Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19904)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat? Mitä NE on?
Oletko oikeasti tietämätön?
Onko pierussa kokkareita, vätys?
No nyt on kyllä onneton yritys.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat on raatajien sukupolvi.
Oikeasti. Suomi maksoi sotavelkojaan,maata asutettiin siirtolaisilla ja valtavat joukot rintamamiehiä perheineen asutettiin maaseuduille.
Käytännössä tilat olivat kylmiä, sinne rakennettiin ensin asuntosauna, sitten alkoivat tekemään peltoa lehmille, ojienkaivuuta , puiden kaatoa, kantojen polttamista ja kaikkea mitä ei nykypolvet ymmärrä saati tiedä.
Tuo on hyvä muistutus. Omat isovanhemmat ja heidän lapsensa olivat ja ovat tuota väkeä.
50- luvun alussa ei tarvinnut miettiä mitä tekisi, kun aika ei riittänyt mihinkään mitä oli edessä. Ei ollut koneita vaan ihmisvoimalla ja käsivoimalla tekivät melkein kaiken. Ojien kaivuussa kulki " reissumiehiä" jotka siirtyivät seuraavaan taloon ja siitä seuraavaan kylään. Ei ollut työttömyyttä ja kaikenlainen työ kelpasi. Pääasia oli saada rahaa elantoa itselle ja perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Asioilla on perspektiiviä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monta kertaa miettinyt millä sukupolvella on ollut “helpointa” ja olen tullut siihen lopputulokseen, että joko omalla sukupolvellani (70-luvun puoliväli) tai omilla vanhemmillani eli boomereilla. Toki joka ikäluokassa on ollut omat haasteensa, joten kovin helppoa tämä sukupolvien yli vertailu ei ole.
Minun ikäluokassani kuitenkin on lapsuus eletty nousukaudessa ja jatko-opinnot osuivat lama-aikaan. Koulusta valmistuttua sai vielä vakipaikan ja nousujohteisen uran. Vanhempieni eläkeiästä ei kuitenkaan voi haaveilla.
Oma sukupolveni ei kuitenkaan ole niin kaukana nuoremmista, ettenkö ymmärtäisi tämän päivän haasteita. Kouluttomattomilla automatisaatio vie työt ensimmäisenä, työnantajat käyttävät härskisti pätkätyömahdollisuuksia, asuntojen hinnat lähteneet käsistä, eläkkeestä voi haaveilla vielä vähemmän kuin minun sukupolveni, työ- / koulutuspaikat kiven alla. En yhtään ihmettele nuorempien alttiutta masennukseen. Boomerit eivät ehkä tätä samalla tavalla sisäistä, sillä työelämä on muuttunut 50 vuodessa valtavasti.
" sankari ikäluokalle" riitti töitä, mutta heille se oli rangaistus ja sen työn suorittaminen on korskeuden aihe. 90-luvulla tuumin äidilleni, että taidanpa pitää viikon verran kesälomaa kesätyöstä. Itsellään oli silloin se kaupungin työntekijän täydet lomat, mitä se tekee 8-10vkoako? Sanoi, että et todellakaan pidä. Itse oli jatkuvasti lomilla.
Heittää aika pahasti sulla tuo lomaoikeuden määrä äidilläsi. Muistissasi vikaa?
Eikä kesätyöstä kuulunutkaan mitään lomia pidellä. Oli huonoa mainosta itselleen, ainakin siihen aikaan. Oli tärkeätä saada hyvä työtodistus ja antaa itsestään ahkeran työntekijän kuva.
Jos meillä olisi kesätyöntekijä alkanut esittää itselleen lomaa kesken kaiken, ei olisi enää siihen firmaan ollut töihin tulemista. Kesätyöntekijät otettiin paikkaamaan toisten lomia, ei lomailemaan itse.Ei tietenkään, vaan sen asemesta, että olin koko lomani ajan töissä, olisin lopettanut kesätyöt viikkoa aiemmin ja näin pitänyt ennen koulun jatkumista viikon verran lomaa. No vahinkoa ei tapahtunut koska olin sitten taas koko kesäloman töissä. Ei sentään tarvitse tyhmäksi heittäytyä.
Ei tuo 8 viikkoa ole kaukana totuudesta vaan hyvinkin lähellä. 38 lomapäivää vuodessa jaettuna viidellä koska lauantait ei ole kunnallisella laskennallisesti työpäiviä tekee lähes sen 8. Vkoa. 10vkoa ilman muuta oli virhearvio.
Mutta lomapäiviä ne lauantait kuitenkin on. Otitko huomioon että ne lasketaan tuohon 38:aan vuorokauteen?
Minä olin kunnalla töissä koko työelämäni enkä todellakaan ollut koko ajan lomalla, niin kuin sinä nyt tuossa esität. Kunnallisella alalla oli myöhemmässä vaiheessa mahdollisuus vaihtaa lomarahaa vapaaksi, siinä vaiheessa kun kunnilla alkoi mennä ilm. huonosti. Monet käytti tätä mahdollisuutta mielellään. Mutta se tietysti sitten kavensi sitä rahan tuloa. Oli myös mahdollisuus pitää ns. palkatonta vapaata aika hyvinkin, mutta eräänlainen sudenkuoppa sekin oli. Ei sitä monellekaan ollut mahdollisuutta pitää, kun tili jäi sitten pienemmäksi ja kunnallisella alalla palkat muutenkin oli aina ne kaikkein pienimmät. Eikä ollut töittenkään puolesta aina mahdollista, työkaverit joutui sitten tekemään toistensa töitä. Mutta kun kunnat alkoi säästää, niin tätäkin keinoa ensin käytettiin, ennen kuin tuli sitten se varsinainen säästökuuri eli yyteet.
Kaikilla aloilla ei varmaan ollut ollenkaan mahdollista palkattomat vapaat, esim. opettajat.
Ja kun et selkeästi tuonut asiaasi esille ensimmäisessä viestissäsi, niin pidä vaan hyvänäsi ohje siitä, että kesätyöntekijän ei oleteta pitävän lomaa kesken kaiken. Ja lisäksi tuon viikkoa ennen töitten lopettaminen olisi tietenkin pitänyt sopia työnantajan kanssa heti alussa.
Voi olla, että olen jo minäkin työelämästä vieraantunut, vaikka välillä jotain vielä teenkin leipäni eteen, mutta uskoisin että edelleenkin aika monet asiat vielä pitää paikkansa. Edelleen uskoisin työnantajien arvostavan hyviä työntekijöitä, se nyt ainakin.
Lauantaita ei lasketa lomapäiväksi julkisella, eikö se melko selvästi tuon aiemman kirjoittajan viestissä jo sanottu.
t. Eri
Moni suuren ikäluokan edustaja on kovin mahtava ja tietäväinen sekä hanakka neuvomaan muita. Suurten ikäluokkien vanhemmat olivat nöyriä, ehkä 30-luvun lamakausi, sota ja kova työ teki heidät nöyriksi. Suuret ikäluokat olivat paremmin koulutettuja kuin vanhempansa, siitäköhän se henkselien paukuttelu on sitten saanut alkunsa ja jatkunut aina näihin päiviin saakka, vaikka myöhempien sukupolvien silmissä suurten ikäluokkien koulutus on alempaa, vähäisempää ja joka tapauksessa jo vanhentunutta, samoin kuin heidän työelämätietonsa pääosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monta kertaa miettinyt millä sukupolvella on ollut “helpointa” ja olen tullut siihen lopputulokseen, että joko omalla sukupolvellani (70-luvun puoliväli) tai omilla vanhemmillani eli boomereilla. Toki joka ikäluokassa on ollut omat haasteensa, joten kovin helppoa tämä sukupolvien yli vertailu ei ole.
Minun ikäluokassani kuitenkin on lapsuus eletty nousukaudessa ja jatko-opinnot osuivat lama-aikaan. Koulusta valmistuttua sai vielä vakipaikan ja nousujohteisen uran. Vanhempieni eläkeiästä ei kuitenkaan voi haaveilla.
Oma sukupolveni ei kuitenkaan ole niin kaukana nuoremmista, ettenkö ymmärtäisi tämän päivän haasteita. Kouluttomattomilla automatisaatio vie työt ensimmäisenä, työnantajat käyttävät härskisti pätkätyömahdollisuuksia, asuntojen hinnat lähteneet käsistä, eläkkeestä voi haaveilla vielä vähemmän kuin minun sukupolveni, työ- / koulutuspaikat kiven alla. En yhtään ihmettele nuorempien alttiutta masennukseen. Boomerit eivät ehkä tätä samalla tavalla sisäistä, sillä työelämä on muuttunut 50 vuodessa valtavasti.
" sankari ikäluokalle" riitti töitä, mutta heille se oli rangaistus ja sen työn suorittaminen on korskeuden aihe. 90-luvulla tuumin äidilleni, että taidanpa pitää viikon verran kesälomaa kesätyöstä. Itsellään oli silloin se kaupungin työntekijän täydet lomat, mitä se tekee 8-10vkoako? Sanoi, että et todellakaan pidä. Itse oli jatkuvasti lomilla.
Eikä kesätyöstä kuulunutkaan mitään lomia pidellä. Oli huonoa mainosta itselleen, ainakin siihen aikaan. Oli tärkeätä saada hyvä työtodistus ja antaa itsestään ahkeran työntekijän kuva.
Jos meillä olisi kesätyöntekijä alkanut esittää itselleen lomaa kesken kaiken, ei olisi enää siihen firmaan ollut töihin tulemista. Kesätyöntekijät otettiin paikkaamaan toisten lomia, ei lomailemaan itse.Ei tietenkään, vaan sen asemesta, että olin koko lomani ajan töissä, olisin lopettanut kesätyöt viikkoa aiemmin ja näin pitänyt ennen koulun jatkumista viikon verran lomaa. No vahinkoa ei tapahtunut koska olin sitten taas koko kesäloman töissä. Ei sentään tarvitse tyhmäksi heittäytyä.
Ei tuo 8 viikkoa ole kaukana totuudesta vaan hyvinkin lähellä. 38 lomapäivää vuodessa jaettuna viidellä koska lauantait ei ole kunnallisella laskennallisesti työpäiviä tekee lähes sen 8. Vkoa. 10vkoa ilman muuta oli virhearvio.
70 luvulla ei ollut tuollaista määrää vuosilomaa kunnallisellakaan! Menee nyt vuosikymmenet aivan sekaisin näillä katerilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-10 viikon lomia on vain opettajilla. Muiden alojen pitkään palvelleilla kaupunkien työntekijöillä on maksimissaan 38 päivää lomaa, plus nolla päivää pekkasia. Alle 15 vuoden palvelussuhteella lomapäiviä on vain 28-30 pvää. Vertailun vuoksi: Yksityisellä työskentevillä on 30 päivää vuosilomaa plus 11 päivää pekkasia eli vuodessa enemmän lomapäiviä, heti ensimmäisestä kesälomasta lähtien.
No tuo pekkaset riippuu työsopimuksesta. Joissain paikoissa sopparit on tehty jo vuosia työajalla 37,5h/viikko jolloin pekkasia ei kerry.
Asutaan puolison kanssa yksiössä Helsingissä. Molemmat töissä, minulla määräaikainen sopimus, korkeakoulututkinto, palkka noin 3600€/kk, 30v mies.
Kolmas määräaikainen sopimus nyt. Soittivat tänään aamulla pankista etten saa lainaa ennen vakituista työsuhdetta.
....
Että ennen vanhaan ei ollut helpompaa 70-80 luvuilla? Teen töitä minimissään 8h päivässä, viikoittain venyy päivät 9-12 tuntisiksi.
Suomi on jo aikaa sitten tippunut länsimaisesta elintasosta, kiitos laiskojen ja tyytyväisyyteen tuudittautuneem. esisukupolven.
Uusia ei vain palkata, ja työpaikalla mikään ei muutu. Vain sksi koska se joka on ollut kauiten, määrää. Ajamme itseämme suonsilmään, josta ei nousta enää ikinä.
suuret ikäluokat syntyivät todellakin köyhyyteen ja joutuivat raatamaan pöivöstä päivään ,
nuukailemaan kaikesta , jopa omista vaatteista ja kengistä , jotta perhe saa ok-talon, kesämökin ja auton , ja jotta seuraava sukupolvi saa kunnon vaatteet , kalliin koulutuksen , vanhemmat kustansivat lapsilleen autokoulun , hankkivat näille auton , monet lapset saivat
jopa oman yksiön velattomana asuttavakseen , ja sitten nämä kiittämättömöt lapset täällä
vonkaavat miten vanhemmat ajattelivat vain itseään raataessaan , jättävät huomioimatta
että koko Suomen hyvinvointi rakennettiin juuri suurten ikäluokkien avulla ja säästämisellä
sekä asuntolainoilla , 30 vuotta ( eli 25-55 ikävuodet ) meni siinä että asuntolainat sai maksettua ja kakarat vain marisevat miten vanhemmat toimivat väärin .....
Doomero kirjoitti:
Asutaan puolison kanssa yksiössä Helsingissä. Molemmat töissä, minulla määräaikainen sopimus, korkeakoulututkinto, palkka noin 3600€/kk, 30v mies.
Kolmas määräaikainen sopimus nyt. Soittivat tänään aamulla pankista etten saa lainaa ennen vakituista työsuhdetta.
....
Että ennen vanhaan ei ollut helpompaa 70-80 luvuilla? Teen töitä minimissään 8h päivässä, viikoittain venyy päivät 9-12 tuntisiksi.
Suomi on jo aikaa sitten tippunut länsimaisesta elintasosta, kiitos laiskojen ja tyytyväisyyteen tuudittautuneem. esisukupolven.
Uusia ei vain palkata, ja työpaikalla mikään ei muutu. Vain sksi koska se joka on ollut kauiten, määrää. Ajamme itseämme suonsilmään, josta ei nousta enää ikinä.
Yksiössä puolison kanssa?? Tuohonko elintasoon teidän palkat uppoaa? Asun yksin kaksiossa pikku kylässä ja olen opiskelija. Tuohon teijän kuvioon en koskaan suostuisi.
Doomero kirjoitti:
....
Jos sinulla ei ole sellaista osaamista mitä työnantajat tarvitsevat juuri nyt, se ei ole edellisten sukupolvien syy.
Teillä kun on noin hyvät palkat ja asutte yksiössä, saatte tosi paljon rahaa säästöön ja sitten isommalla pesämunalla se lainakin on helpompi saada. Ihan hyvinhän teillä on asiat.
Itse sain lainan vasta säästettyäni noin 10 vuotta ja omat vanhempani asuivat alivuokralaisena yhdessä huoneessa vastavihittynä nuorena parina.
Siihen aikaan ei kela maksanut nuorten vuokria. Jos ei ollut varaa vuokraan, asuttiin vanhemmilla tai alivuokralaisena.
Mietin välillä, onko nykyajan kolmekymppisillä sellainen luulo, että heti valmistumisen jälkeen ollaan samassa elintasossa missä omat vanhemmat ovat olleet vuosikymmenien säästämisen jälkeen? Sitten ollaan hirveän pettyneitä, kun kolmekymppisenä ei ole omakotitaloa, Audia pihassa ja 7-8 tonnin liksaa.
🇺🇦🇮🇱
suuret ikäluokat eivät saaneet mitään ilmaiseksi , elämä oli pelkkää raatamista kun jo 12-
vuotiaat pakotettiin töihin , kun tuon ikäisenä pääsi mummolaan kesämökille niin jo 2. aamuna herätettiin klo 5.30 ja vaari vei 12v. ja 14v. lapsenlapset mukaan järvelle , syynä oli verkkojen nostelu kun kalat piti saada kerättyä jotka vaari sitten meni myymään torille ,
joka ikinen aamu tätä samaa koko kesäloman , ip sitten mummo vaati lähtemään mukaan metsään mustikan poimintaan , kyllä olivat nuoret iloisia kotiinpaluusta kun ei tarvinnut tehdä muuta kuin taloustöitä , paitsi taas joka kesä oli mentävä joko mummolaan em urakkatöihin palkatta tai sitten oli jaettava Aamulehteä joka aamu koko kesän , jotta
saisi rahat edes omaan polkupyörään , eli tuolloin ollut opintolainoja eikä päivähoitoja
lapsilleen , itse oli soviteltava työaikansa omien 0-7v lasten mukaan eli yötöitä piisasi
eläkeikä on aina ollut yli 60v , vain sairaat ihmiset pääsee aiemmin eläkkeelle , tietty suurten yritysten johtajat pääsevät nuorempana eläkkeelle kun niille on ostettu yksityiset eläkkeet
johtaen 10.000 - 100.000 € / kk eläkkeisiin , mikäli Suomessa poliitikot päättävät määrätä
ylärajan 4000 €/ kk eläkkeille niin eläkevaroja riittää useammalle eikä eläkeikä nousisi
ihan kohtuuttomaksi , kuvitelkaa nyt kun joku 60 vuotias työtln hakisi töitä niin luuletteko
että hänet joku palkkaisi , paitsi tietty joku korkeasti koulutettu ihminen voi vielä työllistyä,
pm Marin kohkaa 6t työpäivän puolesta kun hänen pitäisi kohkata siitä että jokainen pääsee
eläkkeelle 65 vuotiaana kun on vielä kogtalaisen terve , yhteiskunnan varallisuutta riittää
kaikille kun sitä jaetaan kohtuudella eikä siten että kultapossukerhon jäsenet saavat 75%
kaikista eläkkeistä
kyllä oot niin väärässä , suuri ikäluokka joutui kärsimään työttömyydestä , miksi muuten
yli 100.000 ihmistä lähti töihin rapakon taa ? 1970 luvun alussa oli öljykriisi. uudelleen
1980 luvun alussa , 1974 kunnilta loppui rahat eikä palkkoja maksettu kuin 1kk myöhässä,
pk-seutu taisi olla ainoa alue jossa töitä löytyi kaikille , tyhmät teki duunia , fiksut opiskeli
ja pääsi paremmille paikoille , kuntien ja Valtion virkamiehet nauttivat nyt parhaat eläkkeet
kyllä oot niin väärässä , suuri ikäluokka joutui kärsimään työttömyydestä , miksi muuten
yli 100.000 ihmistä lähti töihin rapakon taa ? 1970 luvun alussa oli öljykriisi. uudelleen
1980 luvun alussa , 1974 kunnilta loppui rahat eikä palkkoja maksettu kuin 1kk myöhässä,
pk-seutu taisi olla ainoa alue jossa töitä löytyi kaikille , tyhmät teki duunia , fiksut opiskeli
ja pääsi paremmille paikoille , kuntien ja Valtion virkamiehet nauttivat nyt parhaat eläkkeet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 luvulla ei ollut tuollaista määrää vuosilomaa kunnallisellakaan! Menee nyt vuosikymmenet aivan sekaisin näillä katerilla.
No sinulla se menee koska kirjoitin esimerkkini 90-luvulta. 🤷♂️ ole hyvä ja lue uudelleen mitä kirjoitin.
Käyttäjä39708 kirjoitti:
suuret ikäluokat syntyivät todellakin köyhyyteen ja joutuivat raatamaan pöivöstä päivään ,
nuukailemaan kaikesta , jopa omista vaatteista ja kengistä , jotta perhe saa ok-talon, kesämökin ja auton , ja jotta seuraava sukupolvi saa kunnon vaatteet , kalliin koulutuksen , vanhemmat kustansivat lapsilleen autokoulun , hankkivat näille auton , monet lapset saivat
jopa oman yksiön velattomana asuttavakseen , ja sitten nämä kiittämättömöt lapset täällä
vonkaavat miten vanhemmat ajattelivat vain itseään raataessaan , jättävät huomioimatta
että koko Suomen hyvinvointi rakennettiin juuri suurten ikäluokkien avulla ja säästämisellä
sekä asuntolainoilla , 30 vuotta ( eli 25-55 ikävuodet ) meni siinä että asuntolainat sai maksettua ja kakarat vain marisevat miten vanhemmat toimivat väärin .....
Suuret ikäluokat sankariepookki. luku 4 "valtio olemme me"
Mielenkiintoista. Eipä ollakaan tätä itsekehuanne vielä kuultukaan.. kuin vasta nelkytvuotta!
Suuret ikäluokat on sodanjälkeinen sukupolvi. Aikansa elänyt ja vanhoissa toisen maailmansodan jälkeisen ajan ihanteissa elävä muinaisjäänne. Ei sitä Tuntematonta Sotilasta tarvitse taas uudestaan tehdä.
Kuinkahan paljon aikaa ja energiaa ap:lla on mennyt tämän ketjun hereillä pitämiseen? Luulen, että ap:n sukulaiset ovat ihan oikeassa halveksuessaan tätä. Miksei ap käytä aikaansa paremmin ja omaa kehittymistään kelpo yhteiskunnan jäseneksi pönkittäen?
Vai maksetaanko ap:lle ruikuttamisesta ja ketjun elossa pitämisestä?
Mutta lomapäiviä ne lauantait kuitenkin on. Otitko huomioon että ne lasketaan tuohon 38:aan vuorokauteen?
Minä olin kunnalla töissä koko työelämäni enkä todellakaan ollut koko ajan lomalla, niin kuin sinä nyt tuossa esität. Kunnallisella alalla oli myöhemmässä vaiheessa mahdollisuus vaihtaa lomarahaa vapaaksi, siinä vaiheessa kun kunnilla alkoi mennä ilm. huonosti. Monet käytti tätä mahdollisuutta mielellään. Mutta se tietysti sitten kavensi sitä rahan tuloa. Oli myös mahdollisuus pitää ns. palkatonta vapaata aika hyvinkin, mutta eräänlainen sudenkuoppa sekin oli. Ei sitä monellekaan ollut mahdollisuutta pitää, kun tili jäi sitten pienemmäksi ja kunnallisella alalla palkat muutenkin oli aina ne kaikkein pienimmät. Eikä ollut töittenkään puolesta aina mahdollista, työkaverit joutui sitten tekemään toistensa töitä. Mutta kun kunnat alkoi säästää, niin tätäkin keinoa ensin käytettiin, ennen kuin tuli sitten se varsinainen säästökuuri eli yyteet.
Kaikilla aloilla ei varmaan ollut ollenkaan mahdollista palkattomat vapaat, esim. opettajat.
Ja kun et selkeästi tuonut asiaasi esille ensimmäisessä viestissäsi, niin pidä vaan hyvänäsi ohje siitä, että kesätyöntekijän ei oleteta pitävän lomaa kesken kaiken. Ja lisäksi tuon viikkoa ennen töitten lopettaminen olisi tietenkin pitänyt sopia työnantajan kanssa heti alussa.
Voi olla, että olen jo minäkin työelämästä vieraantunut, vaikka välillä jotain vielä teenkin leipäni eteen, mutta uskoisin että edelleenkin aika monet asiat vielä pitää paikkansa. Edelleen uskoisin työnantajien arvostavan hyviä työntekijöitä, se nyt ainakin.