Sosionomit: palkkanne ja työnkuvanne?
Sosionomin tutkinto kiinnostaisi ja sen pystyisi opiskelemaan työnohessa, mutta pitääkö paikkansa, että palkka on surkea ja työ aliarvostettua (vielä enemmän kuin sh:llä)
Kommentit (62)
Kitkatyöttömyyttä on, maakunnista haetaan Pk-seudulle. Itse teen etuuskäsittelijän työtä merkonomien joukossa.
1837e + lisät. Aliarvostettua on ja näkyy myös palkassa. Samoin kun aina sanotaan että kyllä sosiaalialalla töitä riittää niin paskat. Pääkaupunkiseudulla ehkä, muualla kyllä aika vaikea saada vakipaikkaa hyvällä palkalla. Suurin osa vanhoista opiskekukavereista tekee pätkätöitä kun eimuuta ole eivätkä halua helsinkiin muuttaa.
Ei ole töitä täällä pääkaupunkiseudullakaan! Siis joo, päiväkotiin voi päästä vaippoja vaihtelemaan, mutta jos haluaa tehdä sosiaalityötä (sosiaaliohjaajana virastossa) niin on paikat kiven alla. Hyvä jos sijaistamaan pääsee! Vakkareita ei enää palkata, ja jos niin ei ainakaan nuoria vastavalmistuneita, varmaan pelätään "kokemattomuutta" rankassa asiakastyössä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 16:33"]Sosionomi koulukuraattorina? :O
[/quote]
Toivottavasti ei ole totta!
ei meidän eskariryhmässä ainakaan vaippoja vaihdella ;) olen siis sosionomi ja minulla on lto pätevyys, meille ainakin töitä riittää varhaiskasvatuksen puolella ja palkkani on vähän päälle 2500 kuukaudessa.
Onko sinulla, eskarissa työskentelevä, lto (varhaiskasvatuksen kandi tai maisteri) työparina?
Toimin vastaavana lastentarhanopettajan ja palkkani on 2300€ kuussa bruttona.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 16:33"]Sosionomi koulukuraattorina? :O
[/quote]
Toivottavasti ei ole totta!
[/quote]
Miks sosionomi ei voi olla koulukuraattori? Koulukuraattorin tehtäviin kuuluu mm. koululaisten sosiaalisiin ongelmiin puuttuminen, joten minusta sosionomi on ihan pätevä koulutus tähän.
Palveluohjaaja ikäihmisten palveluissa, palkka 2700 € kk. Liukuva virastotyöaika (7 h 15 min pvä).
Sosionomille iästä, aiemmasta koulutuksesta ja elömänkokemuksesta on paöjon hyötyä. Itse opiskelin tutkinnon aikuisiällä ja minä ja muut vanhemmat opiskelukaverini olemme työllistyneet hyvin. Sen sijaam suoraan lukiosta tulleila on ollut vaikeampaa, elleivät ole eriloistuneet varhaiskasvatukseen (lto-pätevyys).
No tällä hetkellä palkka 2120, mutta työ on joustavaa itsenäistä kivaa ja vastuullista aikuissosiaalityötä, pelkkää päivätyötä ja kun työnkuva päivittyy nousee palkka muutamalla satasella. Olen siis nyt alipalkattu: normaalisti sosionomin palkka alkaa n. 2400 eurosta.
Työ on melko epäarvostettua, mutta riippuu tietty suuresti missä työskentelee. Mahdollisuuksia on rajattomasti:
varhaiskasvatus
lastensuojelu,
aikuissosiaali,
vammaiset,
mielentervey- ja päihde,
kuntoutus,
ohjaus (esim nuoret, lastenkoti..)
koulukuraattorin työt,
kasvatusohjaus,
päiväkodit,
hallinto,.......