Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos oon niin luuseri etten ikinä pääse kouluun? :(

Vierailija
30.06.2014 |

Oon hakenu jo useampana vuonna joka ikisellä mahdollisella hakukerralla niin yliopistoon, ammattikorkeakouluun kuin ammattikoulluunkin enkä oo kertaakaan päässyt sisään, muutaman hassun kerran olin varasijalla.

Oon hakenut useammalle eri alalle, useampaan kaupunkiin (jopa niihin pieniin). Todistukseni ei ole häävi, mutta ei varmasti hakijajoukon huonoimpiakaan. Mulla ei ole sairauksia (ei fyysisiä eikä psyykkisiä), mulla ei ole tatuointeja eikä lävistyksiä jotka voisi olla esteenä opiskelulla. Olen niin tavallinen kuin ihminen voi olla.

Oon niin väsyny pettymään joka kevät ja syksy :(

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hiukan sama tilanne, tosin olen luokanopettajaksi hakenut kolmesti ja päätin jo viime syksynä että tämän kevään haku on viimeiseni. Tärppää jos on tärpätäkseen ja valitettavasti ei tärpännyt. Nyt en vain tiedä mitä haluaisin opiskella, mikään ei tunnu omalta alalta :-(

Vierailija
2/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin sairaanhoitajaks 7,0 keskiarvolla ja B-papereilla, tänään tuli kirje!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 21:42"]

Itse pääsin sairaanhoitajaks 7,0 keskiarvolla ja B-papereilla, tänään tuli kirje!

[/quote]

minne? millanen koe oli?

Vierailija
4/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vamk, kirjallinen koe kesti kolmisen tuntia. Sitten oli psykologin haastettelu sekä kaksi eri ryhmähaastattelua.

T.30

Vierailija
5/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:00"]

Mulla on vielä reippaasti huonompi lukiotodistus, ja stadin amkeihin ei mitään asiaa. Luin valtiotieteellisen pääsykokeisiin 5 kuukautta 10 tuntia kuutena päivänä viikossa, ja ovet aukes ekalla kerralla. Suosittelen, pääsykoekiintiöt <3

Mihin puolelle olet yliopistossa hakenut?

[/quote]

Varhaiskasvatustieteisiin, lastentarhanopettajaksi ja kasvatustiedettä lukemaan. (eli VAKAVAa olen päntännyt).

[/quote]

jos vakavaan luet, niin suosittelen lämmöllä avoimessa kasvatustieteen ja erityispedagogiikan opintoja. Pääsykoemateriaali aukeaa sen jälkeen ihan eri tavalla. Harkitse opiskelua kansanopistin esim. Jyväskylän kupeessa olevan alkio-opiston kautta. Saat silloin opintotuen ja olet asuntolassa samanhenkisten ihmisten kanssa. Alkiossa päntätään keväällä pääsykokeisiin yhdessä ja valmennusta saa myös soveltuvuuskokeisiin ja haastatteluihin

nimim. Ekana vuonna vakavasta 99pistettä, tokana vielä vähemmän ja tänä vuonna 144. Soveltuvuuskokeista täysdet ja vihdoin opiskelupaikka plakkarissa. Ikää 23

Vierailija
6/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä intti?

Mitä jos unohtaisit alat jotka ei tärppää ja kokeilisit jotain aivan muuta.  Sitä kautta voi löytyä motivaatio uudestaan eikä varusmiespalveluaika mene muutenkaan hukkaan.

Vierailija
7/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 21:36"]

Minulla hiukan sama tilanne, tosin olen luokanopettajaksi hakenut kolmesti ja päätin jo viime syksynä että tämän kevään haku on viimeiseni. Tärppää jos on tärpätäkseen ja valitettavasti ei tärpännyt. Nyt en vain tiedä mitä haluaisin opiskella, mikään ei tunnu omalta alalta :-(

[/quote]

Kyllä säkin vielä aivan varmasti löydät alasi. Hyvä, että olet jonkin rajan vetänyt pyrkimisiin, niin nyt voit jättää sen hyvällä omatunnolla taaksesi ja alkaa miettiä muita suunnitelmia.

Tietääkseni työkkärissä voi käydä esimerkiksi ammatinvalintaneuvoja, ja netti on pullollaan myös erilaisia testejä millä voi leikkimielisesti testata mikä ala sopisi itselle. Minä tein aikoinaan niin, että aluksi päätin kaupungin missä haluan opiskella, sitten kävin läpi kaupungin yliopiston ja amkin tarjonnat, ja lueskelin niiden alojen kuvauksia yms. Kyllä sieltä allkoi pikkihiljaa sitten nousta esiin joitain sellaisia mitkä kiinnostivat enemmän. Pitää olla avoimin mielin, aivan varmasti sinäkin löydät muita aloja jotka kiinnostavat! :)

Vierailija
8/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, sun kannattaa miettiä yksi ala (erityisesti kos haet yliopistoon) ja keskittää kaikki voimavarasi siihen pääsykokeeseen. Näin itse tekisin.

Sinussa ei ole vikaa. Kilpailu on nykyään kovaa joka alalla, jo opiskeluun pääsemisen suhteen.

Tsemppiä! Älä luovuta. :)

Vierailija
9/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo on mahdollista, nytkin on avoimia paikkoja jäljellä, joihin haku päällä. oletko käynyt peruskoulun jälkeen yhtään mitään? Vanhako olet nyt?

Vierailija
10/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla oon hakenutkin aloille, joihin käy sama pääsykoe :( Ja oon lukenut hullunlailla :(

Vierailija
11/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on siis joku lukiotodistus taustalla? Mitä olet tehnyt nämä välivuodet? Jos olet ollut töissä, sun voi olla helpointa päästä johonkin aikuiskoulutuspuolelle. 

ota yhteyttä te-keskuksen koulutussuunnittelijoihin tai sen lähinnä sitä alaa, jolta sun työkokemus on, olevan aikuisoppilaitoksen opoon, ja selvi, mitä realistisia mahdollisuuksia sulla missäkin on. Sit sen jälkeen haet seuraavassa haussa niin, että se kaikkein realistisin paikka on ykköshakutoiveena.

Vierailija
12/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:34"]

Miten tuo on mahdollista, nytkin on avoimia paikkoja jäljellä, joihin haku päällä. oletko käynyt peruskoulun jälkeen yhtään mitään? Vanhako olet nyt?

[/quote]

Lukion ja 23 :(

Vierailija
13/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tarkoita mollata, mutta jos et ole päässyt edes ammattikouluun, niin hiukan epäilen voiko todistuksesi olla niin kovin hyvä? Vai haetko vain sellaisille aloille, joille sinun ei ole realisista päästä? Ehkä kannattaisi käydä vaikka korottamassa numeroita iltalukiossa tai miettiä jotain sellaista alaa, jolle on helpompi päästä.

Vierailija
14/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:35"]

Sulla on siis joku lukiotodistus taustalla? Mitä olet tehnyt nämä välivuodet? Jos olet ollut töissä, sun voi olla helpointa päästä johonkin aikuiskoulutuspuolelle. 

ota yhteyttä te-keskuksen koulutussuunnittelijoihin tai sen lähinnä sitä alaa, jolta sun työkokemus on, olevan aikuisoppilaitoksen opoon, ja selvi, mitä realistisia mahdollisuuksia sulla missäkin on. Sit sen jälkeen haet seuraavassa haussa niin, että se kaikkein realistisin paikka on ykköshakutoiveena.

[/quote]

Lukio. Oon tehnyt niitä vähäisiä töitä mitä oon saanut (parin viikon siivouskeissejä, sijaisuuksia päiväkodissa jne. ei mitään pidempiaikasta koskaan) ja sit oon ollut TE-toimiston kautta työharjottelussa/-kokeilussa useempaan otteeseen. Lisäks oon lukenut avoimessa yhtä kiinnostavaa alaa.

Vierailija
15/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se semmonen ala on jonne on noin vaikea päästä?

Vierailija
16/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:37"]

En nyt tarkoita mollata, mutta jos et ole päässyt edes ammattikouluun, niin hiukan epäilen voiko todistuksesi olla niin kovin hyvä? Vai haetko vain sellaisille aloille, joille sinun ei ole realisista päästä? Ehkä kannattaisi käydä vaikka korottamassa numeroita iltalukiossa tai miettiä jotain sellaista alaa, jolle on helpompi päästä.

[/quote]

Oon hakenut ammattikoulussa lähihoitajaks ja merkonomiks, tosin jälkimmäiseen vain jälkihaussa. AMK-puolella oon hakenut SH ja tradenomi, eli ei mitään lääkis/oikis-tason kouluja :(

Lukion keskiarvo oli 7,75 ja kirjoitin C:tä ja B:tä.

Vierailija
17/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:40"]

[/quote]

mulle näemmä kaikki alat :(

Vierailija
18/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa yksi ala, joka kiinnostaa ja siihen sitten alotat panostamisen. Sairaanhoitaja ja tradenomi/lh ja merkonomi ovat jotenkin kovin kaukana toisistaan. Jos sinua kiinnostaa terveysala, pyri terveysalalle, ja jos liiketalous, pyri liiketalouden koulutuksiin. Jos yliopisto ja ammattikorkee kiinnostaa, aloita valmistautuminen valintakokeisiin hyvissä ajoin ja itseluottamusta kehiin! Ei opiskelupaikkoihin kahta kättä heittäen mennä. Kyllä sä vielä pääset opiskelemaan! :)

Vierailija
19/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:40"]

[/quote]

mulle näemmä kaikki alat :(

[/quote]

Todistuksesi on ihan hyvä pienimpiin amkeihin, ja jos kerta pääsykokeeseenkin olet panostanut, niin en kyllä tajua miksi et pääsisi sisälle. Esimerkiksi länsirannikolta seamk ja vamk ovat molemmat alasta riippuen melko helppoja sisäänpäästäviä, vielä helpompi on esimerkiksi Porissa oleva ammattikoulu. Älä luovuta!

Vierailija
20/37 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:37"]

[/quote]

Oon hakenut ammattikoulussa lähihoitajaks ja merkonomiks, tosin jälkimmäiseen vain jälkihaussa. AMK-puolella oon hakenut SH ja tradenomi, eli ei mitään lääkis/oikis-tason kouluja :(

Lukion keskiarvo oli 7,75 ja kirjoitin C:tä ja B:tä.

[/quote]

Minulla on hieman alhaisempi keskiarvo mutta sitten taas yo-kirjoituksista hieman paremmat arvosanat (esim. äidinkieli E) ja olen myös hakenut mm. sh:ksi, bioanalyytikoksi ja fysioterapeutiksi amkiin. Minua ei kuitenkaan ole kutsuttu edes pääsykokeisiin koska todistukseni on liian huono. Eli kannattaa suosiolla suunnata vähän alemmas tai sitten tosiaan korottaa niitä lukioarvosanoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme