Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?

Vierailija
18.06.2014 |

Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla

Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.

Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.

Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?

Kommentit (268)

Vierailija
81/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin monelle kasvikselle allerginen, että emännän on helpointa tarjota mulle suosiolla liharuokaa jos jotakin haluuaa tarjota.

Vierailija
82/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:47"]

liha on ainoa mieleentuleva ruoka, johon saattaa liittyä vahvaa tunnelatausta. en esim tarjoaisi amerikkalaisille ystäville pororuokaa, sillä olen tietoinen että ajatus olisi heistä kammottava.

puhtaasti makumieltymyksiä taas ei tarvitse mielestäni huomioida, tähän lasken sekasyöjän joka ei pidä kasvisruoasta. ei kasvissyöjäkään muita toiveita saa esittää, eläinperäinen ruoka on poikkeus allergioiden ja yliherkkyyksien lisäksi.

[/quote]

Tähän täysi komppaus. Itse olen kasvissyöjä ja on muutamia kasviksia, joita en kertakaikkiaan voi sietää, esim. punajuuri. Lisäksi olen joillekin hedelmille (esim. omena) lievästi allerginen. Jos kysytään etukäteen ruokavaliota, niin en ilmoita kuin olevani kasvissyöjä, ja mukisematta nautin tarjotun punajuurilaatikon ja omenasalaatin. En ala vaatia itselleni erikoisruokaa omien makumieltymysteni vuoksi, vaan siksi, että en halua syödä epäekologista ja -eettistä lihaa. Sen sijaan joskus juhlissa hävettää eräs sekasyöjäkaverini, joka ronkkii lautaseltaan sivuun mm. oliivit ja sienet, koska ei pidä niiden mausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:54"]

Mä olen niin monelle kasvikselle allerginen, että emännän on helpointa tarjota mulle suosiolla liharuokaa jos jotakin haluuaa tarjota.

[/quote]

Mitäs jos sinun pihvisi on vaikka maustettu persiljavoilla ja siinä lisukkeena tarjotaan uunijuureksia? Voitko syödä? Vai pyydätkö emäntää vain lätkäisemään sinulle maustamattoman pihvin keskelle lautasta ilman minkäänlaisia lisukkeita?

Vierailija
84/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette ap ja kumppanit ottaneet huomioon sellaisen asian, että samoin kuin te ette yleensä vannoutuneina sekasyöjinä osaa valmistaa maistuvaa kasvisruokaa (sori vaan, mutta ei se teidän täytetty paprikanne tai kasvisvartaanne yleensä mitään gourmeeta ole, vaikka ehkä vatsan täyttääkin), niin vuosikausia kasvissyöjänä ollut ei välttämättä kertakaikkiaan osaa paistaa pihviä meheväksi? 

Itse ei tulisi mieleenkään *vaatia* kasvisruokaa. Ilmoitan kyllä ruokavaliostani etukäteen, ja jos mitään sopivaa ei ole, en syö mitään eikä se ole minulle ongelma. Emännille syömättömyyteni sen sijaan tuntuu jostain kumman syystä olevan ongelma.

Vierailija
85/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muslimiperhe tulee teille vierailulle ja tarjoatte sianlihaa mitä perhe ei suostu syömään, pidättekö tätä jotenkin ongelmana?

Vaatisitteko muslimiperheellä vieraillessa varta vasten SIANlihaa vain siitä syystä että tekin kokkasitte heille jonkun muun aterian?

Eikö kuulosta typerältä ja lapselliselta?

Kun ostat tuotteen ja maksat siitä, välität tuottajalle viestin että hyväksyt sen, tavan millä se on tehty, mitä siihen on vaadittu ja mitä on jouduttu uhraamaan.

Miksi vegaani/kasvissyöjä tukisi sellaista mitä on pyhästi vastaan edes sen yhden kerran, eikö se ole tekopyhää?

Jos ystäväsi toivoisi lahjaksi paitaa mutta tiedät että se on tuotettu lapsityövoimalla, ostaisitko sen vaikka olisi mahdollista ostaa joku samankaltainen paita mikä ei tukisi epäoikeudenmukaista toimintaa?

Kuinka suuri ongelma tämä oikeasti voi olla hyvät ihmiset?

Vierailija
86/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turpa kiinni ja syö

Vierailija
87/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:07"]

En ole kasvisyöjä, mutta minusta on eri asia toivoa jättämään jotain ruuasta pois, kun että toivotaan siihen jotain lisättävän. Vrt. Itse tykkään kovasti kaloista ja marjoista, joten voisinko vaatia laittamaan itselleni kalaa ja marjoja? Olen muuten aika nirso ja juhlissa, joissa on voileipäkakkua, kermakakkua ja rasvaista juustoista piirakkaa sekä pikkuleipiä, en ota mitään, tai korkeintaan maistan jotain noista kakuista sen verran, että sotken lautasen, jotta emäntä ei loukkaannu. Kasvissyöjien juhlat on kivempia, kun niissä on yleensä aina jotain kevyttä vaihtoehtoa. 

[/quote]

Eli jos valmistan ruoan, johon kuuluu perunat, possunpihviä, kastike, vihreä salaatti ja ruisleipää, niin se on kasvissyöjälle ihan ok? Eihän sitä pihviä ole mikään pakko ottaa. Tai jos teen broileripastaa, niin ainahan kasvisyöjä voi jättää ne broilerit syömättä? Ei se taida ihan noin yksoikoita olla kuten yrität tässä nyt esittää. Sellaiselle henkilölle joka on ei ole kasvissyöjä tuottaa lisävaivaa valmistaa kasvissyöjälle järkevä kasvisvaihtoehto. Ei se mene niin että jätetään vain jotain pois. Tääkin on mun mielestä kaksisuuntainen tie. Sekasyöjien taholta on kohteliasta huomioida kasvissyöjät ja vegaanit ja päin vastoin kasvissyöjille ei luulisi olevan kohtuuton asia laittaa lihavaihtoehto tarjolle sekasyöjille.

Vierailija
88/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talla kasvissyöjien logiikalla ei sitten pidä valittaa jos tarjoan porkkanan keitettynä tai salaatinlehtiä. 

Olen tavannut monia kasvissyöjiä ja erittäin harva heistä ri pidä syömisistään yletöntä meteliä.

Vierailija
89/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikkein viisainta on se, että emäntä laittaa ruokaa, jonka tekeminen on hänelle helppoa ja onnistuu järkevässä budjetissa. Tärkeintä minulle vieraana on se, että ruoka on hyvää. Liharuoan saa sössittyä älyttömän helposti jos sitä ei osaa laittaa (kuten varmaan vuosia vegaanina olleet eivät osaakaan).

En nyt ihan ymmärrä, että miten voi tulla yllätyksenä se, että emäntä on kasvissyöjä ja että tästä johtuen ruoka on/voi olla kasvisruokaa. Kyllä minä tunnen kaverini ja sukulaiseni niin hyvin, että tiedän heidän tämänkaltaiset arkielämään liittyvät tärkeät asiat. Ne ihmiset joita en tunne näin hyvin, eivät ole sellaisia joiden juhliin jaksaisin mennä vaikka saisinkin kutsun.

Vierailija
90/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä ja lihansyöjä kohtasivat. Kasvissyöjä sai turpaan ja kuoli. Lihansyöjä sai itselleen pariksi viikoksi syötävää. Että kyllä kasvissyönti kannattaa.

Vierailija
91/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:22"]

Talla kasvissyöjien logiikalla ei sitten pidä valittaa jos tarjoan porkkanan keitettynä tai salaatinlehtiä. 

Olen tavannut monia kasvissyöjiä ja erittäin harva heistä ri pidä syömisistään yletöntä meteliä.

[/quote]

Juu, taidan kyllä itsekin alkaa tästä lähtien tarjoamaan jokaikiselle vegaanille+kasvissyöjälle tasan tarkkaan salaatinlehtiä ja ehkä hyvyyttäni pari porkkanaa.

En jaksa vaivata itseäni miettimään erityistarjottavaa sellaisille, jotka eivät ajattele muita.

Vierailija
92/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:27"]

Kasvissyöjä ja lihansyöjä kohtasivat. Kasvissyöjä sai turpaan ja kuoli. Lihansyöjä sai itselleen pariksi viikoksi syötävää. Että kyllä kasvissyönti kannattaa.

[/quote]

:D

Olen vissiin vähän väsynyt, mutta kieltämättä putosin tälle...

Vierailija
93/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön niukasti kasviksia, koska ei vatsa kestä... Soija on pahin. (Soijan syömisen jälkeen saattaa maha olla sekaisin parikin päivää...)

Joten, please, saanko mä syödä sitä lihaa. Kun jostain niitä ravintoaineita ja energiaakin olisi saatava.

Vierailija
94/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:23"]

Minusta kaikkein viisainta on se, että emäntä laittaa ruokaa, jonka tekeminen on hänelle helppoa ja onnistuu järkevässä budjetissa. Tärkeintä minulle vieraana on se, että ruoka on hyvää. Liharuoan saa sössittyä älyttömän helposti jos sitä ei osaa laittaa (kuten varmaan vuosia vegaanina olleet eivät osaakaan).

En nyt ihan ymmärrä, että miten voi tulla yllätyksenä se, että emäntä on kasvissyöjä ja että tästä johtuen ruoka on/voi olla kasvisruokaa. Kyllä minä tunnen kaverini ja sukulaiseni niin hyvin, että tiedän heidän tämänkaltaiset arkielämään liittyvät tärkeät asiat. Ne ihmiset joita en tunne näin hyvin, eivät ole sellaisia joiden juhliin jaksaisin mennä vaikka saisinkin kutsun.

[/quote]

Itse en juurikaan kiinnitä huomiota muiden syömisiin. Eräänkin kaverin kasvissyönti selvisi vasta, kun kaveruutta oli ollut jo pari vuotta takana. Tämä tosin olikin niitä harvinaisuuksia, jotka eivät tee valintaruoastaan numeroa.

Vierailija
95/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eettisen näkemyksen mukaan en voi syödä kasviksia, marjoja jne. raakoina. Nehän on silloin elossa! Ne pitää kypsentää jotenkin tai ainakin pakastaa. Eläimetkin tapetaan ennen ruuaksi valmistamista. Ja veri vuodatetaan pois. 

Ja korostan, että tämä on ihan oma eettinen näkemykseni ja minulle se ainoa oikea. Myös takapihallamme oleva kivi pystyy ihmetekoihin, kun oikein sitä rukoilen. Jokainen, joka tätä kommenttia alapeukuttaa on ahdaskatseinen ja suvaitsematon. Mun näkemykseni on oikea.

Vierailija
96/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:34"]

Syön niukasti kasviksia, koska ei vatsa kestä... Soija on pahin. (Soijan syömisen jälkeen saattaa maha olla sekaisin parikin päivää...)

Joten, please, saanko mä syödä sitä lihaa. Kun jostain niitä ravintoaineita ja energiaakin olisi saatava.

[/quote]

Tulipa tästä mieleen, että haluaisin nähdä soija-allergisen vegaanin pippaloissa. Valintana on sitten varmaan nähdä nälkää, tai sitten kuolla allergiseen reaktioon.

Vierailija
97/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koko tämä vääntö koko kasvisruoasta perustuu lähinnä stereotypioihin. Oletetaan, että kasvisruoka on valmistettu ainesosista, joiden nimiä ei kukaan osaa lausua. Oletetaan, että kasvissyöjä on automaattisesti se nenännyrpistelijä, jolle ei ruokapöydästä kelpaa mikään. Oletetaan, että kasvisruoan valmistaminen vaatii kokkikoulutuksen. Oletetaan, että se kokkikoulutuksella valmistettu kasvisruoka maistuu pahalta.

Minusta on typerää, että yksinkertaisesta tehdään vaikeaa. Olen kasvissyöjä, ja olen iloinen jos ruokavieraana minut huomioidaan. Ja yleensä sen ruokansa saa koostettua hyvin, jos liha on tarjoiltuna erikseen. Jos en saa koostettua ruokaa millään, jätän syömättä ja toivon, ettei se ketään loukkaa. 
Sekasyöjällä on hyvin usein se etu, että mikä tahansa ruoka käy, jos allergiat rajataan pois. Eli hyvin harvoin on tuollaisia, joille elinehto on se liha - ja jos todella niin on, niin hän varmasti siitä ilmoittaa ja se toivottavasti huomioidaan. 

Eli sanoisin, että jos haluaa tehdä tästä asiasta puolin ja toisin hirvittävän vaikeaa vääntöä, niin se vain tarkoittaa vain epämieluisampia kyläilyjä. 

Vierailija
98/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:34"]

[/quote]

Etkö osaa syödä kotonasi vai jääkö ravintoaineiden- ja energiansaantisi täysin näiden juhlissa tarjottujen ruokien varaan? En minäkään viitsi juhlissa ottaa pullaa, kun eihän siitä edes saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita tai riittävästi proteiinia.

Vierailija
99/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:27"]

[/quote]

:D

Olen vissiin vähän väsynyt, mutta kieltämättä putosin tälle...

[/quote]

Näinhän se menee luonnossa.

Vierailija
100/268 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:39"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:22"]

Ystäväni on erittäin allerginen ja pystyy varmuudella syömään vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa. Ajoittain on pystynyt lisäämään esim. maissia ruokavalioonsa ja parhaimmillaan on pystynyt syömään jopa 7 ruoka-ainetta, mutta pidempi käyttö johtaa heti järkyttäviin ihoreaktioihin, joten perusruokavalio oikeasti koostuu noista kahdesta ja ajoittain kokeilluista yksittäisistä ruoka-aineista. Olisiko siis oikein häntä kohtaan, että hän saisi syödäkseen vain salaatinlehtiä, kun isäntäperhe ei suostu tekemään hänelle pihviä eettisistä syistä?

[/quote]

Tähän minäkin haluaisin mielelläni kuulla vegaanien vastauksen.

[/quote]

En ole vegaani, mutta mä pyytäisin häntä tuomaan omat eväät mukaan. Mikäli ruokavalio oikeasti rajoittuu vain kahteen ruoka-aineeseen koko maailmassa, ei kenenkään voida olettaa valmistavan hänelle ruokaa (eikä hän varmasti itsekään oleta).

[/quote]

.... ja tuon henkilön järjestämissä pidoissa sitten vaatisit kasviruoan?

[/quote]

Lukisit edes mitä täällä kirjoitetaan. Mä en ole vegaani. Mutta ei, en vaatisi. Enkä usko, että juuri kukaan vegaani muutenkaan vaatii mitään. Mikäli ruokarajoitteista kysyttäisiin, vastaisin olevani vegaani mutten odottaisi mitään erityistä. Näin ainakin toimivat vegaanit/rajoitteiset minun tuttavapiirissäni.

[/quote]

Ei minun ystävänikään vaadi itselleen sen salaatinlehden lisäksi pihviä mutta kun kaikki tietävät, että hänelle sopivat ruoat ovat nämä ja että hän nimenomaan ei voi syödä mitään muuta (ellei satunnaisesti jokin kokeilu ole menossa), niin miten vaikeaa on oikeasti ostaa ne kaksi ystävälleni sopivaa ruoka-ainetta.

Ystäväpiirimme sekasyöjät ovat valmistaneet aina hänelle näitä ruoka-aineita ja ottaneet aina etukäteen selvää, mitä ruoka-ainetta on kokeilussa vai onko mitään (maissi ehkä useimmiten sopii), kasvissyöjät eivät ikinä milloinkaan valmista hänelle sitä pihviä ja heistä on ihan ok, että yksi istuu syömättä heidän luonaan.

En ymmärrä tällaista valintaa. Jos ihmisen on elääkseen syötävä jotakin, ja hän pystyy syömään vain sitä pihviä, niin se, että se kasvissyöjä ei suostu sitä valmistamaan, ei ole mikään eettinen tai ekologinen valinta, koska sen ihmisen on syötävä se pihvi joka tapauksessa. Onko siis jotenkin parempi, että tämä ihminen valmistaa pihvinsä kotona ja tuo sen kasvissyöjän kotiin? Onko tämä ekologisempaa ja eettisempää sen kasvissyöjän mielestä?

Minusta kyse on toisen ihmisen allergioiden pilkkaamisesta, väheksymisestä ja kasvissyöjän itsekkyydestä. Kyllä hänelle kelpaa tämän saman ihmisen valmistamat salaatit ja kasviskiusaukset, vaikka hyvin tietää, ettei toinen pysty siitä mitään itse syömään. Missä on vastavuoroisuus, huomaavaisuus, vieraiden hyvinvoinnin ajattelu? On paljon ymmärrettävämpää olla valmistamatta kasvissyöjälle omia ruokia, koska yleensä pöydässä on aina jotain kasvissyöjällekin kelpaavaa, jolla täyttää vatsa (esim. salaattia, leipää, jälkiruokaa). On aivan eri asia, kun toinen ei voi syödä yhtään mitään siitä pöydästä. Miksi ei siis voi nähdä sen verran vaivaa, että maksaa vieraanvaraisuuden samalla mitalla? 

[/quote]

Nimenomaan.

Kaikkein törkeintä on juurikin tuo asetelma, että omasta valinnastaan jotain ruokavaliota noudattava ei suostu tarjoamaan ruokaa sellaiselle, joka ei erityisruokavaliotaan ole voinut valita.

Ja tässäkin ketjussa sitten verrataan itseään keliaakikoihin, laktoosi-intorelantikoihin jne. jotka myöskään eivät saaneet päättää itse omaa kohtaloaan.

No, olen kyllä aiemminkin huomannut, että pakosta erityisruokavaliota noudattavat ovat mukautuvaisempia ja vastavuoroisempia, kuin vapaaehtoiset ruokavalioijat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme