Pettynyt lapsen kummiin :-(
Ollaan kaverini kanssa ristiin toistemme lasten kummeja. Viime vuosina ei ole enää hirveästi yhteyttä pidetty, mutta nyt kummilapset ovat rippikouluiässä, joten kummille on taas tarvetta. Oltiin minun kummilapseni rippijuhlissa ja annettiin toiseen mukaan lahjaksi rahaa mopokorttia varten. 50 euroa vain, mutta sekin on iso raha minulle, sillä olen äitiyslomalla. Oli hauska nähdä pitkästä aikaa ja puhuttiin, että pitää kyläillä ja pitää paremmin yhteyttä. Oman lapseni rippijuhla oli myöhemmin, eikä tämä kummi osallistunut lapsen rippijuhlaan eikä konfirmaatioon. Postilaatikkoon oli sentään tuonut kortin. Pelkän kortin siis. Ei rahaa, ei lahjaa. Ottaa niin päähän lapsen puolesta. Jos olisin tiennyt, että lahjojen antaminen on yksipuolista, olisin ennemmin antanut senkin rahan omalle lapselleni. Kuinka kukaan voi olla noin juntti?
Jos tämä kummitäti nyt sattuu palstalle ja lukee tämän, niin varmaan tunnistaa itsensä, mutta ihan sama. Eipä paljon kiinnosta ajatella hänen tunteitaan nyt. Ja ihan turha esittää myöhemmin kutsua lapsen valmistujaisiin, lakkiaisiin tms. En ole maisemissa...
Kommentit (87)
Ja mieluummin olisi jättänyt sitten sen kortinkin tuomatta. Se oli vähän kuin olisi keskisormea näyttänyt.
ap
Ps. Tottakai pahoitin mieleni lapsen puolesta. Etkö itse pahoittaisi?
Rahaa, rahaa, lahjoja, lahjoja... Etkö sure sitä, että kummi ei ole osallistunut noin muuten lapsen elämään?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:33"]
Rahaa, rahaa, lahjoja, lahjoja... Etkö sure sitä, että kummi ei ole osallistunut noin muuten lapsen elämään?
[/quote]
Se nyt on vain jäänyt puolin ja toisin, ja tottakai se surettaa, mutta tässä ei ollut kyse nyt siitä, vaan vastavuoroisuudesta.
Voi herranjumala mikä kitisijä sinä oikein olet.
Jätätkö sä nyt kummilapsesi sen takia, että teillä ei kemiat kohtaa tämän äidin kanssa?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:48"]
Jätätkö sä nyt kummilapsesi sen takia, että teillä ei kemiat kohtaa tämän äidin kanssa?
[/quote]
Minunko pitäisi olla yksipuolinen lypsylehmä? Antaa kummilapselle rahaa ja huomiota ja oma lapseni ei saa omalta kummiltaan kumpaakaan? Ennemmin tuhlaan rajallisen aikani ja vähät rahani omiin lapsiini.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 08:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:28"]
Ja kyseessä siis kahden aikuisen ja kauhen lapsen talous, molemmat vanhemmat työssäkäyviä ihmisiä, joten tuskin on kyse siitä, ettei olisi varaa muistaa kummilasta.
ap
[/quote]
Älä. ikinä. milloinkaan. Oleta. Tietäväsi. Toisten. Raha-asioita. Vaikka kuin olisi uudet omakotitalot, työpaikat, autot sun muut, voi rahatilanne olla täysin retuperällä.
Näen punaista joka kerran, kun joku sanoo näitä ääliömäisyyksiä, kuten "ne on töissä molemmat, niillä on talo, niiden raha-tilanne on ok". Et voi tietää kaikkea, ja on idioottimaista kuivitella niin.
Muutenkin tuli heti mieleen, kun kortti on tuotu laatikkoon vaikka olet kotona, että tuttavaasi nolottaa varmaan tosi paljon. Kai hän muuten olisi ovelle tullut!
[/quote]
En ole ap enkä kukaan muukaan tähän ketjuun kirjoittanut, mutta jos on omakotitalot ja kalliit autot ja työpaikat, niin aivan taatusti on noin pieniin yllätysmenoihin varaa. Itse asiassa jo pelkkä säännöllinen palkka takaa sen, että on varaa. Eikä varmasti kummilapsen rippijuhlat pitäisi edes tulla yllätyksenä...
Minulla on raha-asiat ihan oikeasti retuperällä - omakotitaloon on tullut tämän vuoden puolella jo monta kallista yllätyskorjausta, rahareikiä aukeaa puolella jos toisella, ja jatkuvasti revin hiuksiani, että miten tässä nyt pärjätään pidemmän päälle - mutta kun ystävän isä kuoli yllättäen ulkomailla, lähetin automaattisesti pienen 40 euron kukkakimpun muistamisen vuoksi. Se nyt vaan kuuluu asiaan: ei siinä voi ruveta pohtimaan, malttaisiko tähän asiaan laittaa rahaa vai ei. Elämä on.
"Onko varaa" on muutenkin vähän väärä tapa ajatella asiaa. Ei minulla toki ole "varaa" tuhlata 40 euroa sinne tänne täysin turhiin ostoksiin, mutta nuo kukat ystävälleni tai sitten lahja kummilapselle eivät ole mitään turhia ostoksia - ne ovat sen verran tärkeitä, että rahan repii vaikka mistä. Säästää sitten muista menoista sen määrän.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:52"]
[/quote]
Minunko pitäisi olla yksipuolinen lypsylehmä? Antaa kummilapselle rahaa ja huomiota ja oma lapseni ei saa omalta kummiltaan kumpaakaan? Ennemmin tuhlaan rajallisen aikani ja vähät rahani omiin lapsiini.
ap
[/quote]
No miksi olet alkanut kummiksi jos ei homma kiinnosta? Ja sen pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen eikä siihen, että olet lypsylehmänä vastoin tahtoasi.
Ymmärrän, että tuo kaverisi käytös ottaa pannuun mutta ethän sä sille kummilapsellesi voi kostaa sitä jos sinun lapsesi ei saa kummitädiltään huomiota.
Törkeää käytöstä lapsesi kummilta. En ikinä itse kehtaisi toimia noin. Pikemminkin antaisin enemmän rahaa siksi, etten ole tullut paikalle juhliin.
Juntteja on monenlaisia. Jos ei mene kummilapsen rippijuhliin niin pitäisi nyt perkele edes ilmoittaa. Rippibileet on kastejuhlien lisäksi ne joihin pitäisi osallistua. Vanha sananlasku sanoo että juopot ja huorat eivät rippijuhliin saavu mutta ei siihen koskaan juhlat kaadu :D
Näinhän se on, jotkut vaan ottaa. Aina vaan. Unohda koko eukko ja pentunsa. Anna omallesi vaan.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 08:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:28"]
Ja kyseessä siis kahden aikuisen ja kauhen lapsen talous, molemmat vanhemmat työssäkäyviä ihmisiä, joten tuskin on kyse siitä, ettei olisi varaa muistaa kummilasta.
ap
[/quote]
Älä. ikinä. milloinkaan. Oleta. Tietäväsi. Toisten. Raha-asioita. Vaikka kuin olisi uudet omakotitalot, työpaikat, autot sun muut, voi rahatilanne olla täysin retuperällä.
Näen punaista joka kerran, kun joku sanoo näitä ääliömäisyyksiä, kuten "ne on töissä molemmat, niillä on talo, niiden raha-tilanne on ok". Et voi tietää kaikkea, ja on idioottimaista kuivitella niin.
Muutenkin tuli heti mieleen, kun kortti on tuotu laatikkoon vaikka olet kotona, että tuttavaasi nolottaa varmaan tosi paljon. Kai hän muuten olisi ovelle tullut!
[/quote]
En ole ap enkä kukaan muukaan tähän ketjuun kirjoittanut, mutta jos on omakotitalot ja kalliit autot ja työpaikat, niin aivan taatusti on noin pieniin yllätysmenoihin varaa. Itse asiassa jo pelkkä säännöllinen palkka takaa sen, että on varaa. Eikä varmasti kummilapsen rippijuhlat pitäisi edes tulla yllätyksenä...
Minulla on raha-asiat ihan oikeasti retuperällä - omakotitaloon on tullut tämän vuoden puolella jo monta kallista yllätyskorjausta, rahareikiä aukeaa puolella jos toisella, ja jatkuvasti revin hiuksiani, että miten tässä nyt pärjätään pidemmän päälle - mutta kun ystävän isä kuoli yllättäen ulkomailla, lähetin automaattisesti pienen 40 euron kukkakimpun muistamisen vuoksi. Se nyt vaan kuuluu asiaan: ei siinä voi ruveta pohtimaan, malttaisiko tähän asiaan laittaa rahaa vai ei. Elämä on.
"Onko varaa" on muutenkin vähän väärä tapa ajatella asiaa. Ei minulla toki ole "varaa" tuhlata 40 euroa sinne tänne täysin turhiin ostoksiin, mutta nuo kukat ystävälleni tai sitten lahja kummilapselle eivät ole mitään turhia ostoksia - ne ovat sen verran tärkeitä, että rahan repii vaikka mistä. Säästää sitten muista menoista sen määrän.
[/quote]
Näin juuri. Ja jos oikeasti olisi sellainen tilanne, että pitää valita, että onko loppukuun syömättä vai antaako lahjan kummilapselle, niin enpä olisi itse esittämässä rahalahjatoivetta omalle lapselleni, vaan sanoisin, että sovitaanko, ettei anneta kuin kortit puolin ja toisin!
ap
Oisit aikanaan valinnut kummit paremmin. Yleensä lahjaa antaessa en mieti, saanko takaisin jossain vaiheessa lahjaa lahjan saajalta. Lahjan antamisen idea katoaa tuommoisten odotusten myötä.
Ehkä et ole tajunnut ettei teitä kovasti kaivata nykyiseen elämään. Nuoruuden lipsahduksia kummiudet puolin ja toisin siis.
Oliko kummilla jokin hyvä syy olla poissa rippijuhlista?
Minäkin olen pettynyt lapseni kummiin. Olemme myös ristiin kummeja ja olen yrittänyt kovasti panostaa kummilapseni kanssa viettämään aikaan. Nyt on alkanut vähän tympäistä, kun oman lapseni kummi ei ole kertaakaan viettänyt lapsen elämän aikana aikaa tämän kanssa, pitänyt sylissäkin kai vain ristiäisissä. Mutta oma kummilapseni nyt kuitenkin odottaa sitä yhteistä aikaa, joten en voi noin vain sitä lopettaakaan. Juhliin en ole enää viitsinyt panostaa eli usein on ollut muuta menoa enkä ole viitsinyt siirtää niitä vaan mieluummin tapaan kummilasta erikseen, hänhän se tässä on tärkeä eikä kai se, että näyttäydyn juhlissa. Itseänikin harmittaa tämä epätasa-arvoisuus kummeilussa.
Kummin tärkein tehtävä on antaa lahjoja ja rahaa. Just.
Kummi = lahja- ja rahakone, huoh. Vihaan tätä nykyajan kummisysteemiä. Olen yhden lapsen kummiksi alkanut, ja ärsyttää olla kaksi kertaa vuodessa lahjakone. Aikaa sen lapsen kanssa on mukava viettää. Muita lapsia huomioin lahjoilla ja rahoilla silloin kun itse haluan (itse asiassa aika usein), mutta nimeäni en enää ikinä allekirjoita lahja- ja rahakonesopimukseen!!!!!!
Ahneus. Sillä sanalla voisi nykyistä kummikäytäntöä kuvata. Naurettavaa pyytää kummiksi kristilliseen tapakulttuuriin liittyvään tehtävään, kun todellisuudessa on vailla sponsoria lapselleen.
Jos on niitä lahjoja vailla, on syytä kertoa se jo kummiksi pyytäessä. Kummi nimittäin voi ajatella, että tärkeää olisi se mukava yhdessäolo eikä minään yksipuolisena lahjakoneena toimininen.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:52"]
[/quote]
ap
[/quote]
No miksi olet alkanut kummiksi jos ei homma kiinnosta? Ja sen pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen eikä siihen, että olet lypsylehmänä vastoin tahtoasi.
Ymmärrän, että tuo kaverisi käytös ottaa pannuun mutta ethän sä sille kummilapsellesi voi kostaa sitä jos sinun lapsesi ei saa kummitädiltään huomiota.
[/quote]
No elämä on ajanut erilleen. Oli varmaan virhe ruveta ristiin toistemme lasten kummeiksi, kun ovat vielä noin saman ikäisiäkin. Molemmilla ollut kädetä täynnä sitä omaa lasta. Mutta vapaaehtoista se kummeus hänellekin on ollut. Koetin kuitenkin nyt toimia niin kuin kummin kuuluukin. Harmi, ettei oman lapseni kummi näin tehnyt.
ap
ap