Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.

Vierailija
30.06.2021 |

Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.

Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.

Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.

Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?

En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev

https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/

Kommentit (1996)

Vierailija
661/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, siitä vaan sitten kopteritrolli perustamaan Everestin huipulle Starbucks ja turisteja kuskaamaan. Tai mitä jos yrittäisit keksiä tälle päivää jotain järkevää tekemistä.

Itse olet pelleassburger joka ei kykene myöntämään olevansa väärässä.

Mitäpä luulet olisko Everestin huipulle charter-kopterilennot jos sinne pääsisi edes jollain lailla turvallisesti. Vähintään muutama sata sheikkiä ja oligarkia roudattaisiin sinne aamupalalle joka vuosi. Mitäköhän kertoo siitä että siellä on käynyt yksi kopteri?

Missä kohtaa on väitetty että se olisi niin turvallista että sitä voisi tehdä rutiininomaisesti? Et pysy kontekstissa.

Se että siellä on käynyt yksi helikoteri kertoo juuri siitä että sinne meneminen on kallista. Myöskään Nepal ei varmastikaan tahdo että huipulla lennätetään päivittäin jotain sheikkejä. Jo nykyisellään vuoren ympärillä pörrää niin paljon hekoja että pelätään niiden aiheuttamia lumivyöryjä. 

Huippu pitää myös olla vapaana kiipeilijöistä jos sinne hekolla mennään. Se on tulonmenetys Nepalille, koska itse huipulle "kiivenneelta" (lue: sherpa-armeijan sinne raahaamalta) voidaan nyhtää enemmän rahaa kuin helikopterilla lennätetyltä.

Heh, nyt et ole itsekään enää tosissasi. Nepal saa tuloja vuorikiipeilystä kyllä, mutta yksi kunnon sheikki tai oligarki pystyisi maksamaan yhdestä lennosta yhtä paljon kuin koko Everestin kiipeilykauden lisenssit kustantaa. Se ettei näin tapahdu, tai ettei ole edes mitään kisailua Everestille lentämisestä kertoo että touhu on käytännössä mahdotonta ja kuolemanloukku joka kerta.

Tai se kertoo siitä ettei sheikki tai oligarkki näe mitään arvoa hekolennolla vuorenhuipulle. Sellaisen kopterin suunnittelu joka voisi viedä rutiininomaisesti isomman ryhmän Everestin huipulle maksaisi kymmeniä, ellei satoja miljoonia. Ja sellaisen konetyypin ongelma on ettei sillä ole mitään muuta käyttöä kuin viedä ihmisiä Everestille. Ei ole mitään muita korkeita kohteita mihin helikopterilla pitäisi turvallisesti päästä. Sen takia tällaisia koneita ei suunnitella koska niiden käyttökohde on liian suppea. Hekolentotoiminta tapahtuu yleensä paljon alemmissa korkeuksissa.

Kuten olen alusta asti sanonut, kyse on rahasta.

Ei vaan kyse on perusfysiikasta, jota sinä et hallitse edes peruskoulun oppimäärän vertaa.

9 kilometrin korkeudessa on niin ohut ilma ja äärimmäiset olosuhteet muutenkin, että sinne ei voi lentää millään painavalla. Kone painaa itsessään ja ihmiset siihen päälle, mutta kun sitä painoa ei saa tulla, tai kone ei pysy ilmassa.

Kaikki matkustajakoneet menevät n 10 km plus ja miinus

No nythän sinä sen ratkaisit, haetaan ne sieltä matkustajakoneella!

Sarkasmi on rumaa.

Vierailija
662/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumivyöry

Ei tuo musta ollu lumivyöry vaan joku lumenpöllyäminen, Ja jos tuommoseen paniikkiin joutuu pelkästä lumen pöllyämisestä on lähtenyt ihan väärään paikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tästä kertonut aiemmin kenellekään, mutta olen kiivennyt Simpsiönvuorelle. Tulin alaskin ihan kävelemällä, joten ruumiini ei jäänyt sinne muiden vaivoiksi.

Joskus tuli dokkari jostain (huom tarkka viite) japanilaisesta pyhästä vuoresta, jonne ihmiset roudasi huonoja polkuja pitkin vanhuksia ja muutenkin heikkokuntoisen näköistä porukkaa. Ilmeisesti korkeat vaikeasti saavutettavat paikat kiinnostaa ihmisiä kaikkialla.

Vierailija
664/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämyksiä hihhuloidaan rahalla hakemaan kyllä muttei kanneta edes omaisista sitten vastuuta, niin taas länsimäilta ja kastilaitos ylemmyydestä käsin koko asenne. I am American juu.

Vierailija
665/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tästä kertonut aiemmin kenellekään, mutta olen kiivennyt Simpsiönvuorelle. Tulin alaskin ihan kävelemällä, joten ruumiini ei jäänyt sinne muiden vaivoiksi.

Minä puolestaan jäin Pyhätunturilla sumun vangiksi, olin jo kuolemaisillaan, kun Pyhän henget opsasti minut kotiin. 

Vierailija
666/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hyvä, että ne ruumiit on siellä muistuttamassa ihmisiä omasta kuolevaisuudestaan. Etenkin kun niiden pois hakeminen on kuolemanriski hakijoille. Ei kai kukaan halua omaa henkeään menettää jo kuolleen ihmisen takia?

Pitäisiköhän niinkuin ajatella sinne mennessään mikä kuolemanriskin muille aiheuttaa? Ja järjestää asia jotenkin ihan omilla rahoilla ja voimin, jos kerran riskeeraa itsensä muitten harmiksi niin valitkoon sitten muut omat ihmisensä hakemaan - siinäpä tulee lähtiessä keskusteltuun retken mielekkyys kun laitetaan velvoite omiensa hoidella myös pois sieltä?

Joka paikassahan jälkensä on korjattava, omaisten ellei muut.

Jos velvoitettaisiin omaiset hoitamaan ruumis pois niin moni ei lähtisi taatusti tapattamaan itseään enää. Tässä ratkaisu.

Vierailija
667/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuli dokkari jostain (huom tarkka viite) japanilaisesta pyhästä vuoresta, jonne ihmiset roudasi huonoja polkuja pitkin vanhuksia ja muutenkin heikkokuntoisen näköistä porukkaa. Ilmeisesti korkeat vaikeasti saavutettavat paikat kiinnostaa ihmisiä kaikkialla.

2009 kun piipahdettiin vaimon kanssa Everestin juurella Laskuvarjojääkärikillan retkikunnan leirissä (seuraavana päivänä 4 huipulle, muistaakseni myös Samuli Mansikka -vainaa) niin sinne kampeutui 16 henkinen korealainen patikkaporukka, jotka kaikki olivat jalkainvaliideja. Suurin osa kinkkasi omin voimin, kahta jalatonta kuskattiin kantajan selässä, toisella kantajalla pyörätuoli. Sitkeää sakkia.

______-

Vanha Jeti

Vierailija
668/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hyvä, että ne ruumiit on siellä muistuttamassa ihmisiä omasta kuolevaisuudestaan. Etenkin kun niiden pois hakeminen on kuolemanriski hakijoille. Ei kai kukaan halua omaa henkeään menettää jo kuolleen ihmisen takia?

Pitäisiköhän niinkuin ajatella sinne mennessään mikä kuolemanriskin muille aiheuttaa? Ja järjestää asia jotenkin ihan omilla rahoilla ja voimin, jos kerran riskeeraa itsensä muitten harmiksi niin valitkoon sitten muut omat ihmisensä hakemaan - siinäpä tulee lähtiessä keskusteltuun retken mielekkyys kun laitetaan velvoite omiensa hoidella myös pois sieltä?

Jos velvoitettaisiin omaiset hoitamaan ruumis pois niin moni ei lähtisi taatusti tapattamaan itseään enää. Tässä ratkaisu.

Ketään ei kiinnosta mielisairaan ratkaisut... Homma pyörii Everestillä niin kuin pyöriin eikä sun mielipide tule vaikuttamaan siihen kärpäsenkakan vertaa vaikka lukisit loitsusi tuhat kertaa.

Vierailija
669/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea! Samaa voisimme laajentaa kotimaahankin, kun joku 'melkein kansalainen' tekee rikoksen, niin koko suku potkaistaisi ulos maasta?

Vierailija
670/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut kiivetä Everestille sitten joskus 90-vuotiaana kuolemaan. Ei hassumpi hautapaikka. Voittaa kyllä kuolemisen hoitokodissa ja hautapaikan jossain purkissa hautausmaalla.

Vierailija
671/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei se, että kiipeilijöitä ei tippaakaan haittaa kalmot jonon varrella ole mikään syy meidän sohvataviksien tätä toimintaa hyväksyä, saati siihen jotakuta tsempata. Sanoisinpa, päinvastoin."

Minä, joka en ole edes haltille kiivennyt, ajattelen tämän asian niin, että noille korkeille vuorille kiipeäjät ymmärtävät, että siellä voi kuolla ja ymmärtävät, että pahimmassa tapauksessa heidän ruumistaan ei löydy koskaan/heidän ruumistaan ei saada alas. He hyväksyvät tuon riskin ja koska siellä on ruumiita pitkin kiipeilyreittiä, niin he myös ymmärtävät, että voi käydä niinkin, että he itse ovat sitten joskus siellä ruumiina reitin varrella ja heidän yli kävellään kuten aikaisempienki ruumiiden. He siis ymmärtävät tämän, he tietävät tämän ja he menevät yrittämään huiputtamista kaikesta tuosta tiedosta huolimatta: he siis ovat hyväksyneet sen mahdollisuuden, että heille käy samalla lailla.

Minä en lähtisi huiputtamaan, ei vaan kiinnosta (olen nähnyt valokuvista miltä näyttää ja se riittää minulle). Vuorikiipeily ei ole minun juttuni,   olen kyllä  käynyt norjassa vuoristovaelluksella ja oli aivan mahtava reissu puhumattakaan järjettömän kauniista maisemista. Sielläkin oli muuten vaaroja, tiesin  lähtiessä, että kivivyöryjä voi sattua ja se on sitten henki pois, jos on tosi huono tuuri ja hyväksyin sen. Tuollainen on minun juttuni, ei extremehuiputukset, mutta siitäkin huolimatta kykenen tajuamaan ihmisiä ja tuota ruumiiden yliloikkimislogiikkaa; se on huiputuksen arkipäivää. Sinne ei pidä mennä jos ei asiaa kykene käsittelemään. Ja jos menet, ymmärrät, että sinä voit joku päivä olla ruumis, joka siellä makaa. Jos et sitä hyväksy, sitten et mene.

Jos he kerran ymmärtävät ehkä kuolevansa vuorelle niin eivät kuitenkaan ymmärrä noudattaa ruumistaan pilaamasta poiskin? Ei mitään selityksiä. Murhetta murheen perään ja vain koska ego. Ja jos ego niin eikö se ego voisi ottaa edes muut huomioon?

niin, ehdotin tuolla alussa, että suuri panttimaksu jokaiselle kiipeilijälle. Sen saa takaisin, kun elossa saapuu alas.  Jokainen kiipeilijä tekee itse sen päätöksen, että mahdollisen kuoleman sattuessa jätetäänkö ruumis vuorelle vai haetaanko alas. Ei se päätös meidän ole. Se on kiipeilijän ja sitten myös valtion, joka sen sallii. Ei auta vauvapalstalla vaahtoamiset.

Niin no, jotkut nyt vaan sattuvat kuolemaan sellaisiin paikkoihin, että pois ei voida hakea vaikka olisi millaiset panttimaksut sitä varten kanissa. Minkäs teet.

Ei pidä mennä paikkoihin jonne jää paskomaan luontoa ja  muuta, itse ne tuonne kävelevät. Järjestäkööt poiskin ruumiinsa.

Ai jumalauta että ihminen osaakin olla ärsyttävä. MIKSI jankkaat?! Pointtisi on jo käynyt selväksi sataan kertaan, älä jaksa enää! Täältä Vauva-palstalta ne vuorikiipeilijät tuskin löytävät näitä sinun moraalisaarnojasi, joten pidä nyt jo se t u r p a s i kiinni ja anna muiden keskustella!

Sivusta. Jokaiseen jankkaukseen tarvitaan useampia ihmisiä. Etkö huomaa itse osallistut a jankkaukseen paisuttamuiseen ja mahdollistamiseen. Isäni tapasi aina sanoa tällaisissa jutuissa, että viisaampi vaikenee. Nyt olette muiden mielestä yhtä tyhmiä. Astukaa paskakokkareiden yli niin ettei ne teidän jäljissä leviä koko ketjuun. Korjattu

Tuo paskakokkare nyt jankkaa, vaikka sille ei kukaan mitään vastaisikaan.  Useampi ihminen on pyytänyt lopettamaan, mutta kun ei. Sairas hörhö.

Vierailija
672/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
673/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2009 kun piipahdettiin vaimon kanssa Everestin juurella Laskuvarjojääkärikillan retkikunnan leirissä (seuraavana päivänä 4 huipulle, muistaakseni myös Samuli Mansikka -vainaa) niin sinne kampeutui 16 henkinen korealainen patikkaporukka, jotka kaikki olivat jalkainvaliideja. Suurin osa kinkkasi omin voimin, kahta jalatonta kuskattiin kantajan selässä, toisella kantajalla pyörätuoli. Sitkeää sakkia.

______-

Vanha Jeti

Vuonna 2019 huipulle pyrki yksi jalaton mimmi mutta ei muistaakseni päässyt perille asti. Samana vuonna epäonnistui Art Muir joka oli tänä vuonna uudestaan ja josta tuli käsittääkseni vanhin Everestille kiivennyt jenkki. Siinä kanssa kova kaveri. Ikää en muista mutta 70 jotain.

Vierailija
674/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumivyöry

Ei tuo musta ollu lumivyöry vaan joku lumenpöllyäminen, Ja jos tuommoseen paniikkiin joutuu pelkästä lumen pöllyämisestä on lähtenyt ihan väärään paikkaan.

Ihan mielenkiinnosta, mikä sit sun mielestä on lumivyöry, jos tuommonen lumimassan pöllyäminen alas vuoren rinnettä ei ole?

Vierailija
675/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskaamisesta vielä: kuten vuorelle kiivennyt kommentoija on jo huomauttanut, ongelmaa on pahasti liioiteltu. Suurin osa roskista tuodaan alas ja esimerkiksi kalmot on luokiteltu biohajoavaksi jätteeksi jonka saa jättää vuorelle. Huipulle menee käytännössä vain kaksi reittiä ja 99,999% vuoren pinta-alasta on täysin ihmiskäden ja -jalan koskematonta ja steriiliä. Lisäksi näkyvä roskaongelma ei kosketa ketään muita kuin juuri samaisia kiipeilijöitä, ei revennyt goretextakki päädy Tyynen meren roskapyörteeseen. Paljon melua tyhjästä. Khumbun jäätikön 200-500m paksu 1500 vuotta jauhava kivinen ja jäinen jätemylly jauhaa kaiken siihen joutuvan, mitään ei ajaudu alajuoksun jokiin eikä yhtään mihinkään. Retkeilypolkujen varrella olevat roskat ovat poikkeuksetta muiden kuin länsimaalaisten sinne heittämiä. Tämän toisiasian tajuaa käymällä missä tahansa kehitysmaassa.

Vainajien alas tuominen olisi tietenkin mahdollista, mutta kun maksajaa ei ole sitä ei tehdä. Siivous aiheuttaisi aivan varmasti myös lisää vainajia. Huipulle yrittäjät hiljaisesti hyväksyvät tämän tosiasian, mutta kotisohvan pohjalta katsellen se tuntuu ihmeen monia vaivaavan. Itse olen Nepalissa nähnyt kuolleita montakin kertaa, ja lapsuuteni ajan hautajaisissa kotitalon pihalla pidettiin arkkua avoimena. Nykyihmiset ovat vieraantuneet todellisuudesta todella kauas.

_________

Vanha Jeti

En usko tuota että muka kalmot ja roskat vaan olisivat vaarattomia. Goretexit ja metallit eivät häviä mihinkään eikä muovit tuhanteen vuoteen mikromuodoissaan aainakaan, ne siirtävät paikkaa. Tiedätkö noitten jäätiköitten mikromuovipitoisuuksista? Jos sitä on jo napajäillä niin mikä on tilanne tuolla?

Kalmot säilyvät satoja vuosia tuolla ja eivät katoa.

Hyttysten kurnimista murehtia kalmon takista irtoavaa mikromuovia, kun jossain Manilassa heitetään kanaviin sata tonnia muoviroskaa päivässä, Kiinassa ja Intiassa kipataan jätteet jokiin ja jokainen Everestille tulija olipa patikoitsija tai kiipeilijä on lennellyt ympäriämpäri kymmeniätuhansia kilometrejä ja kaapit on kotona täynnä keinokuituisia harrastevaatteita, tallissa pari autoa ja rannassa vene. Jo pelkästään tämän keskusteluketjun ylläpitäminen kuluttaa enemmän luontoa kuin 8600m korkeudessa hiljalleen hajoava takki.

Vanha Jeti

Se takki eikä ruumis ei hajoa. Ja on vaan yksi Everest, jota värittää ruumiit housut paskoissa n tuhatkin vuotta, Ja niitä on siellä jo 300 ...ja koko ajan lisää..Eikä kyse ole jokaisen kohdalla vaan yhdestä ruumiistakaan vaan lennoista, roskista ja muusta kuormasta luonnolle. Eliitti se keksii nämä vastuuttomat hommat.

Vierailija
676/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaa kiivetä sinne?

Vierailija
677/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumivyöry

Ihan mielenkiinnosta, mikä sit sun mielestä on lumivyöry, jos tuommonen lumimassan pöllyäminen alas vuoren rinnettä ei ole?

Eri mutta mun käsityksen mukaan tuo oli se vuoden 2015 lumivyöry joka johtui maanjäristyksestä. Muistaakseni tyyliin 15 sherpaa kuoli vuorella ja kiipeilykausi loppui siihen.

Vierailija
678/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Hannu taas vauhdissa, kannabista huulessa

Vierailija
679/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten näitä markkinoidaan aina hienoilla kirkkaalla auringonpaisteessa. Eikös vuoristossa yleensä ole pilvistä sateista ja tuulista?

Vierailija
680/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Juuri näin, sataan kertaan hyvä teksti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi