Tämä on siis nelikymppisen ennuste koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Perusflunssa. Lievä sellainen. Vähän kurkkukipua, nuhaa. Ei mennyt makuaistit eikä hajuaistit eikä makuaistit eikä muutakaan dramaattista. Kesti viikon verran eikä jäänyt mitään oireita. Sama juttu miehelläni sekä kahdella tutullani.
Minun näkökulmastani paljon melua tyhjästä.
Mä en voi käsittää tätä asennetta. Ymmärräthän, että tauti on toisilla lievä, toiset voi viedä kuoleman partaalle, jopa tappaa? Ymmärräthän, että sitä "melua" ei pidetä siitä sinun lievästä taudistasi, vaan siitä, että kuka tahansa voikin saada taudin vakavamman muodon? Ja se vakava tauti voi tarttua myös siitäteidän lievästi oireilevasta versiostanne.
Itse sairastin koronan kovana flunssana, mutta samassa tautiryppäässä sairastuneista kaksi kärsi kuukausia vaikeista oireista ja joutuivat jäämään pitkälle sairaslomalle.
"Musta tuntui kun olisin mädäntynyt sisältäpäin ja selkärangasta, tai joku kaatanut akkuhappoa sisuskaluihin. Jäätävät keskivartalon kivut ja ripuli. Kesti melkein kuukauden kokonaisuudessaan"
Yhdellä perheenjäsenelläni oli koronassa vastaavia sisäisiä keskivartalokipuja pitkään, ehkä jopa 2 kk. Ei ollut vatsavaivaa vaan tuntui muulta, yritti kuvailla sitä että olisi joku sisäelintauti tms, siis kummallinen kipu oli. Siihen liittyi myös vartalolla iholla välillä ollut nokkosrokko. Keuhkokuumekin hänellä oli ensin, noi sisäiset kivut tulivat n 5 kk kohdalla.