Abortti vai ei viikolla 19
Hei kaikki siellä
Täällä olisi 19- vuotias tyttönen hädässä. Sain viikko sitten tietää olevani raskaana, hakeuduin heti asian selvittyä lääkäriin raskauden keskeytystä varten ja kaikki tarvittava byrokratia sitä varten on nyt hoidossa ja minulle olisi varattu aika perjantaille lääkinnällisen keskeytyksen ensimmäistä vaihetta varten. Eilen varmistettiin sikiön todellinen ikä, eli 19 + 3 tänään tätä kirjoittaessani. Raskaus on siis todella pitkällä ja aivan hilkulla, jotta lain mukainen keskeytys voidaan vielä tehdä.
Vaikka positiivisen raskaustestin tehtyäni oli vuoren varma päätöksestäni tehdä abortti, nyt toimenpiteen lähestyessä en enää olekaan yhtään varma asiasta. Tosiaan koska raskaus on jo niin pitkällä, pikkuinen on tullut minulle täysin konkreettiseksi eläväväksi olennoksi, joka ilmoittaa olemassa olostaan jo hennoin potkuin. Vaikka kumpu tuntuu vieraalta ja tavallaan ällöttävältä en voi olla tuntematta ja tiedostamatta sitä omaksi, minun lapsekseni. Ajatus siitä, että päättäisin oman, ilmeisesti ihan terveen, lapseni elämän tuntuu sietämättömältä ja olenkin surrut tulevaa lapsesta luopumista siitä asti kun klinikalta pääsin. Uskon, että kaikella ja kaikilla on tarkoituksensa, mitä jos näin oli tarkoitus käydä? Minun oli tarkoitus saada tämä lapsi, ehkä myös itseni takia? Voinko ottaa tässä vaiheessa ohjia itselleni vai uskallanko antaa kohtalon kantaa. Tässä on siis oikeasti oma myös vakaus ja usko koetuksella sen suhteen mitä nyt teen.
Lapsen saaminen tässä vaiheessa ja näihin olosuhteisiin ei ehkä olisi kaikista järkevintä. Minulla on koulut kesken (lukio), jatko-opinto suunnitelmat, asun yksin isossa kaupungissa kaukana vanhemmistani. Toimeentuloni on täysin toimeentulotuen ja opintotuen varassa, sillä en ole voinut koulun ohella tehdä töitä. Työelämäänkin pitäisi siirtyä pikapuoliin, sillä pelkään että cv:ni ei kelpaa kohta kenellekään sen ammottaessa tyhjyyttään vielä tällä iällä. Lapsen isän kanssa olen heilastellut reilun vuoden verran enemmän tai vähemmän tosissaan. Suhde isän (20v) kanssa on siis epävakaalla pohjalla. Tässä tilanteessa 'isä' kannustaa aborttiin vedoten aikalailla samoihin asioihin, kuin minä tässä aiemmin. Myös kertonut kokevansa ettei ole tarpeeksi kypsä isäksi. Itse taas uskon kaikkien äitien tavoin kypsyväni tilanteen mukaan, äidillinen rakkaus kun on jo näköjään päässyt syttymään. Uskoisin kuitenkin, että koska isästä ei ilmeisesti tähän ole, joutuisin loppujen lopuksi kasvattamaan lapseni yksin ja sitä pelkäänkin. Miten jaksan, miten se vaikuttaa lapseen? Olen aina vannonut, avioerolapsena, etten hanki lapsia terveen ja tasapainoisen parisuhteen ulkopuolella, sillä pelkään että yhtään vähempi ei olisi lapselle hyväksi. Voinko antaa tälle lapselle tarpeeksi, vaikka olisin sen kanssa yksin?
Kääntöpuolena taas lapsen pitämistä puoltavia seikkoja. Välini vanhempiini ovat hyvät, läheiset ja lämpimät, välimatkasta riippumatta, eikä muuttokaan ole mahdottumuus. Äitini on lupautunut jopa ottamaan lapsen hoitoonsa siihen asti, että saan lukion käytyä loppuun. En usko, että olisi mahdottomuus, sillä viisivuotiaan kanssa tälläkin hetkellä kotona puuhastelee, enemmänkin omaa kanttiani siinä kysyttäisiin. Mutta apua olisi saatavilla, niin konkreettista kuin henkistäkin. Voisin myös suorittaa lukion loppuun aikuislukiossa esim tenttimällä ja jaksamiseni mukaan rennommalla aikataululla, kuin päivälukiossa ja voisin siten myös olla olla lapsen kanssa kotona. Lukion käytyäni voisin lapsen iän mukaan harkita esim päivähoitoa, jotta voisin mennä töihin ja samalla hakea jatkokoulutukseen. Yrittämistähän tuo vaatii ja paljon, mutta en usko että olisi mahdotonta. Toisen osapuolen kun voi kuitenkin laskea täysin pois kuvioista lähinnä opiskelijabudjetillahan tuossa elettäisiin, kädestä suuhuun.
Aborttia pelkään, ainakin näillä viikoilla, ihan älyttömästi. Vielä enemmän ehkä pelkään siitä aiheutuvia tuntemuksia, katumusta, syyllisyyttä. Olen mieleltäni aika herkkä ihminen ja kärsin helposti omatunnontuskista, olen myös sairastanut masennusta useamman vuoden (ilman mitään hoitoa selvinnyt nyt n 2 vuotta) ja pelkään miten toimenpide ja koko tämä asia tulee vaikuttamaan mieleeni. Hetkellisesti minulle on tullut tunne, että olen oikeasti tärkeä ja minulla on tarkoitus; suojella tätä lasta. Abortti tuntuu nyt jo siltä kuin olisin antamassa tuota hienoa tunnetta lapsen mukana pois ja vapaaehtoisesti palaamassa siihen lukiolaistytön elämään jossa millään ei ole mitään merkitystä, ei edes minulla itselläni.
Toivoisin teiltä armollista kommentointia ja mietteitä asiasta, mitä luulette voisinko selvitä lapsen kanssa?
Kiitos.
Kommentit (148)
Kyllä abortoituja sikiöitä tulee elävänä ulos. Kammottavaa.
Mutta tuntohermo kehittyy vasta vko 24, mihin nykyiset rajatkin perustuvat.
Itse aloin odottamaan 19-vuotiaana vauvaa. Raskaus tuli ihan puskista, ehkäisy oli käytössä. Ei ollut ammattia tms... Pidin vauvan ja olen onnellinen siitä. Olen selvinnyt hyvin, vanhempien tuki on ollut tärkeää. Nyt "vauvani" menee eskariin syksyllä ja on isoveli.
Lapsen isä oli kuvioissa jonkun aikaa, sitten tuli oma elämä tärkeämmäksi. Tapaa nykyään lasta, mutta todella harvoin. Minulla on uusi mies ja hän on lapselleni isämalli. Eli ei se sitä tarkoita, että kun teet nuorena lapsen, niin olisit loppuelämän sinkku ja yh.
Kyllä pärjäät. Vaikutat kirjoitustesi perusteella paljon fiksummalta kun minä silloin kun aloin odottamaan esikoista. Opiskella ehtii, ja itsekin olen käynyt aikuislukion puolella lukion loppuun!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 21:49"]
Älä abortoi. Olet varmasti hyvä äiti lapsellesi!
Sairaanhoitajana työskentelevä ystäväni on kertonut, kuinka pitkällä olevia vauvoja abortoitaessa joutuu sairaanhoitaja toisinaan työntämään sormet vauvan kurkkuun sen tullessa ulos, jottei äiti kuulisi sen itkua ja huutoa, sillä se voisi olla liian riipaisevaa äidille. Kuitenkin, viikolla 19 lapsi on jo sen kokoinen, että kykenee jo itkemään ja tuntemaan, joten mielestäni aborttia ei enää pidä tehdä, varsinkaan kun vaikutat erittäin fiksulta ja kypsältä nuorelta naiselta. Jaksamisia! <3
[/quote]
voi kauheeta! Onko toi totta? Voi hyvä luoja... Mä en varmaan ikinä unohda tuota kommenttia. Mulla on kaksi lasta ja tein alkuvuodesta abortin (raskausviikolla 7), joten en ole synnyttämistä enkä aborttia vastaan, mutta voi hyvä luoja miten kauheaa. Sormet kurkkuun... Huh huh.
[/quote]
Älä nyt usko kaikkea paskaa. Ei kuule vielä 26 viikkoisetkaan sikiöt päästä ääntäkään syntyessään. Keuhkot eivät pysty siihen. Ja aivoissa hermoyhteys, joka välittää kipuviestejä, syntyy vasta viikon 28 jälkeen. Kaikkea propagandaa ei todella tarvitse uskoa, tai antaa tyhmän kuvan itsestään.
Pidä lapsi! Anna hänelle mahdollisuus elämään. :)
Itse tein abortin 19-vuotiaana (10 vuotta sitten) ja päivääkään en ole sitä katunut. Sain elää nuoruuteni ja opiskella ja matkustella. En olisi ollut henkisesti prosentinkaan verran valmis tekemään lasta silloin, enkä ajatellut hetkeäkään, että pitäisin lapsen. Sinä sen sijaan olet miettinyt sitä, ja koet jo äitiyden tunteita. Anna sydämesi siis viedä, koska raskauden myöhään paljastumisella voi olla tarkoituksensa. Kohtalo on tarkoittanut sinulle tämän lapsen. :) Mutta jos päätät tehdä abortin, niin lapsi kyllä antaa sen sinulle anteeksi ja ymmärtää, ja saat lapsesi tämän elämän jälkeisessä elämässä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:52"]
Minä tekisin abortin sillä olen saman ikäinen kuin sinä, enkä todellakaan olisi valmis äidiksi. Abortti olisi myös järkevä jos ajattelee tulevaisuutta.
[/quote]
Minä taas olin 19v:na kahden lapsen äiti. Molemmat toivottuja. Niin vaan ovat ihmiset erilaisia. Nyt nuo lapset ovat jo 19v ja 20v. En ymmärrä viimeistä lausettasi.
Mitä kuuluu ap? Mihin tulokseen olet tullut?
Hei ap, tulethan kertomaan, että vauva on elossa?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 21:49"]
Älä abortoi. Olet varmasti hyvä äiti lapsellesi!
Sairaanhoitajana työskentelevä ystäväni on kertonut, kuinka pitkällä olevia vauvoja abortoitaessa joutuu sairaanhoitaja toisinaan työntämään sormet vauvan kurkkuun sen tullessa ulos, jottei äiti kuulisi sen itkua ja huutoa, sillä se voisi olla liian riipaisevaa äidille. Kuitenkin, viikolla 19 lapsi on jo sen kokoinen, että kykenee jo itkemään ja tuntemaan, joten mielestäni aborttia ei enää pidä tehdä, varsinkaan kun vaikutat erittäin fiksulta ja kypsältä nuorelta naiselta. Jaksamisia! <3
[/quote]
voi kauheeta! Onko toi totta? Voi hyvä luoja... Mä en varmaan ikinä unohda tuota kommenttia. Mulla on kaksi lasta ja tein alkuvuodesta abortin (raskausviikolla 7), joten en ole synnyttämistä enkä aborttia vastaan, mutta voi hyvä luoja miten kauheaa. Sormet kurkkuun... Huh huh.
Valitettavasti on ihan totta. Lapsen itku abortoitaessa tosiaan voisi olla traumaattista äidille. Aborttihan on tarkoitus hoitaa niin ettei äiti näe tai kuule sikiötä. Alkuraskaudessä tällaista ongelmaa ei ole kun sikiö on vasta solumöykky mutta pidemmälle edenneessä raskaudessa lapsi voi todellakin itkeä :(
Ei se alkio alkuraskaudessakaan solumöykky ole siinä vaiheessa, kun raskaus on tiedossa ja aborttiin asti päädytty.
Olin 19 tullessani raskaaksi. Lähes kaikki painostivat aborttiin todella vahvasti. Minulle sanottiin suoraan kuinka elämäni tulee menemään pilalle. Minut jätettiin yksin ja koko raskausajan olin ilman tukea ja turvaa, paitsi loppuvaiheessa, kun lähennyin taas äitini kanssa. Kyllä,elämäni muuttui. En voinut lähteä vaihto-oppilaaksi, en käydä juhlimassa. En olla vapaa,tehdä asioita spontaanisti. Kävin läpi vaikean eron ja jäin totaaliyksinhuoltajaksi. Silti en vaihtaisi tuota rakasta lasta mihinkään.En vaihtaisi elämääni.En olisi minä ilman häntä ja vaikeita kokemuksia. Elämä on lahja ja seikkailu. Välillä istun katsomaan lastani. Kysyn itseltäni,mielessäni: miten voin olla näin onnekas? Miten voin olla äiti?
Kyse on pienestä ihmisestä, joten en tekisi aborttia. Mieluummin antaisin vaikka adoptioon tai vielä mieluummin pitäisin lapsen. Pärjäät varmasti lapsen kanssa ja olet vielä nuori. Pääset ja ehdit vielä halutessasi suorittamaan opintojakin, ei lapsi sitä onneksi estä. Voimia ja siunausta Sinulle.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 12:20"]Kyllä abortoituja sikiöitä tulee elävänä ulos. Kammottavaa.
[/quote
No ei tule
Se on kiinni sun jaksamisesta ja rahoista. Sä voit pitää sen lapsen jos jaksat hoitaa sen ihan aikuiseksi asti. Mutta Sitte sun oma nuoruus menee siihen lapseen. Tee abortti jos et jaksa.
No eihän tuo voi pitää paikkansa. Eiköhän sen sikiön elämä lopeteta sinne mahaan jo. Eikä vasta sitten kun se lapsi sieltä ulos tulee niin "tapeta." Kyllähän ne abortoidut sikiöt syntyvät kuolleina, ei tosiaan elävinä. Sairaanhoitajanko sitten pitäisi tukehduttaa lapsi, tai antaa sille lopetuspiikki kun sikiö tulee ulos itkevänä abortissa?