Ystäväni juo alkoholitonta OLUTTA vaikka on raskaana :(
tiedän, se on alkoholitonta, mutta silti OLUTTA. Eihän se olut siitä miksikään muutu että on alkoholitonta, olut on olut. En pysty suhtautumaan asiaan rennosti, vaikka hän naureskelee kuinka hermoilen hänen oluenkäytöstään. Hän ottaa 0% oluen aina kun kokoonnumme heillä tai grillaamme tai istumme iltaa rannalla. Itse olen absolutisti, ystäväni mies juo oikeaa olutta ja oma mieheni myös juo oikeaa olutta. Olen aikeissa ilmoittaa neuvolaan ystäväni oluenkäytöstä, tietenkään sinne en viitsi sanoa että olut on alkoholitonta, koska eivät ota ehkä ongelmaa tarpeeksi vakavasti muutoin.
Kertokaa te muut alkoholittomien oluiden juojat että miksi sitä olutta pitää juoda? Olen ystäväni oluen juonnista erittäin huolissani. Alkoholittomasta oluesta on vain askel alkoholilliseen olueen ja hän on RASKAANA.
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 13:57"]
Olen asunut kulttuurissa, jossa oluenjuontia raskaana olleessa pidettiin hyvänä. Joidenkin siinä olevien vitamiinien tms.takia. Itse jätin väliin ja sekös ihmetytti. Eli jokainen tyylillään ja omien periaatteidensa mukaan.
[/quote]
Minä olen myös asunut maassa, jossa suositeltiin raskaanaoleville naisille 2-3 lasillista punaviiniä viikossa, mahdollisimman monipuolista ruokaa ja paljon ulkoilmaa. Näin lapsista kasvaa isoja ja vahvoja.
[/quote]
Niin ja Suomessa tälläinen ei tietysti kävisi päinsä, koska ihmiset eivät osaa kohtuutta. Fas-lapset ja tupakoitsijoiden lapset ovat pieniä, mutta monipuolista ravintoa nauttivien ja paljon ulkoilevien äitien lapset saavat istukan kautta paljon ravinteita ja jopa pieni lasillinen punaviiniä edistää ravintoaineiden imeytymistä. Terv, huippu-urheilijan äiti jonka lapsi oppi kävelemään 9kk ikäisenä.
[/quote]
"Kohtuullinenkin" alkoholin käyttö on haitaksi sikiölle (etenkin aivoille) ja lapsi syntyy pienikokoisempana. Kannattaisi tutustua faktoihin.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:11"]
Olen asunut kulttuurissa, jossa oluenjuontia raskaana olleessa pidettiin hyvänä. Joidenkin siinä olevien vitamiinien tms.takia. Itse jätin väliin ja sekös ihmetytti. Eli jokainen tyylillään ja omien periaatteidensa mukaan.
[/quote]
Kertoisitko kulttuurin. Olisi tosi kiva tietää.
[/quote]
Mä asuin Usassa. Toki riippuu lääkäristä.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:10"]Huomaa taas hyvin tästä ketjusta, millaisia juoppoja suomalaiset ovat. Alkoholi on pyhä aihe, jota ei saa arvostella. Ja aina sen käytön voi jollain selitellä, selitykset eivät todellakaan lopu. Juokaa vaan lapsettomat rauhassa, mutta kyllä suututtaa vanhemmat jotka altistavat lapsensa alkoholinkäytölle. Näistä lapsista saamme sitten uusia suurkuluttajia, alkoholistit ovat ehtymätön luonnonvara maassamme.
Minä ainakin juttelisin tuon kaverin kanssa ja ilmaisisin huoleni.
[/quote]
Tässä ei edes puhuta alkoholista. Se että nimessä on viini tai olutsana ei tee tuotteesta alkoholia.
Minäkin olen juonut alkoholittomia siidereitä seurajuomana ja saunajuomana ollessani raskaana ja myös imettäessäni. Olen myös juonut alkoholia sisältävää siideriä, siinä vaiheessa kun lapsi ei ollut enää täysimetyksellä, jolloin imetysvälit olivat jo niin pitkiä, että pystyi imetysten välissä yhden siiderin juomaan. Pitääkö sitä nyt kuitenkaan pyhimykseksi muuttua, kun tulee äidiksi? Ei lapsi mene pilalle siitä, että äiti juo yhden siiderin, kunhan ei lasta hoida humalassa.
Ilmeisesti se on WT, joka kuvittelee että alkoholiton olut vie alkoholismiin. Tiedättekö, on myös ihmisiä joille alkoholi ei ole ongelma. Voi juoda vain yhden lasin sitä hyvää ja terveellistä viiniä, voi juoda kalan kanssa lasillisen olutta - ei tuoppia, ei pulloa vain 1,5 dl panimotuotetta. Voi juoda alkoholitonta olutta ilman että joisi koskaan alkoholillista juomaa. Tässä piilee se porvariston hillitty charmi. Siksipä odottava äiti voi valita terveysjuoman: alkoholiton olut wt-light-aspartaami-cola-hampaatsyövyttävähiilihappo-sodastream-israelinlahjamaailmalle-plussatarjous-koodinkrääsä-juoman sijaan.
Hei Ap!
Tiesitkö että alkoholiton, oikea olut (ei mikään kalja) on terveellisempää kuin limsa tai mehu. Alkoholittomassakin kannattaa satsata laatuun. Ulkomaalaisissa oluissa on paljon valinnanvaraa.
Alkoholiton Nikolai suoraan pakastimesta kuumana hellepäivänä maistuu todella hyvältä, ja sammuttaa janon. Mielummin alkoholiton olut jääkylmänä kuin Coca Cola.
Ei alkoholi ole paha asia, vaan sen väärinkäyttö. Ystäväsi tekee aivan oikein ettei juo alkoholia raskaana ollessaan.
Mene ihmeessä neuvolatädin juttusille kirjoittamastasi aiheesta, saat itse ajan neuvolapsykoligille saman tien.
Olut mainittu 15 kertaa yhdessä postauksessa. Pakko olla ennätys.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:00"]
Minusta toi on epäilyttävää, ymmärrän mitä ap hakee takaa. Ilmeisesti sen kaverin tekee tosi paljon mieli kaljaa, onneksi tyytyy alkoholittomaan. Mutta varmasti kun lapsi syntyy, siirtyy heti alkoholiin. Ei tee lapselle hyvää tuollaiset tissuttelijavanhemmat. Mikä siinä on niin vaikeaa olla juomatta? Alkoholi ja perhe-elämä ei ole kovin hyvä yhdistelmä.
[/quote]
Juuri niin. Alkoholittoman oluen juominen raskaanaollessa kertoo vain siitä, että takana jyllää alkoholinhimo, joka täytyy päästä purkamaan johonkin. Varmasti heti kun vauva syntyy, niin alkoholiton olut vaihtuu alkoholilliseen. Siksi ei ole liioittelua ilmoittaa neuvolaan alkoholinkäytöstä, koska se on näissä tapauksissa vain ajan kysymys, eli tosiasia joka tapauksessa vaikka ei saisi juuri nyt kiinni "rysän päältä".
[/quote]Kuka ihme on samaa mieltä tämän kanssa?? Mä join alkoholitonta olutta raskausaikana, jos oli jotkut illanistujaiset tai illalliset kaverilla. Nyt vauva ollaan saatu pidettyä hengissä jo yli vuosi (mitä tällaisilta olutsiepoilta ei varmasti kukaan olisi uskonut) ja tänä aikana olen varmaan juonut 3-5 olutta koko aikana. Hirvee kittaaja. Lapset huostaan!
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 13:43"]
Tekisin samoin. En nimittäin tiedä mitään sen tekopyhempää kuin se että ihminen on muka-alkoholiton, mutta juo silti siidereitä ja oluita, eräs tuttuni juo alkoholittomia viinejä joka viikonloppu ja silti paheksuu alkoholisteja, vaikka itse on ihan koukussa alkoholijuomiin, olkoonkin alkoholittomia. Hirveän tekopyhää. Oikeat alkoholista pitäytyjät eivät juo mitään alkoholijuomiksi alunperin tarkoitettuja juomia!
[/quote]
Tuota... alkoholiton juoma ei ole alkoholijuoma. Alkoholijuoma sisältää alkoholia. :D Logiikkasi on lähestulkoon sama jos väittäisit, että vissy on alkoholijuoma koska kossuvissy. Noh, maailmaan mahtuu monenlaista.
Oluessahan tosiaan on varsin runsaasti vitamiineja. Historiallisestihan olut on ollut kyllä hyvin tärkeä juoma, ja aikanaan olut on voinut hyvin olla vettä terveellisempi vaihtoehtokin, myös raskaanaoleville. Nykyään toki saatavilla on muita, sopivampia juomiakin, mutta olutta on turha mollata. Siitä saa moni kiittää olemassaoloaan, ja tiettyjen teorioiden mukaan myös helppoa elämäänsä :) Motivaatio ohran viljelyyn, ja sitä myötä koko maanviljelyksen laajenemiseen, saattoi olla oluessa.
Av-mamman päivitetty porttiteoria:alkoholittomien juomien juominen johtaa alkoholillisesten juomien juomiseen! Kiitos ap hyvistä nauruista! :D
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:18"]Ilmeisesti se on WT, joka kuvittelee että alkoholiton olut vie alkoholismiin. Tiedättekö, on myös ihmisiä joille alkoholi ei ole ongelma. Voi juoda vain yhden lasin sitä hyvää ja terveellistä viiniä, voi juoda kalan kanssa lasillisen olutta - ei tuoppia, ei pulloa vain 1,5 dl panimotuotetta. Voi juoda alkoholitonta olutta ilman että joisi koskaan alkoholillista juomaa. Tässä piilee se porvariston hillitty charmi. Siksipä odottava äiti voi valita terveysjuoman: alkoholiton olut wt-light-aspartaami-cola-hampaatsyövyttävähiilihappo-sodastream-israelinlahjamaailmalle-plussatarjous-koodinkrääsä-juoman sijaan.
[/quote]
Tämä on yksi nolo juttu näissä wt-ihmisissä. Juodaan pari lasia viiniä pikkusormi pystyssä ja kuvitellaan sen ansiosta olevansa jotain sivistyneitä hienostoporvareita? Anna mun kaikki kestää :D
Alkoholin käyttö ei tee kenestäkään hienompaa ihmistä, päinvastoin. Hienosti osaatte itsellenne valehdella. Itsestään välittävä, sivistynyt, tasapainoinen ihminen ei päihteitä mihinkään tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:26"]
Av-mamman päivitetty porttiteoria:alkoholittomien juomien juominen johtaa alkoholillisesten juomien juomiseen! Kiitos ap hyvistä nauruista! :D
[/quote]Entäs limsa? Tai energiajuomat? Ollaan vaan yhen hörpyn päästä bacardi-breezeristä ja virtasesta.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:18"]Ilmeisesti se on WT, joka kuvittelee että alkoholiton olut vie alkoholismiin. Tiedättekö, on myös ihmisiä joille alkoholi ei ole ongelma. Voi juoda vain yhden lasin sitä hyvää ja terveellistä viiniä, voi juoda kalan kanssa lasillisen olutta - ei tuoppia, ei pulloa vain 1,5 dl panimotuotetta. Voi juoda alkoholitonta olutta ilman että joisi koskaan alkoholillista juomaa. Tässä piilee se porvariston hillitty charmi. Siksipä odottava äiti voi valita terveysjuoman: alkoholiton olut wt-light-aspartaami-cola-hampaatsyövyttävähiilihappo-sodastream-israelinlahjamaailmalle-plussatarjous-koodinkrääsä-juoman sijaan.
[/quote]
Tämä on yksi nolo juttu näissä wt-ihmisissä. Juodaan pari lasia viiniä pikkusormi pystyssä ja kuvitellaan sen ansiosta olevansa jotain sivistyneitä hienostoporvareita? Anna mun kaikki kestää :D
Alkoholin käyttö ei tee kenestäkään hienompaa ihmistä, päinvastoin. Hienosti osaatte itsellenne valehdella. Itsestään välittävä, sivistynyt, tasapainoinen ihminen ei päihteitä mihinkään tarvitse.
[/quote]Ei niin. Mutta kohtuukäyttö tai alkoholin vähäinen käyttö on mielestäni huomattavasti hienompaa kuin järkyttävä lärväys. Mutta täysraittiuskaan ei ole huono vaihtoehto.
Ei ole haittaa, vaikka sillointällöin raskaana ollessa ottaisi alkoholillisen oluen taikka tavallista viiniä lasin pari viikossa. Se on lopulta hyvin pieni määrä mitä verenkierrossa on kerralla liikkeellä. Tätä vaan ei voida sanoa suoraan, koska tosiaan moni ei ymmärrä sitä kohtuullisuutta, ja Suomessa tällaiset tulkitaan aina kehotukseksi vetää lärvit. On helpompaa kieltää täysin pisaraa myöten kuin sallia ihan pieni määrä. Tavallinen ihminen osaa käyttää omaa järkeään. Hysteerikot saa hysterisoida.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:00"]
Minusta toi on epäilyttävää, ymmärrän mitä ap hakee takaa. Ilmeisesti sen kaverin tekee tosi paljon mieli kaljaa, onneksi tyytyy alkoholittomaan. Mutta varmasti kun lapsi syntyy, siirtyy heti alkoholiin. Ei tee lapselle hyvää tuollaiset tissuttelijavanhemmat. Mikä siinä on niin vaikeaa olla juomatta? Alkoholi ja perhe-elämä ei ole kovin hyvä yhdistelmä.
[/quote]
Juuri niin. Alkoholittoman oluen juominen raskaanaollessa kertoo vain siitä, että takana jyllää alkoholinhimo, joka täytyy päästä purkamaan johonkin. Varmasti heti kun vauva syntyy, niin alkoholiton olut vaihtuu alkoholilliseen. Siksi ei ole liioittelua ilmoittaa neuvolaan alkoholinkäytöstä, koska se on näissä tapauksissa vain ajan kysymys, eli tosiasia joka tapauksessa vaikka ei saisi juuri nyt kiinni "rysän päältä".
[/quote]Kuka ihme on samaa mieltä tämän kanssa?? Mä join alkoholitonta olutta raskausaikana, jos oli jotkut illanistujaiset tai illalliset kaverilla. Nyt vauva ollaan saatu pidettyä hengissä jo yli vuosi (mitä tällaisilta olutsiepoilta ei varmasti kukaan olisi uskonut) ja tänä aikana olen varmaan juonut 3-5 olutta koko aikana. Hirvee kittaaja. Lapset huostaan!
[/quote]
Olin antaa tuolle 33 viestille yläpeukun, koska ajattelin ensin sen olevan sarkastinen provo. Mutta sitten en ollutkaan enää ihan varma oliko se sittenkin tosissaan. I hope not!
Ottamatta sen kummemmin kantaa pöljään aloitukseen niin ketju kyllä kertoo karua kieltä suomalaisten kannoista. Alkoholi herättää hirveää haloota eikä siihen suhtauduta normaalisti. Normaali tarkoittaa että sitä juodaan js nautitaan mutta siitä ei puhuta, varsinkaan termeillä käyttää alkoholia tms. Minä henkkoht juon viiniä.
Vaikea aihe suomalaisille tämä alkoholi. Ei yhtäkään ketjua ilman riitaa :D
Minusta kyllä jokaisen aikuisen kannattaisi kokeilla elämää täysin ilman alkoholia, edes puoli vuotta. Voisitte yllättyä ja oppia itsestänne paljon uusia asioita.
Oodi päihteettömyydelle!
[/quote]
Kertoisitko kulttuurin. Olisi tosi kiva tietää.