Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettynyt lapsen kummiin :-(

Vierailija
21.06.2014 |

Ollaan kaverini kanssa ristiin toistemme lasten kummeja. Viime vuosina ei ole enää hirveästi yhteyttä pidetty, mutta nyt kummilapset ovat rippikouluiässä, joten kummille on  taas tarvetta. Oltiin minun kummilapseni rippijuhlissa ja annettiin toiseen mukaan lahjaksi rahaa mopokorttia varten. 50 euroa vain, mutta sekin on iso raha minulle, sillä olen äitiyslomalla. Oli hauska nähdä pitkästä aikaa ja puhuttiin, että pitää kyläillä ja pitää paremmin yhteyttä. Oman lapseni rippijuhla oli myöhemmin, eikä tämä kummi osallistunut lapsen rippijuhlaan eikä konfirmaatioon. Postilaatikkoon oli sentään tuonut kortin. Pelkän kortin siis. Ei rahaa, ei lahjaa. Ottaa niin päähän lapsen puolesta. Jos olisin tiennyt, että lahjojen antaminen on yksipuolista, olisin ennemmin antanut senkin rahan omalle lapselleni. Kuinka kukaan voi olla noin juntti? 

Jos tämä kummitäti nyt sattuu palstalle ja lukee tämän, niin varmaan tunnistaa itsensä, mutta ihan sama. Eipä paljon kiinnosta ajatella hänen tunteitaan nyt. Ja ihan turha esittää myöhemmin kutsua lapsen valmistujaisiin, lakkiaisiin tms. En ole maisemissa...

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:28"]

Ja kyseessä siis kahden aikuisen ja kauhen lapsen talous, molemmat vanhemmat työssäkäyviä ihmisiä, joten tuskin on kyse siitä, ettei olisi varaa muistaa kummilasta.

ap

[/quote]

Älä. ikinä. milloinkaan. Oleta. Tietäväsi. Toisten. Raha-asioita. Vaikka kuin olisi uudet omakotitalot, työpaikat, autot sun muut, voi rahatilanne olla täysin retuperällä.

Näen punaista joka kerran, kun joku sanoo näitä ääliömäisyyksiä, kuten "ne on töissä molemmat, niillä on talo, niiden raha-tilanne on ok". Et voi tietää kaikkea, ja on idioottimaista kuivitella niin.

Muutenkin tuli heti mieleen, kun kortti on tuotu laatikkoon vaikka olet kotona, että tuttavaasi nolottaa varmaan tosi paljon. Kai hän muuten olisi ovelle tullut!

Vierailija
2/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä kummitouhua ollenkaan. Ihme lahjankerjuuta ja valittamista. Kuinka moni on oikeasti suruissaan siitä, että kummi ei tee perustehtäväänsä eli huolehtii kristillisestä kasvatuksesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 08:01"]

Ja kyseessä siis kahden aikuisen ja kauhen lapsen talous, molemmat vanhemmat työssäkäyviä ihmisiä, joten tuskin on kyse siitä, ettei olisi varaa muistaa kummilasta.

ap

[/quote]

Älä. ikinä. milloinkaan. Oleta. Tietäväsi. Toisten. Raha-asioita. Vaikka kuin olisi uudet omakotitalot, työpaikat, autot sun muut, voi rahatilanne olla täysin retuperällä.

Näen punaista joka kerran, kun joku sanoo näitä ääliömäisyyksiä, kuten "ne on töissä molemmat, niillä on talo, niiden raha-tilanne on ok". Et voi tietää kaikkea, ja on idioottimaista kuivitella niin.

Muutenkin tuli heti mieleen, kun kortti on tuotu laatikkoon vaikka olet kotona, että tuttavaasi nolottaa varmaan tosi paljon. Kai hän muuten olisi ovelle tullut!

[/quote]

No ainakaan oman lapsensa rippijuhlissa tai lahjoissa ei ollut pihistellyt.

ap

Vierailija
4/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 08:32"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 08:01"]

ap

[/quote]

[/quote]

No ainakaan oman lapsensa rippijuhlissa tai lahjoissa ei ollut pihistellyt.

ap

[/quote]

Oma lapsi vs. kummilapsi, kummalleko annetaan?! Voihan olla sitäpaitsi että esim. isovanhemmat tai muuta sukua on osallistunut niihin lapsen lahjoihin. Yksityiskohdista on turha saivarrella; pointti on, että vain ymmärtämätön taulapää luulee tietävänsä kenenkään raha-asiat! Ei edes se ole olennaista tässä keskustelussa, olen vain yllättynyt siitä ettei ihmiset tuollaista asiaa älyä.

Mutta minulle on kyllä jo lapsesta asti ollut selvää ettei kaikki välttämättä ole aina sitä miltä näyttää. Aika ihmeellistä että joku viitsii vielä nykyaikana sanoa, että "on niillä varaa, kun on sitä ja tätä..." :-D Mistä sitä tietää kenenkään veloista, näin jotakin mainitakseni...

Vierailija
5/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kummiutesi on jo päättynyt. Tietenkin jotkut kummit (usein sukulaiset) muistavat vielä rippijuhlien jälkeen, mutta virallisestihan kummius päättyy rippijuhliin eikä sen jälkeen enää tarvitse muistaa.

Toisin sanoen tälle ex-kummilapsellesi ei tarvitse enää muutenkaan mitään rahalahjoja enää antaa. Harmi oman lapsesi puolesta, kummeilta nolo esitys, kun ei edes syytä sanottu, miksi ei tulla juhliin.

Vierailija
6/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 08:25"]Mä en ymmärrä tätä kummitouhua ollenkaan. Ihme lahjankerjuuta ja valittamista. Kuinka moni on oikeasti suruissaan siitä, että kummi ei tee perustehtäväänsä eli huolehtii kristillisestä kasvatuksesta?

[/quote]

Totta. Varsinkin kun sen kristillisen kasvatuksen luulisi olevan muuta kuin tavaran- ja rahanahneutta.

Kummius on täysi koiranvirka. Saatat pitkin hampain suostua jonkun lapsen kummiksi ja oletkin sitten mukamas velvoitettu lahjomaan lasta kahdesti vuodessa useiden vuosien ajan, vaikkei mitään muuta yhteydenpitoa olisikaan. Kuvittelet, että kyseessä on luottamuksenosoitus, mutta huomaatkin ystävyyden hiipuvan ja yhteydenottojen ajoittuvan vain aikoihin, jolloin pitäisi olla sopivan kallis lahja antamassa.

Ei se noin mene. Jos yhteydenpito on vain rahan- tai tavaroiden kerjuuta, tajuaa kuka tahansa, että kyseessä on vain halu hyväksikäyttää ihmistä, joka on erehtynyt suostumaan jonkun lapsen kummiksi.

Vierailija
7/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:05"]

Kummi = lahja- ja rahakone, huoh. Vihaan tätä nykyajan kummisysteemiä. Olen yhden lapsen kummiksi alkanut, ja ärsyttää olla kaksi kertaa vuodessa lahjakone. Aikaa sen lapsen kanssa on mukava viettää. Muita lapsia huomioin lahjoilla ja rahoilla silloin kun itse haluan (itse asiassa aika usein), mutta nimeäni en enää ikinä allekirjoita lahja- ja rahakonesopimukseen!!!!!!

[/quote]

Aivan sama täällä, yksi kerta riitti ja takaan ettei toista tule, niin nätisti ei kukaan pyydä. Siis ei uskoisi vanhemmista miten ahneus voi sokaista, ehkäpä vanhempienkin olisi syytä tutustua hieman siihen mikä kummin tehtävä on jos joku lupautuu kummiksi.

Vierailija
8/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas jälleen kerran olen tyytyväinen, että

A) en ole kenenkään kummi

B) omilla lapsillani ei ole kummeja

Kyllä säästyy paljolta!

Vierailija
9/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vertaahan tilannettasi lapsettomiin kummeihin. Sinä olet nyt pahoittanut mielesi, kun oma lapsesi ei saanut kummilahjaksi rahaa, vaikka itse olit antanut. Tappioksesi jäi siis tällä viimeisellä kierroksella se 50 euroa.

Me lapsettomat kummit kun saadaan vain se pelkkä lahjojen ja rahansyytämisen riemu. Yhden kummilapseni synttäreillekään ei kutsuttu tai muuten yhteyttä pidetty, mutta lahjatoiveita osattiin esittää. Hänen lahjominen sitten lopetinkin. Olen varmasti äitinsä mielestä se huono kummi.

Pariin muuhun kummilapseen on suhde sinänsä hyvä, että tavataan useita kertoja vuodessa ja muutenkin kuin vain lahjanantamisten merkeissä. Tosin kyllä näissäkin ihmissuhteissa on tuo pakkolahjominen hieman ystävyyttä syönyt.

Vierailija
10/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sitä pyyteetöntä kristillistä huolenpitoa. Kummin tehtävä on lapsen kristillisen kasvatuksen tukeminen. Ei raha- tai lahja-automaattina toimiminen. Tämä koske sekä ap:ta että toista kummia.

Iloista antajaa Jumala rakastaa. 2Kor 9:7.

Vierailija
11/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 11:17"]

Taas jälleen kerran olen tyytyväinen, että

A) en ole kenenkään kummi

B) omilla lapsillani ei ole kummeja

Kyllä säästyy paljolta!

[/quote]

Todella näin. Eräs ystäväni sanoi kuvaavasti, ettei siksi pyydä minua lapsensa kummiksi, sillä ei halua pilata ystävyyttämme. (Meillä molemmilla on useampia kummilapsia ja kaikenlaisia kokemuksia löytyy hyvistä ja huonoista puolista.)

Vierailija
12/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on niin lapsellinen kummi (pariskunta kylläkin jossa nainen oikea huomiohuora ylipäätään, minäminä, mememe)...

Tosi hyvätuloisia ja aina ostaneent meidän lapselle vain jotain alle 5euron lahjoja!!! Ikinä en ilkeis (muille) ostaa jotain tarralappuja lahjaksi kun omalle pennulle ostavat sitten merkkijuttuja (kuten muille kummilapsilleen, tän naisen siis).

Sitten on tarkka synttäri/nimipäivämuistamisista - onnittelee - JOS häntä, hänen lastaan onnitellaan, jos unohdan (kuten kerran kävi) ei seuraavan kerran onnittele hänkään...onko lapsellisempaa?

Eli asia nähty hänen kohdallaan ja mukulansa (jonka kummeja ei olla). Hänellä synttärit ennen mua ja aikana ennen lapsia - mä laitoin hänelle aina tekstarilla onnittelut. laittoin sitten minulle kun mulla synttärit. Näin usempi vuosi (samoin nimmarit)...kerran jätin laittamatta (ihan ajattelin katsoa meneekö tää vain yhteen suuntaan kuten muutkin asiat) ja kappas, ei kuulunut mitään . Näin kokeillen muutaman kerran (välissä laitoin ja sitten tuli myös häneltä, mutta kun en laittanut, ei hänkään)...

Sitten muisti meidän lapsen nimmarit niin kauan kuin oma mukulansa syntyi. Ovat siis meidän lapsen kummeja. Me unohdettiin heidän lapsen nimmarit, oli täysi remppa/muutto päällä ja oikeesti unohtui - niin, lopetti tähän meidän lapsen nimipäivien muistamisen, nyt jo vuosia näin. 

Ja joka valokuvassa pitää se oma pärstä näkyä...oli sitten joulutervehdys/lomalta lähetetty kuva tai mikä vaan, niin se akka on lapsensa kanssa kuvassa (ja se mies on sukua mun miehelle, ei tää nainen), ei koskaan se mies kuvissa niin "ihmettelen" miksi se eukko sitten...

Siis niin itteensä huomion haluava että oksat pois, toivottavasti saa sitä huomioo niin että läkähtyy siihen. Hirvee perseennuolija, se on nähty ja nyt loppui minun yhteydenpito myös. En muista koskaan hänen kysyneen mitä mulle kuuluu, minä olen aiemmin aina kysynyt kuulumisia jne. en enää.

Ap: ymmärrän täysin veetutuksen, toiset vaan on niin minäminä-tyyppejä että sais siperia opettaa...

Vierailija
13/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysikö kummilapsesi tai hänen äitinsä rahalahjaa tai lahjaa yleensäkään? Uskoisin, ettei pyytänyt. Eli sinä (ja perheesi) päätit ihan itse antaa kummipojallesi rahaa. Sinun lapsesi kummi päätti toisin. Todennäköisesti hän koki, ettei hänellä ole enää lapseesi sellaista läheistä yhteyttä, että lahja olisi ollut tarpeen. Hän kokee nähtävästi vieraantuneensa koko perheestänne siinä määrin, että ei halunnut osallistua juhlaankaan.

Vierailija
14/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:48"]

Jätätkö sä nyt kummilapsesi sen takia, että teillä ei kemiat kohtaa tämän äidin kanssa?

[/quote]

Minunko pitäisi olla yksipuolinen lypsylehmä? Antaa kummilapselle rahaa ja huomiota ja oma lapseni ei saa omalta kummiltaan kumpaakaan? Ennemmin tuhlaan rajallisen aikani ja vähät rahani omiin lapsiini.

ap

[/quote]

Käsittääkseni ap oli viime vuodet ollut ihan yhtä epäaktiivinen kummi kuin kaverinsakin ja nyt vihoitellaan siitä, ettei viisikymppinen ja onnittelukortti menneet ihan päikseen. Jos tämä oikeasti on totta eikä vedätystä (miltä kovasti haiskahtaa) niin onpa ykssilmäistä niuhotusta. Mistä ap kaverinsa tarkkaa taloudellista tilannetta voi tietää.

[/quote]

No ei voi tietää ei. Mutta kun tuolla perheellä on uusi omakotitalo ja ainakin miehen työ kovapalkkainen, niin tuskinpa nuo ihan persaukisia ovat. Itse tosiaan olen äitiyslomalla ja varmasti paljon vähemmissä varoissa. 

ap

[/quote] Perheellä voi olla satojentuhansien lainat hoidettavana.

Vierailija
15/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 12:06"]

Pyysikö kummilapsesi tai hänen äitinsä rahalahjaa tai lahjaa yleensäkään? Uskoisin, ettei pyytänyt. Eli sinä (ja perheesi) päätit ihan itse antaa kummipojallesi rahaa. Sinun lapsesi kummi päätti toisin. Todennäköisesti hän koki, ettei hänellä ole enää lapseesi sellaista läheistä yhteyttä, että lahja olisi ollut tarpeen. Hän kokee nähtävästi vieraantuneensa koko perheestänne siinä määrin, että ei halunnut osallistua juhlaankaan.

[/quote] 

Kysyin lahjatoivetta ja äiti ilmoitti, että rahaa, sillä lapsi säästää mopokorttia varten. Ei kysynyt, mitä oma kummilapsensa haluaisi.

ap

Vierailija
16/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:05"]

Kummi = lahja- ja rahakone, huoh. Vihaan tätä nykyajan kummisysteemiä. Olen yhden lapsen kummiksi alkanut, ja ärsyttää olla kaksi kertaa vuodessa lahjakone. Aikaa sen lapsen kanssa on mukava viettää. Muita lapsia huomioin lahjoilla ja rahoilla silloin kun itse haluan (itse asiassa aika usein), mutta nimeäni en enää ikinä allekirjoita lahja- ja rahakonesopimukseen!!!!!!

[/quote]

Aivan sama täällä, yksi kerta riitti ja takaan ettei toista tule, niin nätisti ei kukaan pyydä. Siis ei uskoisi vanhemmista miten ahneus voi sokaista, ehkäpä vanhempienkin olisi syytä tutustua hieman siihen mikä kummin tehtävä on jos joku lupautuu kummiksi.

[/quote]

Täysin samaa mieltä! Lisäksi tuo lahja- ja rahasopimus tuntuu olevan joillekiin vanhemmille avoin piikki kaikenlaisiin lahjatoiveisiin useiden vuosien ajan. Oli tosiaan erilainen kuva parista ystävästä ennen kuin aloin heidän lastensa kummiksi.

Jokainen lahja on maksanut noin 20-50 euroa. Vuosittain siitä tulee synttäri- ja joululahjan muodossa noin 40-100 euroa yhtä kummilasta kohden. Tätä rumbaa sitten "hyvän kummin" tulisi hoitaa kaiketi rippikouluun asti eli 15 vuotta. Jokainen voi miettiä, että haluaako laittaa vuosien saatossa sellaiset 600-1500 euroa pelkästään lahjoihin yhdelle kummilapselle. Varsinkin jos ystävyyssuhde siihen kummiksi pyytäneeseen kaveriinkin on hiipunut vuosien saatossa ja muistaminen on täysin yksipuolista. 

Vierailija
17/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 11:51"]

No meillä on niin lapsellinen kummi (pariskunta kylläkin jossa nainen oikea huomiohuora ylipäätään, minäminä, mememe)...

Tosi hyvätuloisia ja aina ostaneent meidän lapselle vain jotain alle 5euron lahjoja!!! Ikinä en ilkeis (muille) ostaa jotain tarralappuja lahjaksi kun omalle pennulle ostavat sitten merkkijuttuja (kuten muille kummilapsilleen, tän naisen siis).

[/quote]

No voi-voi. Lapsellasi on hyvätuloinen kummi, eikä edes tajua ostaa lapsellesi kalliita lahjoja, vaikka omalleen ostaa kaikenlaisia merkkijuttuja. Sanoithan jo kummiksi pyytäessäsi, että lahjojen sitten pitää olla tietyn hintaisia ja merkkisiä? 

Vierailija
18/87 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:33"]

Rahaa, rahaa, lahjoja, lahjoja... Etkö sure sitä, että kummi ei ole osallistunut noin muuten lapsen elämään? 

[/quote]

Se nyt on vain jäänyt puolin ja toisin, ja tottakai se surettaa, mutta tässä ei ollut kyse nyt siitä, vaan vastavuoroisuudesta. 

[/quote] 

Vastavuoroisuudesta? Kuitenkin kitiset vain rahan perään etkä anna mitään arvoa sille, että kummi muisti lastasi kuitenkin kortilla. Sinullehan tuo muistaminen on niin arvoton, ettet sitä edes olisi halunnut.

Vierailija
19/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minä mieleni pahoitin...

Vierailija
20/87 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntti mikä juntti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi