Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (20103)
Vierailija kirjoitti:
juha zzz kirjoitti:
Kyllähän suurin osa 80 luvulla ja sen jälkeen syntyneistä on kermaperseitä. Kultalusikka suussa huutavat, mitään ei haluttais tehdä mutta kaikki pitäis saada.....
Menisivät nyt prklleet edes töihin nyt kun niitä on. Joka ei nyt saa töitä on sossutuella lusmuileva laiskuri ja saisi suksia hevon vttttuuun Suomesta.
Toki se olisi suotavaa ja itse kannatankin jonkinlaista työvelvoitettakin. Työttömyystuet ovat kuitenkin pieni kuluerä eläkkeisiin verrattuna, joskin sitäkin olisi useissa tapauksissa tarkennettava.
Asioilla on perspektiiviä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tuntuu syyttävän rivien välistä omista epäonnistumisista vanhempiaan tai isovanhempiaan.
Aikuinen ei syyttele muita, vaan ottaa itse vastuun elämästään ja myös virheistään.
Aiempien sukupolvien elämä ei todellakaan ole ollut helppoa. Sodan jälkeinen lama-Suomi piti rakentaa uudelleen rankalla työllä, kulkutaudit veivät monia, sosiaalitukia ei ollut. AP:n käsitys on täysin väärä monessa suhteessa.
Aika lapsellinen ketju ja yleistää negatiivisesti tietyn ihmisryhmän, eli vanhukset. Ikärasismia on paljon nykyään ja se sallitaan kaikkialla. Teistä nuoristakin tulee joskus vanhoja, haluatteko samaa kohtelua ?
Tärkeämpää olisi kuunnella vanhojen neuvoja, siitä viisastuu nuorikin.
Eläkekusetus ja suurten ikäluokkien hyvät suhdanteet eivät ole meidän epäonnistumisia, mutta me niistä maksamme.
Lopeta jo ruikutus, kusta sulla on päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tuntuu syyttävän rivien välistä omista epäonnistumisista vanhempiaan tai isovanhempiaan.
Aikuinen ei syyttele muita, vaan ottaa itse vastuun elämästään ja myös virheistään.
Aiempien sukupolvien elämä ei todellakaan ole ollut helppoa. Sodan jälkeinen lama-Suomi piti rakentaa uudelleen rankalla työllä, kulkutaudit veivät monia, sosiaalitukia ei ollut. AP:n käsitys on täysin väärä monessa suhteessa.
Aika lapsellinen ketju ja yleistää negatiivisesti tietyn ihmisryhmän, eli vanhukset. Ikärasismia on paljon nykyään ja se sallitaan kaikkialla. Teistä nuoristakin tulee joskus vanhoja, haluatteko samaa kohtelua ?
Eläkekusetus ja suurten ikäluokkien hyvät suhdanteet eivät ole meidän epäonnistumisia, mutta me niistä maksamme.
Lopeta jo ruikutus, kusta sulla on päässä.
Kumpi on kusipäisempi, kusettaja vai kusetettava? Minusta kusettaja. Saamapuolella on ilmeistä, että mielipide on eriävä. Ps. Mielummin lopetan eläkkeiden maksamisen teille. Se ei vain ole mahdollista eläkekusetuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikillahan on oma todellisuutemme. Ei kellään ole sama.
Siinä tapauksessa lunasta eläkemaksusi kokoista eläkettä ökyeläkkeen sijaan.
No mut mun totuus on ökyeläke, harmittaaks?
Sen maksaminen sinulle kyllä.
Älä nalkuta, et sä mitään mulle maksa.
Vierailija kirjoitti:
juha zzz kirjoitti:
Kyllähän suurin osa 80 luvulla ja sen jälkeen syntyneistä on kermaperseitä. Kultalusikka suussa huutavat, mitään ei haluttais tehdä mutta kaikki pitäis saada.....
Menisivät nyt prklleet edes töihin nyt kun niitä on. Joka ei nyt saa töitä on sossutuella lusmuileva laiskuri ja saisi suksia hevon vttttuuun Suomesta.
Mitä on? Korkeaa verenpainetta, rasva maksaa ja diabetesta potevien boomereiden ansiosta koko maa on koronan takia lähes kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ai kuten boomer? Hyvin oli Kaipolan selluköpeillä mennyt vanhempiensa no ku tuo-oppi perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta turhaanpa tästä valittaa. Jos äänestät eduskuntaan boomereiden eläkeponzia suosivia, älä valita. Minä en ole varmaan äänestänyt 15 vuoteen. Purrakin vinkuu äänioikeuden pyhyydestä kertomatta mitä hyötyä siitä saa. Ei nuoren vaalikarjan nyt sentään pidä käydä laiturilla äänestämässä vain boomereiden hyvinvoinnin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitpa oikeassa, mutta kyllä minä maksan. En sano ole hyvä, koska en todellakaan tee sitä mielelläni.
