Ero tulossa - miehen kasvatus pilasi suhteemme
Mies ei itse osaa ottaa vastuuta kasvatuksensa ongelmakohdista eikä ole valmis muuttumaan. Hänen kanssaan ei voi sopia, että tehdäänkö jatkossa näin ja näin - asiat vain unohtuvat heti kun ne on sovittu.
Eilen ajoimme Lintsille ja tulimme kohtaan, josta olemme puhuneet tuhansia kertoja, että tässä pysätään, missä on Stop-merkki. Mies taas porhalsi risteykseen pysähtymättä, ja siis näkemättä sivulta vastaan tulevia autoja. "Lapset antakaa anteeksi, että joudutte kuuntelemaan tällaista motkotusta", mies sanoi lapsille (1-3-vuotiaat) ja kuittasi naureskellen vaarallisen tilanteen, jonka aiheutti. Yleensäkin naureskelee defenssinä kaikille keskustelunavauksille vakavista asioista. Ei ole tottunut ilmeisesti kuin elämään kulissielämää.
Ravintolassa mies söi ruokansa katsomatta muualle kuin lautaseensa, kunnes lautanen oli tyhjä. Olemme monta kertaa sopineet, että tykkään jutella ravintolassa ja tarvitsen myös apua lasten ruokailun kanssa, jotta voin itsekin nauttia ruokailusta. No asia oli tyypilliseen tapaan unohtunut ja sitten ravintolasta poistuessa mies ihmetteli, miksi taas olen huonolla tuulella. Olin kyllä kertonut, mutta ilmeisesti oli huono syy vai unohtuiko taas?
Mies on kotona oppinut, että naiset palvelevat miestä eikä miehen tarvitse osallistua ja olla perhe-elämässä mitenkään läsnä, eli sellainen tyypillinen sodan-ajan jälkeinen perhe-asetelma.
Miestä ei ole opetettu tekemään kotona mitään eikä arvostamaan ruokaa tai puhtautta. Esimerkiksi puhtaisiin lakanoihin sopii kellahtaa hikisenä, kun "kävin aamulla suhkussa, älä valita!".
Tämän kaiken päivittäisen kärsimyksen takia olen alkanut katkeroitua miehen perhettä kohtaan ja sitä toimintakulttuuria kohtaan, mikä heidän perheessään vallitsee. Mies ei ymmärrä syy-seuraussuhdetta vaan kokee, että moitin vanhempiaan turhaan, koska minulla on oman lapsuudenperheeni suhteen käsittelemättömiä asioita.
Hän ei ymmärrä, että en moittisi heitä yhtään, jos mieheni olisi riittävän viisas ja katkaisisi käyttäytymisen kehän, joka pilaa perhe-elämämme. Lähinnä tarkoitan tällä stop-merkillä pysähtymistä ja pientä huomaavaisuutta ravintolassa, en sitä että siivoaisi koko talon joka perjantai tai muuta isoa.
Olen niin turhautunut ja vihainen, koska mies ei tajua että ratkaisu ongelmaan olisi kuunteleminen, muistaminen ja ripaus empatiaa minua kohtaan - kuinka helvetin yksinkertaista ja helppoa?
Jos tänään keskustelemma tiedän, että huomenna alkaa uusi päiväni murmelina, ja tiedätte mitä se merkkaa. Olen vakavasti miettinyt, onko mieheni kehitysvammainen, psykopaatti vai onko tämä yleistäkin miesten keskuudessa?
Ainakaan kaikki kaverit eivät tunnusta ja näen itsekin, että suurin osa nykyisistä auttaa ravintolareissuilla lapsia ihan luonnostaan, käskemättä. Ero taitaa olla edessä, koska toisen lähellä on paha olo riitelyn takia ja kaikki läheisyys loistaa poissaolollaan.
Kommentit (163)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:38"]
Kai tämä kaikki oli tiedossa ennen kuin menit miehen kanssa naimisiin ja perustit perheen? Oma moka.
[/quote]
Ei ollut. Kaikki muuttui lasten myötä, ja niin muuttui myös kotitöiden ja muistettavien asioiden määrä. Mies tuntui aivan eri mieheltä kun olimme lapseton perhe. :(
Voisiko joku kertoa, että onko miestä mahdoton saada pitämään sopimuksista kiinni parisuhteessa?
ap
Jos yrittää muokata puolisoaan mieleisekseen, etenkin jos muokkaus tapahtuu jäkättämällä, joutuu melko varmasti pettymään. Keskustelemalla asiallisesti saattaa onnistua jossain kohdissa etenkin jos on valmis tekemään itsekkin jotain myönnytyksiä.
M39
Oot kyllä hirveä akka tämän tekstin perusteella, toivottavasti mies ei saa hermoromahdusta suhteenne aikana/takia.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:46"]
Oot kyllä hirveä akka tämän tekstin perusteella, toivottavasti mies ei saa hermoromahdusta suhteenne aikana/takia.
[/quote]
Mies on ihana? Kaatuu hikisenä sänkyyn, syö ravintolassa seurueeseen katsomatta kuin mikäkin juntti?
Eli et onnistunut kasvattamaan miestä käyttäytymään haluamallasi tavalla ja nyt haluat eron?!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:52"]
Eli et onnistunut kasvattamaan miestä käyttäytymään haluamallasi tavalla ja nyt haluat eron?!
[/quote]
Ei vaan miehen aiempi olemus on paljastunut rooliksi ja nyt todellinen mies on tullut esiin lasten myötä. Olemme olleen vuosikymmenen yhdessä, mutta ennen lapsia miehen perhe ei käynyt kylässä ja oli muutenkin etäinen, joten voin rehellisesti sanoa, että en tuntenut heitä silloin.
ap
Ymmärrän että ärsyttää, mutta kertomasi perusteella vika on enimmäkseen omien korviesi välissä.
Itseänikin ärsyttää miehessäni joskus se, että hänet on kasvatettu nykystandardein laittoman kovassa kurissa ja hän pitää vanhempia ehdottomina auktoriteetteina. Lapsille on joskus vähän vaikea opettaa keskustelua ja kohteliasta kielenkäyttöä kun isä ei pidä lasten mielipiteitä missään arvossa ja lopettaa läpänheitot yltiösarkastisilla tai aggressiivisilla kommenteilla. Tiedostan silti, että ongelma on minun eikä mieheni, koska juuri tuollaisen kasvatuksen ansiosta minulla on kurinalainen, luotettava, vahva, ahkera ja teräshermoinen mies. Siitä sitten maksan hintaa kun lapset pannaan ajoittain huutamalla kuriin.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:37"]
Oletko miehesi äiti...
[/quote]
Sille tuntuu kun komennan aikuisen haisevan miehen suihkuun ennen sänkyyn menoa. Tästä en haaveillut pikkutyttönä.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:43"]
Jos yrittää muokata puolisoaan mieleisekseen, etenkin jos muokkaus tapahtuu jäkättämällä, joutuu melko varmasti pettymään. Keskustelemalla asiallisesti saattaa onnistua jossain kohdissa etenkin jos on valmis tekemään itsekkin jotain myönnytyksiä.
M39
[/quote]
Entä jos asiallinen keskustelu ei auta? Minusta ap n mies vaikuttaa KUSIPÄÄLTÄ!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:46"]
[/quote]
Toivottavasti emme saa lukea lehdestä, että nelihenkinen perhe kuoli perheen isän, miehen piittaamattomuuden takia liikenteessä. Aloittajan hermot ne tässä ovat koetuksella ja mies vielä naureskelee.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:55"]Ymmärrän että ärsyttää, mutta kertomasi perusteella vika on enimmäkseen omien korviesi välissä.
Itseänikin ärsyttää miehessäni joskus se, että hänet on kasvatettu nykystandardein laittoman kovassa kurissa ja hän pitää vanhempia ehdottomina auktoriteetteina. Lapsille on joskus vähän vaikea opettaa keskustelua ja kohteliasta kielenkäyttöä kun isä ei pidä lasten mielipiteitä missään arvossa ja lopettaa läpänheitot yltiösarkastisilla tai aggressiivisilla kommenteilla. Tiedostan silti, että ongelma on minun eikä mieheni, koska juuri tuollaisen kasvatuksen ansiosta minulla on kurinalainen, luotettava, vahva, ahkera ja teräshermoinen mies. Siitä sitten maksan hintaa kun lapset pannaan ajoittain huutamalla kuriin.
[/quote]
Lapsista saa kunnon kansalaisia ilman fasismiakin.
Miksi et itse aja, jos miehesi kerta toisensa jälkeen vaarantaa perheenne rikkomalla liikennesääntöjä?
Suosittelisin myös pyytämään apua jo siellä ravintolassa sen sijaan että keräät vihaa polttoaineeksi myöhemmin tapahtuviin riitoihin ja mökötyksiin. Voimia!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:55"]
Ymmärrän että ärsyttää, mutta kertomasi perusteella vika on enimmäkseen omien korviesi välissä.
[/quote]
Etkös kuitenkin näe, että meidän tilanteemme ovat hieman erilaisia? Minä kun en pidä mieheni luonteesta, eikä häntä ole kasvatettu kuten sinun miehesi. Minun mieheni kasvatuksen tulos on sellainen, mikä ihmisestä tulee kun äiti ja mummot hemmottelevat piloille ja isä sekä vaari lukevat lehteä nurkassa.
Ilmeisesti sinun miehesi ottaa kasvatuksesta myös ison vastuun perheessänne? Onnea siitä, meillä näin ei ole.
ap
Okei, sulla tuntuu olevat pässi miehenä. Olen pahoillani. Toivottavasti saatte asiat selväksi. Ravintolassa käske pilkkomaan Eemelin nauravat nakit ja hakemaan Iidalle maitolasillinen. Vai eikö se tästäkään huolimatta tee muuta kuin tuijota lautastaan ja mätä ruokaa naamaan?
Sitä ihmettelen, että miksi sinun pitää moittia hänen lisäksi myös hänen perheensä? Ohjaa häntä, mutta jätä hänen lapsuudenkotinsa ja vanhempansa ulkopuolelle. Mitä luulet, auttaako se teidän tilanteessanne yhtään? Voin itse ottaa kritiikkiä vastaan, mutta ihmettelisin kovasti jos samassa pitäisi haukkua myös vanhempani.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:55"]Ymmärrän että ärsyttää, mutta kertomasi perusteella vika on enimmäkseen omien korviesi välissä.
[/quote]
Eikös tossa ensi sijaisesti maksa ne lapset etkä sinä.
Voivoi, kun on muokkaus mennyt sinulta pieleen. Luonnollisesti harmittaa, mutta sianjätöllä siitä selviää. Jospa seuraava mies olisi helpompi muokata.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:41"]
Koeajossa et sitten havainnut hänessä mitään vikoja puutteita?!
[/quote]
En kovin isoja, sillä hän oli aina rehellinen, esitti perhekeskeistä, viina ei maistu juurikaan, on hyvä työ ja mukava ihminen. Ennen lapsia en tiennyt, että saa paniikkokohtauksen imuroinnin ehdottamisesta.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:02"]
Miksi et itse aja, jos miehesi kerta toisensa jälkeen vaarantaa perheenne rikkomalla liikennesääntöjä?
Suosittelisin myös pyytämään apua jo siellä ravintolassa sen sijaan että keräät vihaa polttoaineeksi myöhemmin tapahtuviin riitoihin ja mökötyksiin. Voimia!
[/quote]
Yleensä ajan, mutta tällä kertaa olin ajanut viikolla niin paljon että ny menimme näin. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että mököttäminen ei auta. Tämä olisi juuri miehen perheen tapa ratkaista asiat, mutta minulle ei käy.
Sanoin, että kaipaisin vähän apua täällä ja katsoin merkitsevästi. Mies tähän, että mitä apua sä nyt muka kaipaat, molemmathan syövät. Niin, koska olin laittanut pienemmälle juuri haarukan suuhun. Ymmärrätte, että pointtini juuri on, että normaali sanominen ei auta, tarvii vääntää rautalangasta eikä sittenkään mene perille. Ei häntä vain kiinnosta.
ap
Miehesi on todella epäkypsä!