Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhottava tilanne perheessä - sukulaiseni käyttävät miestäni hyväkseen

Vierailija
17.06.2014 |

Mieheni on todella näppärä ja osaava korjaamaan varsinkin ajoneuvoja, mopoista autoihin.

Eräs sukulaiseni perheineen on huomannut tämän ja tuntuu, ettei meitä pyydetä kylään muutakuin silloin, jos heidän autoissa, skootterissa tai pojan mopossa on jotain vikaa. Että hei, tulkaa pyörähtämään illalla, meidän auton jarrut ovat rikki, Jannehan vois varmaan katsoa niitä samalla?

Ongelmana ei ole se, että he pyytävät miestäni korjaamaan ajokkejaan, vaan se, etteivät he maksa siitä kunnolla palkkaa!

Kysyin yksi päivä mieheltäni että paljonko noiden vikojen korjuuttaminen olisi kaikenkaikkiaan suunnilleen maksanut jos sukulaiseni veisivät aina ammattilaiselle korjattavaksi ja miehen laskujen mukaan heillä olisi karkean arvion mukaan mennyt reippaasti yli 1500 euroa.

Ja mitä he ovat miehelleni maksaneet? Tähän mennessä kaikista korjauksista mitä hän on tehnyt, tuntitolkulla siis töitä, n. 100e ja pari kolme lavaa kaljaa.(meille on tulossa vauva, joten ylimääräinen raha kaljalavojen sijaan on enemmän kuin tervetullutta)

Hulluinta tässä on se, että mieheni on niin kiltti ettei viitsi pyytää kunnon palkkaa tekemästään työstä, sanoo vaan että "no kyllähän nyt sukulaisia pitää jelppiä.."

Saa jelppiä joo, mutta jossain vaiheessa sille jelpillekin tulee raja vastaan kun jelppiminen onkin monta tuntia TÖITÄ joista ammattilaisille maksetaan kunnolla.

En oleta että miehelle pitäis ammattilaisen hintoja maksaa, vaikka hän kaiken aina korjattua moitteettomasti saakin, mutta eikö ihan totta lava kaljaa isosta konerempasta ole aika mitätön palkkio??

Eilen viimeksi kun mies korjasi heidän autonsa jarrut, oli sukulaiseni kysynyt että kelpaisko lava kaljaa palkkioksi. Tällä kertaa mies oli vihdoin saanut suunsa auki ja sanonut että hän ottaisi palkan mielummin rahana, kuin kaljana ja saikin ruhtinaalliset 20e tekemästään työstä-josta ei kuitenkaan jää heille edestakaisin ajamisen jälkeen palkkiota kuin n. 10e. Eivät asu ihan lähellä meitä nimittäin.

Minä en haluaisi puuttua tähän asiaan, mutta kyllä mua suututtaa että MUN sukulaiset käyttävät miehen kiltteyttä ja taitoja hyväkseen ilman kunnon korvausta.

Jelppiä voi ja palveluksia tehdä, mutta jossain se raja menee kun vastapalveluksia heidän suunnalta meille ei ole näkynyt.

Ärsyttää kun mies ei kehtaa itse avata suutaan ja vaatia lisää palkkaa tekemästään työstä, mutta toisaalta ymmärrän senkin että hän haluaa olla hyvissä väleissä sukulaisiini koska pitää heistä paljon. Ja tämän sukulaiseni ovat näköjään hyvin huomanneet ja ottavat nyt kaiken ilon siitä irti että joku korjaa heidän romunsa käytännössä ilmaiseksi ja he säästävät piiiitkän pennin että pääsevät koko perheen voimin reissuun ja voivat pyytää sitten meitä koira ja talovahdeiksi.

Vittu, olen katkera. Mutta kannattaako tästä mainita suoraan ja ottaa sen riskin että kaikesta huolimatta rakkaiden ja tärkeiden sukulaisten kanssa menisi sukset ristiin?

Mitä te tekisitte?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun suku, pistä sinä ne ruotuun.

Seuraavan kerran kun pyytävät kylään, mene ilman miestä: " ei se ehtinyt se on laittamassa naapurin auton jarruja". Ja sitten jatkat hitonmoisella älämölöllä miten naapuri aina kehtaa ruikuttaa apua eikä edes palkkaa maksa, aikaa ja bensaa palaa, hyvä että varaosista saa omat rahat pois,

Mun äiti oli vähän samanlainen, aina piti olla laittamassa jotain ja käyttää kaikkien kavereiden vanhempien henkilökunta-alet kun hän oli ostamassa jotain. Ihan kuin olisi suurenki palveluksen tehnyt ostaessaan tai maksaessaan pikkurahoja palkkaa vaikka maalaustalkoista. Mä sitten kerran sain suuni auki lähempänä 30v ja sanoin että nyt riittää, sulla on rahaa ostaa ja laitattaa itse, mä en enää kehtaa tutuilta pyytää, eikä perheellisillä ole aikaa sun asioilla juosta.

Vierailija
2/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asia ei sinulle suoranaisesti kuulu, niin puhu sen miehesi kanssa ja keksikää te jokin toimiva tapa toimia, jonka mies toivottavasti saa esitettyä niille sukulaisillekin... Älä sinä lähde aukomaan päätäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille on tulossa vauva. Saatte siltä suunnalta sitten vastaavasti lastenhoito- ja muuta apua pilkkahintaan. Muistuta sitten että puolin ja toisin tässä autetaan, eikö =)

Vierailija
4/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette mene sinne sukulaisille kylään. Eiköhän ne hiljalleen älyä, mistä puristaa.

Vierailija
5/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun suku, joten sun asiasi. Mies ei välttämättä "kehtaa" alkaa pyytämään kunnon korvausta vaimonsa sukulaiselta ja tekee sitten hommat orjapalkalla. Sinä niiden ihmisten kanssa kuitenkin olet eniten väleissä, joten josko vaan napauttaisit, että mitäs jos alkaisitte maksamaan miehelleni palkkaa hänen työstään tai sitten viette korjaamoon.

Vierailija
6/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä haluaisi päänaukomislinjalle lähteäkään, mutta hienovarainen vihjailu ei tunnu auttavan.

Sukulaiseni ovat hyvin tietoisia siitä että mieheni tekee tällä hetkellä kahta työtä, jotta saatais laskut maksettua ja vähän ylimääräistä vauvanhankintoihin.

Eilenkin mentiin suoraan miehen töiden jälkeen korjaamaan niitä helkkarin auton jarruja, mies oli aamukuudesta kahteen asti ekassa työpaikassa ja kahdesta kahdeksaan toisessa ja siitä vielä autoa korjaamaan ja palkka siitä oli 20e.

Huoh.

Ja joo meille on tulossa vauva, mutten lastenhoitoapua heiltä oleta saavan kun heillä on itsellään tupa täynnä kersoja..

-AP

Vierailija
7/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tilanne jatkuu entisellään ihan niin kauan kuin sinä ja mies sen sallitte. Ens kerralla kun kysyvät, sanot että nyt ei ehdi, viekää korjaamolle. Tai mikä muoto nyt teille on parempi. Tärkeintä on avata suunsa ja kieltäytyä, ei kierrellä eikä kaarrella.

Vierailija
8/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä onkin kun mies ei kehtaa pyytää tekemästään työstä palkkaa!

En haluaisi päällepäsmäröidä ja työntää nokkaani aikuisten ihmisten asioihin kun asia ei suoranaisesti minulle kuulu, mutta hittolainen on tuo silti väärin että sukulaiseni käyttävät mieheni kiltteyttä noin räikeästi hyväkseen kun ovat huomanneet ettei hän kehtaa pyytää kunnolla palkkaa!

En haluaisi sitäkään että lopettaisimme siellä käymisen kun mies niin tykkää kaikesta huolimatta näistä sukulaisistani, mutta jotain on kyllä keksittävä, eihän tää voi näinkään jatkua.

-AP

Vierailija
9/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte pyytää palkkioksi vauvalle tavaraa, vaippoja tms. Vedotkaa ystävälliseen sävyyn että kun on rahat tiukassa niin jaksaisivatko tällaista pientä vastapalvelusta että vauvalle sitä ja tätä.

Vierailija
10/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan normaali lähde auttamaan mitään sukulaista 06-20 duunipäivän jälkeen, ellei kyseessä ole akuutti henkeä/terveyttä uhkaava hätä. Rikkinäisistä jarruista todetaan vaan, että kattellaan, jos joskus ennättäis...

Sano nyt sinä, kun sulle ilmeisesti ongelmissaan soittavat, että nyt on taloudellisesti tiukkaa ja henkiset resurssit loppu, ei pysty. Sun sukulaiset, sinä hoidat.

Vierailija
11/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä tässä on niin kovin vaikeaa? Sanotte (joko sinä taikka mies) seuraavan kerran kun soittavat, ettette ehdi nyt/ ei ole aikaa /muuta ohjelmaa jne. Joka kerta kun soittavat niin ette ehdi käydä siellä.

Ja koska kyse on sinun suvustasi, niin se on ensisijaisesti sinun asiasi sanoa, ettei nykyinen tapa voi jatkua. Joku esitti ketjun alkupäässä hyvän idean siitä, miten voitte toimia: menet yksin sukulaisiin ja kerrot, että miehesi joutui naapurin/kaverinsa autoa korjaamaan. Ja sitten valitat suureen ääneen, miten joutuu korjaamaan puoli-ilmaiseksi tai viinapalkalla, vaikka teillä on suuri pula rahasta.

Tai sitten sanot puhelimessa ihan suoraan, että miehesi korjaa mielellään jatkossakin, mutta korvaus on xx.

Ja asia kyllä kuuluu sinulle, koska kyse on sinun sukulaisestasi.

Vierailija
12/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali mieheni mielesterveydeltään on, mutta kun sukulaiseni hoputtivat että auto olis saatava kuntoon ennen viikonloppua ja mielellään mahdollisimman pian ettei heidän tarvitse ajella laina-autolla, joten niinpä vaan syöksyttiin heti miehen töiden jälkeen sinne korjaamaan se pirun kosla.

Ja eivät he minulta korjausapua pyydä vaan suoraan mieheltäni. Siksi tuntuu jotenkin hölmöltä minun puuttua asiaan, mutta koska mieheni on tuollainen kiltti tossukka joka ei kehtaa vaatia tekemästään työstä kunnolla palkkaa, kai se on sitten minun otettava asia jotenkin asiallisesti puheeksi - välit heihin kun kuitenkin haluaisin säilyttää hyvinä vaikka tämä hyväksikäyttö-meininki päähän ottaakin..

-AP

Vierailija
13/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa on kyllä jotain todella vastenmielistä. Ihme katkeruutta ja kaunaa normaalista toisten auttamisesta. 

Laitatte vaan itse rajat sille koska autatte ja miten, niin se ei enää harmita teitä.   Tai siis sinua. Miestäsi muiden auttaminen ei tunnu haittaavan. 

Kannattaa varoa. Tuollainen pikkumaisuus voi vielä kostautua. Entä kun itse tarvitsette apua? Vaikka joskus lapsenvahtia? Mitäs jos sukulaisilta tuleekin teille silloin lasku? 

Vierailija
14/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä ja teen työtä, joka ilmaisena kelpaisi hyvin monelle. Päätin kutenkin jo ennen yrityksen perustamista, että en tee muille ilmaiseksi kuin vanhemmilleni, enkä anna valitettavasti edes alennusta sukulaisille, naapureille ja ystäville. Tämä työ on fyysisesti rankkaa työtä ja kolmen lapsen äitinä ei työpäivien jälkeen enää ole ylimääräistä aikaa ja kiinnostusta mennäkään jollekin sukulaiselle mitään tekemään. Vähän siitä tuli aikanaan urputusta, mutta kyllä normaalit ihmiset ymmärsivät asian aika nopeasti.

Yksi vaihtoehto on siis teillä hinnoitella miehen työt ja pysyä siinä myös. Raha ei kasva puussa teilläkään ja aikaa on vuorokaudessa saman verran kuin muillakin, joten jos joku jotakin haluaa, on sille hintansa. Kaikki maksaa, ja jos ei ole valmis maksamaan, niin se ei ole teidän ongelma. Mies on auttanut nyt jo liikaa, joten laittaa asialle NYT stoppi. Stopin laittaminen on teidän tehtävänne, kukaan ei tule sitä tekemään teidän puolestanne, joten jos sitä ei laita, niin turha on valittaa.

Määritelkää töille tuntihinta ja se voi olla ihan kunnon hinta, ei mitään noloa 10e/h, vaan sellainen, joka jo vähän lämmittää mieltä. Jos pyynnöt loppuvat, niin hyvä, ehkä he saavat halvemmalla muualta. Jos eivät lopu, niin hinta on liian matala ja sitä voi nostaa. Ja aina voi sanoa ei. Se on hyvä ja käytännöllinen sana, selitellä ei tarvitse kenellekään, ette ole todellakaan tilivelvollisia kenellekään.

Vierailija
15/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 16:00"]Ihan normaali mieheni mielesterveydeltään on, mutta kun sukulaiseni hoputtivat että auto olis saatava kuntoon ennen viikonloppua ja mielellään mahdollisimman pian ettei heidän tarvitse ajella laina-autolla, joten niinpä vaan syöksyttiin heti miehen töiden jälkeen sinne korjaamaan se pirun kosla.

Ja eivät he minulta korjausapua pyydä vaan suoraan mieheltäni. Siksi tuntuu jotenkin hölmöltä minun puuttua asiaan, mutta koska mieheni on tuollainen kiltti tossukka joka ei kehtaa vaatia tekemästään työstä kunnolla palkkaa, kai se on sitten minun otettava asia jotenkin asiallisesti puheeksi - välit heihin kun kuitenkin haluaisin säilyttää hyvinä vaikka tämä hyväksikäyttö-meininki päähän ottaakin..

-AP

[/quote]

Se on sitä aikuisuutta, että osaa pitää puolensa ystävällisesti mutta päättäväisesti. Ikävään se on, mutta muuta ei voi.

Vierailija
16/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 16:53"]

Entä kun itse tarvitsette apua? Vaikka joskus lapsenvahtia? Mitäs jos sukulaisilta tuleekin teille silloin lasku? 

[/quote]

niinpä. paljonko ammatillinen lastenhoitaja yksityisesti palkattuna maksaakaan tunti? niin ja tietysti kulukorvaukset päälle. ja kun muutatte, muuttoapulaiset voivat varmaankin veloittaa teiltä summan joka on suhteessa muuttofirman taksoihin. mitä sitä nyt ilmaiseksi ketään auttamaan.

Vierailija
17/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 16:53"]

Sinussa on kyllä jotain todella vastenmielistä. Ihme katkeruutta ja kaunaa normaalista toisten auttamisesta. 

Laitatte vaan itse rajat sille koska autatte ja miten, niin se ei enää harmita teitä.   Tai siis sinua. Miestäsi muiden auttaminen ei tunnu haittaavan. 

Kannattaa varoa. Tuollainen pikkumaisuus voi vielä kostautua. Entä kun itse tarvitsette apua? Vaikka joskus lapsenvahtia? Mitäs jos sukulaisilta tuleekin teille silloin lasku? 

[/quote] Voi veljet mikä vastaus! Näkisitpä inhon ilmeeni... Sinähän se varsinainen taliaivo olet, juuri sellainen muiden hyväksikäyttäjä kuin mitä tässä ihmeteltiin. Teetätte varmaan "talkoilla" kaiken mahdollisen ja yritätte saada joka paikasta kaiken mahdollisimman halvalla ja ilmaiseksi, yök.

Vierailija
18/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsenhoito ei koskaan tule olemaan kiinni näistä sukulaisistani. Ja kuten sanoinkin, en välttämättä heille koskaan tule lasta hoitoon viemään kun heillä on kädet täynnä omia lapsia ja elukoita, joten ihan turha mun on tuudittautua siihen ajatukseen että mies tekee tuntitolkulla heille autoremppaa jotta voidaan hyötyä heistä lapsenhoidollisesti tulevaisuudessa. 

Eikä tässä ole meidän puolelta hyötymisistä kiinni, mutta kun rahaa tarvitaan ja mies tekee heille hommia joista yleensä normaalit ihmiset palkkaa maksavat, vaikka kuinka olisi sukua. Vai kuinka moni teistä olisi rehellisesti sanottuna valmis kuukaudessa käyttämään useita tunteja vapaa-aikaa ja bensoja puolison sukulaisten auttamiseen kaljalava palkalla?

Ehkä sanon heille että jatkossa jos ei miehen työstä makseta kunnollista palkkaa, saavat he kiikuttaa ajopelinsä jollekin toiselle eivätkä tasan tarkkaan selviä parilla kympillä tai kaljalavalla.

Yksittäiset avut on asia erikseen enkä ole sitä mieltä että jokaisesta avunannosta pitäisi laskuttaa, mutta jos soitetaan neljättä kertaa kuukauden sisään korjaamaan jotain ja korjaus ei ole parin minuutin homma, niin on täysin kohtuutonta olettaa että palkkaa ei tarvitse maksaa koska tässähän vaan sukulainen auttaa toista.

-AP

Vierailija
19/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan sanoa suoraan. Ja voitte selittää,että miksi olisi kohtuullista saada siitä kunnon korvaus. Mielestäni vaikka puolet siitä hinnasta mitä korjaamo siitä veloittaa olis vähintäänkin saatava palkkaa. Jos he siitä loukkaantuvat niin sitten. Itse en kehtais käyttä ketään noin hyväksi. Ja jos se ei heille sovi, niin vieköön korjaamoon. Ymmärrän täysin että kaikki eivät kehtaa sanoa suoraan, mutta onhan niitäkin jotka site mäkättävät miten törkeää kun joku sukulainen ei auta ilmatteeksi.

Vierailija
20/47 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan sinua sanomaan sukulaisillesi, miehesi ei "sukuun naituna" oikein voi sinun sukulaisiasi panna aisoihin.

Kehota miestäsi antamaan seuraavalla kerralla puhelimen sinulle heti, kun soittavat. Sitten aloitat. ÄLÄ ala valehdella tai keksiä tekosyitä sille, miksi miehesi ei enää korjaa autoja, vaan sanot suoraan, kuten se on: "XX on ollut teillä ilmaisena autonkorjaajana jo pitkään, mutta nyt kun meillä on rahapula ja XX tekee kahta työtä, ilmaistyö saa luvan loppua. Jos haluatte korjausapua, maksatte XX:lle vaikkapa puolet siitä, mitä remontti maksaisi korjaamolla. Se on silti teille halvempaa, mutta samalla reilua XX:ää kohtaan, joka käyttää vähät vapaa-aikansa korjaushommissa."

Ihan oikeasti, stoppi hyväksikäytölle NYT. Hemmetin härskejä hyväksikäyttäjiä sukulaisesi ovat, ja sinun velvollisuutesi on panna sille piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi