Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19904)
Asioilla on perspektiiviä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YHÄ useampi suuriin ikäluokkiin sekä heidän aikuisiin lapsiinsa kuuluvista kokee, että isovanhempien velvollisuus on edistää lastenlasten ja heidän perheensä taloudellista turvallisuutta. Tämä käy ilmi laajasta, Väestöliiton teettämästä kyselystä. Kyselyyn perustuva Sukupolvien suhteet* -tutkimusraportti julkaistiin toukokuun lopussa.
No tietenkin, jos sitä heiltä kysytään.
Kysyttiinkö, mitä velvollisuutta vanhemmat odottavat jälkeläisiään?Ainakin suuret ikäluokat säätivät velvollisuuden maksaa heille kovia eläkkeitä. Eikä jää vain odotukseksi vaan se on pakko.
Rollaattoriprikaatiko pakottaa? Mieluummin hyppään kaivoon pää edellä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikillahan on oma todellisuutemme. Ei kellään ole sama.
Siinä tapauksessa lunasta eläkemaksusi kokoista eläkettä ökyeläkkeen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettelit pitkät pätkät omaisuutta, jota suuret ikäluokat ovat voineet hankkia unohtamatta, että sama onnistuu seuraavilta sukupolvilta yhä harvemmalta.
Omakotitaloista, mökeistä, autoista yms. voi vain haaveilla, kun joutuu tekemään pätkätöitä tai elämään yksillä tuloilla, koska puoliso ei työllisty.Ei noita juttuja koskaan ole pystyneet työttömät tai pienipalkkaiset ostelemaan. Kyllä ne oli minunkin nuoruudessa varakkaiden juttuja.
Höpö höpö. Kekkoslovakiassa sekä inflaatio että deflaatio söi velat. Lopeta se höpiseminen 'kovalla työllä hankitusta'.
Sinähän sen kaiken kokeneena tiedät! Kyllä ne velat ihan rahalla maksettiin.
Täällä syytetään keski-ikäisiä ihmisiä suomen suonsilmään joutumisesta.
Ei se ole "boomereiden vika" vaan täysin mädän järjestelmän. Järjestelmällä tarkoitan työmarkkinoita.
Työmarkkinoilla on äärimmäinen epävakaus ja tähän asiaan on syyllinen ainoastaan amerikasta kopioitu kapitalistinen järjestelmä muutamalla pikku neuvostoliitto-lisällä. Työnantajalla on kaiken maailman oikeudet eikä mitään vastuuta päätöksistään. Vastuu on ulkoistettu valtiolle. Samalla työnantajapiiri käytännöllisesti katsoen omistaa koko valtion. Sekä hallitsee sitä. Näin lainsäädäntökin on vetäytynyt sellaiseen muotoon, jossa työntekijän odotetaan olevan kuin kaleeriorja hattu kourassa suostumassa joka ikiseen tuuliviirin heilahdukseen. Tietysti rangaistuksien uhalla.
Tuloksena suomessa vuosikymmenien aikana ydinperheet on hajonneet. Isovanhemmat on KAUKANA. Kun lapset joutuvat koulujen ja töiden vuoksi heinäsirkkojen lailla siirtymään milloin kaupunkiin milloin maalle jonkin pelkkien trendien perässä. Samoin asutaan aina vain pienenevissä betonisissa ylikuumissa kanankopeissa. Tulevaisuudessa varmaan kananhäkeissä hongkong-tyyliin. Lapsia ei saa tehdä kun se sotkee herra työnantajan suunnitelmat aina. Mitään oikeaa vapaavalintaisuutta ei missään ole vaikka perustuslakivessapaperissa niin lukee. Päinvastoin. Uhkailun ja kyräilyn ilmapiiri.
Parasta olisi, jos perheet asuisi yhdessä. Kaikki perheenjäsenet. Saman katon alla. Lapset pitää huolta vanhemmista ja vanhemmat lapsista. Sekä isovanhemmat olisi saman katon alla myös. Tämä on tervettä. Isä, äiti, lapset, isossa talossa. Niin kuin etelä-euroopassa tapana on.
Kaikkein parasta mitä suomalaisille voisi tapahtua ja itse asiassa onkin ihan välttämätöntä että tämä neuvostoliiton viimeinen etäispesäke vapautuu hirmuvallan alta on yksinkertainen. Tämänkin valtion pitää romahtaa ihan täysin. Niinkuin muutkin itäblokin roskavaltiot on romahtanut. Suomi ei ole koskaan vielä tehnyt sitä. Siksi täällä ei mikään kehittyny enää kuuteenkymmeneen vuoteen. Siitä sitten syytetään "boomereita". Mitä ne voisi tehdä kun ne ihan saman sonnan syöjiä on kuin isovanhemmat ja nuoremmatkin? Hyvä puoli sentään on, että tällä menolla tuo päivä on lähempänä kuin arvataankaan. Mutta se on hyvä päivä. Vapauden päivä.
juha zzz kirjoitti:
Kyllähän suurin osa 80 luvulla ja sen jälkeen syntyneistä on kermaperseitä. Kultalusikka suussa huutavat, mitään ei haluttais tehdä mutta kaikki pitäis saada.....
Menisivät nyt prklleet edes töihin nyt kun niitä on. Joka ei nyt saa töitä on sossutuella lusmuileva laiskuri ja saisi suksia hevon vttttuuun Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut mun totuus on ökyeläke, harmittaaks?
Vierailija kirjoitti:
Täällä syytetään keski-ikäisiä ihmisiä suomen suonsilmään joutumisesta.
Ei se ole "boomereiden vika" vaan täysin mädän järjestelmän. Järjestelmällä tarkoitan työmarkkinoita.
Työmarkkinoilla on äärimmäinen epävakaus ja tähän asiaan on syyllinen ainoastaan amerikasta kopioitu kapitalistinen järjestelmä muutamalla pikku neuvostoliitto-lisällä. Työnantajalla on kaiken maailman oikeudet eikä mitään vastuuta päätöksistään. Vastuu on ulkoistettu valtiolle. Samalla työnantajapiiri käytännöllisesti katsoen omistaa koko valtion. Sekä hallitsee sitä. Näin lainsäädäntökin on vetäytynyt sellaiseen muotoon, jossa työntekijän odotetaan olevan kuin kaleeriorja hattu kourassa suostumassa joka ikiseen tuuliviirin heilahdukseen. Tietysti rangaistuksien uhalla.
Tuloksena suomessa vuosikymmenien aikana ydinperheet on hajonneet. Isovanhemmat on KAUKANA. Kun lapset joutuvat koulujen ja töiden vuoksi heinäsirkkojen lailla siirtymään milloin kaupunkiin milloin maalle jonkin pelkkien trendien perässä. Samoin asutaan aina vain pienenevissä betonisissa ylikuumissa kanankopeissa. Tulevaisuudessa varmaan kananhäkeissä hongkong-tyyliin. Lapsia ei saa tehdä kun se sotkee herra työnantajan suunnitelmat aina. Mitään oikeaa vapaavalintaisuutta ei missään ole vaikka perustuslakivessapaperissa niin lukee. Päinvastoin. Uhkailun ja kyräilyn ilmapiiri.
Parasta olisi, jos perheet asuisi yhdessä. Kaikki perheenjäsenet. Saman katon alla. Lapset pitää huolta vanhemmista ja vanhemmat lapsista. Sekä isovanhemmat olisi saman katon alla myös. Tämä on tervettä. Isä, äiti, lapset, isossa talossa. Niin kuin etelä-euroopassa tapana on.
Kaikkein parasta mitä suomalaisille voisi tapahtua ja itse asiassa onkin ihan välttämätöntä että tämä neuvostoliiton viimeinen etäispesäke vapautuu hirmuvallan alta on yksinkertainen. Tämänkin valtion pitää romahtaa ihan täysin. Niinkuin muutkin itäblokin roskavaltiot on romahtanut. Suomi ei ole koskaan vielä tehnyt sitä. Siksi täällä ei mikään kehittyny enää kuuteenkymmeneen vuoteen. Siitä sitten syytetään "boomereita". Mitä ne voisi tehdä kun ne ihan saman sonnan syöjiä on kuin isovanhemmat ja nuoremmatkin? Hyvä puoli sentään on, että tällä menolla tuo päivä on lähempänä kuin arvataankaan. Mutta se on hyvä päivä. Vapauden päivä.
