Lopettavatko kaikki yli 30v hauskanpidon ja muuttuvat tylsäksi?
Olen 33v ja jonkun aikaan ihmetellyt tätä ilmiötä kaveripiirissäni. Monet eivät enää tee mitään jännää vaan ostavat ehkä asunnon, sunnuntaina voivat jopa käydä kävelyllä luontopolulla, jos oikein jännäksi ryhtyvät niin istuttavat kukkia. Keskitytään lähinnä kotisohvalla makoiluun, työntekoon ja asuntovelan maksamiseen.
Itse taas ostin juuri tehokkaan moottoripyörän ja mietin mihin uuteen maahaan matkaisin kun matkailu avautuu.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Lopetetaanko oikeasti hauskanpito 30v jälkeen?
Kommentit (112)
Päätätkö sinä, mikä on muiden mielestä hauskaa?
Vierailija kirjoitti:
Päätätkö sinä, mikä on muiden mielestä hauskaa?
Juuri näin. Aloittaja mainitsi juhlimisen ja matkustelun, eikä hänelle tuntunut tulevan mieleenkään, että jokin muu voisi olla hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä vielä että nämä samat henkilöt siis olleet 20-30v välissä aktiivisia juhlijoita ja aina valmiita pitämään hauskaa. Mikä estää pitämästä hauskaa 30v jälkeen?
Eli vain juhliminen ja rellestäminen voi olla hauskaa? Kyllä itse lopetin aktiivisen remuamisen 25 vuotiaana, kun se bailaaminen oli jo nähty.
Missä kohdassa tuossa lukee että koskee pelkästään juhlimista? On vain esimerkki.
En ole kyllä lopettanut ja en ole tylsä.
Bailasin ikävuodet 15-22. Sen jälkeen lopetin vuosiksi kun ei enää kiinnostanut.
Jossain vaiheessa puolestaan kyllästyin asiallisen aikuisen elämään ja nyt +30-vuotiaana bailaan yhtä paljon kuin teininä=D
Täällä nyt tahallaan halutaan ymmärtää aloitus väärin. Ei tuossa tarkoiteta että olisi pakko käydä yökerhossa joka viikonloppu vaan yleensäkin eri tapahtumien järjestämistä kaveripiirissä, reissut, mökkiviikonloput jne.
Mutta aika oudon nopeasti muututaan nuorista mummoiksi yhdessä yössä kun katselee kaveripiiriä.
Kun ihmisillä yleensä on paljon kaikkea jo elämässä tuossa iässä on niiden yhteisten juttujen järjestäminen välillä aikataulujen vuoksi tosi hankalaa. Esim. se, että kaikki saisivat lapset yhtä aikaa hoitoon, voi olla mahdotonta, tai ainakin aina joku joutuu jäämään pois.
Omassa ystäväpiirissä on nyt alkanut helpottua, kun olemme vähän yli neljäkymmentä ja suurimmalla osalla on jo isot lapset. Nyt taas pystyy helpommin järjestämään isommallakin porukalla kaikkea
Se vaan muuttuu mikä tuntuu hauskalta! Aivan varmasti nuo puutarhan laittajat pitää sitä puuhaa hauskana. Itselle on käynyt sama juttu. Matkailin tosi paljon ennen 30v, ja nyt tekee mieli olla hissukseen kotona. Unelmoin omasta pihasta ja talosta. Aika erilaista verrattuna haaveisiin kun olin 20. Mutta mitäs siitä, joillekin käy näin. Ehkä tää on vaihe ja joskus huvittaa taas muut asiat.
Kuten täällä on jo todettu, ei ole sinun päätettävissäsi, mikä on kenenkin mielestä hauskaa. Itse en näe mitään hauskaa siinä, että lähitsin baariin, vaikka vielä n.5-6 vuotta sitten se oli todella kivaa. Nautin matkailusta ulkomailla, kuten ennenkin, mutta nykyään osaan paremmin arvostaa myös kotimaan matkailua ja esimerkiksi juuri niitä "tylsiä" luontopolkuja. Ihmiset muuttuu, arvot muuttuu ja mieltymykset muuttuu.
Olen aina ollut melko "hillitty" ja harkitsevainen, enkä ole ollut kiinnostunut kovin extremejutuista. Olenkin moneen kertaan elämäni aikana loukkaantunut siitä, kun joku on sanonut minua tylsäksi. Nykyään olen onneksi sen verran aikuinen, ettei se enää haittaa. Osaan arvostaa omaa tapaani elää ja tiedän, että teen omat valintani sen mukaan, mikä on minun mielestäni hauskaa, en sen mukaan, mitä joku muu ajattelee. Muut saavat rauhassa pitää minua tylsänä, tärkeää on vain se, että nautin itse elämästä. Jos jonkun kaverin kanssa ei enää löydy yhteistä tekemistä, josta molemmat nautimme, niin ehkä se tarkoittaa sitä, että olemme kasvaneet erilleen. Kuitenkin ainakin toistaiseksi ollaan löydetty yhteistä tekemistä kaikkien läheisimpien kanssa, eikä tässä ole ollut mitään ongelmaa, vaikka minullakin löytyy kaveripiiristä henkilöitä, jotka tykkäävät edelleen bilettää ja toisaalta löytyy lapsiperheitä jne. Kaikkien ei tarvitse tykätä kaikesta ja onneksi on erilaisia ystäviä, joten kaikkeen tekemiseen löytyy yleensä joku seuraksi (jos seuraa edes tarvitaan). :)
Itselle se oma asunto ja keskittyminen pelkkiin kotioloihin ja työntekoon tuntuu vähän kuin luovuttaisi elämässä. No, ehkä olen vain poikkeuksellisen kunnianhimoinen ja haluan kokea mahdollisimman paljon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen kasvaa aikuiseksi niin lasten leikit lakkavat kiinnostamasta.
Tulet vielä joskus itsekin siihen pisteeseen. Toiset kypsyvät hitaammin.
Kakkostyypin puberteetti iskee normaalisti kun pääsee eläkkeelle, näin kävi minullekin moottoripyörän osto oli edessä, nyt sillä ajelen ja kiertelen kaunista maatamme etsien mihin se nuoruus katosi.
Ap:llä on varmaan jäänyt päälle ykköstyypin puberteetti.
Mä mummouduin jo 21v kun sain ensimmäisen lapsen (nyt olen jo 31v).Nyt parasta arjessa on rauhallinen tekeminen mielellään yhdessä lasten kanssa. Aivan parasta oli mun mielestä juhannus kun lähdettiin veneilemään niin että mukaan tuli meidän perheen lisäksi myös mun vanhemmat ja nuorimmat veljet. Ihanaa kiireetöntä yhdessä oloa.
Ja tästä tuli tosiaan palautetta kavereilta, kun vietetään maailman tylsintä juhannusta. Omassa tuttavapiirissä on muutama, jotka vielä jaksaa mennä. Ylivoimaisesti suurin osa kuitenkin nauttii eniten tavallisesta ja rauhallisesta tekemisestä. Noita bilehirmuja en enää tapaa kuin muutaman kerran vuodessa. Rauhallisempien kavereiden kanssa käydään kyllä rannalla tai muualla ihan vain olemassa.
Omassa tuttavapiirissä on oikeastaan kahtiajako tässä: Lapsiperheet elävät rauhallista ja tasaista elämää.
Lapsettomat bilettää ja rellestää.
Vähän surulliselta kuulosti kuunnella 34 vuotiaan työkaverini viettäneen juhannusta oksentamalla kun oli juonut liikaa. Samalla kaavalla sillä menee kaikki viikonloput, niin kuin on menneet viimeiset 20 vuotta. Itse vietän aikani sohvalla tekemässä asioita joita rakastan, selvinpäin. En usko että meillä kummallakaan on tylsää omasta mielestä, mutta mun mielestä jatkuva bilettäminen vaikuttaa aika ankealta ja hänen mielestään varmasti mun taiteilut on aivan ajanhukkaa.
Se on se perspektiivi.
Kyllä minä bailaan edelleenkin. Kohta mennään rannalle juomaan viiniä 20v. Kesäheilan kans ja on ihanaa ja jännää!
T. 31v. Nainen
”Hauska” on sana ja se tarkoittaa eri ihmisille eri asioita.
Kyllähän sitä hauskaa pidetään jatkuvasti lisääntymättömien ihmisten kanssa ihan näin 39vuotiaanakin.
Lisääntyneitä frendejä nähdään muutaman kerran vuodessa muutamien tuntien ajan, koska lapset ja velvollisuudet
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä hauskaa pidetään jatkuvasti lisääntymättömien ihmisten kanssa ihan näin 39vuotiaanakin.
Lisääntyneitä frendejä nähdään muutaman kerran vuodessa muutamien tuntien ajan, koska lapset ja velvollisuudet
Tai ehkä he näkevät sinua sen pari tuntia säälistä? Se on se ikinuori alkoholisoitunut kaveri joka ei ikinä saanutkaan lapsia.. raasu.. mennään nyt vähäksi aikaa vaikkei niin huvittaisi, vanha ystävä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt tahallaan halutaan ymmärtää aloitus väärin. Ei tuossa tarkoiteta että olisi pakko käydä yökerhossa joka viikonloppu vaan yleensäkin eri tapahtumien järjestämistä kaveripiirissä, reissut, mökkiviikonloput jne.
Mutta aika oudon nopeasti muututaan nuorista mummoiksi yhdessä yössä kun katselee kaveripiiriä.
Kaikkien mielestä kuvailemasi aktiviteetit eivät ole hauskoja. Itselle ne olisi olleet painajainen jopa nuorena.
Lisäyksenä vielä että nämä samat henkilöt siis olleet 20-30v välissä aktiivisia juhlijoita ja aina valmiita pitämään hauskaa. Mikä estää pitämästä hauskaa 30v jälkeen?