Mikä oli teidän keskiarvo lukion päättötodistuksessa?
Ihan mielenkiinnosta, millaisia keskiarvoja teiltä löytyy ja pidättekö sitä hyvänä? Onko lukion päättötodistuksella oikeastaan edes sen suurempaa merkitystä teidän mielestä? Kirjoitukset on asia erikseen, mutta eikö tuo päättäri ole vähän turha ellei hae AMK:iin, kun eikö siellä ilmeisesti katsota myös tuota päättötodistusta?
Kommentit (255)
8,3 ja kirjoitin ällän paperit. Kurssimuotoinen lukio ei antanut anteeksi sitä, etten tehnyt käytännössä mitään lukion ekalla. :) Tokan ja kolmannen numerot ei pystyneet nostamaan numeroita niin paljon, että keskiarvo olisi tuon kummempi. Eipä sillä kyllä mitään väliä ollutkaan, koska kirjoitukset meni nappiin ja yliopistoon pääsin heti kirjoitusvuoden syksyllä.
Muistaakseni 8,9. En ekan vuoden jälkeen hirveästi jaksanut enää pänttäämällä lukea kokeisiin. Kielet ja maantiede kiinnosti, muut aineet ei niinkään, joten niihin en hirveästi jaksanut päntätä. Kirjoitin 2 L:ää ja E:n pitkästä saksasta, josta olin kovin ylpeä.
8,3. Sen verran laiska opiskelija olin, että tuokin oli jo ihme.
8,9 ihan ok. Yksi L ja viisi M. Eximiaa ei vielä silloin ollut.
Tuplamaisteri myös.
Mulla oli 9,2 silloin 9 vuotta sitten. Olin tyytyväinen ja mihinkään en ole tarvinnut. Nyt maisterin paperit hankittuna.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 9,7 ja olen OTM ja FM.
En käynyt lukiota, olen FM ja KTM.
8, 3 ja olin tyytyväinen ja pitkälle olen päässyt elämässäni.
Lukion ka: 7.9. Yo-todistus: viisi A:ta ja yksi B (keskipitkä ruotsi). Ja lakkiaisyhteiskuvassa näytän järkyttyneeltä penkin alle menneiden kirjoitusten takia.
9,9. Liikunta 9, muut 10. Kirjoitin 6L (äidinkielti, ruotsi, englanti, keskipitkä saksa, pitkä matikka, reaali).
7,3. Ei haitannut mitään, pääsin silti yliopistoon koska avainasiat olivat hyvällä mallilla.
Miten te kaikki muistatte keskiarvon? Itellä tais olla jotain 9 päälle. Kirjoituksista L×3, E, M ja C. Yliopistotutkinto ja 7v työelämää takana
Muistaakseni 8,2 hirveällä vaivalla. Kirjoitin EEEM ja ylimääräisistä C ja A. Lukio oli rankempaa kuin yliopisto, kun piti opiskella epäkiinnostaviakin aineita. Olen FL, kielten alalta, joten periaatteessa ihan turha jatkotutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole "päästötodistus", ei siis ap:n ehdottama "päättötodistus"?
Nykyisin on päättötodistus, joka annetaan kun koulu päättyy. Oppilaista aiheutuvia päästöjä ei vielä toistaiseksi määritetä, mutta ehkä sekin aika vielä koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni korostaa, ettei keskiarvolla ole ollut mitään merkitystä. Onhan sillä ihan hemmetin paljon merkitystä siinä kohtaa, kun lukiosta haetaan eteenpäin opiskelupaikkaa! Ja tietyt tutkinnot ovat vain välttämättömiä pohjavaatimuksia monille aloille ja fiksuille työpaikoille.
Lol. Keskiarvoa ei edes kysytä vaan kirjoitukset ratkaisee kaiken. Kirjoita pitkästä matematiikasta L ja pari muuta eximialla niin pääset lähes minne tahansa.
9.7
Kirjoitin 5xL , saksaa en halunnut kirjoittaa, koska pelkäsin etten saa laudaturia.
Olinkin aikamoinen hikipinko.
Tämä onkin ensimmäinen kerta, jolloin pääsen mainitsemaan asiasta. Kiitos tästä tilaisuudesta, AP.
Opiskeluista ja työelämässä olen pärjännyt, kaiketi hyvin. Olen ahkerampia kuin lahjakas, oletan.
Tässähän on se, että ylioppilastodistukset ovat jollain tasolla vertailukelpoisia keskenään, mutta päättötodistuksen arvosanat riippuu pitkälti koulusta ja sen tasosta. Heikommassa saa helpommin noita kymppejä kursseista. Huippulukiossa jo se kasi voi olla tiukassa. Itsellä myös 9,7 löysästi läpi ja 5 ällää ja muutama E. Tutkinto MMM.
Tais olla 9, tie vei yliopistoon lukemaan yhteiskuntatieteitä, valmistuin maisteriksi ja nyt olen erityisasiantuntija ja tyytyväinen työhöni ja elämääni, mutten olekaan erityisen kunnianhimoinen tai muutenkaan suorittaja. Todistuksen ka ei ole vaikuttanut mitenkään mihinkään. Kirjoitin kuusi ällää ja se kyllä tuntui aikanaan kivalta (varsinkin kun kylän ’paremman perheen’ ’ihmelapsi’ kirjotti vain viisi, ja mulla oli vielä pitkä matikkakin) muttei niistä muuten suuremmin hyötyä ole ollut, opiskelupaikkakin tuli pääsykokeiden perusteella. Tää oli siis 80-luvulla.
9,1 ja kirjoituksissa 5 ällää ja 1 ämmä. Tosin kirjoitin 90-luvun alussa, jolloin eximiaa ei vielä ollut. Nykymittapuulla olisi 4 eximiaa.
Opiskelupaikka irtosi pääsykokeen perusteella, vaikka muistaakseni hyvästä ylioppilastodistuksesta sai jotain bonuspisteitä. Sen jälkeen kun pääsin opiskelemaan, näillä ei ole ollut mitään merkitystä, eikä varsinkaan korkeakoulusta valmistumisen jälkeen.
Nykyään on vähän eri systeemit jatkoon hakiessa.
Yo-kirjoitustulokset ratkaisee. Keskiarvo ei.