Hei koronan sairastanut!
Liikkeellä on koko ajan niin paljon ristiriitaista tietoa, vähättelyä ja pelottelua ja tutkimuksia jotka väittävät yhdessä hetkessä toista ja toisessa hetkessä toista, että en tiedä mitä ajatella koko vitsauksesta enää. Kysytään siis niiltä, joilla on asiasta omakohtaista tietoa!
Millainen tautisi oli, koska sen sairastit ja kuinka voit nyt?
Kommentit (106)
Mä oon tuplarokotettu ja sairastuin viikko sitten. Alkuun kurkkukipu ja nuha ja perus flunssanen olo. Pari tuntia oireiden alusta olin jo aivan petikunnossa ja oon maannu nyt viikon. Alkuun en jaksanu muuta kun syödä ja käydä vessassa. Nyt jaksan jopa laittaa ehkä pyykkikoneen päälle, tosin sit oon jo ihan hiessä ja poikki. Kuumetta oli ekat 4 päivää. Henkeä ahdistaa pienessäkin liikkeessä ja kuivaa yskää nukkuessa ja vähänkin liikkuessa. Mun hengen pelasti rokotteet aivan varmasti. Näin kipee en oo ollu ikinä. Ja ikää 40.
Sairastuin tasan 3 kk sitten, viikkoa ennen ekaa varattua rokotusaikaa. Ensin oli kuivaa yskää, mutta koska mulla on paha refluksitauti, en noteerannut sitä kummemmin. Muutaman päivän päästä alkoi nuha, äidillä myös, ja hän intti sitkeästi että on vaan niin paha siitepölyaika. Siitä pari päivää, niin aamulla kahvi maistui lämpimältä vedeltä, ja isän paahtamat popcornit haisi mun nenässä löysältä kissansonnalta, myöhemmin hajuaistikin meni kokonaan. Seuraavana päivänä menin testiin ja tulos oli positiivinen, kuten koko perheellä, muiden kanssa en ollut ollut tekemisissä. Silloin vielä mietin että eipä tää flunssaa kummempi ole, seuraavana aamuyönä heräsin kun uin hiessä, enkä ollut ennen edes tiennyt missä kaikkialla mulla onkaan lihaksia ja hermoja, koko kroppaa särki ja poltteli kuin miljoona ampiaista olisi pistänyt. Aamulla hampaita pestessä silmissä alkoi mustua, jalat meni yhtäkkiä hyytelöksi ja konttasin sänkyyn jossa makasin täristen omassa hikilammikossa. Kuumetta oli enimmillään 39 astetta. Sain kouristuksenomaisia yskäkohtauksia niin että oksennus meinasi lentää, vesilasi tippui kädestä ja lopulta pallea kramppasi tuskallisesti. Iltaisin yleensä olo tuntui vähän paremmalta, aamuyöllä aina heräsin kylmään hikeen, ja muutenkin olo vaihteli ja sahasi miten sattuu. Lääkäri määräsi mulle napapiikit tulppien estoon ja käski myös liikkumaan voinnin mukaan. Kävin iltaisin pienellä lenkillä korttelin ympäri, ja olin aina sen jälkeen aivan poikki, normaalisti kävelen säännöllisesti useita kilometrejä lähes päivittäin, talvella kävin vielä salilla viikottain.
Varsinaiset oireet kesti ehkä kolme viikkoa, mutta aivan jäätävä väsymys jatkui pari kuukautta, saatoin nukkua 12 tuntia yössä ja pahimpina päivinä vielä kahdet päikkärit. Vieläkin väsyn aiempaa nopeammin, en esim. jaksa sellaisia tuntikausien sienireissuja kuten vielä vuosi sitten. Huomasin myös reagoivani keskushermostolääkkeisiin herkemmin, pieni unilääkemurunen aiheutti koko seuraavan päivän kestävän tokkuran. Makuaisti ei toimi vieläkään normaalisti, maistan lähinnä vain suolaisen ja makean, ja ne usein ylikorostuvat, enkä enää siedä esim. chiliä tai inkivääriä joita ennen rakastin, kahvia en pysty juomaan mustana, maidon kanssa se taas ei maistu miltään. Muisti pätkii ja välillä lauseen muodostaminen tökkii, äidillä on vastaavia oireita. Äiti ja isä oli onneksi ehtineet saada ekan rokotteen, heillä oireet olivat lievimmät.
Olen mä joskus influenssassa ollut varmaan kipeämpikin, mutta se oli paljon "reilumpi", iski nopeasti ja kaatoi muutamaksi päiväksi petiin, viikossa helpotti ja sen jälkeen ei mitään. Tää on kuin joku salakavala stalkkaava narsisti josta jo luulee päässeensä eroon, kunnes se taas ilmestyy talon nurkalle kyttäämään.
