Tuttava pitää lapsia päiväkodissa vaikka on lomalla
Harrastaa, löhöilee ja nauttii elämästä. Puolusteli, että hakee lapset jo kolmelta.
Kommentit (131)
Ehkä et ap ole tullut ajatelleeksi että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita.
Itse olen totaaliyksinhuoltaja ja päiväkoti on oikeastaan ainoa mahdollisuus saada lapselle joku muu valvomaan. Jos siis olet ydinperheellinen ja tunnet yksinhuoltajan, sovi joskus puolisosi kanssa että otatte yhn lapset hoitoon. Tympii ihmiset jotka vaan valittaa eivätkä itse keksi ratkaisua. Sama pitkäaikaissairaan, työttömän tai masentuneen vanhemman kanssa. Ei se työnhakukaan helppoa ole lapsi jaloissa.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:23"]
Itsekästä hankkia lapsia ja sitten vältellä omaa vastuutaan hoidosta ja huolenpidosta! Jokainen aidosti lastaan rakastava varmasti haluaa lapsensa kanssa olla. Tekopyhää muuta väittää!
[/quote]
Parisuhde on lapsen koti ja jos parisuhdetta ei hoida, niin kohta lapsi kulkee kahden kodin väliä. Kumpi on siis parempi. Se että lapsi on kotona ja vanhemmat ei saa olla mies ja nainen, vai että lapsi on hoidossa koulutettujen ihmisten luona ja vanhemmat saa nauttia toisistaan miehenä ja naisena ja avioliitto pysyy kasassa.
[/quote]
Ootko nyt ihan tosissas! Olisit miettinyt sitä parisuhdettas ennen lasten hankkimista! Kyllä meillä parisuhdetta pystytään hoitamaan, vaikka lasta ei lomalla päivähoitoon viedäkään!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:20"]
Olen kyllästyny näihin lapsi päiväkodissa vaikka äiti/isä/mummo/koira kotona! Antakaa olla, mitä h*******ä se teille kuuluu vaikka koko perhe on kotona? Kamalia kyyliä koko av palsta täynnä. Tuhahtakaa mielessänne jos päivänne siitä menee pilalle! Jokaisella varmasti on syynsä siihen miksi tilanne on miten on! Niinkuin kaikki tietävät: kukaan ulkopuolinen ei tiedä teidän omasta elämästä mitään muuta kuin sen mitä kerrotte/annatte tietää, ja nämäkin sanat voi vääristää/paheksua yms.
T: wt, provo, ikis, av-mamma-juttuihin kyllästynyt. Teillä on levy jäänyt päälle. Ainiin: "kuka perskele hommaa lapsia jos niitä ei hoida?" Huooh -___-
[/quote]
Se kuuluu meille kaikille niin kauan kun veronmaksaja kustantaa sen.
Jospa luovuttaisiin kokonaan julkisesta päivähoidosta ja katsottaisiin sitten kuinka moni mamma vie lapset hoitoon todellista maksua vastaan lomallakin.
[/quote]
Jos todella maksaisi vain niistä päivistä mitkä lapset päiväkodissa viettää, niin todellakin ois hyvä juttu! Toimis paljon paremmin! nykyinen systeemi kun vaan maksattaa niistäkin päivistä kun lapset on kotona. Ei viitsis turhasta maksaa!
[/quote]
Ja kyllähän totuus on niin, että se mitä lasten päivähoidosta maksetaan on vain murto-osa todellisista kustannuksista. Yhden lapsen päivähoito maksaa reilun 900€/ kuukausi. Jokainen voi miettiä, että miten se päivähoito kustannetaan! Älkää valittako, kun veroja kiristetään ja mm. LAPSIPERHEILTÄ leikataan!
[/quote]Ja pahoinvointi pereheissä kasvaa ja se vasta tuleekin pitkällä täthäimellä kalliiksi. Älkää sitten kitiskö kun olette vanhoja ja teiltä viedään lompakko.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:48"]Päiväkotiin kellokortit ja maksu käytetyistä hoitotunneista.
[/quote]
Sopii hyvin! Mutta se mun kortti olis varmaan aina aika saman näkönen, maksan sen minkä käytän. Ihan katsos ansinhankkimisen ja oman jaksamiseni takia. Toki ne jotka täällä isoimpaan ääneen huutaa näistä kuluista ja kustannuksista taitaa olla niitä av-mammoja jotka omasta mielestään kotiäitinä on niin pullantuoksuisia, mutta totuus on että lapset istuu pyjamat päällä telkun edessä vielä puoleltapäivin kun äiti vauvapalstalla haukkuu työssäkäyviä äitejä :D
Terv: Työssäkäyvä äiti suoraan lounastauolta
Minusta lapset kuuluu jokaiseen perheeseen statuksena. Muuten näyttää itsekkäältä ja epäonnistuneelta perheeltä. Mutta pidän lapset mahdollisimman paljon hoidossa ja näin jaksan olla parempi äiti sen pari tuntia illassa, kun lapset ovat hereillä. Ja minähän maksan siitä, että lapset saa olla varhaiskasvatusammattilaisten hoivassa, että voin hemmotella itseäni salilla ja kampaajalla. Kun saan hemmotella itseäni, kestän/jaksan olla parempi äiti kotona sen vähän, mitä lapsi siellä on.
En ole koskaan sietänyt epämiellyttävyyksiä elämässäni. Meillä on vain yksi elämä ja elämä on valintoja, joten teen valinnat niin, että minun elämäni on hyvää ja minulla ei ole mitään tarkoitusta uhrautua ja kärsiä, kun voin elää mukavamminkin. Mielellään olisin toki jättänyt lapset tekemättä, mutta yhteiskunta painostaa siihen ja ainoa, oikea perhemalli tuntuu olevan kaksi lasta ja vanhemmat
Itselläni on koululainen ja yritän keksiä mihin hänet työntäisin vähäksi aikaa, että saisin myös itselleni (itsekkään))loman. Sidukkaa en kuitenkaan ajatellut vetää, vaikka se tuntuu olevan täällä toisten ehdotelma laatulomalle. Eiköhän jokainen tee omat ratkaisunsa. Itse tosiaan kaipaan omaalomaa. Eipä sitä ole tarjolla. Viimeksi sain lomaa, kun olin leikkauksessa ja lapsi oli pakko sijoittaa sen ajaksi muualle.
On todella ärsyttävää nykymeno, jossa ollaan jatkuvasti kyttäämässä toisten tekemisiä. KUKAAN ei pidä lapsiaan aiheettomasti päiväkodissa, lastensuojelulliset näkökulmat eivät vaan välttämättä näy teille eikä pidäkään. Perheessä on tod.näk. aiheellinen levon tarve, jos mamma "laiskottelee". Ihme kyyläystä.
Itse opiskelen kesänkin avoimessa ja olen yh, ja jo oli "kaveri" kyselemässä silmät soikeana, että eikö teidän lapsilla oo lomaa päiväkodista?! Hohhoi. Mitäs se sulle kuuluu?!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:48"]Päiväkotiin kellokortit ja maksu käytetyistä hoitotunneista.
[/quote]
Sopii hyvin! Mutta se mun kortti olis varmaan aina aika saman näkönen, maksan sen minkä käytän. Ihan katsos ansinhankkimisen ja oman jaksamiseni takia. Toki ne jotka täällä isoimpaan ääneen huutaa näistä kuluista ja kustannuksista taitaa olla niitä av-mammoja jotka omasta mielestään kotiäitinä on niin pullantuoksuisia, mutta totuus on että lapset istuu pyjamat päällä telkun edessä vielä puoleltapäivin kun äiti vauvapalstalla haukkuu työssäkäyviä äitejä :D
[/quote]
Eihän tässä ole kritisoitu työssäkäyviä vanhempia vaan sitä, että LOMALLA viedään lapsi päivähoitoon! Hiton pahvit! Lukekaa vai on onko lukemisen ymmärtämisen vaikeutta!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:55"]
On todella ärsyttävää nykymeno, jossa ollaan jatkuvasti kyttäämässä toisten tekemisiä. KUKAAN ei pidä lapsiaan aiheettomasti päiväkodissa, lastensuojelulliset näkökulmat eivät vaan välttämättä näy teille eikä pidäkään. Perheessä on tod.näk. aiheellinen levon tarve, jos mamma "laiskottelee". Ihme kyyläystä.
Itse opiskelen kesänkin avoimessa ja olen yh, ja jo oli "kaveri" kyselemässä silmät soikeana, että eikö teidän lapsilla oo lomaa päiväkodista?! Hohhoi. Mitäs se sulle kuuluu?!
[/quote]
Näin on. Ihmettelen vain, miten nykyään on ihmisillä niin paljon mielenterveysongelmia ja alkoholiongelmia, että pitävät lapsiaan hoidossa, vaikka ovat kotona. Jotenkin vaarallinen ilmiö, että melkein kaikki mammat kärsii psykoosista, kun ovat mammalomalla ja esikoinen on pakko viedä hoitoon. Tai sitten on alkoholiongelma ja on pakko pitää isompi lapsi hoidossa, kun just nippanappa selviää vauvan kanssa
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:55"]
[/quote]
Kuule, kyllä on niitä jotka todellakin pitää lapsia päiväkodissa ihan vaan omasta mukavuudenhalusta. Se "aiheellinen" levon tarvekin on suhteellista, lapset vaan päiväkotiin, kun mammaa vituttaa kun ei saa lakata varpaankynsiä rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:54"]
Minusta lapset kuuluu jokaiseen perheeseen statuksena. Muuten näyttää itsekkäältä ja epäonnistuneelta perheeltä. Mutta pidän lapset mahdollisimman paljon hoidossa ja näin jaksan olla parempi äiti sen pari tuntia illassa, kun lapset ovat hereillä. Ja minähän maksan siitä, että lapset saa olla varhaiskasvatusammattilaisten hoivassa, että voin hemmotella itseäni salilla ja kampaajalla. Kun saan hemmotella itseäni, kestän/jaksan olla parempi äiti kotona sen vähän, mitä lapsi siellä on.
En ole koskaan sietänyt epämiellyttävyyksiä elämässäni. Meillä on vain yksi elämä ja elämä on valintoja, joten teen valinnat niin, että minun elämäni on hyvää ja minulla ei ole mitään tarkoitusta uhrautua ja kärsiä, kun voin elää mukavamminkin. Mielellään olisin toki jättänyt lapset tekemättä, mutta yhteiskunta painostaa siihen ja ainoa, oikea perhemalli tuntuu olevan kaksi lasta ja vanhemmat
[/quote]
Olisit kuule jättänyt lapset tekemättä! Ihan niinkuin itse sanoit VALINNANVAPAUS! Itsekäs olet!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:53"]
[/quote]
[/quote]
Eihän tässä ole kritisoitu työssäkäyviä vanhempia vaan sitä, että LOMALLA viedään lapsi päivähoitoon! Hiton pahvit! Lukekaa vai on onko lukemisen ymmärtämisen vaikeutta!
[/quote]
Täällä nyt yleensä vaahdotaan siitä että työssäkäyvät ottavat aikaa itselleenkin. Pahvi-äiti osaa kyllä lukeä
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 08:18"]Mielestäni tämä asia kuuluu tavallaan muillekin. Päiväkotilasten vanhemmat eivät tunnu muistavan, että päivähoitomaksu kattaa vain osan kustannuksista, lopun maksun kuittaavat veronmaksajat.
Ainakin minä keksin verorahoille parempaa käyttöä kuin mammojen lomapäivien lapsivapaat. Mitä jos nuokin rahat menisivät vanhustenhoitoon, syöpälasten hoitoon jne. Vaikka onhan sekin ihanaa, että mammat vetävät terassilla sidukkaa, kun lapset ovat päiväkodissa...
[/quote]
Se on ihan sama kustannus onko lapset päikissä vai ei jos kyse on muutamasta päivästä tai viikosta. Olisin itse ottanut lapset kotiin viikoksi mutta maksuihin ei olisi tullut muutosta. Sama määrä siellä on silti hoitajia ja juoksevat kulut pyörii oli ne siellä tai ei. Pitemmässä lapsen poissaolossa sitten eri asia ja niissähän tehdään erillinen sopimus
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:54"]Minusta lapset kuuluu jokaiseen perheeseen statuksena. Muuten näyttää itsekkäältä ja epäonnistuneelta perheeltä. Mutta pidän lapset mahdollisimman paljon hoidossa ja näin jaksan olla parempi äiti sen pari tuntia illassa, kun lapset ovat hereillä. Ja minähän maksan siitä, että lapset saa olla varhaiskasvatusammattilaisten hoivassa, että voin hemmotella itseäni salilla ja kampaajalla. Kun saan hemmotella itseäni, kestän/jaksan olla parempi äiti kotona sen vähän, mitä lapsi siellä on.
[/quote]
Mä yritin ja yritin löytää tästä sen sarkasmin, muttei ihan loppuun asti riittänyt. Hyvä yritelmä, näinhän se menee.
Veroeuroista on muuten turha jauhaa, se on vaan tekosyy, että toisten asioita pitää jatkuvasti nuuskia. Jos sinä, toisten asioiden kyylääjä sairastut vaikka mielenterveyshäiriöön tms. niin oletko samalla logiikalla velkaa selittelyä naapurillesi, työkavereillesi ja anoppisi kaimalle, sillä hehän maksavat hoitokäyntisi tk.ssa? Kysynkö minä, miksi sinä, autollinen ihminen, olet oikeutettu käyttämään kalliita liikennepalveluja?
Jaa enpäs tiedä tuttavasi lomapäiviä ja onko tuolla lapsella sitten lomaa ja minkä verran kesällä mutta on ihan eri asia jos lapsi on koko kesän päiväkodissa ilman lomaa (tosi marginaalinen ryhmä) vai onko niin että lapsi on muutaman päivän tai pari viikkoa kesällä päiväkodissa vaikka vanhempi olisi kotona JOS lapselle jää kuitenkin sitä kesälomaa vietettäväksi vanhempien kanssa useita viikkoja.
Itse minulla on yksi viikko kesällä sellainen että olen ilmoittanut lapsen päiväkotiin vaikka tuon viikon joka päivä ei hoitoa tarvitsisi. Parina päivänä on työasioita (puolipäiväisesti) ja parina muuna päivänä lääkäri/neuvola käyntejä. Näihin en kuitenkaan voisi lasta ottaa (pieni kun on eikä voi pyytää odotamaan missään paikallaan) Toki minulle jää omaa aikaakin tällä viikolla shoppailuunkin ja hui kauhistus jos joku näkee shoppailemassa ja tietää että lapseni on päiväkodissa. Ei vaiskaan en suostu ottamaan siitä mitään huonoa omaatuntoa. Kuitenkin tänä kesänä hänellä on lomaa 8 viikkoa pois päiväkodista joten jos minulla on "omaa" lapsivapaata lomaa pari päivä niin tuskin se tekee minusta itsekästä äitiä "joka ei halua olla oman lapsen kanssa".
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:10"]Veroeuroista on muuten turha jauhaa, se on vaan tekosyy, että toisten asioita pitää jatkuvasti nuuskia. Jos sinä, toisten asioiden kyylääjä sairastut vaikka mielenterveyshäiriöön tms. niin oletko samalla logiikalla velkaa selittelyä naapurillesi, työkavereillesi ja anoppisi kaimalle, sillä hehän maksavat hoitokäyntisi tk.ssa? Kysynkö minä, miksi sinä, autollinen ihminen, olet oikeutettu käyttämään kalliita liikennepalveluja?
[/quote]
Hyvin sanottu, olen samaa mieltä!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:54"]Minusta lapset kuuluu jokaiseen perheeseen statuksena. Muuten näyttää itsekkäältä ja epäonnistuneelta perheeltä. Mutta pidän lapset mahdollisimman paljon hoidossa ja näin jaksan olla parempi äiti sen pari tuntia illassa, kun lapset ovat hereillä. Ja minähän maksan siitä, että lapset saa olla varhaiskasvatusammattilaisten hoivassa, että voin hemmotella itseäni salilla ja kampaajalla. Kun saan hemmotella itseäni, kestän/jaksan olla parempi äiti kotona sen vähän, mitä lapsi siellä on.
[/quote]
Ai kamalaa, luulin viestiä sarkastisesti kirjoitetuksi. Muttei tainnutkaan olla vitsi...! Huh.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 08:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 08:04"]
Meillä ei ole päiväkodin lisäksi muita tukiverkkoja. Otamme "omaa aikaa" tuolla tavoin muutaman päivän ajaksi joka vuosi. Elintärkeää parisuhteellemme. Ymmärrän hyvin ap:n tuttavaa.
[/quote]
No onpa tuokin tapa ottaa "omaa aikaa", että hoidattaa lapset yhteiskunnan varoilla päiväkodissa. Olisiko kannattanut harkita lasten tekoa, jos tukiverkkojen puuttuminen ihan tavallisessa arjessa on noin raskasta?
Ja voin arvostella, koska itselläni on 5 lasta, ei tukiverkkoja eikä päiväkotihoitoa lapsille.
[/quote
]
kiillotappa sädekehääsi sitten.
hei haloo! Yksi-kaksi päivää omaa aikaa, maailma eikä Suomen talous ei siihen kaadu. Ihmisten voimavarat kun ovat erilaiset. Ihminen voi myös yliarvioida oman jaksamisen. Elämässä voi tapahtua yllättäviä käänteitä. Levännyt äiti on miljoona kertaa parempi kuin väsynyt äiti.
toistan vielä: yksi päivä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 08:05"]Itse en ole raaskinut koskaan pitää lapsia minuuttiakaan enemmän päiväkodissa kuin on pakko, niin en osaa ajatella sellaisen ihmisen logiikkaa, joka välttelee lastensa seuraa. Ihmisillä on kuitenkin erilaisia elämäntilanteita ja minä en ole mikään arvostelemaan toisia. Joissakin asioissa olen hyvä äiti, joissakin en onnistu niin hyvin. Lopputulosta ei tiedä etukäteen. Voi vain yrittää parhaansa
[/quote]
Voi kun kurja kuulla, että teillä on niin huono päivähoito ettei lapset siellä viihdy ja nitä ei sinne uskalla minuutiakaan pidemmäksi aikaa jättää kun on ihan pakko.
Meillä on onneksi ihan mahtavat hoitotädit/sedät! Leikitään, lauletaan ja askarrellaan. Mä olen niin huono äiti, että en voi sietää mitään paperimassalla askartelua itse. Päiväkodissa muksut saa näpertää sydämmen kyllyydestä. On ihanaa, että muksuni viihtyy ja joskus pitemmällä lomalla puhuukin päiväkodistaan ja kaipailee kavereitaan siellä.
Koska meidän tilanne on näin hyvä, niinuskallan tiiätkö jättää lapsen sinne päiväkotiin ihan huoletta. Ja sen siaan että juoksen heti häntä hakemaan (koska maksan tästä palvelusta ihan rahaa ja tietystä ajasta) voin käydä vaikka jumpassa tai kampaajalla töiden jälkeen. Oh shit!Vastuutonta ja itsekästä? Vai ehkä kivaa molemmille! Kotona sitten jaksan paremmin ja perhe on lämmin ja rakastava