Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettynyt lapsen kummiin :-(

Vierailija
21.06.2014 |

Ollaan kaverini kanssa ristiin toistemme lasten kummeja. Viime vuosina ei ole enää hirveästi yhteyttä pidetty, mutta nyt kummilapset ovat rippikouluiässä, joten kummille on  taas tarvetta. Oltiin minun kummilapseni rippijuhlissa ja annettiin toiseen mukaan lahjaksi rahaa mopokorttia varten. 50 euroa vain, mutta sekin on iso raha minulle, sillä olen äitiyslomalla. Oli hauska nähdä pitkästä aikaa ja puhuttiin, että pitää kyläillä ja pitää paremmin yhteyttä. Oman lapseni rippijuhla oli myöhemmin, eikä tämä kummi osallistunut lapsen rippijuhlaan eikä konfirmaatioon. Postilaatikkoon oli sentään tuonut kortin. Pelkän kortin siis. Ei rahaa, ei lahjaa. Ottaa niin päähän lapsen puolesta. Jos olisin tiennyt, että lahjojen antaminen on yksipuolista, olisin ennemmin antanut senkin rahan omalle lapselleni. Kuinka kukaan voi olla noin juntti? 

Jos tämä kummitäti nyt sattuu palstalle ja lukee tämän, niin varmaan tunnistaa itsensä, mutta ihan sama. Eipä paljon kiinnosta ajatella hänen tunteitaan nyt. Ja ihan turha esittää myöhemmin kutsua lapsen valmistujaisiin, lakkiaisiin tms. En ole maisemissa...

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:27"]

Ton ikäselle kortti on yhtä v-mäinen kun lahjapaketti jossa ei ookaan mitään :D olis jättäny tuomatta

[/quote]

Näin juuri. Tuntui pahalta nähdä lapsen innostunut ilme kun sai kuoren käsiinsä ja pettymys, kun siellä olikin vain persoonaton kukkakortti.

Vierailija
62/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:27"]Ton ikäselle kortti on yhtä v-mäinen kun lahjapaketti jossa ei ookaan mitään :D olis jättäny tuomatta

[/quote]

Hyvä idea. Alan laittaa tästä lähtien lahjojen kerjääjille tuollaisia tyhjiä lahjapaketteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, joku kysyi miksei kummi osallistunut juhlaan. En tiedä, sillä hän ei ilmoittanut syytä, eikä edes sitä ettei aio tulla paikalle. Ainut asia oli tuo postilaatikkoon TUOTU (ei siis ollut postimerkkiä) kortti, josta jouduimme päättelemään, ettei ole tulossa. 

ap

Vierailija
64/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko 100% varma, että hän ylipäätään tietää sinun antaneen rahaa lahjaksi?

Onhan olemassa vaihtoehto, että kummilapsi ei sanonut saaneensa rahaa.

Vanhemmat kun ovat voineet keksiä esim. että lahjarahat laitetaan säästöön tms. ja nuorukainen taas on halunnut vähän jemmata kesälomahurvittelurahaa.

Tai ei vain päivän päätteeksi välttämättä muistanut oikein, että keneltä sai ja mitä sai.

Vierailija
65/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni kummi kutsui itse itsensä kummiksi, piti vielä kovin tärkeänä että on nimenomaan "sylikummi". Sinkkunainen ja toinen kummi otettiin mieheni suvusta, sinkkunainen hänkin. Eli lapsellani on vain nuo kaksi erillistä kummitätiä, ei muita kummeja. Lapsi on nyt 4 vuotias ja tämä sylikummitapaus tavannut kummilastaan eläissään ehkä 3 tai 4 kertaa (mukaanlukien kastajaiset), ja käsittämättömästi katkaisi välit minuunkin, en edes tiedä miksi. Viereisissä kaupungeissa pk-seudulla asutaan, joten välimatka ei ainakaan pitäisi olla ongelma. Outo juttu koko kummijuttu, jos tunnistat itsesi niin kommentoi edes tänne. Onneksi toinen kummi sentään pitää yhteyttä mukavasti.

Harmittaa etten kutsunut lapselleni perinteisesti jotain pariskuntaa tms (tämän yhteyttä pitävän kummin lisäksi) en tiedä mikä tämän naisen vei?!

Vierailija
66/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen tosiaan ollut kotona ihan koko ajan, eli olisi voinut käydä ovellakin, mutta ei tainnut pokka riittää. 

ap

Vierailija
67/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:27"]

Ton ikäselle kortti on yhtä v-mäinen kun lahjapaketti jossa ei ookaan mitään :D olis jättäny tuomatta

[/quote]

Näin juuri. Tuntui pahalta nähdä lapsen innostunut ilme kun sai kuoren käsiinsä ja pettymys, kun siellä olikin vain persoonaton kukkakortti.

[/quote]

itse olet lapsesi ahneeksi ja kiityämättömäksi opettanut! meillä rippilapsi on osannut iloita ihan muistamisesta.

Vierailija
68/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella törkeää käytöstä "ystävältäsi", mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että älä katkaise missään nimessä välejä kummilapseesi. Ei sun tarvitse olla mikään raha-automaatti, eihän sun otsassa lue "OTTO". Vietä sen sijaan aikaa kummilapsen kanssa ja osoita, että välität. Älä kosta äidin mokia lapselle.

Itse olen katkera, kun oma kummini ei ole pitänyt mitään yhteyttä moneen vuoteen. Viimeksi, kun olimme tekemisissä olin alle kaksi vuotias. Näiden vuosien aikana ei ole tullut edes tekstiviestiä esim. syntymäpäivänä. Asia harmittaa edelleen, vaikka en kummiani koskaan todennäköisesti tule tuntemaan.

Vierailija
69/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:37"]

Oletko 100% varma, että hän ylipäätään tietää sinun antaneen rahaa lahjaksi?

Onhan olemassa vaihtoehto, että kummilapsi ei sanonut saaneensa rahaa.

Vanhemmat kun ovat voineet keksiä esim. että lahjarahat laitetaan säästöön tms. ja nuorukainen taas on halunnut vähän jemmata kesälomahurvittelurahaa.

Tai ei vain päivän päätteeksi välttämättä muistanut oikein, että keneltä sai ja mitä sai.

[/quote]

Mopokorttiin keräsi rahaa, tämän teki äitinsä selväksi. En nyt tietenkään sataprosenttisen varma voi olla, mutta olettaisin, etteivät luule minun vieneen pelkkää korttia, kun olin lahjatoivettakin etukäteen tiedustellut.

ap

Vierailija
70/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko kutsun kummilapsesi rippijuhliin?

Entä esititkö lapsesi kummille kutsun juhliin teille?

Vierailija
71/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:48"]

Jätätkö sä nyt kummilapsesi sen takia, että teillä ei kemiat kohtaa tämän äidin kanssa?

[/quote]

Minunko pitäisi olla yksipuolinen lypsylehmä? Antaa kummilapselle rahaa ja huomiota ja oma lapseni ei saa omalta kummiltaan kumpaakaan? Ennemmin tuhlaan rajallisen aikani ja vähät rahani omiin lapsiini.

ap

[/quote]

Käsittääkseni ap oli viime vuodet ollut ihan yhtä epäaktiivinen kummi kuin kaverinsakin ja nyt vihoitellaan siitä, ettei viisikymppinen ja onnittelukortti menneet ihan päikseen. Jos tämä oikeasti on totta eikä vedätystä (miltä kovasti haiskahtaa) niin onpa ykssilmäistä niuhotusta. Mistä ap kaverinsa tarkkaa taloudellista tilannetta voi tietää.

Vierailija
72/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:43"]

Saitko kutsun kummilapsesi rippijuhliin?

Entä esititkö lapsesi kummille kutsun juhliin teille?

[/quote]

Kyllä, molempiin kysymyksiin. Tietenkin.

ap

Vierailija
73/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:48"]

Jätätkö sä nyt kummilapsesi sen takia, että teillä ei kemiat kohtaa tämän äidin kanssa?

[/quote]

Minunko pitäisi olla yksipuolinen lypsylehmä? Antaa kummilapselle rahaa ja huomiota ja oma lapseni ei saa omalta kummiltaan kumpaakaan? Ennemmin tuhlaan rajallisen aikani ja vähät rahani omiin lapsiini.

ap

[/quote]

Käsittääkseni ap oli viime vuodet ollut ihan yhtä epäaktiivinen kummi kuin kaverinsakin ja nyt vihoitellaan siitä, ettei viisikymppinen ja onnittelukortti menneet ihan päikseen. Jos tämä oikeasti on totta eikä vedätystä (miltä kovasti haiskahtaa) niin onpa ykssilmäistä niuhotusta. Mistä ap kaverinsa tarkkaa taloudellista tilannetta voi tietää.

[/quote]

No ei voi tietää ei. Mutta kun tuolla perheellä on uusi omakotitalo ja ainakin miehen työ kovapalkkainen, niin tuskinpa nuo ihan persaukisia ovat. Itse tosiaan olen äitiyslomalla ja varmasti paljon vähemmissä varoissa. 

ap

Vierailija
74/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun sympatiat on ap:n puolella. Harmittaisi minuakin, kun itse yrittäisin edes ja toinen ei yhtään. Olisi varmaan ollut viisaampi laittaa se rahakuori omalle lapselle vaan.

Vierailija
75/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummiushan loppuu perinteisesti rippijuhlaan joten minusta ap voi huoletta lopettaa kummilapsensa lahjomisen. Jatkossa laitat vain aina synttärinä ja jouluna kortin KUORESSA.

Vierailija
76/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kummilla poikasi tilinumero?

Oletko tarkistanut josko lahja olisi talletettu suoraan pankkiin?

Vierailija
77/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:59"]

Onko kummilla poikasi tilinumero?

Oletko tarkistanut josko lahja olisi talletettu suoraan pankkiin?

[/quote]

Ei  hänellä ole lapsen tilinumeroa.

ap

Vierailija
78/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus aikaisemminkin kommentoinut tänne näitä kummiasioita. Minua ylipäätään tässä ketjussa ihmetyttää se, minkälaisia ihmisiä te pyydätte lastenne kummeiksi ja minkälaisten ihmisten lapsille alatte kummeiksi.

Omille lapsilleni olen pyytänyt kummeiksi sellaiset ihmiset joiden kanssa muutenkin vietämme aikaa. Olemme myös kummeja sellaisille lapsille, joiden vanhempien kanssa haluamme olla.

Lahjat ovat aivan toisijainen asia, eikä edes lapset niitä odota. Vietämme yhdessä lomia, viikonloppuja ja illanistujaisia. Tapaamme päiväretkillä ym. Toki kutsumme toisemme lasten syntymäpäiville ja lahjat lapsille annetaan, mutta silloinkin pointtina on yhdessäolo ja lapsen synttärin juhliminen. En ole koskaan odottanut kummeilta lahoja enkä koe itseäni lahjakoneena. Kummilapset ja heidän vanhempansa ovat tärkeitä ihmisiä minulle ja haluan viettää heidän kanssa aikaa ja sitten siinä sivussa voi välillä antaa lahjojakin, ihan lahjan antamisen ilosta.

Vierailija
79/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitkaa oikeasti tarkkaan ennen kuin suostutte kenenkään lapsen kummiksi.

Vierailija
80/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 15:08"]

Olen joskus aikaisemminkin kommentoinut tänne näitä kummiasioita. Minua ylipäätään tässä ketjussa ihmetyttää se, minkälaisia ihmisiä te pyydätte lastenne kummeiksi ja minkälaisten ihmisten lapsille alatte kummeiksi.

Omille lapsilleni olen pyytänyt kummeiksi sellaiset ihmiset joiden kanssa muutenkin vietämme aikaa. Olemme myös kummeja sellaisille lapsille, joiden vanhempien kanssa haluamme olla.

Lahjat ovat aivan toisijainen asia, eikä edes lapset niitä odota. Vietämme yhdessä lomia, viikonloppuja ja illanistujaisia. Tapaamme päiväretkillä ym. Toki kutsumme toisemme lasten syntymäpäiville ja lahjat lapsille annetaan, mutta silloinkin pointtina on yhdessäolo ja lapsen synttärin juhliminen. En ole koskaan odottanut kummeilta lahoja enkä koe itseäni lahjakoneena. Kummilapset ja heidän vanhempansa ovat tärkeitä ihmisiä minulle ja haluan viettää heidän kanssa aikaa ja sitten siinä sivussa voi välillä antaa lahjojakin, ihan lahjan antamisen ilosta.

[/quote]

Tuollainen suhde meillä aiemmin olikin. Kaikki vain muuttui, kun tuli avioero. Yhtäkkiä en ollutkaan enää tervetullut kylään. Nyt kun olin kummilapsen rippijuhlissa, tuntui että ehkä voisimme taas alkaa pitää yhteyttä enemmän ja kovasti kutsuinkin kylään myös muuten kuin rippijuhlien merkeissä. Oli ihana nähdä pitkästä aikaa. Mutta ilmeisesti tunne sitten oli yksipuolinen ja minut haluttiin paikalle vain lahjan takia.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi