Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos oon niin luuseri etten ikinä pääse kouluun? :(

Vierailija
30.06.2014 |

Oon hakenu jo useampana vuonna joka ikisellä mahdollisella hakukerralla niin yliopistoon, ammattikorkeakouluun kuin ammattikoulluunkin enkä oo kertaakaan päässyt sisään, muutaman hassun kerran olin varasijalla.

Oon hakenut useammalle eri alalle, useampaan kaupunkiin (jopa niihin pieniin). Todistukseni ei ole häävi, mutta ei varmasti hakijajoukon huonoimpiakaan. Mulla ei ole sairauksia (ei fyysisiä eikä psyykkisiä), mulla ei ole tatuointeja eikä lävistyksiä jotka voisi olla esteenä opiskelulla. Olen niin tavallinen kuin ihminen voi olla.

Oon niin väsyny pettymään joka kevät ja syksy :(

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:51"]

Kannattaa ottaa yksi ala, joka kiinnostaa ja siihen sitten alotat panostamisen. Sairaanhoitaja ja tradenomi/lh ja merkonomi ovat jotenkin kovin kaukana toisistaan. Jos sinua kiinnostaa terveysala, pyri terveysalalle, ja jos liiketalous, pyri liiketalouden koulutuksiin. Jos yliopisto ja ammattikorkee kiinnostaa, aloita valmistautuminen valintakokeisiin hyvissä ajoin ja itseluottamusta kehiin! Ei opiskelupaikkoihin kahta kättä heittäen mennä. Kyllä sä vielä pääset opiskelemaan! :)

[/quote]

Muutamana ekana vuonna hain vaan sosiaalialalle, mut sen jälkeen työvoimatoimiston ammatinvalintapsykologi sanoi että kannattaa miettiä laveammalla katseella ja virittää verkkoja vesille enemmän :(

Mutta kiitos silti, ehkä ens syksynä onnistuaa...

Vierailija
22/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:40"]

Mikä se semmonen ala on jonne on noin vaikea päästä?

[/quote]

mulle näemmä kaikki alat :(

[/quote]

Todistuksesi on ihan hyvä pienimpiin amkeihin, ja jos kerta pääsykokeeseenkin olet panostanut, niin en kyllä tajua miksi et pääsisi sisälle. Esimerkiksi länsirannikolta seamk ja vamk ovat molemmat alasta riippuen melko helppoja sisäänpäästäviä, vielä helpompi on esimerkiksi Porissa oleva ammattikoulu. Älä luovuta!

[/quote]

Korjaan: Porin ammattikorkeakoulu. Tsemppiä sulle hirveesti, itselläni oli tuuria koulupaikkojen suhteen, niitä napsahti kolme huolimatta yo-kirjoitusten jälkeisestä valtavasta uupumuksesta huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:40"]

[/quote]

[/quote]

Todistuksesi on ihan hyvä pienimpiin amkeihin, ja jos kerta pääsykokeeseenkin olet panostanut, niin en kyllä tajua miksi et pääsisi sisälle. Esimerkiksi länsirannikolta seamk ja vamk ovat molemmat alasta riippuen melko helppoja sisäänpäästäviä, vielä helpompi on esimerkiksi Porissa oleva ammattikoulu. Älä luovuta!

[/quote]

Korjaan: Porin ammattikorkeakoulu. Tsemppiä sulle hirveesti, itselläni oli tuuria koulupaikkojen suhteen, niitä napsahti kolme huolimatta yo-kirjoitusten jälkeisestä valtavasta uupumuksesta huolimatta.

Vierailija
24/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oon joskus hakenutkin Samkiin :)

Vierailija
25/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vielä reippaasti huonompi lukiotodistus, ja stadin amkeihin ei mitään asiaa. Luin valtiotieteellisen pääsykokeisiin 5 kuukautta 10 tuntia kuutena päivänä viikossa, ja ovet aukes ekalla kerralla. Suosittelen, pääsykoekiintiöt <3

Mihin puolelle olet yliopistossa hakenut?

Vierailija
26/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:00"]

Mulla on vielä reippaasti huonompi lukiotodistus, ja stadin amkeihin ei mitään asiaa. Luin valtiotieteellisen pääsykokeisiin 5 kuukautta 10 tuntia kuutena päivänä viikossa, ja ovet aukes ekalla kerralla. Suosittelen, pääsykoekiintiöt <3

Mihin puolelle olet yliopistossa hakenut?

[/quote]

Varhaiskasvatustieteisiin, lastentarhanopettajaksi ja kasvatustiedettä lukemaan. (eli VAKAVAa olen päntännyt).

Vierailija
27/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään aikoinaan (v92) lukion jälkeen mihinkään päässyt mihin hain. Sitten syksyllä sain soittamalla suiraan kouluun peruutuspaikan kauppaoppilaitoksesta. Muutama vuosi myöhemmin pääsin jopa yliopistoonkin. Soita kouluihin ja ole valmis vaikka muuttamaan kauaskin.

Vierailija
28/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lannistu!

Täällä yli kolmekymppinen, jonka yhdeksäs kerta toden sanoi.

Vierailija
29/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:35"]

Älä lannistu!

Täällä yli kolmekymppinen, jonka yhdeksäs kerta toden sanoi.

[/quote]

minne pääsit? :) onneksi olkoon<3

Vierailija
30/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä myös aikuispuolta amk:ssa. Ainaki sh ja ft:n opintoja tarjolla.

Vierailija
31/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen 23v ja lukiosta tuli M:n arvosanat, pari vuotta yritin amk:hon ja yo:hon, mutta ei päässyt koskaan. Sitten hain amikseen johonkin random paikkaan ja valmistuin suoraan kortistoon. Jes!

Vierailija
32/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut vain johonkin "tietynlaisen" alan opintoihin eri tasoilla, mihin on esimerkiksi soveltuvuuskokeet? (esim. ammattikoulu: lähihoitaja, amk: sosionomi, sairaanhoitaja, yliopisto: kasvatustiede, luokanope, sosiaalitiede jne) Vai oletko kokeillut myös hyvin erilaisia aloja? Tuli vaan mieleen, että joskus ei itse tajua, että joillekin aloille ei vain sovellu. Ei se sitä tarkoita, että on mitenkään huonompi, mutta sinne vain haetaan tietynlaisia ihmisiä. Juuri nuo kasvatus-, terveys- ja sosiaalialat ovat sellaisia, että niihin ei vaan kaikki sovi. Jos olet esimerkiksi useampaan otteessen hakenut näille aloille, niin jossain vaiheessa kannattaa laittaa piste ja miettiä muita alojakin. Toki jos olet vasta pari kertaa yrittänyt (esim monet hakevat tyyliin 3-4 kertaa sosionomi puolelle), niin sitten toki kannattaa vielä yrittää, mutta jossain vaiheessa pitää tehdä "realitycheck", ja miettiä että voisiko olla kyse siitä ettei kiinnostus ja oma soveltuvuus alalle kohtaa. Esimerkiksi lähihoitajaksi sanotaan että on helppo päästä, mutta totuus on että sinnekin on tietynlaisia soveltuvuuskriteerejä, ja jos noita ei täytä niin se näkyy juurikin siinä että vuosi toisensa jälkeen ei pääse ks koulutukseen. Tsemppiä kuitenkin, joko uusiin yrityksiin tai uudenlaisen alan valintaan! Kyllä varmasti jossain vaiheessa jonnekin pääset, kun vain jaksat tehdä töitä sen eteen, ja välillä muuttaa suunnitelmiasi.

Vierailija
33/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luinkin ketjun tarkemmin, ja huomasin että ilmeisesti ap olet juurikin noihin kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan koulutukseen hakenut. Oletko päässyt noissa missään (sosionomi, lto, lo jne) soveltuvuuskokeisiin asti?

Oot vielä nuori, ja sulla on kaikki ovet auki, mutta sanoisin sulle kuitenkin että muista lopettaa hyvän sään aikana jos ei tunnu noilla aloilla tärppäävän. Voi olla ettet yksinkertaisesti vaan sovellu alalle, ja sulla vois olla paljon annettavaa jollain muulla alalla! Lto ja lo ovat muuten todella todella hankalia paikkoja päästä, jo vakava seula tuhansista haijoista on monille ylitsepääsemätön. Itse en niihin tuhlaisia aikaa kuin max 3 vuotena ja sitten luovuttaisin. Joissain yliopistoissa pääsyprosentit ovat kaikista aloista hankalimpia, ja todellakin sinne päästäkseen pitää olla sekä hyvä lukupää, että soveltuvuus alalle.

Itsehän siis yritin juurikin luokanope puolelle useamman kerran, ja päätös luovuttaa oli yksi elämäni parhaimpia. Aivan liikaa murhetta ja tunnetta että on ikuinen epäonnistuja. Piti vain hyväksyä, että se ei ole mun juttuni. Päädyin sitten opiskelemaan ihan toisenlaista alaa, ja tyytyväinen olen :)

26

Vierailija
34/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita opinnot avoimessa yo:ssa tai amk:ssa. Niin tein minäkin. Olisin päässyt aikoinaan erillishaussa sisään yliopistoon, mutta päätin lisäksi kokeilla vielä perushaussa ja pääsin haluamalleni alalle. Terv. Vastikään valmistunut FM.

Kyllä se siitä! Pitää jaksaa vaan yrittää.

Vierailija
35/37 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä opimme tästä, lukiota ei kannata käydä, jos ei saa sieltä kunnollista todistusta, koska sillä ei pääse mihinkään jatko-opiskelu paikkaan. Amiksen käyneillä on jo paremmat lähtökohdat, koska ovat jo valmiiksi vaikkapa lähihoitajia ja näin paljon tietoisimpia terveys alan asioista.

Vierailija
36/37 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Ap hakenut ammattikouluunkin pienemmille paikkakunnille? Monesti noiden pikkukaupunkin ammattikouluissa juuri lähihoitajaksi ja markonomiksi pääsee opiskelemaan (lähes) jokainen hakija... Missä asut nyt?  

Vierailija
37/37 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap:n kannattaa tehdä vaikka mollin sivun ammatinvalintatestit huolella ja sitten miettiä tulosta, valita sieltä ne pari itseä miellyttävää alaa, jotka sopivat hänelle ja keskittyä niihin. Silloin sulla on valittuna ala, jolle sulla on edellytyksiä, mutta myös ala, joka motivoi sua itseäsi.

http://www.mol.fi/avo/

(Jos tuosta ei löydy yhtään sopivaa, sitten ota yhteyttä Te-toimiston ammatinvalinnanohjaukseen. Maailmassa on paljon erikoisia tai uusia työtehtäviä, joita ei noissa kokeissa ole, mistäs sen tietää jos joku sellainen olisi sulle sopiva.)

Mutta jos löydät edes yhden sopivan alan, josta pidät, sitten ota heti selvää onko alaan liittyvää (tai sitä tukevaa) opetusta avoimessa yliopistossa, työväenopistossa tms. Ja eikun heti ilmoittaudut syksyksi niihin.

Sillä lailla pääset jo opiskelemaan alaasi, saat selville onko se todella sulle sopiva, ja ensi keväänä olet jo aivan eri asemassa pääsykokeiden suhteen kuin nyt. Voiti lisäksi hakeutua vapaaehtoistoimintaan, jossa on jotain alaa liippaavaa. Esim. monet järjestöt antavat (usein ilmaiseksi) koulutusta, kuten jos aikoo esim. terveydenhuoltoalalle, voi mennä Punaisen ristin ensiapukoulutukseen tms. Kaikki pieni vie jo eteenpäin.

Kun haet seuraavan kerran, älä ole epävarma ja jännittynyt, muistele tuota yllä mainittua tyyppiä, joka oli sitkeästi hakenut 9 (!) kertaa ennen kuin tärppäsi! Olet varmaan oppinut jotain niistä kerroista kun olet hakenut, muistele vaikka mitä teit hyvin silloin kun pääsit lähimmäksi sisäänpääsyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi