Tuttava pitää lapsia päiväkodissa vaikka on lomalla
Harrastaa, löhöilee ja nauttii elämästä. Puolusteli, että hakee lapset jo kolmelta.
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:14"]
Suursiivouksen voi ajoittaa kesäloman alkupäiviin, matonpesut luonnossa, huilia sen jälkeen pari päivää ja sitten alkaa loma lasten kanssa. Turha kantaa huonoa omaatuntoa jos töissä ja muutaman päivää pitää "lomaa. Itsellä ainoa lapsi ja ei ollut koskaan kesällä päiväkodissa ja päiväkoti ura alkoi lähellä neljää vuotta ja silloinkin puolipäiväisenä ja oli paljon vapaapäiviä.
[/quote]en moralisoi vaikka itse tein toisin koska olin työtön. Ymmärrän työssäkäyviä äitejä , olenhan itsekin töissä mutta kesät vapaat.
"Mitenkä asia mahtaa sulle kuulua?"
Kyllä se kuuluu, sillä Suomessa lasten päivähoito on vanhemmille lähes ilmaista, enimmälläkin muutama sata kuussa ja todelliset kustannukset on 900-1500 euroa/kk/lapsi, joka katetaan verovaroista.
Päivähoito on kallista lystiä yhteiskunnalle, johon myös hallitus on puuttunut, sillä lapsen kunnallista päivähoito-oikeutta rajoitetaan ensi vuonna, jos toinen vanhempi tai molemmat vanhemmat ovat kotona. Ja hyvä niin, ei nyt sentään kaikkea veronmaksajien piikkiin.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:37"]ohi asian, mutta minusta on suurempi vaiva herättää, pukea, syöttää lapset ja raahata heidät päiväkotiin, kuin tehdä samat asiat kaikeessa rauhassa omaan tahtiin kotona.
[/quote]
Mutta aamu ei ole koko päivä... Nuo asiat joutuu tekemään joka tapauksessa. Jos jo tuo on sinulle väsyttävää niin ymmärrän miksi viet lapsesi hoitoon. Masennusta? Pitää niitä lapsia huoltaa päivälläkin. Aika huono puolustus...
Minäkin aikoinaan työttömänä vein ainoan lapseni päiväkotiin. Oli siinäkin laiska ja suorastaan tyhmä äiti. Ei kehtaa olla oman lapsen kanssa kotona. Että kehtaakin. Häpeäisi edes. Oli puolipäiväinen ja ajattelin että saa tulla toimeen toisten lasten kanssa, leikkiä ikäistensä kanssa jne. Päiväkoti ura alkoi vasta 3,8 vuotiaana. Paljon vapaapäiviä oli, paljon tehtiin yhdessä asioita.
On väärin että lapsi ei saa viettää lomaa. Mulla ei olisi sydäntä olla itse kotona lomailemassa ja pitää lasta päiväkodissa. Toi on äärimmäisen itsekästä. Eri asia on tietysti jotkut syöpähoidot, masennukset jne, mutta terveet vanhemmat saavat kyllä virikehoitaa lapsensa itse. Päiväkodissa oleminen on lapselle työtä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:37"]ohi asian, mutta minusta on suurempi vaiva herättää, pukea, syöttää lapset ja raahata heidät päiväkotiin, kuin tehdä samat asiat kaikeessa rauhassa omaan tahtiin kotona.
[/quote]
Mutta aamu ei ole koko päivä... Nuo asiat joutuu tekemään joka tapauksessa. Jos jo tuo on sinulle väsyttävää niin ymmärrän miksi viet lapsesi hoitoon. Masennusta? Pitää niitä lapsia huoltaa päivälläkin. Aika huono puolustus...
[/quote]
Tarkoitin, että olen mielummin vapaapäivänä lasten kanssa kotona kaikessa rauhassa :)
Voi huoh!
Et voi tietää varmaksi mitä kaikkea hänellä on. Itsekään en kaikesta puhu ja kerro.
Itse olen ykin 5 lapsen kanssa ja pidän 2 pienempää päiväkodissa vielä reilun viikon ja sitten yritämme saada lomaa. Lomaa lääkäreistä ja sairauksista!
Töissä en ole ja syynä sama eli sairaudet.
Lapseni eivät ole koskaan ollut missään muualla hoidossa ja pk-paikat saivat vasta maaliskuussa, vaikka hain niitä tosi kauan. Ei vaan saatu, koska tyttäreni sairaus vaatii erityitä opastusta hoitajille ja siksi aloitus on ollut todella hankalaa. Töihin en ole voinut hakea, koska lapseni hoito ei loma-aikaan edes onnistuisi!!! Eli silloin kun heidän oma pk sulkee ovensa ja tuttu hoitaja lähtee lomalle.
Perhe tai kotiavusta ei juurikin sairauksien takia ole apua, koska eivät ole saaneet osaamista siihen.
Syksyllä voin hakea töihin kun lapseni oppii koko ajan itsekin hoitamaan itseään ja kouluikään mennessä hänen tulisi osata itse hoitaa itsensä, ainakin enimmäkseen. En tiedä miten tulevat kesät tulee hoitumaan. Lasten isä ei ole mukana lasten elämässä eikä lähimmät sukulaiset ja tuttavatkaan osaa hoitaa tyttöäni.
On siis ainoa mahdollisuus koskan minun yrittää levähtää edes hetki!
Minulle lepo tarkoittaa sitä ettei ole kuin tavalliset hommat hoidettavana eli en kerkiä istumaan. On kaikkien hammaslääkärit, lääkärit, poikakin hiljattain leikattiin. On fysioterapiaa kahdella, neuvolat, yhdellä koulupsykologi (vielä kaksi käyntiä sovittuna, vaikka koulussa alkoi jo kesäloma), on labroja, erikoilääkärit (tyttären ja 5 eri lääkärillä kontrollit itselle) ja paljon muuta. Pian palaveri uuteen päiväkotiin, jotta syksyllä matka hoitopaikkaan lyhenisi 500 metriin 2 kilometristä (en omista autoa).
Tärkeintä on, että pärjään, hoidan muuten lapseni täysin itse ja tärkeintä on, että pystyn tekemään niin jatkossakin.
Asioiden hoitoa vaikeuttaa muutenkin se, että tyhden sairauteni vuoksi olen välillä lähes liikuntakyvytön eli liikun, mutta ison kivun kera.
Arvostelkaa isiä välillä!
Tarjoutukaa ystävillenne avuksi ennemmin kuin arvostelette ketään.
Jos aloittajan kertoma asia on se pahin asia mistä ystävää arvostella niin ystävän on pakko olla hyvä ihminen.
Varmaan löytyy niitäkin, jotka ovat katkeria minulle sillä ulospäin minusta ei sairaudet aina näy. Jopa hoitajista vaistoan joskus arvostelua, mutta nämä hoitajat eivät edes tiedä välttämättä asioitani. Ne jotka tietää, ihmettelevät miten ihmeessä jaksan ja olen niin iloinen.
Niin helposti sitä voi arvioida ihmisen pieleen kun ei tiedä kaikkea eikä aina ymmärrä loppuun asti, vaikka toinen kertoisikin.
Kaikesta sitä kans...
"Harrastaa, löhöilee ja nauttii elämästä. Puolusteli, että hakee lapset jo kolmelta."
Ei se tuttavasi enää ensi vuonna pidä lastaan päiväkodissa lomalla, sillä subjektiivistä päivähoito-oikeutta rajoitetaan asteittain, ensi vuoden alusta alkaen.
"Osana peruspalveluohjelmaa hallitus päätti, että subjektiivista päivähoito-oikeutta rajoitetaan ensi vuoden elokuun alusta alkaen. Jatkossa päivähoito-oikeus muuttuu osa-aikaiseksi, kun vanhempi on kotona äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidon tuella.
Yle Uutisten saamien tietojen mukaan päivähoito-oikeuden rajoitukset saatetaan joutua runnomaan jo osaksi nykyistä päivähoitolakia."
Ja hoitomaksut nousevat tuntuvasti kaikilta ensi vuonna. Jatkossa myös hoitokuukausien määrä vuodessa, jolloin vanhempien on pakko hoitaa lapsensa tai palkata hoitaja kotiin, oli lomaa tai ei.
Ihan itse mammat ovat pilanneet subjektiivisen päivähoito-oikeuden, väärinkäytöksillään. Ja se on ikävää niille, jotka oikeasti tarvitsevat lapsilleen hoitopaikan, joko työn tai opiskelun takia.
Jaa-a, todellakin vien lomani alusta lapset 3-4 päiväksi hoitoon lyhyiksi päiviksi. Nuorin on jo 3 v täyttänyt. Pidämme miehen kanssa lomamme peräkkäin eli lapsilla on 7 kokonaista ja yksi vajaa viikko vapaata päiväkodista.
Jos se nyt ketään kiinnostaa niin noina päivinä varmaankin juon aamukahvit rauhassa mutta myös teen pihatöitä ja maalaan talon, näitä en mitenkään voi tehdä lasten kanssa. En siis kuopsuttele mitään rikkaruohoja vaan tehdään isompaa piharemppaa.
Jos lapset eivät viihtyisi hoidossa niin en varmaan veisi kun korkeintaan päiväksi.
Veroeuroista on ihan turha itkeä. Maksan veroja enemmän kun pienituloinen (joka taas maksaa alempaa päivähoitomaksua kun minä maksan täydet). En käytä julkista terveydenhuoltoa ollenkaan mutta maksan silti veroina siitäkin. Samoin kun päihdehuollosta. Enkä valita. Näin se yhteiskunta pyörii.
"Itse olen reilun vuoden ikäisen kotona ja ihan väsynyt olen. Mitään omaa ei saa harrastettua, eikä sitä vapaa-aikaa/rentoutumisaikaa ole yhtään. Kun mies pääsee töistä kotiin, olen illalla niin väsynyt, etten jaksa tehdä enää mitään. Kyllä me pikkulasten vanhemmat ansaitsemme myös omaa aikaa, vaikka olemmekin lapsia hankkineet"
Miten kuvittelet työssä käyvien äitien tai yrittäjien jaksavan, tekevät illalla vielä kotityöt lastenhoidon ohella ja ehtivät vielä harrastaa. Oisko peiliin katsomisen paikka tai liian helppoon elämään tottunut.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:07"]
"Harrastaa, löhöilee ja nauttii elämästä. Puolusteli, että hakee lapset jo kolmelta."
Ei se tuttavasi enää ensi vuonna pidä lastaan päiväkodissa lomalla, sillä subjektiivistä päivähoito-oikeutta rajoitetaan asteittain, ensi vuoden alusta alkaen.
"Osana peruspalveluohjelmaa hallitus päätti, että subjektiivista päivähoito-oikeutta rajoitetaan ensi vuoden elokuun alusta alkaen. Jatkossa päivähoito-oikeus muuttuu osa-aikaiseksi, kun vanhempi on kotona äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidon tuella.
Yle Uutisten saamien tietojen mukaan päivähoito-oikeuden rajoitukset saatetaan joutua runnomaan jo osaksi nykyistä päivähoitolakia."
Ja hoitomaksut nousevat tuntuvasti kaikilta ensi vuonna. Jatkossa myös hoitokuukausien määrä vuodessa, jolloin vanhempien on pakko hoitaa lapsensa tai palkata hoitaja kotiin, oli lomaa tai ei.
Ihan itse mammat ovat pilanneet subjektiivisen päivähoito-oikeuden, väärinkäytöksillään. Ja se on ikävää niille, jotka oikeasti tarvitsevat lapsilleen hoitopaikan, joko työn tai opiskelun takia.
[/quote]
Itse pilanneet?
Kyllä se on niin ettei se ole äitien vika, että on ollut tuollaiseen oikeus ja yhteiskunta on pitänyt itse päivähoitoa yhtenä tuen muotona niin lapsille kun heidän vanhemmilleen. Jos joku vanhempi on tarvinnut lastenhoitoapua niin päivähoitopaikka on ihan ensimmäinen mitä ohjataan hakemaan siinä tapauksessa jos tukiverkostoa ei ole. Yhteiskunta on siis ihan omasta toimestaan käyttänyt resurssinsa väärin ja loppuun. Onhan se yhteiskunnalle halvempaa ollut kun yksittäisen hoitajan tarjoaminen perheille tueksi kun sitä syystä tai toisesta on tarvittu ja lapsille parempi kun on leikkitovereita ja muita sosiaalisia kontakteja oman perheväen lisäksi, joka on joskus vain toinen vanhemmista.
Ennen myös työttömän oli pakko pitää lapset hoidossa, koska lapset eivät ollut syy kieltäytyä esim työstä tai koulutuksesta ja jos lapsella ei ollut pk paikkaa olemassa niin oli joskus pakko kieltäytyä. Hoitopaikkaa ei saa aina tuosta vaan, ainakaan kohtuullisen matkan päästä ja työ saattoi kestää. 1 kk:n jonka jälkeen olisi kai pitänyt luopua taas päiväkoti paikasta, jotta lapsi ei olisi ollut siellä turhaan.
Jos kieltäytyi lapsen takia työvoimapoliittisesta toimenpiteestä ja menetti tukensa oli kusessa, koska silloin ei ollut oikeutta edes vähimmäiseen toimeentulotukeen.
Joten eiköhän syyt ja seuraukset ollut säädöksissä itsessään eikä yksittäisessä ihmisessä.
Noviisit taas arvostelemassa.
[/quote]
Itse pilanneet?
Kyllä se on niin ettei se ole äitien vika, että on ollut tuollaiseen oikeus ja yhteiskunta on pitänyt itse päivähoitoa yhtenä tuen muotona niin lapsille kun heidän vanhemmilleen. Jos joku vanhempi on tarvinnut lastenhoitoapua niin päivähoitopaikka on ihan ensimmäinen mitä ohjataan hakemaan siinä tapauksessa jos tukiverkostoa ei ole. Yhteiskunta on siis ihan omasta toimestaan käyttänyt resurssinsa väärin ja loppuun. Onhan se yhteiskunnalle halvempaa ollut kun yksittäisen hoitajan tarjoaminen perheille tueksi kun sitä syystä tai toisesta on tarvittu ja lapsille parempi kun on leikkitovereita ja muita sosiaalisia kontakteja oman perheväen lisäksi, joka on joskus vain toinen vanhemmista.
Ennen myös työttömän oli pakko pitää lapset hoidossa, koska lapset eivät ollut syy kieltäytyä esim työstä tai koulutuksesta ja jos lapsella ei ollut pk paikkaa olemassa niin oli joskus pakko kieltäytyä. Hoitopaikkaa ei saa aina tuosta vaan, ainakaan kohtuullisen matkan päästä ja työ saattoi kestää. 1 kk:n jonka jälkeen olisi kai pitänyt luopua taas päiväkoti paikasta, jotta lapsi ei olisi ollut siellä turhaan.
Jos kieltäytyi lapsen takia työvoimapoliittisesta toimenpiteestä ja menetti tukensa oli kusessa, koska silloin ei ollut oikeutta edes vähimmäiseen toimeentulotukeen.
Joten eiköhän syyt ja seuraukset ollut säädöksissä itsessään eikä yksittäisessä ihmisessä.
" En käytä julkista terveydenhuoltoa ollenkaan mutta maksan silti veroina siitäkin"
Suomessa ei ole yksityistä terveydenhoitoa, jota ei tuettaisi verovaroista.
Jos käytät yksityisiä palveluita, osan maksaa Kela, samoin yhteiskunta tukee verovaroin yksityisiä palveluita esim.poistamalla alv., avustukset ja halpa korkoiset lainat rakennuksiin ja ylläpitoihin, koulutukseen jne.
Samoin työterveydenhoito katetaan verovaroin (Kela), vaikka työnantaja sen maksaisi, mutta Kela maksaa työnantajalle.
Samoin sairaalat ja muut palvelut esim. fysioterapia, hammaslääkärit jne.
jolloin on turha väittää, ettei käyttäisi julkisia palveluita.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:36"]
Minusta muutama päivä tai viikko on ihan ok, jos ei ole muita tukiverkkoja, mutta että esimerkiksi opettaja, jolla on kahden ja puolen kuukauden kesäloma, pitää lapsia hoidossa kuukauden, on jo outoa. Ei se päiväkotihoito ole mitään leppoisaa oleskelua kavereiden kanssa vaan paljon on kuormittavia asioita: meteliä, odottamista, taistelua kavereista ja leluista jne. Kesällä saattaa olla vielä kesäsijaisia ja vieraita lapsia ryhmässä.
[/quote]
Tukiverkkojen puutteesta nariseville: ei muuta kuin kipin kapin niitä rakentamaan. Tukiverkottomuus on vain tekosyy sille, ettei halua järjestää asiaa itse.
Minusta muutama päivä tai viikko on ihan ok, jos ei ole muita tukiverkkoja, mutta että esimerkiksi opettaja, jolla on kahden ja puolen kuukauden kesäloma, pitää lapsia hoidossa kuukauden, on jo outoa. Ei se päiväkotihoito ole mitään leppoisaa oleskelua kavereiden kanssa vaan paljon on kuormittavia asioita: meteliä, odottamista, taistelua kavereista ja leluista jne. Kesällä saattaa olla vielä kesäsijaisia ja vieraita lapsia ryhmässä.
[/quote]
Tukiverkkojen puutteesta nariseville: ei muuta kuin kipin kapin niitä rakentamaan. Tukiverkottomuus on vain tekosyy sille, ettei halua järjestää asiaa itse.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:11"]
"Itse olen reilun vuoden ikäisen kotona ja ihan väsynyt olen. Mitään omaa ei saa harrastettua, eikä sitä vapaa-aikaa/rentoutumisaikaa ole yhtään. Kun mies pääsee töistä kotiin, olen illalla niin väsynyt, etten jaksa tehdä enää mitään. Kyllä me pikkulasten vanhemmat ansaitsemme myös omaa aikaa, vaikka olemmekin lapsia hankkineet"
Miten kuvittelet työssä käyvien äitien tai yrittäjien jaksavan, tekevät illalla vielä kotityöt lastenhoidon ohella ja ehtivät vielä harrastaa. Oisko peiliin katsomisen paikka tai liian helppoon elämään tottunut.
[/quote]
Juuri näin! Lapset lisäävät työmäärää, lasten ollessa pieniä sitä on väsyneempi, omaa aikaa on vähemmän, se kuuluu asiaan eikä pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Pitäisi asennoitua niin, että nyt on tämä vaihe elämässä ja se kestää jonkin aikaa ja sitten se loppuu; myöhemmin on taas omaa aikaa enemmän. Nykyään vaan kaikkien pitäisi saada elää mahdollisimman mukavaa elämää omassa rauhassa.
En ole pätkääkään kateellinen, hieno homma naapurisi puolesta. Oma mies on kaiket päivät töissä ja tekee vielä sellaista vuoroa, että kotiin tulee iltaisin. Itse olen reilun vuoden ikäisen kotona ja ihan väsynyt olen. Mitään omaa ei saa harrastettua, eikä sitä vapaa-aikaa/rentoutumisaikaa ole yhtään. Kun mies pääsee töistä kotiin, olen illalla niin väsynyt, etten jaksa tehdä enää mitään. Kyllä me pikkulasten vanhemmat ansaitsemme myös omaa aikaa, vaikka olemmekin lapsia hankkineet.
[/quote]
Sen kun, kunhan järjestätte ja maksatte oman aikanne itse. Ei se yhteiskunta nyt vaan toimi niin, että kaikki kuppaa yhteisestä lompsasta kaiken mahdollisen. Tänäkin vuonna otetaan 9 miljardia lisää lainaa tällaisen hullutuksen rahoittamiseen! Rahat on loppu, ei olisi oikeasti varaa maksaa kaiken maailman turhakehoitamisia. Emme ole yhtään parempi kuin joku Kreikka.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:20"]
[/quote]
Itse pilanneet?
[/quote]
Yhteiskunnan vika sekin, että yksilöt mukavuussyistä käyttävät julkisia palveluita turhaan? Niin no, ehkä - sinisilmäistä olettaa, että perusihmiset ajattelisivat yhtään omaa napaa pidemmälle.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 08:15"]Mulla kans yks tuttu, joka pitää kuukauden lapsia hoidossa vaikka on itse lomalla. Mutta hän on opettaja, ja lomaa riittää kyllä sitten vielä sen jälkeenkin vielä.. Kaipa hän on ajatellut asian olevan parempi niin.
[/quote]Ei kyllä ole tullut mieleenikään ja minäkin olen opettaja. Ihanaa kun lapsella ja itsellä on pitkä yhteinen kesäloma!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:20"]
Olen kyllästyny näihin lapsi päiväkodissa vaikka äiti/isä/mummo/koira kotona! Antakaa olla, mitä h*******ä se teille kuuluu vaikka koko perhe on kotona? Kamalia kyyliä koko av palsta täynnä. Tuhahtakaa mielessänne jos päivänne siitä menee pilalle! Jokaisella varmasti on syynsä siihen miksi tilanne on miten on! Niinkuin kaikki tietävät: kukaan ulkopuolinen ei tiedä teidän omasta elämästä mitään muuta kuin sen mitä kerrotte/annatte tietää, ja nämäkin sanat voi vääristää/paheksua yms.
T: wt, provo, ikis, av-mamma-juttuihin kyllästynyt. Teillä on levy jäänyt päälle. Ainiin: "kuka perskele hommaa lapsia jos niitä ei hoida?" Huooh -___-
[/quote]
Se kuuluu meille kaikille niin kauan kun veronmaksaja kustantaa sen.
Jospa luovuttaisiin kokonaan julkisesta päivähoidosta ja katsottaisiin sitten kuinka moni mamma vie lapset hoitoon todellista maksua vastaan lomallakin.