Mikä on aiheellinen syy antaa tukkapöllyä lapselle?
Mikä on sellainen syy, jossa sinä annat tukkapöllyä - ja se on ainoa mahdollinen toimintapa?
Entä mikä on ollut tilanne, jossa itse sait tukkapöllyä, eivätkä vanhempasi olisi mitenkään muuten voineet toimia (ja olla hyviä vanhempia)?
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:13"]
Hyväksyisittekö myös päiväkodissa tukistamisen ja luunappien antamisen rangaistuskeinona? Vai onko vain vanhemmilla oikeus lapsen fyysiseen kurittamiseen?
[/quote]
Mites nää pahoinpitelijät ei tähän vastaa?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:13"]Hyväksyisittekö myös päiväkodissa tukistamisen ja luunappien antamisen rangaistuskeinona? Vai onko vain vanhemmilla oikeus lapsen fyysiseen kurittamiseen?
[/quote]
Veikkaanpa, että olisi nämä pahoinpitelijävanhemmat heti rustaamassa rikosilmoitusta, jos päiväkodin täti antaisi heidän huonostikäyttätyville mussukoilleen tukkapöllyä. Onneksi päiväkodeissa ymmärretään, että se on rikollista.
Sellaista tekoa lapsi ei voi tehdäkään että ansaitsisi sen jälkeen tukasta kiskomista...vain kyvytön ja heikko vanhempi sortuu sellaiseen. Se ei ole kasvatusta vaan kostamista.
Olen sitä mieltä, että kasvattajan täytyy omalla käytöksellään ansaita auktoriteetti ja se kunnioitus, jota lapselta aikuista kohtaan vaaditaan. Väkivaltaisella kasvatuksella lapsi ei opi kunnioittamaan vanhempaa, korkeintaan pelkäämään.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 11:23"]
Mä olen kerran sortunut tukkapöllyn antamiseen. Minulla on neljä lasta, joista toiseksi vanhin on tosi ylivilkas. Häntä tukistin, kun kolmannen kerran seisoi pöydällä teräase kädessä kun heräsin.
Edelleenkään en tiedä miksi hän tuota teki, tai miten hän niitä sai käsiinsä (lukkojen takana), mutta tuossa vaiheessa minulta loppui keinot. Enkä todellakaan ole ylpeä itsestäni.
[/quote]
Jännä juttu, että tätä yläpeukutetaan, äitihän on pahoinpidellyt lastaan, koska sanominen ei riittänyt. Olette te kyllä suurin osa niin tekopyhiä, että oksat pois. Huudatte yhdelle kun on eri mieltä teidän kanssanne, ja sitten toinen saa päänsilityksiä kun on joutunut turvautumaan tukkapöllyyn. Päättäkää jo mitä mieltä olette.
[/quote]
Minusta on moraalisesti eri asia ymmärtää tehneensä väärin kuin tehdä väärin ja selittää se oikeaksi. Oman vajavaisuuden tajuaminen on sitä kykyä reflektoida.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:53"]Kyllä ne lapset on aikusena" mitä sen sattuu "jos ei saa kurittaa.
Ennen vanhaan oli kunnin kuri ja se autto.
Nykyäään vaan lässytetään lapsille ja voi mitä lellipentuja semmosista kasvaa.Huh huh.
Miten saatte kurin jos ei puhe mene perille?
[/quote]
"Missä taito loppuu alkaa väkivalta..."
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 10:20"]
Kun kielloista huolimatta säntäilee kikatellen autotielle.
[/quote]
Tai mikä tahansa toistuva tottelemattomuus. Silloin kun puhe ei auta.
Se on häpiäks eikä kipiäks sanoi mummu kun tukkapöllyä antoi.
[/quote]
Häpeällä kasvatetaam ahdistuneita aikuisia.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 10:29"]Vesivärien syöttäminen vauvalle.
[/quote]
Auttoiko se?
[/quote] auttoi juu, toi syöttäjä olin mä itse 8-vuotiaana ja vauva olin sisko 9 kk, Sillon elettiin 1970-lukua jollon nyt vaan oli tapana antaa tukkapöllyä tuommoisista jutuista.
[/quote]
Mites luulet, olisko puhuttelu auttanut paremmin? Itse en 8-vuotiaalle antaisi tukkapöllyä mistään asiasta.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 10:14"]Ei mikään. Taas yks jolle ei ois pitänyt lapsia suoda.
[/quote]
Kuinka niin?
[/quote]
Jos oikeasti kyselee missä tilanteessa olisi oikeus pahoinpidellä _omaa lastaan_ on todellakin sellainen ihminen keneltä pitäisi ottaa lapset pois välittömästi.
[/quote]
Ap on kysynyt missä tilanteessa ihmiset oikeuttavat tukkapöllyn ja se on eri asia.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:40"]Eipä ihme, että nuorten pahoinvointi on Suomessa niin laajalle levinnyttä, kun osan mielestä lapsia saa kohdella huonommin kuin sotavankeja.
[/quote]
Voi olla että olen nyt ihan väärässä mutta eikö vaikka 70 vuotta sitten ollut huomattavasti yleisempää lapsen fyysinen kurittaminen kuin nykyään? Mutta silti nuorten pahoinvointi lisääntyy?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:40"]Eipä ihme, että nuorten pahoinvointi on Suomessa niin laajalle levinnyttä, kun osan mielestä lapsia saa kohdella huonommin kuin sotavankeja.
[/quote]
Voi olla että olen nyt ihan väärässä mutta eikö vaikka 70 vuotta sitten ollut huomattavasti yleisempää lapsen fyysinen kurittaminen kuin nykyään? Mutta silti nuorten pahoinvointi lisääntyy?
[/quote]
Ja lusätään vielä että itsellä ei ole kokemusta kurituksesta. Minua ei ole koskaan fyysisesti kuritettu enkä minä omia lapsiani. Enkä sitä hyväksy
Minua kuritettiin pienenä juurikin tuolla "kultaisen keskitien" kurittamisella, eli luunapeilla, kevyillä läpsäisyillä, ja tukistamisella, enkä IKINÄ tekisi itse niin omalle lapselleni! Ikuiset jäljet siitä jää, oli sitten kuinka "kevyt" tukistus tahansa. Ruumiillinen kuritus eli pahoinpitely on syystä laitonta. Jos tukistat aikuista, saat rangaistuksen - miksi lapsen tukistaminen olisi jotenkin vähemmän paha asia?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 10:39"]
Miksi kaikki kukkahattumammat luulevat, että fyysinen kuritus on hakkaamista, seinille heittelyä ja tukasta raahaamista?
Oletteko koskaan kuulleet luunapista, joka ei satu, mutta kertoo lapselle, että vanhempi on tosissaan tai pienesta niskavilloista nipsaisusta, joka hetken nipistää ja taas kertoo lapselle, että pitää totella?
En ymmärrä miten te jaksatte jeesustella, ei ole vain ääripäitä, on myös se hirvittävän kuuluisa kultainen keskitie.
[/quote]
Miten kipu auttaa lasta ymmärtämään, että pitää totella? Lapsi kyllä keskeyttää sen, mitä onkaan tekemässä, mutta ei se opeta mitään muuta kuin sen, että sattuu ja vanhempaa pitää pelätä. Helppohan se on laiskan kasvattajan luulla, että kipu kasvattaisi lapselle järkeä päähän. Jokainen fyysinen kaltoinkohtelu keskeyttää myös lapsen aivojen kehitystä, tiesitkö sen? Ja kyllä "nipsaisu" ja luunappi sattuu ja on kaltoinkohtelua.
Lapsi oppii hitaammin, jos ollenkaan, sääntöjä fyysisessä kasvattamisessa. Saatte lapsista lopulta vain hankalia ja enemmän kurittomia yksilöitä. Lisäksi vuosien kaltoinkohtelu ja pelkääminen vaurioittavat lapsen psyykeä ja älyllistä kehitystä. Mutta kai se ei sitten näköjään pahoinpitelijää haittaa jos hän vaan pääsee sieltä mistä aita on matalin?
Miksi avutonta, pientä hentoa lapsiparkaa saisi satuttaa kun ei aikuistakaan saa?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:40"]
Eipä ihme, että nuorten pahoinvointi on Suomessa niin laajalle levinnyttä, kun osan mielestä lapsia saa kohdella huonommin kuin sotavankeja.
[/quote]
Suomessa voitaisiin paljon paremmin jos lastenkasvatuksessa otettaisiin isovanhempiemme metodit käyttöön. Ja lähimmän sukupolven aikana on pakko ottaakin kunhan huomataan mille tielle tämä ns. vapaa kasvatus johtaa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:09"]Jos lapsi ei tottene kolmannella sanomisella.
[/quote]
Voi perkele, meillä lapset uskoo kerrasta. Me tosin kasvatamme lapsiamme aikuisina ihmisinä ja vanhempina, emme lapsen tasavertaisena kaverina. Meillä määräävät vanhemmat,ei lapset.
KOLMANNELLA sanomisella? Mikä ihmeen heikkohermo oikein olet? Tiesitkö että lapsi tarvitsee monessa asiassa vähintään KOLMEKYMMENTÄ toistoa? Jos tilanne on vaarallinen, esim. lapsi juoksee jatkuvasti autotielle, sitten mennään kotiin ja kivat leikit loppuu siihen siltä erää.
Tällä tavoin lapsi oppii, että autotielle juoksemisesta seuraa leikkien loppuminen vs. luunappi/tukistus, jolloin lapsi oppii että kun juoksen tielle, äiti tai isä satuttaa. On sinun valintasi, kumman muiston haluat lapsellesi jättää itsestäsi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 12:53"]Kyllä ne lapset on aikusena" mitä sen sattuu "jos ei saa kurittaa.
Nykyäään vaan lässytetään lapsille ja voi mitä lellipentuja semmosista kasvaa.Huh huh.
[/quote]
Yleensä puhe auttaa. Jos ei, silloin puhallan tilanteen poikki esim viemällä lapsen kotiin rauhoittumaan. En ymmärrä, mitä pieksäminen auttaa tuossa tilanteessa. Sehän antaa vain viestin siitä, että on ok satuttaa jos toinen on eri mieltä.
[/quote]
Herran pelko on viisauden alku. Selkäsauna tai tukkapölly parantaa muistia ja opettaa selkeän syy-seuraussuhteen jos vanhempia ei totella.
Eli mistä syystä saa repiä lasten hiuksia sattuttamistarkoituksessa?
Aika helppo, ei mistään. Lisäksi se on laissa kielletty.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 13:09"]
Olen sitä mieltä, että kasvattajan täytyy omalla käytöksellään ansaita auktoriteetti ja se kunnioitus, jota lapselta aikuista kohtaan vaaditaan. Väkivaltaisella kasvatuksella lapsi ei opi kunnioittamaan vanhempaa, korkeintaan pelkäämään.
[/quote]
Pääasia että kakarat tottelee, ja jotkut pennut ovatkin sellaisia villipetoja ettei pelkkä sana auta, vaan tarvitaan järeämpää opastusta että saadaan lapsiin upotettua vanhemmille oikeutettu kunnioitus ja auktoriteetti.
[/quote]
Yleensä puhe auttaa. Jos ei, silloin puhallan tilanteen poikki esim viemällä lapsen kotiin rauhoittumaan. En ymmärrä, mitä pieksäminen auttaa tuossa tilanteessa. Sehän antaa vain viestin siitä, että on ok satuttaa jos toinen on eri mieltä.