Sisyfos kirjoitti:
Jos jollekin ulkomaalaiselle pitäisi kertoa millaista Suomalaisuus on, niin tästä sen löytää. Aikuiset ihmiset alkaa kiistelemään ja riitelemään yli 5000 viestin voimin siitä kenellä menee kaikkein huonoiten ja ollaan suorastaan kateellisia kaikkein kurjimman ja itsesäälisimmän tarinan keksineelle.
Ei vaan suomalaisuus kiteytyy siinä, että OLETETAAN ihmisten olevan KATEELLISIA, mitä ihmeellisimmistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juha zzz kirjoitti:
Kuka työt tekisi, jos työmarkkinatukityöt loppuisi, kuka laittaisi palautetut kirjat hyllyyn kirjastossa, hyllyttäisi tavaroita kaupassa, tekisi kokousmuistiot sairaalassa? Kuka nuo työt tekisi, jos ei työtön? Hiukset kiinni vaan niin ei näy ettei ole rahaa parturiin. Ja kyllä sitä jauhelihamakaroonimössöllä ja tonnikalariisimössällä elää.
Kyllä Valtio vielä näkee mitä pienillä rahoilla eläminen tekee ihmisten terveydelle ja maksaa isot sairaalalaskut hoidoista.
Kala, marjat ja hedelmät on täysin turhia, ei niitä 1950 - luvullakaan syöty. Jonkin ajan kuluttua nähdään missä kunnossa pienituloiset ihmiset on, kun ei syö noita ollenkaan. Tiedetään tarvitseeko ihminen kalaa, marjoja ja hedelmiä ruokavalioonsa ollenkaan.
Kyllä syötiin. Kaikki vähänkin vesien lähellä kalasti.
50-luvulla söin kalaa enemmin kuin koskaan sen jälkeen.
Metsät koluttiin ja marjat säilöttiin ja sienet samoin.
Useilla oli omenapuita ja niitä syötiin koko syksy. Talvilajikkeet säilyivät kellarissa yli joulun.😅
Vierailija kirjoitti:
Sisyfos kirjoitti:
Jos jollekin ulkomaalaiselle pitäisi kertoa millaista Suomalaisuus on, niin tästä sen löytää. Aikuiset ihmiset alkaa kiistelemään ja riitelemään yli 5000 viestin voimin siitä kenellä menee kaikkein huonoiten ja ollaan suorastaan kateellisia kaikkein kurjimman ja itsesäälisimmän tarinan keksineelle.
Ei vaan suomalaisuus kiteytyy siinä, että OLETETAAN ihmisten olevan KATEELLISIA, mitä ihmeellisimmistä asioista.
Kansainvälistä uraa tehneenä ja useita kansallisuuksia tavanneena sekä heidän kanssaan työskennelleenä olen huomannut, että kaikkien mielestä juuri omassa maassa on kateellisia kansa. Huono argumentti. Käytetään kaikessa. Jopa venäläiset kun heitä arvostelee imperialismista yms käyttää kateuskorttia. Tietysti voi sekin olla joskus motiivina, mutta sillä yritetään häivyttää tässä nyt päivän selvä kantava teema , eli eläkekusetus.
Vierailija kirjoitti:
Sisyfos kirjoitti:
Kansainvälistä uraa tehneenä ja useita kansallisuuksia tavanneena sekä heidän kanssaan työskennelleenä olen huomannut, että kaikkien mielestä juuri omassa maassa on kateellisia kansa. Huono argumentti. Käytetään kaikessa. Jopa venäläiset kun heitä arvostelee imperialismista yms käyttää kateuskorttia. Tietysti voi sekin olla joskus motiivina, mutta sillä yritetään häivyttää tässä nyt päivän selvä kantava teema , eli eläkekusetus.
Taas perspektiivi on karannut hoitolaitoksesta, olikin hiljaista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitpa oikeassa, mutta kyllä minä maksan. En sano ole hyvä, koska en todellakaan tee sitä mielelläni.
Valehtelet, vai ehkä kuvittelet jotain maksavasi.Säälittää.
Köyhä antaa vähästään, rikas ei anna paljostaan. Kautta maailman ajan ollut näin.
Ahkera Liisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisyfos kirjoitti:
Taas perspektiivi on karannut hoitolaitoksesta, olikin hiljaista..
Vaikeahoitoisia noipakkomielteet.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettelit pitkät pätkät omaisuutta, jota suuret ikäluokat ovat voineet hankkia unohtamatta, että sama onnistuu seuraavilta sukupolvilta yhä harvemmalta.
Omakotitaloista, mökeistä, autoista yms. voi vain haaveilla, kun joutuu tekemään pätkätöitä tai elämään yksillä tuloilla, koska puoliso ei työllisty.Ei noita juttuja koskaan ole pystyneet työttömät tai pienipalkkaiset ostelemaan. Kyllä ne oli minunkin nuoruudessa varakkaiden juttuja.
Näppärästi kiersit varsinaisen kysymyksen eli sen, että suurilla ikäluokilla oli suoruisammat olosuhteet kerätä sitä varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "ammatillinen" kysyntä riippuu niin paljon ammatista, minulla on ikää 45 v. Ja kysyntä tuntuu vaan lisääntyvän, koska kokemus, joskus näin päin
Odotas, kun ikä alkaa vitosella, niin alkaa se kysyntä kummasti laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä syytetään keski-ikäisiä ihmisiä suomen suonsilmään joutumisesta.
Ei se ole "boomereiden vika" vaan täysin mädän järjestelmän. Järjestelmällä tarkoitan työmarkkinoita.
Työmarkkinoilla on äärimmäinen epävakaus ja tähän asiaan on syyllinen ainoastaan amerikasta kopioitu kapitalistinen järjestelmä muutamalla pikku neuvostoliitto-lisällä. Työnantajalla on kaiken maailman oikeudet eikä mitään vastuuta päätöksistään. Vastuu on ulkoistettu valtiolle. Samalla työnantajapiiri käytännöllisesti katsoen omistaa koko valtion. Sekä hallitsee sitä. Näin lainsäädäntökin on vetäytynyt sellaiseen muotoon, jossa työntekijän odotetaan olevan kuin kaleeriorja hattu kourassa suostumassa joka ikiseen tuuliviirin heilahdukseen. Tietysti rangaistuksien uhalla.
Tuloksena suomessa vuosikymmenien aikana ydinperheet on hajonneet. Isovanhemmat on KAUKANA. Kun lapset joutuvat koulujen ja töiden vuoksi heinäsirkkojen lailla siirtymään milloin kaupunkiin milloin maalle jonkin pelkkien trendien perässä. Samoin asutaan aina vain pienenevissä betonisissa ylikuumissa kanankopeissa. Tulevaisuudessa varmaan kananhäkeissä hongkong-tyyliin. Lapsia ei saa tehdä kun se sotkee herra työnantajan suunnitelmat aina. Mitään oikeaa vapaavalintaisuutta ei missään ole vaikka perustuslakivessapaperissa niin lukee. Päinvastoin. Uhkailun ja kyräilyn ilmapiiri.
Parasta olisi, jos perheet asuisi yhdessä. Kaikki perheenjäsenet. Saman katon alla. Lapset pitää huolta vanhemmista ja vanhemmat lapsista. Sekä isovanhemmat olisi saman katon alla myös. Tämä on tervettä. Isä, äiti, lapset, isossa talossa. Niin kuin etelä-euroopassa tapana on.
Kaikkein parasta mitä suomalaisille voisi tapahtua ja itse asiassa onkin ihan välttämätöntä että tämä neuvostoliiton viimeinen etäispesäke vapautuu hirmuvallan alta on yksinkertainen. Tämänkin valtion pitää romahtaa ihan täysin. Niinkuin muutkin itäblokin roskavaltiot on romahtanut. Suomi ei ole koskaan vielä tehnyt sitä. Siksi täällä ei mikään kehittyny enää kuuteenkymmeneen vuoteen. Siitä sitten syytetään "boomereita". Mitä ne voisi tehdä kun ne ihan saman sonnan syöjiä on kuin isovanhemmat ja nuoremmatkin? Hyvä puoli sentään on, että tällä menolla tuo päivä on lähempänä kuin arvataankaan. Mutta se on hyvä päivä. Vapauden päivä.
Jätin loput lukematta, kun heti alku meni aivan pieleen. Boomerit eivät ole keski-ikäisiä vaan yli 70-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
juha zzz kirjoitti:
Työttömiä on enemmän kuin vapaita työpaikkoja. Vapaisiin työpaikkoihin valitaan tyypillisesti työpaikan vaihtajia työttömien sijaan. Työllistämistyöt eli +9€ orjatyöt vähentävät todellisia työpaikkoja.