Sairastin itse koronan (brittivariantin) maaliskuun loppupuolella. Oireina oli 38-39 asteen kuume (parina iltana kävi 40:ssä), yskä, lihassäryt kova väsymys, viluntunne. Makuaisti ei mennyt missään vaiheessa kokonaan, mutta ruokahalu meni aika matalaksi.
Nyt koen parantuneeni jo suurimmilta osin, mutta välillä esim. kävelemällä nopeasti tulee hengästyttyä kohtuu nopeasti.
Sairastin heinä-elokuun vaihteessa normiflunssana. Kolme päivää oli pientä lämpöä, 37,5:n molemmin puolin, nokka tukossa ja yskää. Puoleentoista viikkoon en haistanut mitään ja viikon oli veto poissa. Eristyksen viimeisenä päivänä kävin jo pyöräilemässä. Ensimmäisen rokotuksen olin ehtinyt saada.
Olin sairaana 2020 maalis-/huhtikuussa oltuani tekemisissä ison ihmisjoukon kanssa, joista osa oli palannut juuri ulkomailta ja muistan esim vierustoverini yskineen paljon (ei varmaan sain häneltä joka tapauksessa jonkun tartunnan, vaikkei se korona olisikaan). Epäilin heti sairastuttuani koronaa, mutta silloin ei ollut jäljityksiä, koronavilkkua, testiin pääsi hyyyyvin nihkeästi ainakin täällä meidän kunnassa. Soitin monta kertaa lääkäriin ja yritin päästä myös testiin useita kertoja, mutta ei toivoakaan... sanottiin aina vain että jos menee tosi pahaksi niin soitat ambulanssin, muuten pysyt vaan kotona sairaana.
Eli ehkä oli korona ja ehkä ei, en tiedä. Ehkä vaan perus 2 viikkoa vähän pahempaa flunssaa. Mutta oli ainakin ripuli useita päiviä, pääkipu, 1 päivä kuumetta, monta päivää hengenahdistusta ja piti sen takia istua ulkorappusella monta kertaa päivässä kun sisällä ei tuntunut happi riittävän. Jossain vaiheessa hengitys muuttui myös kivuliaaksi ja tuntui ettei happea vain saa vedettyä. Jotain kurkkukipua ja kipeyttä siellä täällä, en muista tarkalleen. Kovaa yskää ei kuitenkaan ollut. Ääni kyllä lähti, ehkä joku kurkunpääntulehduskin siis oli...
Vierailija kirjoitti:
Olin sairaana 2020 maalis-/huhtikuussa oltuani tekemisissä ison ihmisjoukon kanssa, joista osa oli palannut juuri ulkomailta ja muistan esim vierustoverini yskineen paljon (ei varmaan sain häneltä joka tapauksessa jonkun tartunnan, vaikkei se korona olisikaan). Epäilin heti sairastuttuani koronaa, mutta silloin ei ollut jäljityksiä, koronavilkkua, testiin pääsi hyyyyvin nihkeästi ainakin täällä meidän kunnassa. Soitin monta kertaa lääkäriin ja yritin päästä myös testiin useita kertoja, mutta ei toivoakaan... sanottiin aina vain että jos menee tosi pahaksi niin soitat ambulanssin, muuten pysyt vaan kotona sairaana.
Eli ehkä oli korona ja ehkä ei, en tiedä. Ehkä vaan perus 2 viikkoa vähän pahempaa flunssaa. Mutta oli ainakin ripuli useita päiviä, pääkipu, 1 päivä kuumetta, monta päivää hengenahdistusta ja piti sen takia istua ulkorappusella monta kertaa päivässä kun sisällä ei tuntunut happi riittävän. Jossain vaiheessa hengitys muuttui myös kivuliaaksi ja tuntui ettei happea vain saa vedettyä. Jotain kurkkukipua ja kipeyttä siellä täällä, en muista tarkalleen. Kovaa yskää ei kuitenkaan ollut. Ääni kyllä lähti, ehkä joku kurkunpääntulehduskin siis oli...
Jaa ja pitää tarkentaa vielä, että oli ihan hirveä tauti, mikä sitten olikaan. Olin rättiväsynyt pari viikkoa, jakoin todella vaivoin ulkoiluttaa koiraani ehkä 20 metriä ja itkin päivittäin ihan vain uupumusta ja kipeyttä. Lääkäriin olin yhteydessä varmaan sen 3 kertaa taudin aikana, etälääkäriin siis, mutta eipä sieltä sanottu kuin että ambulanssi pitää soittaa jos kunto romahtaa.
Jännä, ettö pari kommentoijaa nostaa esiin sen, että onneksi oli yksi rokote sastu ja tauti tuli lievempänä. Eihän se yksi rokote anna mitään suojaa.
Oireeton. Testasin plussan ja verikokeessa näkyi runsaasti vasta-aineita. Sain todistuksen sairastetusta koronasta.
Tosi kovaa kuumetta kesti useita päiviä ja kuume sahasi oudosti niin että välillä se laski ja nousi tosi nopeasti jälleen tappiin. Oli niillä rajoilla etten joutunut sairaalaan. Henkeä ahdisti ja yskitti kovasti, tuntui että yskin keuhkot pihalle. Kokonaisuudessaan tätä kesti noin 4-5 päivää. Sen jälkeen oli edelleen heikko ja outo olo parin viikon ajan. Jälkioireita taudista ei jäänyt, nyt voin luojan kiitos ihan normaalisti. Sairastin koronan huhtikuussa.
Korona ei tosiaankaan ole mikään kiva tauti. Olkaa oikeasti varovaisia ja käyttäkää niitä maskeja, pliis. En toivo kenellekään vastaavaa tai pahempaa kokemusta.
en tiedä oliko koronaa, enkä ole ollut netin mukaan tautilähteiden lähelläkään mutta outo kipu keskellä rintaa hengitys sattui piti hengittää ihan pinnallisesti. toinen vrk kipu siirtyi ulommas hengitys kivuliasta. kolmas vrk kipu olkapäissä hengitys kivuliasta. 4-5-6 vrk kipu vain syvään hengittäessä. kuumetta ainoastaan ensimmäisenä päivänä. oireet ei sopineet suoraan koronaan ja jos se oli sitä niin selvisin todella vähällä.
Voisitteko koronan sairastuneet kertoa olitteko ottaneet piikin ja ennen vai jälkeen sairastuitte koronaan?Jotkut ovat joutuneet jopa sairaalahoitoon kun ovat ottaneet toisen piikin ja sen jälkeen koronaan sairastuneet.
Juu ennen vai jälkeen rokotteen ottaneet sairastuneet koronaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tuplarokotettu ja sairastuin viikko sitten. Alkuun kurkkukipu ja nuha ja perus flunssanen olo. Pari tuntia oireiden alusta olin jo aivan petikunnossa ja oon maannu nyt viikon. Alkuun en jaksanu muuta kun syödä ja käydä vessassa. Nyt jaksan jopa laittaa ehkä pyykkikoneen päälle, tosin sit oon jo ihan hiessä ja poikki. Kuumetta oli ekat 4 päivää. Henkeä ahdistaa pienessäkin liikkeessä ja kuivaa yskää nukkuessa ja vähänkin liikkuessa. Mun hengen pelasti rokotteet aivan varmasti. Näin kipee en oo ollu ikinä. Ja ikää 40.
Kannattiko ottaa rokotteet? Ihan yhtä kipeänä ovat ihmiset olleet ilman rokotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko ottaa rokotteet? Ihan yhtä kipeänä ovat ihmiset olleet ilman rokotuksia.
Kukaan ei tiedä totuutta. Vaikuttaa siltä että samanlaisia tautimuotoja on niin rokotteiden kanssa kuin ilman rokotteita.
sairastin alkukesällä, positiivisella testituloksella vahvistettiin. Yksi rokote oli silloin alla. Oireina oli tosi voimakas päänsärky, valonarkuus, pahoinvointia ja oksentelua ja kuume 38-39 asteen välillä. Ei ollut mitään hengitystieoireita, ei yskää tai nuhaa!
Kesti viikon, sen jälkeen olen voinut ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ei nyt ihan
Sairastin ensimmäisten suomalaisten joukossa.
Kovanpuoleinen 39-40 asteen kuume 4 päivää (tavanomaista allekirjoittaneelle)
Tämän lisäksi suht kova yskä, joka kesti noin viikon ja jälkitaudiksi keuhkokuumeepäily, joka lähti antibioteilla.
Keuhkokuume epäily+antibiootit oli ainoat poikkeava asiat verrattuna tavan flunssaan.
Toki olen useamman keuhkokuumeenkin saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavimmin sairastuneet joutuvat teho-osastolle. Jos ei joudu teho-osastolle tai edes sairaalahoitoon, ei ole sairastunut pahinta laatua olevaa koronaa.
Ai niin, lisäksi mulla oli outoa ihottumaa rintakehällä. https://www.news-medical.net/amp/news/20200713/Skin-rash-may-be-a-sympt… tällaista kuin kuvassa.
Up