Hah hah
Vierailija kirjoitti:
juha zzz kirjoitti:
Kyllähän suurin osa 80 luvulla ja sen jälkeen syntyneistä on kermaperseitä. Kultalusikka suussa huutavat, mitään ei haluttais tehdä mutta kaikki pitäis saada.....
Menisivät nyt prklleet edes töihin nyt kun niitä on. Joka ei nyt saa töitä on sossutuella lusmuileva laiskuri ja saisi suksia hevon vttttuuun Suomesta.
Kuka työt tekisi, jos työmarkkinatukityöt loppuisi, kuka laittaisi palautetut kirjat hyllyyn kirjastossa, hyllyttäisi tavaroita kaupassa, tekisi kokousmuistiot sairaalassa? Kuka nuo työt tekisi, jos ei työtön? Hiukset kiinni vaan niin ei näy ettei ole rahaa parturiin. Ja kyllä sitä jauhelihamakaroonimössöllä ja tonnikalariisimössällä elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juha zzz kirjoitti:
Kuka työt tekisi, jos työmarkkinatukityöt loppuisi, kuka laittaisi palautetut kirjat hyllyyn kirjastossa, hyllyttäisi tavaroita kaupassa, tekisi kokousmuistiot sairaalassa? Kuka nuo työt tekisi, jos ei työtön? Hiukset kiinni vaan niin ei näy ettei ole rahaa parturiin. Ja kyllä sitä jauhelihamakaroonimössöllä ja tonnikalariisimössällä elää.
Kyllä Valtio vielä näkee mitä pienillä rahoilla eläminen tekee ihmisten terveydelle ja maksaa isot sairaalalaskut hoidoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juha zzz kirjoitti:
Kyllä Valtio vielä näkee mitä pienillä rahoilla eläminen tekee ihmisten terveydelle ja maksaa isot sairaalalaskut hoidoista.
Kala, marjat ja hedelmät on täysin turhia, ei niitä 1950 - luvullakaan syöty. Jonkin ajan kuluttua nähdään missä kunnossa pienituloiset ihmiset on, kun ei syö noita ollenkaan. Tiedetään tarvitseeko ihminen kalaa, marjoja ja hedelmiä ruokavalioonsa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juha zzz kirjoitti:
Kala, marjat ja hedelmät on täysin turhia, ei niitä 1950 - luvullakaan syöty. Jonkin ajan kuluttua nähdään missä kunnossa pienituloiset ihmiset on, kun ei syö noita ollenkaan. Tiedetään tarvitseeko ihminen kalaa, marjoja ja hedelmiä ruokavalioonsa ollenkaan.
Ja nähdään säilyykö työttömän työkyky halparuoka menulla.
Vierailija kirjoitti:
Saatan kuvitella, mutta jotenkin tuntuu että jopa isovanhempieni sotasukupolvi oli ymmärtävämpää ja mukavampaa kuin lapsensa, eli suuret ikäluokat. Ehkä se ylimielisyys on tullut helpon materian mukana. Asuntolainan söi inflaatio ja kansakoulupohjalla pääsi etenemään johtajan hommiin.
Tässäpä se, pähkinkuoressa. Heikompilahjaisetkin pääsivät eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juha zzz kirjoitti:
Nyt on esim ravintolatyöntekijöistä pulaa, puhumattakaan hoitotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....
Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.
ap
No eipä aika moni nuori näytä tajuavan, että meistä 60-luvulla syntyneistä todella iso osa on kokenut 90-luvun alun alun laman, myös moni meitä vanhempi. Työttömäksi saattoi jäädä päivässä ilman mitään etukäteis yt-neuvotteluja kun konkursseja tuli enemmän kuin sieniä sateella. Itsekin olin vanhassa isossa yrityksessä, yhtäkkiä vain ilmoitettiin, että tämä loppuu nyt tähän, kaikki saavat lähteä, myös johtajat.
Mutta suurempi vaikutus on ollut lapsiin, jotka ovat kokeneet 90-luvun laman eli 80-luvulla syntyneet lapset. 40-70-luvuilla syntyneet ovat olleet parhaimmissa asemissa elämässä. 70-luvun alussa syntyneet ovat menestyneet työelämässä parhaiten, ovat myös kaikkein koulutetuin ryhmä kiitos mm. runsaiden opintotukien ja joustavien opiskelumahdollisuuksien, 50-luvulla syntyneet eivät ole kokeneet minkäänlaista pula-aikaa enää, 40-luvun alussa syntyneet ovat nähneet vielä köyhyyttä, mutta loppupuolella syntyneet eivät. 60-luvulla syntyneille lama on tullut vasta kolmekymppisenä, kun lapsetkin oli jo useimmilla hankittuna.
Nyt en tajua, miten se 90-luvun lama olisi ollut pahempi 80-luvulla syntyneille kuin esim. heidän vanhemmilleen tai isoille sisaruksilleen. Olen itse syntynyt 1974 ja laman alkaessa olin 15v. Pikkuveljeni on syntynyt 1979 ja pikkusiskoni 1982 eli olivat 10v ja 7v. Isä joutui työttömäksi ja yllättäen en olisi voinut mennä lukioon, kun ei ollut varaa maksaa koulukirjoja. Mummon ystävä oli töissä kaupassa ja puhui minut varastoon töihin ilta- ja viikonloppuhyllyttäjäksi. Sain maksettua lukiokirjat niistä rahoista ja lopuilla maksettiin perheen kuluja. Tein töitä koko lukioajan varastossa, kaikki viikonloput ja 2-3 iltaa viikossa. Isä oli työtön, elettiin täysin äidin palkalla sekä minun rahoilla.
Pikkusisarukseni eivät edes muista koko aikaa. Meillä ei ollut ennen lamaakaan mitään kalliita harrastuksia eikä matkusteltu ulkomailla. Vuonna 1985 käytiin ruotsinlaivalla, kesälomilla telttailtiin. 90-luku ei tuntunut heidän elämässään oikein mitenkään, ehkä ilmapiirinä, kun vanhemmat murehtivat mutta ei muuten.
Minä muutin opiskelemaan vuonna 1993 kimppakämppään. Sain alle 20-vuotiaana vain puolet opintotuesta ja yhdessä asumistuen kanssa se oli 900 markkaa. Rahaa jäi ruokaan ja laskuihin 200 markkaa ja vanhemmat painostivat koko ajan että pitäisi heillekin sitä rahaa antaa. Palasin varastotöihin opintojen ohella mutta sitäkään en voinut tehdä liian usein tai muuten olisin menettänyt opintotuen kokonaan. Isä sai vuonna 1994 töitä ja vei muun perheen palkkioksi laman kärsimyksistä etelään. Minä olin hänen mielestään aivan liian hyväosainen siihen ja olisin saanut itse maksaa matkani. Jätin välistä. Veli ei saanut kesätöitä ja isän mielestä minun olisi pitänyt luovuttaa paikkani hänelle. Onneksi työnantaja ei tähän kuvioon suostunut.
En oikein keksi, miten sisarukseni olisivat olleet minua huono-osaisempia. Heille maksettiin koulut, autokoulut ja elämä yli parikymppiseksi kotona. Molemmat työllistyivät aikanaan opiskelujen jälkeen, minä tein pätkätöitä yli kahdeksan vuotta, ennen kuin löysin vakituisen paikan.
Tämäpä juuri, muutenkin naurettavia nämä x-, y-, z- ym. sukupolvien määrittelijät, joita tälläkin palstalla toopeilee. Ihan kuin joku sukupolvi loppuisi johonkin päivään ja alkaisi seuraavasta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalot ja kaikki muutkin kämpät ovat edullisia tai paikoin puoli-ilmaisia kaikkialla paitsi pääkaupunkiseudun suosituimmissa osissa. En ymmärrä tätä valitusta siitä, etteikö asunnot ja talot olisi perustallaajille saavutettavissa. Eira ja Ullanlinna ehkä ei ole, mutta Suomessa on paljon muutakin.
Tuttava on kaupan alalla vakituisena, täydet työtunnit, ei saa asuntolainaa, täytyy säästää iso summa rahaa tilille ensin. Sitten on työmarkkinatuella töitä tekeviä, osa-aikatyöläisiä, nollasopimuksella töitä tekeviä eikä kukaan saa asuntolainaa. Meitä työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä, asuntojen hintaromahdus tulee 10 vuoden sisällä.
Totta, pitää olla 10 % omaa rahaa, kun operoi ASP-lainalla. Eiköhän sieltä kaupan alaltakin saa säästettyä aika rivakasti ne muutamat tonnit, joita tarvitaan, että pääsee yksiöön kiinni. Toki koko Suomen halutuimmat alueet ovat haastavampia, mutta tuskin Eiraan joka iikka aiemminkaan on päässyt.
Kaupan alalla palkka 1600 netto kuukaudessa, kun täydet tunnit ja tuossa on vuorolisät mukana. Aika moni saa vain 30 tuntia viikossa töitä eli palkka 1300 netto. Ja osa saa vain 20 tuntia viikossa töitä.
1600 netto, siitä reilu tonni asumiseen ja muihin kuluihin. Näin ollen 500 säästöön kuukaudessa, ehkä jopa pienellä tuotolla. Välillä voi humputella hiukan ylimääräistäkin, mutta silti parin vuoden päästä on tarvittavat rahat sadan tonnin kämppään.
Myös heikompi aines, Saul Schubakin hahmossa, saapunut näköjään paltsalle jakamaan viisauksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä suuret ikäluokat olisivat ihan kartalla tämän hetken työelämän asioista, kun ovat olleet eläkkeellä jo vuosikausia? Varmaan itse käytätte eläkeaikanne sitten työelämän muutosten analysointiin, mutta ei voi olettaa että kaikki tekee niin. Miten tämä ruikutusketju voi olla aina ensimmäisellä sivulla?
No siis tätä mä tarkoitinkin omassa kommentissani, kun mainitsin 73-vuotiaat appivanhempani. Neuvoja satelee kuin itse olisivat vielä työelämässä :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noista +65vee-ukkeleista näin viisikymppisenä jotain sanoisi, niin voisi todeta että he ovat hyvin kilpailuhenkisiä, keskusteluissakin, yhä. Keskustelu on heille vain kisa kumpi nokittaa täysin toisen.
Se on raskasta kun sitä ei aina muista heitä kohdatessaan, että kovat piippuun. Pääsevät välillä potkaisemaan munille, kun erehtyy olemaan ystävällinen, Ei tietenkään voi yleistää.
Heille on jäänyt se kilpailuhenkisyys päälle. Toki on heissä rauhallisiakin ihmisiä.
Nämä ovat suurimpia ja itsekeskeisimpiä kusipäitä mitä olen tavannut. Kovasti vaaditaan muilta, mutta itse ei koskaan olla oltu tosipaikassa. Kun ottaa tuon ikäiseltä äijänkäppyrältä esimerkiksi auton pois, niin se murtuu heti henkisesti.
Tami Tamminen, esimerkiksi...
Ap tuntuu syyttävän rivien välistä omista epäonnistumisista vanhempiaan tai isovanhempiaan.
Aikuinen ei syyttele muita, vaan ottaa itse vastuun elämästään ja myös virheistään.
Aiempien sukupolvien elämä ei todellakaan ole ollut helppoa. Sodan jälkeinen lama-Suomi piti rakentaa uudelleen rankalla työllä, kulkutaudit veivät monia, sosiaalitukia ei ollut. AP:n käsitys on täysin väärä monessa suhteessa.
Aika lapsellinen ketju ja yleistää negatiivisesti tietyn ihmisryhmän, eli vanhukset. Ikärasismia on paljon nykyään ja se sallitaan kaikkialla. Teistä nuoristakin tulee joskus vanhoja, haluatteko samaa kohtelua ?
Tärkeämpää olisi kuunnella vanhojen neuvoja, siitä viisastuu nuorikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut mun totuus on ökyeläke, harmittaaks?
Sen maksaminen sinulle kyllä.
Höpö höpö. Kekkoslovakiassa sekä inflaatio että deflaatio söi velat. Lopeta se höpiseminen 'kovalla työllä hankitusta'.