Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oma mies ei tajua seksuaalisen häirinnän nyansseja

raise
25.06.2021 |

Ihan ensimmäisenä: mieheni ei todellakaan ole seksuaalinen häiriköitsijä. Ei sanoin eikä teoin. Hän on hyvin ujo, hiljainen ja huomaavainen suhteessa muihin ihmisiin.
Minua häiritsee se, että puhuttaiessa esim. lisääntyneestä häirinnästä kadulla tai työpaikoilla, mieheni ei kertakaikkiaan tunnu ymmärtävän minkälaista painetta häirintä luo nuorille tytöille ja naisille sekä miehille, jotka häirinnän kohteeksi joutuvat. "Eihän siinä tapahutunut mitään. Nehän vain vitsaili. Nehän vain kysyi jotain ja sitten meni pois. Sehän vain kehui..." Täydellistä ymmärtämättömyyttä siitä, että kohteliaisuus ei ole kohteliaisuus, jos se sanotaan väärin, väärässä kontekstissa, vääränlaisella katsella tai äänenpainolla. Kohteliaisuus ei ole sellainen, joka saa toisen pelkäämään. Pienten asioiden kuorimitus, tarinoiden ja kokemusten uskomaton runsaus tekee sen, että naiset kulkevat puhelin kädessä, koska pelottaa, miettivät mitä päälleen laittaa ja mitä reittiä voi milloinkin kulkea ja missä voi kulkea yksin. Mieheni on ihan samaa mieltä siitä, että se ei tietenkään ole oikein, mutta ei tavoita yksittäisen teon vääryttä tai kuormittavuutta, uhkaavutta tai rankkuutta uhrille. Hermo meinaa mennä. Välillä tuskastun todella näihin keskusteluihin ja enkä osaa muuta kuin vaieta. Jälkeenpäin saan yleensä jotenkin selitettyä rauhallisemmin (teorian kanssa) miksi on olennaista tunnistaa pienet teot, asenteet ja tilanteet. Ja hän on taas samaa mieltä. Kunnes käydään se seuraava keskustelu aiheesta. Kevyesti ahdistaa, kun hän on hyvin lempeä ja kiltti ihminen, mutta täysin sokea tälle. Jos seksuaalisen häirintään puuttuminen on miesten asia, niin en laske oman mieheni varaan. Toivon, että on olemassa miehiä, jotka huomaavat, ymmärtävät, uskaltavat ja puuttuvat, kun häirintää huomaavat.

Kommentit (334)

Vierailija
41/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole itse kokenut seksuaalista ahdistelua, ei välttämättä pysty ymmärtämään, miltä se tuntuu.

Naisten kokemaa häirintää vähättelemättä, miehet ovat suurin uhka muille miehille. Väkivallanteoista suurin osa on miesten välisiä. Naisille huudellaan ja ehdotellaan, mutta tuleeko siitä vammoja?

Vierailija
42/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette itse tehneet seksuaalisesta häirinnästä merkityksetöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette itse tehneet seksuaalisesta häirinnästä merkityksetöntä.

Tässä on koko asia niin hyvin kiteytettynä, että en keksi mitään lisättävää.

Vierailija
44/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän tavallaan miestäsi. Koska tämä aikakausi on kaksinaismoralismin aikaa. Jotkut naiset haluavat väkisin esitellä itsensä somessa. Ja uhriutuvat siitä, kun joku kommentoi ”väärin”. Tämä kaksinaismoralismi jää oikean häirinnän kokemukset valitettavasti alleen.

Vierailija
45/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli miehet on potentiaalisia raiskaajia kaikki. Ja tämän kun tietää, viatonta flirttiä ei ole juurikaan olemassa."

Kenen etuja tällainen raaka ja valheellinen yleistys palvelee?

Onhan tuo raaka yleistys, mutta ikävä kyllä monen tytön/naisen näkökulmasta totta. Koska suurin osa häirintätapauksista yms. tapahtuu tytölle/naiselle tutun miehen toimesta usein turvalliseksi koetussa paikassa (kotona, sukulaisissa, koulussa, työpaikalla, yms.) ja vain osittain kadulla vieraiden toimesta.

Mieti miten se kokemuksena vaikuttaa. Monelle naiselle tulee käsitys, että et ole missään etkä kenenkään kanssa turvassa. Ei ole mitään leimamerkkiä miesten otsassa, että tämä tyyppi on turvallinen. Naisilla ei ole myöskään paljon keinoja kontrolloida miehiä. Suomessa edes lähestymiskielto ei takaa mitään.

Sori jos olen liian realistinen, mutta kantsii muistaa että Suomessa noin joka kuudes henkirikoksen uhri on parisuhdekumppaninsa surmaama nainen eli joka vuosi 20-30 naista kuolee. Kyse on siis ihan omasta rikostyypistä, joka meillä on yleisempi kuin esim. muissa Pohjoismaissa ja Länsi-Euroopassa. Ja nuo äärimmäiset tapauksethan ovat vain jäävuoren huippu naisiin kohdistuvasta häirinnästä ja väkivallasta.

- eri

Vierailija
46/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sama asenne, kunnes eilen kaupassa asioidessani vanhempi mieshenkilö seurasi minua ja tunki jatkuvasti samoihin hyllyväleihin ja toljotti tyhmänä ihan avoimesti. Silloin ymmärsin kuinka ahdistavaa moinen on. En todellakaan ollut otettu, vaan ahdisti ja halusin vain kaupasta ulos.

Olisikohan ollut mun ex-puoliso?

Vierailija
47/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen enkä minäkään oikein ymmärrä. En ole kokenut enkä nähnyt häirintää, joten on lähes mahdoton uskoa että se olisi NIIN yleistä. Lisäksi tuntuu että nykyään leimataan häirinnäksi ihan kaikki, jo katseesta lähtien. Tämä on vähän kuin "poika joka huusi sutta" satu, menee uskottavuus myös oikeaa häirintää kokeneilta. Tätä mielipidettä ei kuitenkaan saa sanoa ääneen, koska tässä asiassa on vain yksi hyväksytty totuus.

Oletko A. Samulin ja puhut eräästä Naigaardista?

Vierailija
48/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miehesi on tyypillinen mies, joka ei tajua, että nainen koke miesten huomion uhkaavana, koska a) ei voi tietää, millainen mies on kyseessä, ja b) melkein kuka tahansa mies on keskivertonaista voimakkaampi.

Eli miehet on potentiaalisia raiskaajia kaikki. Ja tämän kun tietää, viatonta flirttiä ei ole juurikaan olemassa.

Ok,isommassa sekaseurassa ei pelota, mutta jos joku alkaa ehdotella sinulle seksiä tai kehua rintojasi niin, että nainen on kahden tuon ehdottelijan/kehujan kanssa, niin se on erittäin pelottava tilanne. Jos mies kävisi kimppuun, siinä ei nainen suurella todennäköisyydellä kykenisi estämään raiskausta.

Kannattaa palata takaisin maan pinnalle jos pidät itseäsi niin haluttavana, että luulet miehen haluavan sinut vaikka väkisin. Suurinta osaa ei kiinnosta ja sinun omat pelkosi ovat omalla vastuulla.

Kannattaa opetella luetun ymmärtämistå. Tuossa puhuttiin siis kaksimielisten ehdottelemisesta ja härskeistä kehuista. Joka sellaisia alkaa naiselle esittää, on jo lähtökohtaisesti kiinnostunut.

Raiskaus ei myöskään ole ensisijaisesti seksiä, vaan se on väkivaltaa ja vallankäyttöä. Jopa vanhoja mummoja raiskataan, se ei liity mitenkään heidän vetovoimaansa.

Ymmärsin kyllä mitä yritit minulle uskotella, mutta en vakuuttunut. Kiinnostumisesta on vielä pitkä matka ra.is.kauks.een, vaikka pitäisit itseäsi kuinka viehättävänä.

Ra.is.kaus on ra.is.karille lähinnä seksiä ja mummojen ra.is.kaus on todella harvinaista mummofetissin harvinaisuuden takia.

Juu, kyllä nyt olet aivan hakoteillä ja tietämätön. Sivistäpä itseäsi tässä asiassa, äläkä puhu puppua.

Raiskausrikoksessa ja seksuaalisessa häirinnässä ei ole kyse seksistä vaan se on väkivaltarikos. Siinä ei ole kyse fetisseistä, vaan halusta kontrolloida toista ihmistä. Tekijät ovat valtaosin miehiä, ja he valitsevat usein uhriksi heikommaksi tai vähemmän valtaa omaavaksi kokemansa henkilön: vauvat, pikkulapset, tytöt, pojat, naiset, vanhat naiset, vammaiset, humalaiset naiset, koulukodista karanneet nuoret, alaiset työpaikalla, biseksuaalit, lesbot, transihmiset, yms.

Vierailija
49/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tästä naisiin kohdistuvasta häirinnästä aina meuhkataan, mutta minne unohtuu se, että miehet on niitä, jotka väkivaltaa eniten kohtaavat?

"Miehet kohtaavat väkivaltaa selvästi naisia useammin julkisilla paikoilla. Miesten ovat naisia useammin lisäksi uhreina vakavissa väkivaltarikoksissa ja henkirikoksissa, jotka kuitenkin usein tapahtuvat yksityisasunnoissa. Vuonna 2010 tehdyn tutkimuksen mukaan 55 prosenttia suomalaismiehistä on kokenut väkivaltaa tai uhkailua 15 vuotta täytettyään."

https://rikoksentorjunta.fi/naisiin-ja-miehiin-kohdistuva-vakivalta

Vierailija
50/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa miehistä ei tajua, ei vain tajua. Ei kykene myötäelämään, koska ei ole koskaan tarvinnut.

Nainen joutuu lapsesta saakka sietämään kaikenlaista häirintää, mikä on täysin hämärän peitossa miehille. Naiset ovat liian kilttejä ja tyytyvät siihen mitä saavat.

Ei valtaapitävän tarvitse miettiä muiden ongelmia. Ne ongelmat pitää tuoda esille, sitten vasta ymmärtävät.

Yksi kuvaava esimerkki ovat tämän palstan hullut häiriköijämiehet. Kuinka moni enää välittää? Ollaan vaan sopeuduttu, että hullut pervot kirjoittelee mitä sattuu. Vaikka heidän kirjoituksensa on seksuaalista väkivaltaa ja häirintää, mitä ei tarvitse sietää.

Vai että väkivaltaa voi nykyään tehdä ihan kirjoittamallakin? Nyt on kyllä jalostettu loukkaantumisen taito huippuunsa.

Niin, kun yhteiskunta on nykyisin yhä enemmän netissä olemista, niin mietipä minkälaista on naisena osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun netissä ja joku äpinä tulee märisemään naisvihamielistä propagandaa. Kyllähän aika moni nainen jättää keskustelun siihen.

Tai samaa tapahtuu myös nettipelaamisessa.

Kysehän on aivan samasta kuin jos julkisella paikalla livenä menisit häiriköimään naista, jonka täytyy lähteä pois paikalta - jossa hänellä on täysi oikeus vapaasti olla.

Kyllä se on vallankäyttöä ja väkivaltaa. Piste.

Vierailija
51/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miehesi on tyypillinen mies, joka ei tajua, että nainen koke miesten huomion uhkaavana, koska a) ei voi tietää, millainen mies on kyseessä, ja b) melkein kuka tahansa mies on keskivertonaista voimakkaampi.

Eli miehet on potentiaalisia raiskaajia kaikki. Ja tämän kun tietää, viatonta flirttiä ei ole juurikaan olemassa.

B-kohtaan on useampia ratkaisuja. Mene salille, ala harrastaa itsepuolustuslajia tai hanki vaikka joku turvasumute...

Vierailija
52/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole itse kokenut seksuaalista ahdistelua, ei välttämättä pysty ymmärtämään, miltä se tuntuu.

Naisten kokemaa häirintää vähättelemättä, miehet ovat suurin uhka muille miehille. Väkivallanteoista suurin osa on miesten välisiä. Naisille huudellaan ja ehdotellaan, mutta tuleeko siitä vammoja?

Millä lailla huutelu ja ehdottelu eivät loukkaisi ketään, eivät tuntuisi uhkaavalta, rajoittaisi naisten vapauksia, jne...?

Kyllä siitä tulee vammoja ja seurauksia.

Ja edelleen, juu, mies tappaa kännissä kaverinsa, mutta parisuhteessa mies tappaa vaimonsa, tyttöystävänsä tai eksänsä. Kymmeniä tapauksia vuodessa. Joka vuosi.

Mies voi siis välttyä kaverinsa väkivallalta pysyttelemällä selvänä, valitsemalla vähemmän humalahakuisia kavereita, lähtemällä pois tilanteesta kunnes kaveri selviää. Naisella ei auta välttämäinen kun kyse on avio- tai avomiehestä eikä edes suhteesta lähteminen, koska exä tulee tappaamaan silti vaikka olis viis lähestymiskieltoa.

Vierailija
53/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja kun olin 13-vuotias, tuttavaperheen isä kosketteli minua sopimattomasti. Se suututti ja ällötti, mutta en saanut siitä mitään traumoja, en alkanut pelkäämään yksin liikkumista, tai kehittänyt mitään muitakaan ongelmia. Mikä ero tässä on, miksi tytöt ja naiset saa niitä ongelmia kehitettyä itselleen? Alkavat vaikka harrastaa hillitöntä seksielämää tai muuten käyttäytyvät itsetuhoisesti? Kysyn siis ihan tosissani, kun en ymmärrä.

Vierailija
54/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tästä naisiin kohdistuvasta häirinnästä aina meuhkataan, mutta minne unohtuu se, että miehet on niitä, jotka väkivaltaa eniten kohtaavat?

"Miehet kohtaavat väkivaltaa selvästi naisia useammin julkisilla paikoilla. Miesten ovat naisia useammin lisäksi uhreina vakavissa väkivaltarikoksissa ja henkirikoksissa, jotka kuitenkin usein tapahtuvat yksityisasunnoissa. Vuonna 2010 tehdyn tutkimuksen mukaan 55 prosenttia suomalaismiehistä on kokenut väkivaltaa tai uhkailua 15 vuotta täytettyään."

https://rikoksentorjunta.fi/naisiin-ja-miehiin-kohdistuva-vakivalta

Mutta kyse ei ole sukupuolittuneesta väkivallasta eli uhria ei valita sukupuolensa takia. Miehet tappavat kaverinsa koska kännissä tulee riitaa. Tai miehet ovat väkivaltarikosten uhreja, koska ovat osa rikollista toimintaa. Nämä ovat ne yleisimmät tapaukset.

Ja huom miehiä tappavat, lyövät ja uhkailevat yleensä toiset miehet.

Vierailija
55/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

B-kohtaan on useampia ratkaisuja. Mene salille, ala harrastaa itsepuolustuslajia tai hanki vaikka joku turvasumute...

Ei tuo auta koska tekijä on usein oma mies tai poikaystävä tai exä, joiden kanssa ei voi olla 24/7 varuillaan.

Lisäksi nythän monet seksuaalirikokset naisia kohtaan perustuvat siihen että nainen huumataan. Ennen oli ne pillerit joita sujautettiin salaa naisen lasiin baarissa. Nyt Englannissa on ollut "muotia" antaa naiselle julkisella paikalla pistoksena huumaavaa ainetta.

Mitenkäs sellaisessa tilanteessa on apua bodauksesta saati sumutteista?

Vierailija
56/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen enkä minäkään oikein ymmärrä. En ole kokenut enkä nähnyt häirintää, joten on lähes mahdoton uskoa että se olisi NIIN yleistä. Lisäksi tuntuu että nykyään leimataan häirinnäksi ihan kaikki, jo katseesta lähtien. Tämä on vähän kuin "poika joka huusi sutta" satu, menee uskottavuus myös oikeaa häirintää kokeneilta. Tätä mielipidettä ei kuitenkaan saa sanoa ääneen, koska tässä asiassa on vain yksi hyväksytty totuus.

Itse olen kasvanut urheilupiireissä ja kokenut seksuaalista ahdistelua ja häirintää 15-70v pojilta/miehiltä. Samoin on jokainen samoissa ympyröissä kasvanut ystäväni. Ja niin paljon, että on mahdotonta tietää kuinka monta kertaa tätä on tapahtunut. Ainakin silloin se oli sosiaalisesti hyväksyttyä ja naisen osa oli vaan kestää ja olla iloinen, että saa huomiota. Näissä samoissa piireissä minut on myös raiskattu. Kertomista olisi niin paljon, ettei aika riitä siihen.

Nuoruudessani oli myös ihan tavallista, että baarissa miehet saattoivat lähestyä suoraan kourimalla.

Olen blondi, kroppa urheilullinen ja hoikka, ihan nättikin. Nykyisin osaan pitää puoleni (olen yli 30v), mutta kyllä näitä yrittäjiä edelleen riittää. Toivon, että tyttäreni saisi kasvaa erilaisessa maailmassa.

Jos sinä tai tuttavasi ette ole kokenut häirintää, ei se tarkoita mitään Pekka ja susi-ilmiötä, vaan sitä, että olette onnekkaita. Älä pliis silti vähättele muiden kokemuksia. Teet vaan itsestäsi itsekkään, putkinäköisen pellen.

Vierailija
57/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja kun olin 13-vuotias, tuttavaperheen isä kosketteli minua sopimattomasti. Se suututti ja ällötti, mutta en saanut siitä mitään traumoja, en alkanut pelkäämään yksin liikkumista, tai kehittänyt mitään muitakaan ongelmia. Mikä ero tässä on, miksi tytöt ja naiset saa niitä ongelmia kehitettyä itselleen? Alkavat vaikka harrastaa hillitöntä seksielämää tai muuten käyttäytyvät itsetuhoisesti? Kysyn siis ihan tosissani, kun en ymmärrä.

Älä viitsi.

Vierailija
58/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa miehistä ei tajua, ei vain tajua. Ei kykene myötäelämään, koska ei ole koskaan tarvinnut.

Nainen joutuu lapsesta saakka sietämään kaikenlaista häirintää, mikä on täysin hämärän peitossa miehille. Naiset ovat liian kilttejä ja tyytyvät siihen mitä saavat.

Ei valtaapitävän tarvitse miettiä muiden ongelmia. Ne ongelmat pitää tuoda esille, sitten vasta ymmärtävät.

Yksi kuvaava esimerkki ovat tämän palstan hullut häiriköijämiehet. Kuinka moni enää välittää? Ollaan vaan sopeuduttu, että hullut pervot kirjoittelee mitä sattuu. Vaikka heidän kirjoituksensa on seksuaalista väkivaltaa ja häirintää, mitä ei tarvitse sietää.

Vai että väkivaltaa voi nykyään tehdä ihan kirjoittamallakin? Nyt on kyllä jalostettu loukkaantumisen taito huippuunsa.

Niin, kun yhteiskunta on nykyisin yhä enemmän netissä olemista, niin mietipä minkälaista on naisena osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun netissä ja joku äpinä tulee märisemään naisvihamielistä propagandaa. Kyllähän aika moni nainen jättää keskustelun siihen.

Tai samaa tapahtuu myös nettipelaamisessa.

Kysehän on aivan samasta kuin jos julkisella paikalla livenä menisit häiriköimään naista, jonka täytyy lähteä pois paikalta - jossa hänellä on täysi oikeus vapaasti olla.

Kyllä se on vallankäyttöä ja väkivaltaa. Piste.

Ymmärrän vertauksen, mutta ei kai se nyt ihan sama asia ole kuin jos livenä häiriköi, kun mitään käsiksi käymisen tai muun väkivallan uhkaa ei ole.

Välillä vaikuttaa joitain nettikeskusteluja esim. facebookissa seuranneena, että kun keskustelu menee väittelyksi, naiset astuvat miehiä helpommin syrjään ja jättävät asian sikseen. Eikä siis ole kyse häirinnästä, vaan jostain esim. harrastukseen liittyvästä keskustelusta, jossa tulee erimielisyyksiä. Että onko aina kyse siitä, että naiset ns. häiritään hiljaisiksi, vai olisiko naisilla tässä vähän omaa parantamisen varaa, että eivät vaan myötäilisi ja väistäisi, jos ovat eri mieltä.

Vierailija
59/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä on joku ero, tietenkin, miten naiset ja miehet kokevat nämä asiat. Meillä on katsottu Harlots-sarjaa noin 6 jaksoa ja meno siinä on sellaista että en halua enää katsoa. Pahemmaksi ja ahdistavammaksi on mennyt koko ajan. Mutta mies vaan heittelee jotain aiheeseen liittyviä "hauskuuksia" siinä katsellessaan.

Voi jessus. Eikö vajaaseen kalloon tosiaan uppoa, että kyse on fiktiivisestä sarjasta? Hemmetti mikä pelle. Älä tosiaan siis katso. 

Vierailija
60/334 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä koit siis yhden tilanteen, yhden ainoan ihmisen taholta? Se onkin ollut helpohko kuitata tuttavamiehen häiriintyneisyydeksi. Millainen tilanne olisi ollut, jos päivittäin eri miehet olisivat käyneet sinuun käsiksi, huudelleet ja lähestyneet internetissä, kun vanhempiesi silmä olisi hetkeksi välttänyt? Ja tätä olisi jatkunut aikuisuuteen saakka.