Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä oli teidän keskiarvo lukion päättötodistuksessa?

Vierailija
21.06.2021 |

Ihan mielenkiinnosta, millaisia keskiarvoja teiltä löytyy ja pidättekö sitä hyvänä? Onko lukion päättötodistuksella oikeastaan edes sen suurempaa merkitystä teidän mielestä? Kirjoitukset on asia erikseen, mutta eikö tuo päättäri ole vähän turha ellei hae AMK:iin, kun eikö siellä ilmeisesti katsota myös tuota päättötodistusta?

Kommentit (255)

Vierailija
41/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheita hikkejä täällä.

Itsellä 8.1. Ei hyvä eikä huonokaan. Kertoo siitä et kaverit kiinnosti, ei opiskelu :)

No, ei oikeastaan. Minulla on vieläkin se kaveripiiri ja harrastukset, jotka oli lukiossa, samoin muilla meidän luokan hikeillä. Ei tuo nyt oikeastaan kerro, kuin että kiinnostiko opinnot.

-hikke

Vierailija
42/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10.5

Täällä vauvapalstalla sillä on loistavaa päteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

9,6. Olihan se hyvä. Jos oikein muistan, niin yhdellä meidän luokan pojalla oli sama keskiarvo eikä kellään ollut sen korkeampaa. Yli ysin oli kyllä muutamalla muullakin. Sen verran hyvä koulumenestys (ka:n lisäksi 6L) auttoi, että pääsin yliopistoon haluamalleni alalle heti lukion jälkeen ja osakunnan yksiöön vuokralle. (Tuohon yksiön saamiseen vaikutti muistaakseni myös vanhempien vähävaraisuus!) Vuotta myöhemmin pyrin tiettyyn suuntautumisvaihtoehtoon ja sinne oli erillinen pääsykoe, jossa lukio- tai yo-papruja ei enää huomioitu ollenkaan. Pääsin sisään ja lopulta oppiarvokseni tuli FT. 

Eli omalla kohdallani voisin sanoa, että hyvästä lukion päättötodistuksesta oli apua jalan saamisessa yliopiston ovenrakoon, mutta ei enää sen jälkeen.

Vierailija
44/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7.8

Todistuksessa oli pelkkiä kiitettäviä tai välttäviä. Esim kemiat, fysiikat oli kuutosia koska ei kiinnostanut yhtään. Sen sijaan esim historia ja YH kiinnostivat.

Sittemmin yliopistossa ensin maisteriksi, sitten lisensiaatiksi ja lopulta yhteiskunta tiet. tohtoriksi.

Ps. Pidän tätä nykyistä todistusvalintasysteemiä vähkntäänkin keskeneräisenä ja remonttia vaativana.

Vierailija
45/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8,6. ihan riittävä amk puolelle. Tärkeää on kirjoituksissa onnistuminen, mikäli haluaa muualle kuin amk:hon. Amk on kyllä hyvä sekin, jos valitsee työllistävän alan.

Vierailija
46/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Sanoisin, että oli yli 8,9, mutta en muista tarkkaan. Se oli tärkeämpää, että kirjoitin L:n paperit.

Vierailija
47/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

9,1 ja olen opiskellut kaksi ammattia, nyt opiskelen kolmatta. Minua on kiinnostanut tehdä erilaisia hommia elämäni aikana ja pidän opiskelusta, yksi tutkinnostani on AMK-tutkinto kulttuurialalta eli ei-työllistävältä alalta. Pääsin yliopistoon, mutta valitsin ammattikorkeakoulun (se kaupunkikaan, missä olisin opiskellut yliopistossa, ei houkutellut eli Turku). Toisella tutkinnolla työllistyi kyllä vajaa 20 vuotta sitten (painoala), muttei työllisty enää. Olen ollut opiskeluistani huolimatta useita vuosia töissä. En ole ollut rahan perään niin paljon. Nyt opiskelen työllistävää ammattia.

Liikunta oli seiska, muut aineet enimmäkseen ysejä ja kymppejä. Suorastaan rentouduin kielten parissa, mutta fysiikasta en pitänyt, eikä sitä ollut pakko valita lukiossa. Opiskelin lyhyen matematiikan, sain siitä ysin. 

Vierailija
48/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9,1 ja olen opiskellut kaksi ammattia, nyt opiskelen kolmatta. Minua on kiinnostanut tehdä erilaisia hommia elämäni aikana ja pidän opiskelusta, yksi tutkinnostani on AMK-tutkinto kulttuurialalta eli ei-työllistävältä alalta. Pääsin yliopistoon, mutta valitsin ammattikorkeakoulun (se kaupunkikaan, missä olisin opiskellut yliopistossa, ei houkutellut eli Turku). Toisella tutkinnolla työllistyi kyllä vajaa 20 vuotta sitten (painoala), muttei työllisty enää. Olen ollut opiskeluistani huolimatta useita vuosia töissä. En ole ollut rahan perään niin paljon. Nyt opiskelen työllistävää ammattia.

Liikunta oli seiska, muut aineet enimmäkseen ysejä ja kymppejä. Suorastaan rentouduin kielten parissa, mutta fysiikasta en pitänyt, eikä sitä ollut pakko valita lukiossa. Opiskelin lyhyen matematiikan, sain siitä ysin. 

Ja yo-kirjoitukset menivät hyvin, kaikki muut L, paitsi yksi aine M.

Vierailija
49/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 9,6, eikä ole ollut turha. Paperi on nostanut sisäänpääsypisteitäni huimasti yliopistoon ja AMKKhon hakiessa, joten on ollut helppo päästä haluamaansa opiskelupaikkaan. Hyvän lukiotodistuksen hyötyjä vähätellään tarpeettomasti, mutta toisaalta - jos muilla hakijoilla todistukset olisivat olleet yhtä hyvät, saamani etukin olisi kadonnut.

Vierailija
50/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8,3 tekemättä oikeastaan mitään. Muuten ysejä ja kymppejä mutta kielet ja matikka jäi täysin lukematta ja opiskelematta. Ei vaan jotenkin kiinnostanut ja tein töitä koulun ohella jne joten se vei energiaa pois opiskeluista.

Vierailija
51/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6,7

Vierailija
52/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole "päästötodistus", ei siis ap:n ehdottama "päättötodistus"?

Vierailija
53/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole "päästötodistus", ei siis ap:n ehdottama "päättötodistus"?

Mulla lukee päästötodistus todistuksessa 30 vuoden takaa.

Vierailija
54/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8,8. Olin tyytyväinen, koska pänttääminen ei ollut silloin se kaikkein mielenkiintoisin asia elämässä, joten lukio meni ns. lukematta läpi. Nyt ei varmastikaan enää onnistuisi, mutta nuorena sitä jotenkin aina kääntyi ylittämään, ja yllättämäänkin, itsensä. Oliko tuosta sitten jotain hyötyä? Sen verran kaiketi, että pääsi jatko-opiskelemaan haluamalleen alalle.

Vierailija
55/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se kasin sanallisen arviokin ole HYVÄ, eli miksi vähättelette hyvää keskiarvoa?

Oma ka oli 8.9 ja sillä ei ole ollut koskaan mitään merkitystä. Kukaan ei ole ikinä kysynyt (ennen tätä), että mikä oli lukion keskiarvo ?!?

Olen ollut samalla työnantajalla 20 v ja palkkani on keskivertoa parempi.

Vierailija
56/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6,7 tai 6,8, ei ollut mitään motivaatiota siellä, kun tuntui, että opiskellaan numeroiden vuoksi vain, ei konkretiaa jotenkin. OPinto-ohjaajakin oli täysin pihalla, koska kun lintsasin, se kehitti täysin välinpitämättömän suhteen opiskeluuni eikä ollut enää kiinnostunut tai mitenkään neuvonut. En ollut kovin kypsä lukiossa.

Vierailija
57/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8,8. Olin tyytyväinen, koska pänttääminen ei ollut silloin se kaikkein mielenkiintoisin asia elämässä, joten lukio meni ns. lukematta läpi. Nyt ei varmastikaan enää onnistuisi, mutta nuorena sitä jotenkin aina kääntyi ylittämään, ja yllättämäänkin, itsensä. Oliko tuosta sitten jotain hyötyä? Sen verran kaiketi, että pääsi jatko-opiskelemaan haluamalleen alalle.

Ja kirjoituksista onnistuin repimään neljä eetä sekä yhden ällän. Niihinkin olin tyytyväinen.

Vierailija
58/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain päälle 8, aika sama jolla menin sisään lukioon

Vierailija
59/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8,7, numerot 8-10. Lukion jälkeen opiskelin opistotason tutkinnon, myöhemmin työn ohessa maisterin ja nyt teen väitöskirjaa. Lukiossa en vielä osannut opiskella, sittemmin oon huomannut että mulla on tähän taipumuksia.

Vierailija
60/255 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tarkkaa, varmaan jotain 7-7,5 välillä. Huono todistus kuitenkin. Sillä en päässyt AMK mutta opiskelin amiksessa ammatin ja sillä todistuksella pääsin. 

Lukioiässä osa on vielä niin nuoria/lapsia ettei ura-asiat kiinnosta. Minulla ei ollut ketään joka olisi patistanut koulussa, se näkyi sitten todistuksessa.

Onneksi aikuisiällä tajusin tilanteen ja tein tosiaan amisammatin ja nyt myös korkeakoulutettu.