Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19899)
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy toi ”eläkekusetustyyppi”, voi kauheeta et suuret ikäluokat ovat kusettaneet häneltä noin paljon kaikkea ja etuja, oi voi sentään. Oi miten huonosti hänellä on asiat suhteessa suuriin ikäluokkiin.Otan osaa, onpa ikävää sulla.
Saman verran olette kusettaneet minulta kuin muiltakin ikäisiltäni ja toisilta sukupolvilta. Olen kirjoittanut omasta tilanteestani ja sehän ei ole millään asteikolla huono, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että kusetitte rumasti itsellenne lokoisat päivät ja mm minä maksan siitä kuprusta teille sen lähes 400e joka kk. En maksaisi teille itseriittoisille mulkuille mitään jos saisin valita. En saa koska osasitte hoitaa asian näin. Luuletko tosiaan että on kiva maksaa noin 4500 vuodessa ja sitten kuunnella teidän kotkotuksia? Luuletko että en sitä rahaa osaisi itse käyttää paremmin. Nyt suuret ikäluokat pakottavat maksamaan sen heille. Olisitte edes maksaneet omille vanhemmille asialliset eläkkeet mutta paskat. Ja suuriin ikäluokkiin nähden totta tosiaan olen tästä kaikesta huolimatta takamatkalla paljonkin mitä tulee elintasoon. Alapa itse maksamaan eläkkeestä verojen lisäksi se 8% jollekin muulle taholle ja siltikin vielä pääsisit helpolla koska ei ole asuntovelkaa ja elätettävänä lapsia. Saat vain jakaa joskus jonkun kympin, jotka tulee sinulle tulonsiirtona ja tuntea itsesi hyväntekijäksi. Oikein paistatella kuinka oletkaan hyvin asiasi hoitanut kun näin voit auttaa nuorempia. Ne kympit voi tunkea hanuriin. Antakaa ihmisten ansaita itse eikä teidän kautta .
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy toi ”eläkekusetustyyppi”, voi kauheeta et suuret ikäluokat ovat kusettaneet häneltä noin paljon kaikkea ja etuja, oi voi sentään. Oi miten huonosti hänellä on asiat suhteessa suuriin ikäluokkiin.Otan osaa, onpa ikävää sulla.
Sen siijaan sinua ei kyllä tarvitse sääliä. On lihavat pitkät eläkepäivät menossa toisten piikkiin. Onneksi olkoon onnistuneesta kusetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on niin vaikea ymmärtää, että kukaan ei kadehdi omaisuuttanne eikä ole katkera, vaan että eläkejärjestelmä itsessään on epäoikeudenmukainen ja vinoutunut, ja sitä pitäisi korjata heti? Onko tämän tunnistaminen ja tunnustaminen teille "minua kadehditaan" -ihmisille jotenkin aivan ylivoimaista?
Ilmeisesti järjestelmä on mielestänne täysin oikeudenmukainen?
Minusta järjestelmä on oikeudenmukainen. Suuret ikäluokat maksoivat vanhempiensa eläkkeet, koska eläkejärjestelmä luotiin vasta 1960-luvulla eivätkä heidän vanhempansa ehtineet tienata eläkettään. Kukaan ei kuitenkaan ole nurissut tästä ja minustakin oli oikein turvata heille ihmisarvoiset eläkevuodet.
Eläkemaksu ei aikaisemmin näkynyt työntekijän palkkanauhassa vaan työnantaja vain maksoi sen työn sivukuluna. Nyt osa näkyy työntekijän palkan vähennyksenä ja osa menee edelleen suoraan. Tässä suhteessa ei ole tapahtunut mitään oleellista muutosta, reilua kuin mikä.
Eläkemaksua on kasvatettu maltillisesti ja tällä hetkellä sekä tulevaisuudessa se riittää kattamaan tulevat eläkkeet. Ainoat riskit liittyvät siihen jos nuoret tulevat olemaan vielä odotettuakin pidempään eläkkeellä ja rahaston tuotto mikäli nollainflaatio ja nollakorot ovat tulleet jäädäkseen. Nuoret ikäluokat siis elävät yli 20 vuotta pidempään kuin suuret ikäluokat ja nauttivat liki koko tuon ajan eläkettä. Siksi maksuja sekä eläkeikää on hieman korjattu ylöspäin.
Minä olen ikäluokkaa viisikymmentäluvun puoliväli. Olen edelleen työssä ja eläkkeeni lasketaan täsmällisesti samojen sääntöjen mukaan kuin teillä nuoremmillakin, joten sekin on reilua.
Nuorilla on tosin paljon eläke-etuja joita meillä ei ollut, mutta en aio purnata niistä. Heidän työssäkäyntinsä myös alle 23-vuotiaana kasvattaa eläkettä, samoin vanhempainvapaa, ansiosidonnainen ja taitaapa opiskelustakin karttua eläkettä.
Ei vanhempainvapaalta, ansiosidonnaiselta ja tutkintoon johtaneesta opiskelusta karttuva eläke ole mitenkään ikäsidonnainen. Tuo tutkinnosta saatava eläkkeen osuus on aivan naurettava, sitä ei kannattaisi edes mainita.
Nuorilla ei ole oikeasti mitään "eläke-etuja", vaikka yrität asian niin esittää. Kätevästi unohdit superkarttuman, joka oli kirsikkana kakussa härskiyden huippu, vain tälle eräälle ikäluokalle, ei muille.
Epäoikeudenmukaisuuden näkee selkeästi, kun laskee kunkin ikäluokan saaman tuoton eläke-eurolleen. Jotkut ulosmittaavat moninkertaisen tuoton, toiset eivät mitään, sillä eivät tule eläkkeelle koskaan pääsemään, kun ikää on nostettu lähemmäs 70:ää vuotta.
Miten olisikaan kun suuret ikäluokat katsoivat hyväksi tyhjentää patjatson ja järjestää asiat niin kuin seuraavan sukupolven ei tarvitsi enää elää muuta kuin heitä elättääkseen. On häikäilemätön ikäpolvi. Sitten jollain almukympeillä ostavat itselleen hyvää omatuntoa.
Kun ei nuoremmilla ole kuitenkaan asiaan esittää mitään ratkaisua niin mitäpä jos säädettäisiin sellainen laki että jokainen ikäluokka tienaa oman eläkkeensä ja käyttää omaksi hyväkseen kertyneen omaisuutensa. Jos sitä omaisuuttaan ei kerkeä elinaikanaan käyttämään siirtyy se sitten suoraan valtion kassaan. Katsotaan sitten loppuisiko tämä kitinä asiasta jatkossa. Laskettakoon nämä summat siitä alkaen kun suuret ikäluokat ovat töihin menneet ja jos heille takkiin tulee niin otetan sitten loppueläkkeet pois, siirretään kertyneet säästöt ja kiinteä omaisuus valtiolle ja jätetään kadulle oman onnensa nojaan. Ei kai se nyt voi olla teistä nuoremmista nyt niin kamalaa kun omat vanhemmat ovat ilman asuntoa ja ruokaa kun ette heitä kuitenkaan halua auttaa. Tuntuisikin sitten paremmalta?
Kovalla työllä,pitkän työuran tehnyt,olen itse eläkkeeni ansainnut ja siitä vielä maksan veroja enemmmän kuin työssä käyvä ja kustannan nuorempien loikoilun kun eivät työtä viitsi tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on niin vaikea ymmärtää, että kukaan ei kadehdi omaisuuttanne eikä ole katkera, vaan että eläkejärjestelmä itsessään on epäoikeudenmukainen ja vinoutunut, ja sitä pitäisi korjata heti? Onko tämän tunnistaminen ja tunnustaminen teille "minua kadehditaan" -ihmisille jotenkin aivan ylivoimaista?
Minusta järjestelmä on oikeudenmukainen. Suuret ikäluokat maksoivat vanhempiensa eläkkeet, koska eläkejärjestelmä luotiin vasta 1960-luvulla eivätkä heidän vanhempansa ehtineet tienata eläkettään. Kukaan ei kuitenkaan ole nurissut tästä ja minustakin oli oikein turvata heille ihmisarvoiset eläkevuodet.
Eläkemaksu ei aikaisemmin näkynyt työntekijän palkkanauhassa vaan työnantaja vain maksoi sen työn sivukuluna. Nyt osa näkyy työntekijän palkan vähennyksenä ja osa menee edelleen suoraan. Tässä suhteessa ei ole tapahtunut mitään oleellista muutosta, reilua kuin mikä.
Eläkemaksua on kasvatettu maltillisesti ja tällä hetkellä sekä tulevaisuudessa se riittää kattamaan tulevat eläkkeet. Ainoat riskit liittyvät siihen jos nuoret tulevat olemaan vielä odotettuakin pidempään eläkkeellä ja rahaston tuotto mikäli nollainflaatio ja nollakorot ovat tulleet jäädäkseen. Nuoret ikäluokat siis elävät yli 20 vuotta pidempään kuin suuret ikäluokat ja nauttivat liki koko tuon ajan eläkettä. Siksi maksuja sekä eläkeikää on hieman korjattu ylöspäin.
Minä olen ikäluokkaa viisikymmentäluvun puoliväli. Olen edelleen työssä ja eläkkeeni lasketaan täsmällisesti samojen sääntöjen mukaan kuin teillä nuoremmillakin, joten sekin on reilua.
Nuorilla on tosin paljon eläke-etuja joita meillä ei ollut, mutta en aio purnata niistä. Heidän työssäkäyntinsä myös alle 23-vuotiaana kasvattaa eläkettä, samoin vanhempainvapaa, ansiosidonnainen ja taitaapa opiskelustakin karttua eläkettä.
Ei vanhempainvapaalta, ansiosidonnaiselta ja tutkintoon johtaneesta opiskelusta karttuva eläke ole mitenkään ikäsidonnainen. Tuo tutkinnosta saatava eläkkeen osuus on aivan naurettava, sitä ei kannattaisi edes mainita.
Nuorilla ei ole oikeasti mitään "eläke-etuja", vaikka yrität asian niin esittää. Kätevästi unohdit superkarttuman, joka oli kirsikkana kakussa härskiyden huippu, vain tälle eräälle ikäluokalle, ei muille.
Epäoikeudenmukaisuuden näkee selkeästi, kun laskee kunkin ikäluokan saaman tuoton eläke-eurolleen. Jotkut ulosmittaavat moninkertaisen tuoton, toiset eivät mitään, sillä eivät tule eläkkeelle koskaan pääsemään, kun ikää on nostettu lähemmäs 70:ää vuotta.
Miten olisikaan kun suuret ikäluokat katsoivat hyväksi tyhjentää patjatson ja järjestää asiat niin kuin seuraavan sukupolven ei tarvitsi enää elää muuta kuin heitä elättääkseen. On häikäilemätön ikäpolvi. Sitten jollain almukympeillä ostavat itselleen hyvää omatuntoa.
Kun ei nuoremmilla ole kuitenkaan asiaan esittää mitään ratkaisua niin mitäpä jos säädettäisiin sellainen laki että jokainen ikäluokka tienaa oman eläkkeensä ja käyttää omaksi hyväkseen kertyneen omaisuutensa. Jos sitä omaisuuttaan ei kerkeä elinaikanaan käyttämään siirtyy se sitten suoraan valtion kassaan. Katsotaan sitten loppuisiko tämä kitinä asiasta jatkossa. Laskettakoon nämä summat siitä alkaen kun suuret ikäluokat ovat töihin menneet ja jos heille takkiin tulee niin otetan sitten loppueläkkeet pois, siirretään kertyneet säästöt ja kiinteä omaisuus valtiolle ja jätetään kadulle oman onnensa nojaan. Ei kai se nyt voi olla teistä nuoremmista nyt niin kamalaa kun omat vanhemmat ovat ilman asuntoa ja ruokaa kun ette heitä kuitenkaan halua auttaa. Tuntuisikin sitten paremmalta?
Onhan ratkaisuehdotus ilmeinen. Eläkkeiden pienenys ja eläkemaksujen myös. Suuret ikäluokat laitoksiin, kuten pistitte omat vanhempannekin. Ja kyllä minä olisi iloinen eläkemaksujen pienentymisestä. Voisin sitten antaa almuina silloin tällöin pari kymppiä boomerille. Nyt pitää laittaa monta sataa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, 200 miljardin rahasto riittää 7 vuotta. Lopetaan eläkemaksujen maksaminen palkasta nyt heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, 200 miljardin rahasto riittää 7 vuotta. Lopetaan eläkemaksujen maksaminen palkasta nyt heti.
Joo, 7 vuoden päästä loppuisi eläkkeiden maksu kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kovalla työllä,pitkän työuran tehnyt,olen itse eläkkeeni ansainnut ja siitä vielä maksan veroja enemmmän kuin työssä käyvä ja kustannan nuorempien loikoilun kun eivät työtä viitsi tehdä!
Siinä kanssa yksi riemuidiootti. Et ole ansainnut eläkettäsi. Sitä maksavat nyt me työssäkäyvät. Teidän pienet eläkemaksut meni teidän vanhemmille. Sinussa kulminoituu juuri osuvasti kaikki mikä suurissa ikäluokissa on pielessä. Tietämättömyys , tyhmyys ja itseriittoisuus .Ei tämä eläkemekanismi olisi vaikeaa ottaa selvää mutta eihän boomerin tarvitse koska "tietää" muuten vain. Ja mikä pitkä työura sinulla muutenkaan on takana? Kuusikymppisenä eläkkeelle..
Suomella on ollut taantuma viimeiset kymmenen vuotta, minkä vuoksi nuoret eivät saa työpaikkoja ja mm. eläkemaksujen vuoksi palkkaaminen on työnantajalle haastavaa. 24% työtä tekevien ja yritysten panoksesta törsätään eläkkeisiin, joista suuret ikäluokat itse ovat maksaneet vain n. 1/3. Eipä ole ihme jos koko maa alkaa kurjistua kun valtava määrä vanhoja syöttiläitä vetää välistä sen, mikä kuuluisi ihmisillä perheen perustamiseen ja asunnon ostamiseen. Työntekijöiden ja yrittäjien tulisi pian lobata maksuja alemmaksi ja prosenttuaalisesti vähentää myös työeläkkeitä. Suomessa on leikattu jatkuvasti lapsilta, perheiltä ja nuorilta, mikä saa loppua! Täällä tekee ihmiset töitä päälle 1300€ palkalla ja eläkeläinen vinkuu maksetussa omistusasunnossaan ettei 1500€ riitä elämiseen. Ihmettelen vaan milläköhän maksetaan tulevaisuuden hoitopommi kun leppoisat eläkepäivät vaihtuvat p*skavaipoissa oleskeluun laitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummu56 kirjoitti:
LOL, nyt taisi "boomereitten" vihaaja sotkeutua omaan erinomaisuuteensa, kun luulee, että suuret ikäluokat on vielä työelämässä. Ja samaan aikaanko saavat niitä valtavan suuria eläkkeitä? Jotain logiikkaa näihin juttuihin.
Niin onhan se virheellinen käsitys, kuten on sekin, että boomerit olisivat itse eläkkeensä tienanneet. Jokaista euroa kohti ovat kusettaneet neljä euroa. Oma ikäluokkani menee persnetolle kun pitää maksaa boomereiden elämä.
Joo, ja tulevien sukupolvien pitää maksaa sitten teidän eläkkeet. Ettehän vaan kuseta.
Ero on siinä, että siinä missä te maksoitte euron, saatte neljä euroa takaisin. Nyt 50v olevat saavat euroa kohti kaksi ja sen jälkeen mennään jo miinukselle. Eli se teidän kusetus kantaa pitkälle teidän jälkeenkin. Vasta ehkä nyt 40v olevat voivat sanoa sitten joskua, että maksoivat eläkkeensä itse. Te ette sitä todellakaan voi vaan ihan päinvastoin. Teille maksetaan niin että maailma ei moista tulonsiirtoa ole nähnytkään.
Homman tasaa se, että nuoremmat tulee saamaan ne hirveän isot perinnöt eli autot mökit metsät talot, mitä niitä omaisuuksia nyt on.
Almuja ja vieläpä käytettyjä almuja.. mielummin ne ansaitsee itse kuin toisen käden kautta maksamalla enain isoja eläkemaksuja ja sitten perintöveroja.
Voithan sinä kieltäytyä sitä perintöä vastaanottamasta. Epäilen kyllä että se raha otetaan avosylin vastaan kun sitä jo kadehditaan täälläkin oikein urakalla ja kun se on niin väärin että heillä sitä on. Et sinä kyllä ole paljoa sen eteen raatanut vaikka oletkin niitä kamalia eläkemaksuja maksanut. Tässäpä ehdotus teille nuoremmille, jätätte ne perinnöt vastaanottamatta ja säästätte ne sinne eläkepäiviin. Ei taida montaa suostujaa olla.
Ja sinä voit lakkauttaa eläkkeesi kun olet käyttänyt sen, minkä olet itse maksanut.
No eipä tässä olla vielä lähelläkään eläkeikää, joten töitä on tehtävä vielä pitkä siivu enkä edes usko että sinne eläkeikään saakka kroppa kestääkään kun tekee raskasta fyysistä työtä. Samoin voit myös sitten sinä tehdä kun tuolle linjalle kaiken suhteen lähdet kun kyse oli perinnön vastaanottamisesta. Voit myös lopettaa terveyspalvelujen käytön sillä et varmasti ole maksanut elämäsi aika sitä summaa mitä olet niitä käyttänyt.
Minun tavoite-eläkeikäni on tosiaan lähempänä seitsemääkymmentä vuotta, mutta nykytyöelämä on sellaista, että jo viisikymppisiä ikäsyrjitään, joten viimeiset parikymmentä vuotta olen todennäköisesti pitkäaikaistyötön työmarkkinatuella, eikä eläkettä kerry. Tuskin on varaa mitään perintöjä vastaanottaa (muuttotappioalueelta 80-luvun remppaamatonta omakotitaloa), joten ilman muuta täytyy kieltäytyä. Terveyspalveluja en ole tähänkään mennessä käyttänyt, paitsi yksityistä hammaslääkäriä 2000-luvun alussa. Luulen kyllä, että olen oman osuuteni käyttämistäni terveyspalveluista maksanut ja vähän enemmänkin. Onneksi olen ollut terve! Terveyttä toivon kaikille muillekin.
Sinun terveyspalvelujen käyttö on alkanut jo synnytyslaitokselta, joten vaikea uskoa ettet niitä olisi käyttänyt lähes 50 vuotiaana. Vai oletko saunassa syntynyt, ollut ilman neuvolapalveluja, rokotteita, kouluterveydenhuoltoa ym. Itse samaa ikäluokkaa ja kyllä on töitä riittänyt enkä ole kohdannut yhtään ikäsyrjintää. Ja ihan perus duunari olen.
Kesät harvennettiin sokerjuurikasta, haravoitiin kaikki teiden pientareet vasikoille heinää, työtä pientilalla riitti koko koululomaksi, ei puhettakaan leireistä, yksi jaffapullo saatiin kesässä, ei ollut muuta kuin työtä, se oli lapsuus. Koulutukset olivat vaikeita saada. Hikisessä sairaalaliinavaate pesulassa tienasin ensimmäiset omat rahat. Jos joku lällykkä, kaiken valmiina saanut nuori aikuinen ilkeää valittaa omaa surkeuttaan ja ilkeää selitellä -40..-50 luvuilla syntyneiden helppoa rikastumista, sanon, että sorry, ajat ovat muuttuneet. Keiden niskoille voisi vierittää syitä, jos ei pärjää? Miettikkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kanssa yksi riemuidiootti. Et ole ansainnut eläkettäsi. Sitä maksavat nyt me työssäkäyvät. Teidän pienet eläkemaksut meni teidän vanhemmille. Sinussa kulminoituu juuri osuvasti kaikki mikä suurissa ikäluokissa on pielessä. Tietämättömyys , tyhmyys ja itseriittoisuus .Ei tämä eläkemekanismi olisi vaikeaa ottaa selvää mutta eihän boomerin tarvitse koska "tietää" muuten vain. Ja mikä pitkä työura sinulla muutenkaan on takana? Kuusikymppisenä eläkkeelle..
Äitini jäi eläkkeelle 65 vuotiaana. Eläke alle 1500€. Ilmeisesti käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummu56 kirjoitti:
LOL, nyt taisi "boomereitten" vihaaja sotkeutua omaan erinomaisuuteensa, kun luulee, että suuret ikäluokat on vielä työelämässä. Ja samaan aikaanko saavat niitä valtavan suuria eläkkeitä? Jotain logiikkaa näihin juttuihin.
Niin onhan se virheellinen käsitys, kuten on sekin, että boomerit olisivat itse eläkkeensä tienanneet. Jokaista euroa kohti ovat kusettaneet neljä euroa. Oma ikäluokkani menee persnetolle kun pitää maksaa boomereiden elämä.
Joo, ja tulevien sukupolvien pitää maksaa sitten teidän eläkkeet. Ettehän vaan kuseta.
Ero on siinä, että siinä missä te maksoitte euron, saatte neljä euroa takaisin. Nyt 50v olevat saavat euroa kohti kaksi ja sen jälkeen mennään jo miinukselle. Eli se teidän kusetus kantaa pitkälle teidän jälkeenkin. Vasta ehkä nyt 40v olevat voivat sanoa sitten joskua, että maksoivat eläkkeensä itse. Te ette sitä todellakaan voi vaan ihan päinvastoin. Teille maksetaan niin että maailma ei moista tulonsiirtoa ole nähnytkään.
Homman tasaa se, että nuoremmat tulee saamaan ne hirveän isot perinnöt eli autot mökit metsät talot, mitä niitä omaisuuksia nyt on.
Almuja ja vieläpä käytettyjä almuja.. mielummin ne ansaitsee itse kuin toisen käden kautta maksamalla enain isoja eläkemaksuja ja sitten perintöveroja.
Voithan sinä kieltäytyä sitä perintöä vastaanottamasta. Epäilen kyllä että se raha otetaan avosylin vastaan kun sitä jo kadehditaan täälläkin oikein urakalla ja kun se on niin väärin että heillä sitä on. Et sinä kyllä ole paljoa sen eteen raatanut vaikka oletkin niitä kamalia eläkemaksuja maksanut. Tässäpä ehdotus teille nuoremmille, jätätte ne perinnöt vastaanottamatta ja säästätte ne sinne eläkepäiviin. Ei taida montaa suostujaa olla.
Ja sinä voit lakkauttaa eläkkeesi kun olet käyttänyt sen, minkä olet itse maksanut.
No eipä tässä olla vielä lähelläkään eläkeikää, joten töitä on tehtävä vielä pitkä siivu enkä edes usko että sinne eläkeikään saakka kroppa kestääkään kun tekee raskasta fyysistä työtä. Samoin voit myös sitten sinä tehdä kun tuolle linjalle kaiken suhteen lähdet kun kyse oli perinnön vastaanottamisesta. Voit myös lopettaa terveyspalvelujen käytön sillä et varmasti ole maksanut elämäsi aika sitä summaa mitä olet niitä käyttänyt.
Minun tavoite-eläkeikäni on tosiaan lähempänä seitsemääkymmentä vuotta, mutta nykytyöelämä on sellaista, että jo viisikymppisiä ikäsyrjitään, joten viimeiset parikymmentä vuotta olen todennäköisesti pitkäaikaistyötön työmarkkinatuella, eikä eläkettä kerry. Tuskin on varaa mitään perintöjä vastaanottaa (muuttotappioalueelta 80-luvun remppaamatonta omakotitaloa), joten ilman muuta täytyy kieltäytyä. Terveyspalveluja en ole tähänkään mennessä käyttänyt, paitsi yksityistä hammaslääkäriä 2000-luvun alussa. Luulen kyllä, että olen oman osuuteni käyttämistäni terveyspalveluista maksanut ja vähän enemmänkin. Onneksi olen ollut terve! Terveyttä toivon kaikille muillekin.
Ikäsyrjinnästä ei ainakaan voi syyttää suuria ikäluokkia. Sitä he eivät ole harjoittaneet. Ikäsyrjintä on tullut uuden nuoren dynaamisen sukupolven myötä, joka haluaa heittää romukoppaan kaiken entisen ja menneen, nyt pitää olla nuori ja kaunis.
Varsinkin nuorella kauniilla naisella on kysyntää. Esim. poliittiset puolueet oikein hamuavat listoillensa nuoria naisia, ja näitä potkitaan mielellään eteenpäin poliittisella urallaan. Tämä on ihan nykypäivän ilmiö.
Firmojen imagoa haluttiin nuorentaa, muistan hyvin vielä kohut siitä eräästä valtion laitoksesta, jossa surutta potkittiin pihalle kaikki yli 50-vuotiaat ellei vielä nuoremmatkin, kun johtopallille istutettiin nuori kaunis dynaamikko. Siitä se lähti. Kaikkein törkein työpaikkailmoitus oli se, missä jonkun firman työporukkaan etsittiin miellyttävän näköistä hyvin nuorta vaaleaa naista, jonka nimi olisi Linda. Tämä siksi, että Linda Lampenius oli silloin suuri julkkis ja kaikkien miesten ihanne. Sanomattakin lienee selvää, että firma oli miesvaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini jäi eläkkeelle 65 vuotiaana. Eläke alle 1500€. Ilmeisesti käy kateeksi.
Käy, työmarkkinatuki on 518
Vierailija kirjoitti:
Niin tämäkin vielä. Itse olen boomerien lapsi ja syntynyt 81.
Tiedätkö mitä boomeri tarkoittaa? Väität, että vanhempasi ovat syntyneet heti sodan jälkeisinä vuosina ja saaneet sinut VUONNA 1981?!
Minäkin inhoan suurinta osaa boomereista. Olen huomannut ihan saman, että sotasukupolvi on paljon mukavampaa porukkaa ja sitten seuraavaksi 70-luvulla syntyneet. Eikä kyse ole pelkästään helpommalla saadusta elämästä, vaan tuntuu että heillä ei ole minkäänlaista empatiakykyä, oli kyse mistä tahansa asiasta. He ovat yleensä todella yksinkertaisia, mutta jostain harhasta johtuen luulevat tietävänsä kaikeita asioista kaiken. Narsismi kuvaisi tätä ilmiötä jonkin verran.
Ikäseni tyypit haukkuu tääl isovanhempieni ikäsii ihmisiä, eiks suuret ikäluokat oo kaikki yli 72v.Tiedän et mummon ja ukin eläkkeet on yhteensä kakspuol tonnii, ei se niin paljoo oo. Silti on meitä lapsenlapsia paljo jeesanneet ja olleet isona tukena kaikes missä voineet. Arvostan tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin inhoan suurinta osaa boomereista. Olen huomannut ihan saman, että sotasukupolvi on paljon mukavampaa porukkaa ja sitten seuraavaksi 70-luvulla syntyneet. Eikä kyse ole pelkästään helpommalla saadusta elämästä, vaan tuntuu että heillä ei ole minkäänlaista empatiakykyä, oli kyse mistä tahansa asiasta. He ovat yleensä todella yksinkertaisia, mutta jostain harhasta johtuen luulevat tietävänsä kaikeita asioista kaiken. Narsismi kuvaisi tätä ilmiötä jonkin verran.
Jossain oli kirjoitettu hyvin, että tältä ikäluokalta puuttui lohduttamisen kulttuuri lapsena. Koko maata jälleenrakennettiin ja lapsia oli niin paljon, joten ne vaan laitettiin sivuun. Ei kannattanut itkeä jotain pikku haavaa kun monelta puuttui koko raaja. Heidän lapselliset murheet pistettiin ihan toissijaisiksi. Tuossa varmaan ihan perää, että miksi käytös on mitä on. Heidän oma syynsä se on kuitenkin tämän palstan ja ikäluokkahullun mukaan.
Niinpä, inflaario söi velat, jos söi...? Itsepä olette itsenne eu:n, eli euron eli Saksan ja Ranskan orjiksi äänestäneet, emme me vanhemmat!
Niin, ja jos Suomalaiselle orjalle jää jotain käteen, Välimerenmaat ja niiden mafiosot ja korruptio vievät loputkin työpaikkanne ja myös rahanne suomen hallituksen hyväksyminä eu:n jäsenmaksuina/kuluina "köyhille maille"!
Tottakai jokainen maksaa niitä ennakonpidätyksiä tulojensa mukaan. Veroprosentti vaihtelee mutta muut prosentit samat kaikille. Rahaa jää kuitenkin käteen aivan erilainen summa kuin 2000€ tienaavalla. Kaikki työläiset kortensa kekoon kantavat ansioistaan. Ja turha nyt sitten valittaa että se pienituloisen maksama määrä on niin pieni. Ei tässä maailmassa kaikki voi tienata sitä 6000€. Jonkun on ne paskemmat duunit kuitenkin tehtävä eikä varmasti se 6000€/kk tienaava lähde mihinkään tuotantolinja hommiin sillä 2000€ palkalla.