Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19798)

Vierailija
501/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurillakin ikäluokilla on lapsia ja lapsenlapsia. Nuorten stressi opinnoista ja pätkätöistä on kyllä tiedossa.

Suurten ikäluokkien edustajat on yli 70-vuotiaita eläkeläisiä. Miksi ihmisiä kiinnostaa vanhusten näkemykset? Vieläkö palstalla luullaan, että päättäjät kuuluu pääasiassa suuriin ikäluokkiin.

Ei varmaan päättäjät, mutta suuret ikäluokat ovat kovia äänestämään sellaisia puolueita, jotka ajavat heidän etujaan. Ja tosiaan, heitä on kuin meressä mutaa.

Ei ole enää ”kuin meressä mutaa”. Suuri osa noista ikäluokista on jo mullan alla.

Vierailija
502/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ap oikeassa. Tuttua tämä 50-60-lukulaisten paremmuuden tunne. Kaikki saatu helpolla ja heidän nuoruudessaan Suomessa täystyöllisyys ja hyviä työpaikkoja tosiaan kansakoulu- puhumattakaan lukiopohjalta. Sitten haukutaan nuoria ja tunnetaan ylemmyyttä.

Ja kuvitellaan, että ollaan 70-vuotiaana nelikymppisiä. Töistä ei lähdettäisi millään pois.

Nokäolisi sopiva ikä jäädä pois töistä. 60 on liian nuori ja 70 liian vanha. Se onkin jo kerrottu edellä. Mutta mikä on sopiva niin ettei siitä ole ulisemista?

Yksi täti väitti tosissaan tv:ssä, että 70- vuotias käy nykyään 40-vuotiaasta, eikä töistä ole mikään kiire pois.

Sen omat lapsetkin oli varmaan vanhempia.

Mistä niille saadaan töitä, kun höppänä äiti ei väistä?

Ja jos tässä joku ulisee, en ainakaan minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla siivoojatkin pääsi eläkkeelle 58-vuotiaana vielä reilu kymmenen vuotta sitten. Minun pitää tehdä 10 vuotta pidempään, vaikka olen samoissa hommissa.

Millä tavalla tämä on oikeudenmukaista, boomerit?

Vierailija
504/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Back in Time for Dinner kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....

Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.

ap

Onhan ne aiemmat vuosikymmenet olleet omalla tavallaan haastavia. Esimerkiksi ruuanlaittoon ja kotitöihin on mennyt aivan eri lailla aikaa kun kaikkea ei ole voinut ostaa kaupasta valmiina eikä apuna ole ollut monenlaisia sähkölaitteita. Ei niitä marinoituja broilerin koipireisejä ja rintapaloja ole ollut aina olemassa siellä K-kaupan lihatiskillä.

Ennen ihmiset saattoivat olla enemmän huolissaan ydinsodan syttymisestä ja öljyn loppumisesta kuin ilmaston muutoksen ja eläinlajien harvenemisesta. Työelämä muuttui Suomessa haasteellisemmaksi jo 1990-luvun laman ja pankkikriisin myötä eikä korkeakaan koulutus taannut mukavaa valtion tai kaupungin virkaa.

Me maustetaan itse kanat ja lihat kyllä nykypäivänäkin.

Tuo oli vain yksi esimerkki siitä miten asioista on tehty helpompaa aivan kuten kalaa voi syödä kalapuikkoina eikä sitä tarvitse lähteä itse järvestä pyytämään. Olen minäkin tehnyt kokonaisia pakastebroilereita riisipedillä, mutta en ole koskaan kyninyt kokonaista kanaa. Suomessa elintarvikesäädökset taitaisivat estää elävän kanan ostamisen syömistä varten.

Vakavasti puhuen muutama vuosi sitten tv:stä tuli mielenkiintoinen brittisarja, jossa sama 4 tai 5 henkinen perhe kävi dokumentin tavoin sitä miten kotitaloustyöt ja ruuanlaitto on muuttunut Britanniassa eri vuosikymmeniltä sota-ajan jälkeisestä säännöstelystä nykypäiviin asti. Einesateriat, pyykinpesukoneet, sähköliedet ja muut vastaavat keksinnöt ovat huomattavasti helpottaneet kotitöiden tekemistä eikä etenkään naisten aika ole mennyt väistämättä siellä keittiössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Back_in_Time_for...#Series_One_%E2%80%93_…

Vaatimustaso nousee samalla (siivouksen yms. suhteen)

Vierailija
505/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummoikäinen kirjoitti:

Kukkua, että boomereilla on rahaa ja menee hyvin!!

Itse olin 40 vuotta töissä ja jouduin jäämään tk-eläkkeelle alle 60-vuotiaana. Eläkkeeni on huikeat 1500/kk, josta pois verot.

Vuokralla asutaan ja iankaikkisen vanhalla pikkuautolla ajetaan. Pankissa eläkeraha käy kääntymässä. Eli ei ole muhkeita säästöjä, ei ollenkaan itse asiassa.

Kuitenkin kävin kauppaopiston (velaksi) ja kasvatin kunnon veronmaksajan.

Että ihan 1500€ ELÄKETTÄ, voi kiesus... minä, joka voisin olla lapsesi, saan 2 ammattia opiskelleena ja aikuislukion käyneenä saman verran PALKKAA.

Onneksi maksan asunnosta lainaa, niin on vanhana yksi huoli vähemmän.

Sinun kohdalla on kyllä koulutus mennyt hukkaan kun et parempiin töihin pysty.Ja tämä 40 vuotta töitä tehnyt on maksanut eläkemaksuja että saa pienen eläkkeen,sinä olet vain veronmaksajien rahoja kuluttanut ja nyt vielä valitat.

Voi mummu kulta, kun minä teen ihan tavallista työtä ja minulla on monta tutkintoa ja ylioppilashattukin. Sen tulin ansainneeksi kun olin raskaana ja pyöritin fyysisen työn yritystä.

Ja tietääkös se mummu Reumasärky- Happovaiva, että minä maksan siitä palkasta sen mummun eläkkeen ja ehkä tulevaa hoitoakin?

Jos ei aika ole täysin kullannut ja hionut muistia pois, niin sellainen asia kuin *lama* vei lastesi ikäisiltä ihmisiltä työelämän ja tarjoili sen silppuna ja vähempänä takaisin.

Niin,sulla on monta tutkintoa mutta kadehdit toisen 1500 eläkettä,ei ole kehumista kyllä!En  ole eläkkeellä joten siitä ei tarvitse huolta kantaa.

Vierailija
506/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo eläkejuttu ärsyttää minua, koska sen epäoikeudenmukaisuus oli kyllä tiedossa, samoin sen kalleus, mutta silti se itsekeskeisesti ajettiin läpi.

Toiseksi boomereilla oli pitkät vuorotteluvapaat, osa-aikamahdollisuudet ja muut edut, jotka on nyt tuhottu.

Vierailija
507/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummoikäinen kirjoitti:

Kukkua, että boomereilla on rahaa ja menee hyvin!!

Itse olin 40 vuotta töissä ja jouduin jäämään tk-eläkkeelle alle 60-vuotiaana. Eläkkeeni on huikeat 1500/kk, josta pois verot.

Vuokralla asutaan ja iankaikkisen vanhalla pikkuautolla ajetaan. Pankissa eläkeraha käy kääntymässä. Eli ei ole muhkeita säästöjä, ei ollenkaan itse asiassa.

Kuitenkin kävin kauppaopiston (velaksi) ja kasvatin kunnon veronmaksajan.

Että ihan 1500€ ELÄKETTÄ, voi kiesus... minä, joka voisin olla lapsesi, saan 2 ammattia opiskelleena ja aikuislukion käyneenä saman verran PALKKAA.

Onneksi maksan asunnosta lainaa, niin on vanhana yksi huoli vähemmän.

Sinun kohdalla on kyllä koulutus mennyt hukkaan kun et parempiin töihin pysty.Ja tämä 40 vuotta töitä tehnyt on maksanut eläkemaksuja että saa pienen eläkkeen,sinä olet vain veronmaksajien rahoja kuluttanut ja nyt vielä valitat.

Voi mummu kulta, kun minä teen ihan tavallista työtä ja minulla on monta tutkintoa ja ylioppilashattukin. Sen tulin ansainneeksi kun olin raskaana ja pyöritin fyysisen työn yritystä.

Ja tietääkös se mummu Reumasärky- Happovaiva, että minä maksan siitä palkasta sen mummun eläkkeen ja ehkä tulevaa hoitoakin?

Jos ei aika ole täysin kullannut ja hionut muistia pois, niin sellainen asia kuin *lama* vei lastesi ikäisiltä ihmisiltä työelämän ja tarjoili sen silppuna ja vähempänä takaisin.

Niin,sulla on monta tutkintoa mutta kadehdit toisen 1500 eläkettä,ei ole kehumista kyllä!En  ole eläkkeellä joten siitä ei tarvitse huolta kantaa.

Mistä ihmeestä tuon vedit? En tasan tarkkaan kadehdi mitään, olen hoitanut raha-asiani.

V:n hölmö.

Vierailija
508/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla siivoojatkin pääsi eläkkeelle 58-vuotiaana vielä reilu kymmenen vuotta sitten. Minun pitää tehdä 10 vuotta pidempään, vaikka olen samoissa hommissa.

Millä tavalla tämä on oikeudenmukaista, boomerit?

Ei päässyt ainakaan puolustushallinnon puolella, valtion homma sekin. Pääsin eläkkeelle 64 vuotiaana 10 vuotta sitten.

Vierailija
509/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni on erittäin todennäköisesti ADHD ja sai aikoinaan tehdastyötä kun meni kysymään, ei vaadittu mitään koulutuksia ja isä oli tuolla tehtaalla eläkkeelle jäämiseen asti. Nykyään ei olisi yhtä helppoa. Isä ei varmaan saisi nykykriteerellä ajokorttiakaan..

Olipa mahtava etuoikeus. Vastaavaan paskaduuniin pääsee kyllä nykyäänkin. Vaikkapa Wolt-kuskiksi.

Tienaappa woltin hommissa omakotitalo ja mökki alle kolmekymppisenä.

Ja kyllä, säännöllinen työ on etuoikeus. Oletko liian nuori vai vanha kun et sitä ymmärrä?

Ja sitten mennään takasin todellisuuteen. Alle kolmikymppisenä sinkkuboomerit asuivat alivuokralaishuoneissa. Semmoisissa oloissa ettei kukaan nykyisin suostuisi asumaan siten. Heti alkaisi kauhea ulina köyhien huonosta kohtelusta. Parisuhteessa olevat vuokrayksiössä, tai ainakin jotkut heistä. Itselläni eka omistusasunto 43-vuotiaana. Eikä inflaatio todellakaan syönyt lainaa, mutta muuttoliike kylläkin nollasi sen arvon.

Katkeruutesi mittasuhteet ovat on käsittämättömät. Ajattele, kaikki ne sadulta kuulostavat jutut mitä ne boomerit omasta elämästään kertovat ovatkin totta. Ne oli niin köyhiä. Sitten tekivät niitä paskaduunejansa ja säästivät. Ei niillä oikeasti ollut mitään tuhkimon taikakummia loihtimassa kultaisia kärryjä. Paremmin nykyisin menee. Kyllä sinäkin vielä sen työpaikan jostain saat. Semmoinen ero näkyy meidän boomereiden ua nykynuorten välilä olevan, että työttömyyden kourissa ainakin minä ajattelin, että olen niin huono ettei kukaan ota minua töihin. Nykyisin vastaavasti ajatellaan, että boomereiden vika kun mulle ei ole heti ekaksi työpaikaksi johtajan duunia tarjolla.

Sano edes että teillä boomereilla menee paremmin. Hyvät eläkkeet verrattain nuorina ja omaisuutta löytyy. Hyvin luovittu muiden sukupolvien selkänahasta.

Heh heh. Valittajien sukupolvi. Naisvallan sukupolvi. Sateenkaarisukupolvi. Ihan itse olette kusenne keittäneet.

Vaikka sukupolvi kuvaus pitäisikin paikkaansa emme sentään maksata eläkkeitä omien vanhempien ja lastemme kustannuksella. Siinä teidän kusetuksessa sitä kusta riittääkin lusikoitavaksi ja pahalta maistu keitettynäkin.

Kyllä eläkkeet on maksettu ihan itse. Se, että te Suomessa olette äänestäneet törsääjävasureita eduskuntaan on ihan oma vikanne.

Eläkkeistä on maksettu itse noin yksi viidesosa. Jos saat eläkettä 1000e, on siitä omia rahojasi 200e, loput tulee työssäkäyvien pussista.

Vierailija
510/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatan kuvitella, mutta jotenkin tuntuu että jopa isovanhempieni sotasukupolvi oli ymmärtävämpää ja mukavampaa kuin lapsensa, eli suuret ikäluokat. Ehkä se ylimielisyys on tullut helpon materian mukana. Asuntolainan söi inflaatio ja kansakoulupohjalla pääsi etenemään johtajan hommiin.

Sota-ajan eläneet ymmärsikin että kaikki ei mene niin kuin haluaisi, eikä se ole omista valinnoista kiinni.

Mutta nämä sodan jälkeen syntyneet ovat saaneet kaiken helpolla ja kuvittelevat sen olevan omaa ansiotaan.

Ei sodan jälkeen syntyneet saanet mitään helpolla, helppo elämä alkoi suurinpiirtein 60 - 70-luvulla syntyneiden kohdalla, vähän riippuen asuinpaikasta ja sosiaalisesta asemasta.

Vierailija
511/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotasukupolvi hyvä, boomeri paha. Näin sen koen.

Z- ja Y-sukupolvet. rapakuntoisia ja lyhytjänniteisiä kännykänräplääjiä, jotka keksivät erilaisia diagnooseja ongelmilleen.  Näin minä sen koen.

Vierailija
512/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Generation X kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotasukupolvi hyvä, boomeri paha. Näin sen koen.

Z- ja Y-sukupolvet. rapakuntoisia ja lyhytjänniteisiä kännykänräplääjiä, jotka keksivät erilaisia diagnooseja ongelmilleen.  Näin minä sen koen.

Boomerit eivät siis osanneet edes lapsistaan kasvattaa kunnon kansalaisia!

Vierailija
513/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä",

—> totta… ei millään hakulomakkeilla juuri siihen haluamaansa paikkaan. Kysyvä ei tieltä eksy..

minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi

—-> totta tuokin, ei ihmisiä olisi, jos ei olisi lapsia. Toki jokainen päättää sitten kohdaltaan kuinka monta ei ei ollenkaan.

ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

—-> tuokin täysin totta. Asunnon voi realisoida.

Miksi kyseenalaista järkeviä kommentteja? Sisikö, että ka vuosi on pääästävä etelään ja käytävä kahvilassa 10e lattea juomassa samaan aikaan, vanhempasi keittävät perunoita kotona ja laittavat ravitsevaa ruokaa?

Vierailija
514/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo eläkejuttu ärsyttää minua, koska sen epäoikeudenmukaisuus oli kyllä tiedossa, samoin sen kalleus, mutta silti se itsekeskeisesti ajettiin läpi.

Toiseksi boomereilla oli pitkät vuorotteluvapaat, osa-aikamahdollisuudet ja muut edut, jotka on nyt tuhottu.

Vuorotteluvapaita ei ainakaan pienipalkkaiset yksinhuoltajat  voineet hyödyntää. Joku varakkaampi pariskunta minunkin työpaikaltani oli parikin kertaa vuorotteluvapaalla, tai siis toinen heistä oli meillä. Molemmilla hyväpalkkainen työ. Minulle se oli mahdotonta.

Vierailija
515/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan suuriin ikäluokkiin mahtuu monenlaisia ihmisiä. Kuvailemasi kaltaisia on varmaankin olemassa, sitä en epäile yhtään, ( harvinaisen typeriä kommennteja muuten). On olemassa myös toisenlaisia. Ehkä he seuraavat aktiivisemmin maailman tapahtumia ja osaavat ajatella. Koulutustasokaan ei tuohon välttämättä vaikuta.

Mutta ylipäätään suurilla ikäluokilla on ollut valtavan erilaiset lähtökohdat, lapsuus, nuoruus,kasvatus,koulutus. Siinä mielessä pystyn heitä ymmärtämään, mutta en tiedä jaksaisinko itse kuvailemasi kommentteja kuunnella. Ainahan voit yrittää keskustella asioista heidän kanssaan. Oletko kokeillut?

Telkkarissa haastateltiin Fukushiman onnettomuuden aikaan muutamaa 55-65-vuotiasta. Siinä tikkitakkitantat silmälasivitjoissaan änkyttivät että "voi voi kun en ole tätä seurannut niin en osaa vastata". Sit kysyttiin, että mitä mieltä on, pitäisikö Suomessa olla enemmän tai vähemmän ydinvoimaa. "Voi kun minä en näistä asioista tiedä, en yhtään osaa sanoa."

Tämä on vain yksi esimerkki, mutta eivät nämä tuon ikäiset tantat ja ukonjäärät seuraa maailman tapahtumia eivätkä perehdy mihinkään. Äänestetään sitä "mukavaa miestä, joka tarjosi vaaliteltalla juhla mokkaa ja Fazerin konvehtia ja joka sanoi että jokainen on itsestään vastuussa" eikä sekuntiakaan perehdytä siihen ehdokkaaseen tavoitteineen. Kunhan oli hyvä slogan ja Juhla Mokkaa. "En minä tuota politiikkaa seuraa, mutta kyllä eläkkeet pitäisi olla meillä paremmat".

Nykynuoret eivät edes tule saamaan mitään eläkkeitä, saati että jäisivät eläkkeelle 60-vuotiaina.

Sitten on tämä sodan sukupolvi, eli näiden palikoiden vanhemmat. He kyllä seuraavat politiikkaa, maailman uutisia ja yhteiskunnan ilmiöitä paljon aktiivisemmin, ja ennen kaikkea osaavat keskustella ilman tuomitsemista ja narsismia.

Saako kysyä, kuinka paljon sinä tunnet näitä "sodan sukupolven" ihmisiä, niin  että kykenet antamaan heistä tuon lausuntosi?  Onko heitä kovastikin paljon sinun lähipiirissäsi elossa?  

Voin sinulle sanoa, että minulla on elossa heistä vain yksi, nimittäin oma isäni.  Ihme kyllä, että vielä elää, v. 1921 syntynyt.  Kävi sotimassa, mutta voin sanoa sinulle, että kovinkaan paljon en voi antaa pisteitä siitä, miten sota häntä olisi jalostanut.  Politiikan seuraaminen oli aikanaan kiihkeää vennamolaisuutta, vailla päätä ja häntää.  Keskusteleminen oli sitä, että MINÄ OLEN OIKEASSA!   

Mitä ihmeen lässytystä sinulta tuoda sellainen luonnehäiriö, kuin narsismi tähän keskusteluun?  Väitätkö sinä kirkkain silmin, että suuren ikäluokan edustajat ovat KAIKKI narsisteja?  Oletko hullu?

Sodan käyneitä miehiä alkoholisoitui niin paljon, ettet siitä edes tiedä mitään.  Työmiehistä johtajiin veti viinaa kaksin käsin 50- ja 60-luvulla.  Sitäkö ihannoit?

Perheitä heitettiin ulos pakkaseen ynnä muuta mukavaa.  Sosiaaliturva oli olematonta.  Kun minun ikäluokkani sitten tuli nuoruusikään, tuli ns. nuorisokulttuuri, joka oli edeltävän polven mielestä pahinta hapatusta, mitä olla voi.  Jotkut isät leikkasi poikiensa beatles-tukat väkisin, jotkut salaa pojan nukkuessa ja musiikin kuunteleminen kiellettiin totaalisesti.  Kirjastossa käyminenkin oli pahasta, koska lasten piti tehdä töitä eikä laiskotella.  

Kuule satun tietämään tästä enemmän kuin sinä, koska olen elänyt sen ajan.  

Isäni on vieläkin, vaikka onkin jo täysin toisten varassa hoidettavana, äärettömän kaunainen ja vihainen kaikesta.  Hän on edelleen vihainen jopa omille vanhemmilleen, jotka ei aikanaan päästäneet häntä opiskelemaan, vaan pakottivat pientilan isännäksi, mikä ei häntä puhutellut lainkaan.  Isä kohteli äitiä kamalan ilkeästi,  eikä me lapsetkaan ikinä mitään hyväksyntää saatu, koska johonkin piti se kauna purkaa.

Voisin kertoa tuhat tarinaa lapsuudestani ja nuoruudestani, mitä koin ja näin ympärilläni.  Sinulla ei ole siitä hajuakaan, mutta esiinnyt kaiken tietävänä.  

Suurista ikäluokista tuli oma-aloitteisia, koska oli pakko.  Kotoa potkittiin pihalle eikä annettu jäädä siihen syöttilääksi.  Hyvää oli se, että sodan jälkeen maata jälleenrakennettiin, niin kuin koko Euroopassa.  Se teetti töitä ihmisillä ja meille suomalaisille oli etua itänaapurin yhteiskuntajärjestelmästä.  Maailmassa kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta te näette vain omat vanhempanne ja kuvittelette että kaikki nykyvaikeudet johtuu heistä.  No ei todellakaan johdu, vaan yleismaailmallisista tilanteista.  Te olette sitä paitsi ensimmäinen sukupolvi, jota ei pakolla ja piiskalla kasvatettu kunnioittamaan vanhempiaan ja yleensä vanhempaa ikäluokkaa, joten tulos näkyy nyt teissä.

Te näette vain ne teille jo ystävälliset ja pehmenneet isovanhemmat, jotka olivat jo pahimmista kolhuista päässeet.  Minunkin isäni kohteli jo lapsiani edes jollain lailla inhimillisesti, minua lapsena ei juuri koskaan.  Tappoi suutuspäissään kissanikin silmieni edessä,  kun näki kuinka annoin sille ruokaa ja sai siitä yks kaks vihakohtauksen.  Siitä traumasta on ollut vaikea irrottautua.

En ole kenelle vastasit, mutta isovanhempani olivat sotimassa ja lottana. He palasivat rintamalta ja saivat lapsia. Olivat traumatisoituneita (tosin vähiten kirjurina ja kotirintamalla ollut, eniten ongelmallisia olivat rintamalla ja lääkintälottana ollut) ja lapset kasvoivat vähillä eväillä, joista ei kovin tasapainoisia tullut. Sitä ymmärrystä ja kiinnostusta muihin ihmisiin ei vanhemmiltani löytynyt.

Välillä on tuntunut että jopa se joku sodan kauheudet elänyt isovanhempani on ollut ymmärtäväisempi kuin nyt samanikäiset omat vanhempani. Olen miettinyt voiko se johtua siitä, että niukkuudesta ja yhteiskunnallisista ongelmista huolimatta heillä on voinut olla lapsuus, jossa ovat kokeneet välittämistä. Kun toisaalta taas omien vanhempieni lapsuus meni sotahaavojen varjossa.

Itse ymmärrän tämän päivän haasteet, mutta silti oletan että ihmiset voivat itsekin tehdä asioille jotain. Vaikka olen empaattinen, niin silti uskon yksilön vaikutusmahdollisuuksiin. Välillä epäilen, että osa kovuudestani ja tuosta näkemyksestä on oman lapsuuteni selviytymisen taakka. Koska en luottanut muihin ja en voinut tukeutua vanhempiini heidän omien ongelmiensa vuoksi, niin opin virheellisesti että kaikki on itsestään kiinni.

Vierailija
516/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan suuriin ikäluokkiin mahtuu monenlaisia ihmisiä. Kuvailemasi kaltaisia on varmaankin olemassa, sitä en epäile yhtään, ( harvinaisen typeriä kommennteja muuten). On olemassa myös toisenlaisia. Ehkä he seuraavat aktiivisemmin maailman tapahtumia ja osaavat ajatella. Koulutustasokaan ei tuohon välttämättä vaikuta.

Mutta ylipäätään suurilla ikäluokilla on ollut valtavan erilaiset lähtökohdat, lapsuus, nuoruus,kasvatus,koulutus. Siinä mielessä pystyn heitä ymmärtämään, mutta en tiedä jaksaisinko itse kuvailemasi kommentteja kuunnella. Ainahan voit yrittää keskustella asioista heidän kanssaan. Oletko kokeillut?

Telkkarissa haastateltiin Fukushiman onnettomuuden aikaan muutamaa 55-65-vuotiasta. Siinä tikkitakkitantat silmälasivitjoissaan änkyttivät että "voi voi kun en ole tätä seurannut niin en osaa vastata". Sit kysyttiin, että mitä mieltä on, pitäisikö Suomessa olla enemmän tai vähemmän ydinvoimaa. "Voi kun minä en näistä asioista tiedä, en yhtään osaa sanoa."

Tämä on vain yksi esimerkki, mutta eivät nämä tuon ikäiset tantat ja ukonjäärät seuraa maailman tapahtumia eivätkä perehdy mihinkään. Äänestetään sitä "mukavaa miestä, joka tarjosi vaaliteltalla juhla mokkaa ja Fazerin konvehtia ja joka sanoi että jokainen on itsestään vastuussa" eikä sekuntiakaan perehdytä siihen ehdokkaaseen tavoitteineen. Kunhan oli hyvä slogan ja Juhla Mokkaa. "En minä tuota politiikkaa seuraa, mutta kyllä eläkkeet pitäisi olla meillä paremmat".

Nykynuoret eivät edes tule saamaan mitään eläkkeitä, saati että jäisivät eläkkeelle 60-vuotiaina.

Sitten on tämä sodan sukupolvi, eli näiden palikoiden vanhemmat. He kyllä seuraavat politiikkaa, maailman uutisia ja yhteiskunnan ilmiöitä paljon aktiivisemmin, ja ennen kaikkea osaavat keskustella ilman tuomitsemista ja narsismia.

Saako kysyä, kuinka paljon sinä tunnet näitä "sodan sukupolven" ihmisiä, niin  että kykenet antamaan heistä tuon lausuntosi?  Onko heitä kovastikin paljon sinun lähipiirissäsi elossa?  

Voin sinulle sanoa, että minulla on elossa heistä vain yksi, nimittäin oma isäni.  Ihme kyllä, että vielä elää, v. 1921 syntynyt.  Kävi sotimassa, mutta voin sanoa sinulle, että kovinkaan paljon en voi antaa pisteitä siitä, miten sota häntä olisi jalostanut.  Politiikan seuraaminen oli aikanaan kiihkeää vennamolaisuutta, vailla päätä ja häntää.  Keskusteleminen oli sitä, että MINÄ OLEN OIKEASSA!   

Mitä ihmeen lässytystä sinulta tuoda sellainen luonnehäiriö, kuin narsismi tähän keskusteluun?  Väitätkö sinä kirkkain silmin, että suuren ikäluokan edustajat ovat KAIKKI narsisteja?  Oletko hullu?

Sodan käyneitä miehiä alkoholisoitui niin paljon, ettet siitä edes tiedä mitään.  Työmiehistä johtajiin veti viinaa kaksin käsin 50- ja 60-luvulla.  Sitäkö ihannoit?

Perheitä heitettiin ulos pakkaseen ynnä muuta mukavaa.  Sosiaaliturva oli olematonta.  Kun minun ikäluokkani sitten tuli nuoruusikään, tuli ns. nuorisokulttuuri, joka oli edeltävän polven mielestä pahinta hapatusta, mitä olla voi.  Jotkut isät leikkasi poikiensa beatles-tukat väkisin, jotkut salaa pojan nukkuessa ja musiikin kuunteleminen kiellettiin totaalisesti.  Kirjastossa käyminenkin oli pahasta, koska lasten piti tehdä töitä eikä laiskotella.  

Kuule satun tietämään tästä enemmän kuin sinä, koska olen elänyt sen ajan.  

Isäni on vieläkin, vaikka onkin jo täysin toisten varassa hoidettavana, äärettömän kaunainen ja vihainen kaikesta.  Hän on edelleen vihainen jopa omille vanhemmilleen, jotka ei aikanaan päästäneet häntä opiskelemaan, vaan pakottivat pientilan isännäksi, mikä ei häntä puhutellut lainkaan.  Isä kohteli äitiä kamalan ilkeästi,  eikä me lapsetkaan ikinä mitään hyväksyntää saatu, koska johonkin piti se kauna purkaa.

Voisin kertoa tuhat tarinaa lapsuudestani ja nuoruudestani, mitä koin ja näin ympärilläni.  Sinulla ei ole siitä hajuakaan, mutta esiinnyt kaiken tietävänä.  

Suurista ikäluokista tuli oma-aloitteisia, koska oli pakko.  Kotoa potkittiin pihalle eikä annettu jäädä siihen syöttilääksi.  Hyvää oli se, että sodan jälkeen maata jälleenrakennettiin, niin kuin koko Euroopassa.  Se teetti töitä ihmisillä ja meille suomalaisille oli etua itänaapurin yhteiskuntajärjestelmästä.  Maailmassa kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta te näette vain omat vanhempanne ja kuvittelette että kaikki nykyvaikeudet johtuu heistä.  No ei todellakaan johdu, vaan yleismaailmallisista tilanteista.  Te olette sitä paitsi ensimmäinen sukupolvi, jota ei pakolla ja piiskalla kasvatettu kunnioittamaan vanhempiaan ja yleensä vanhempaa ikäluokkaa, joten tulos näkyy nyt teissä.

Te näette vain ne teille jo ystävälliset ja pehmenneet isovanhemmat, jotka olivat jo pahimmista kolhuista päässeet.  Minunkin isäni kohteli jo lapsiani edes jollain lailla inhimillisesti, minua lapsena ei juuri koskaan.  Tappoi suutuspäissään kissanikin silmieni edessä,  kun näki kuinka annoin sille ruokaa ja sai siitä yks kaks vihakohtauksen.  Siitä traumasta on ollut vaikea irrottautua.

Hyvin paljon tuttuja, ikäviä asioita. Piiska heilui jos vaikka oli luvatta mennyt naapurin pihalle. Mitään liikenteen vaaraa ei ollut. Luen aina välillä joskus päiväkirjaani. Kutsun siinä isääni saatanalliseksi, enkä todella liioittele. Sota ei ainakaan tehnyt näille jäärille hyvää. Tuo kissajuttu on ihan hirveä :( . 

Vierailija
517/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n esittämät argumentit suurten ikäluokkien asenteista ei ole  mitään uutta auringon alla.  

Samalla tavalla sitä kuulusteltiin meitä 40- ja 50-luvulla syntyneitäkin, kun sukulaisia nähtiin.  Ja ihmeteltiin, että mikset tee niin ja niin.  Minua arvosteltiin, kun saivat tietää, että luin koulussa pitkää englantia, että se on hölmön hommaa, koska Saksahan se maailman mahti on ja sitä kieltä kannattaa opiskella, ei englannilla tee mitään.

Olisivatpa tienneet nykypäivästä, että englannin ohella yksi kielistä, jota kannattaa opiskella, onkin venäjä.

Siskoni nimeä arvosteltiin, kun se kuulosti vierasperäiseltä ja isän äiti ei suostunut sitä edes käyttämään vaan keksi oman versionsa.  Äiti ei kelvannut taloon karjalaisena miniänä ja sai sen kyllä tuntea monet kerrat, vielä vanhempanakin.

Tämä puolikarjalaisuus meissä lapsenlapsissa sitten näkyi selkeänä syrjimisenä ja muista erotteluna.

Kun meissä siskoksissa ilmeni laulun lahjoja, meitä kiellettiin laulamasta, koska se on niin karjalaista.

Paras ystäväni ei tuntenut omia samalla paikkakunnalla asuvia isovanhempiaan ollenkaan, koska hänen äitinsä oli mennyt naimisiin tunnetun kommunistin kanssa.  Siinä sitä olikin sitä sen ikäluokan avoimmutta ja ymmärtäväisyyttä ; hylättiin koko perhe.

Siitä puheen  ollen, yksi naapurin nuori tyttö ajettiin pois kotoa, kun alkoi odottaa lasta.  Ihan kirjaimellisesti.  Hän yritti asua tulevan lapsen isän kotona, mutta sielläkään ei asiaan hyvin suhtauduttu ja hän joutui sitten jonnekin kaukaisen sukulaisen luokse ja lapsi piti antaa pois.  Hän ei koskaan päässyt siitä asiasta yli.  

Älkää nyt ihannoiko ihan ylenmäärin niitä omien vanhempienne vanhempien ikäluokkaa, siellä niitä ymmärtämättömiä ja jyrkkiä ihmisiä vasta olikin.  Äitini yritti ennen sotaa käydä yhteiskoulua, mutta joutui lopettamaan sitten sodan takia ja osaksi myös siksi, että pelkäsi yhtä opettajaa ihan kauheasti, sen ajan opettajat oli todella vanhan ajan ihmisiä ja täysin lapsia ymmärtämättömiä, äitiä haukuttiin ryssäksi hänen sukunimensä takia, vaikka oli täysin supisuomalainen.

Vierailija
518/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä juuri. Töitä saa ovelta ja risusavottaan voi mennä. Joo ehkä vielä 60-luvulla. Ei mitään käryä nykypäivän työmarkkinoista, ei mitään risusavottoja enää ole. Töitä ei vaan jaella ovelta kysymättä ja vakipaikkoja korotuksineen harvalla on. Eipä ole myöskään paljoa niitä heti 20-vuotiaana naimisiin suhteita ja pätkätyöläisen on yksin turha saada asuntolainaa.

Maailma muuttuu boomerit ei. Muutenkin itsekkäin ja kaikkitietävin ikäpolvi, joille minä tulee aina ensimmäisenä ja kaikki pitää saada heti. Esim. ympäristöasiat ja lasten tulevaisuus tällä planeetalla ei kiinnosta pätkääkään.

Vierailija
519/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekryän ihmisiä töikseni ja voitte laittaa vaikka 300 paperia menemään, mutta jos töitä oikeasti haluaa, on oltava itse aktiivisempi kuin koskaan aikaisemmin.

Vierailija
520/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorotteluvapaita ei ainakaan pienipalkkaiset yksinhuoltajat  voineet hyödyntää. Joku varakkaampi pariskunta minunkin työpaikaltani oli parikin kertaa vuorotteluvapaalla, tai siis toinen heistä oli meillä. Molemmilla hyväpalkkainen työ. Minulle se oli mahdotonta.

Nykyisistä poliitikoista ja varsinaisista päättäjistä taitaa suurin osa olla muuta kuin boomereita.  Ministereistäkin  Pekka Haavisto näyttäisi olevan vanhin, hänkin syntynyt v. 1958, eli ei kuulu suuriin ikäluokkiin.

Kuka ne päätökset siis on tehnyt?  Ja ketkä niitä nykyäänkin tekee?  Suuret ikäluokat vai?

Mitkä ihmeen osa-aikaisuudet on tuhottu?  Meillä on työssä osa-aikaisia työntekijöitä.  Yksi saa omasta pyynnöstään tehdä 60 %:n työaikaa.