Tuttava pitää lapsia päiväkodissa vaikka on lomalla
Harrastaa, löhöilee ja nauttii elämästä. Puolusteli, että hakee lapset jo kolmelta.
Kommentit (131)
"Itse pilanneet?
Kyllä se on niin ettei se ole äitien vika, että on ollut tuollaiseen oikeus ja yhteiskunta on pitänyt itse päivähoitoa yhtenä tuen muotona niin lapsille kun heidän vanhemmilleen. Jos joku vanhempi on tarvinnut lastenhoitoapua niin päivähoitopaikka on ihan ensimmäinen mitä ohjataan hakemaan siinä tapauksessa jos tukiverkostoa ei ole. Yhteiskunta on siis ihan omasta toimestaan käyttänyt resurssinsa väärin ja loppuun. Onhan se yhteiskunnalle halvempaa ollut kun yksittäisen hoitajan tarjoaminen perheille tueksi kun sitä syystä tai toisesta on tarvittu ja lapsille parempi kun on leikkitovereita ja muita sosiaalisia kontakteja oman perheväen lisäksi, joka on joskus vain toinen vanhemmista.
Ennen myös työttömän oli pakko pitää lapset hoidossa, koska lapset eivät ollut syy kieltäytyä esim työstä tai koulutuksesta ja jos lapsella ei ollut pk paikkaa olemassa niin oli joskus pakko kieltäytyä. Hoitopaikkaa ei saa aina tuosta vaan, ainakaan kohtuullisen matkan päästä ja työ saattoi kestää. 1 kk:n jonka jälkeen olisi kai pitänyt luopua taas päiväkoti paikasta, jotta lapsi ei olisi ollut siellä turhaan.
Jos kieltäytyi lapsen takia työvoimapoliittisesta toimenpiteestä ja menetti tukensa oli kusessa, koska silloin ei ollut oikeutta edes vähimmäiseen toimeentulotukeen.
Joten eiköhän syyt ja seuraukset ollut säädöksissä itsessään eikä yksittäisessä ihmisessä.
Noviisit taas arvostelemassa."
Tai - jotkut ovat pilanneet... viemällä lapsensa päiväkotiin, vaikka toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona esim. äitiyslomalla, vanhempainvapaalla, vuosilomalla jne.
Ja siinä olet oikeassa, myös työttömällä pitäisi olla päivähoitopaikka varattuna, sillä työpaikka tuskin odottaa, milloin työntekijä saisi järjestettyä lapsensa hoidon. Nykyinen tilanne työttömille on kestämätön, koska vapaita paikkoja ei lyhyellä hälytyksellä ole, koska paikat menevät nykyisin lapsille, joiden toinen vanhempi on kotona esim. äitiyslomalla tai perhevapaalla jne.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on riistäytynyt käsistä ja se on yhteiskunnalle äärettömän kallis, kun monen perheen lapsilla on moninkertaiset tuet - yksi on päiväkodissa, toinen kotona kotihoitotuella tai vanhempaintuella-tai äitiyslomalla jne.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on keikahtanut päälaelleen, sillä se luotiin aikoinaan elinkeinoelämän tarpeista, ei suinkaan perheen hyvinvoinnin, sillä osan päiväkodin kuluista maksavat myös työnantajat.
Mullakin yksi tuollainen tuttava, joka viettää leppoisaa elämää "kotirouvana" samalla kun mies kuskaa kolmea lasta joka päivä (siis aina!) tarhaan, viikonloppuisin mökille jne., että rouva saa rentoutua viikonloppuna omassa rauhassaan. Ja kun mies ei ehdi auttamaan tätä poloista kotirouvaa lastenhoidossa, niin paikalle kutsutaan isovanhemmat. Sori vaan, mutta en ihan ymmärrä tuollaista toimintaa.
Olin tästä asiasta ennen samaa mieltä kanssasi. Nyt kun olen alkanut kaiken täydelliseen painostavien kasvatusohjeiden keskellä pohtia, haluankohan sittenkään lapsia ikinä, sanon kyllä ihan täydestä sydämestäni, että onnea tuolle naiselle ja toivottavasti nauttii lomastaan. Kyllä äitikin vapaata tarvitsee arjesta.
Oma äitini on nyt kuusikymppisenä edelleen samaa mieltä kanssasi. Hän tosin on sitä sorttia, että elää edelleen elämäänsä minun kauttani. Haluaa tietää kaiken ja ohjeistaa joka asiassa, ei tee mitään omalla elämällään. Olisipa hänkin ollut joskus omalla lomalla, eikä jatkuvasti huolehtimassa jälkeläisistään. Olisi tehnyt hyvää!
"Noin mekin teemme muutaman päivän ajan. Eiköhän tuttavasi ota lapset pian tarhasta kanssaan lomalle. Hänellä varmaan rankka työvuosi takana."
Ja saat lomallasi työnantajaltasi täyden palkan, korotettuna 50% ja nyt panet vielä työnantajasi maksamaan osan lapsesi hoitokustannuksista päiväkodissa.
Eikö mikään riitä?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:47"]
"Noin mekin teemme muutaman päivän ajan. Eiköhän tuttavasi ota lapset pian tarhasta kanssaan lomalle. Hänellä varmaan rankka työvuosi takana."
Ja saat lomallasi työnantajaltasi täyden palkan, korotettuna 50% ja nyt panet vielä työnantajasi maksamaan osan lapsesi hoitokustannuksista päiväkodissa.
Eikö mikään riitä?
[/quote]
Korotettuna 50%? Ei kaikki saa lomarahoja.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:20"]
Olen kyllästyny näihin lapsi päiväkodissa vaikka äiti/isä/mummo/koira kotona! Antakaa olla, mitä h*******ä se teille kuuluu vaikka koko perhe on kotona? Kamalia kyyliä koko av palsta täynnä. Tuhahtakaa mielessänne jos päivänne siitä menee pilalle! Jokaisella varmasti on syynsä siihen miksi tilanne on miten on! Niinkuin kaikki tietävät: kukaan ulkopuolinen ei tiedä teidän omasta elämästä mitään muuta kuin sen mitä kerrotte/annatte tietää, ja nämäkin sanat voi vääristää/paheksua yms.
T: wt, provo, ikis, av-mamma-juttuihin kyllästynyt. Teillä on levy jäänyt päälle. Ainiin: "kuka perskele hommaa lapsia jos niitä ei hoida?" Huooh -___-
[/quote]
Se kuuluu meille kaikille niin kauan kun veronmaksaja kustantaa sen.
Jospa luovuttaisiin kokonaan julkisesta päivähoidosta ja katsottaisiin sitten kuinka moni mamma vie lapset hoitoon todellista maksua vastaan lomallakin.
[/quote]
Jos todella maksaisi vain niistä päivistä mitkä lapset päiväkodissa viettää, niin todellakin ois hyvä juttu! Toimis paljon paremmin! nykyinen systeemi kun vaan maksattaa niistäkin päivistä kun lapset on kotona. Ei viitsis turhasta maksaa!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:20"]
" En käytä julkista terveydenhuoltoa ollenkaan mutta maksan silti veroina siitäkin"
Suomessa ei ole yksityistä terveydenhoitoa, jota ei tuettaisi verovaroista.
Jos käytät yksityisiä palveluita, osan maksaa Kela, samoin yhteiskunta tukee verovaroin yksityisiä palveluita esim.poistamalla alv., avustukset ja halpa korkoiset lainat rakennuksiin ja ylläpitoihin, koulutukseen jne.
Samoin työterveydenhoito katetaan verovaroin (Kela), vaikka työnantaja sen maksaisi, mutta Kela maksaa työnantajalle.
Samoin sairaalat ja muut palvelut esim. fysioterapia, hammaslääkärit jne.
jolloin on turha väittää, ettei käyttäisi julkisia palveluita.
[/quote]
No voi mussun mussun, voit tarttua tuohon mutta yritin havainnollistaa sitä että ei kansalaiset voi päättää mitä palveluja saa ja voi käyttää, verot maksetaan ja joku muu ne jakaa miten jakaa. En väittänytkään etten käyttäisi verovaroilla tuotettuja juttuja, tietysti käytän kun lapset ovat kunnallisessa hoidossa.
Pointtini oli etten valita siitä miten toiset päättävät käyttää näitä annettuja palveluita.
"Jos se nyt ketään kiinnostaa niin noina päivinä varmaankin juon aamukahvit rauhassa mutta myös teen pihatöitä ja maalaan talon, näitä en mitenkään voi tehdä lasten kanssa."
Moni aikuinen kyllä haluaa työstään pitkät lomat ja paljon vapaa-aikaa, eikä sitä koskaan tunnu olevan riittävästi ja tuskin yksikään aikuinen suostuisi työskentelmään yhtä meluisassa ympäristössä kuin päiväkodit, vaan halutaan omat työhuoneet ja rauha, ilman mitää kiirettä. Ja oma elämäkin pitäisi olla leppoista ja mukavaa, mutta sitä samaa oikeutta ei suoda omalle lapselle. Ja se on helppo tehdä puolustuskyvyttömälle lapselle, joka on täysin aikuisten armoilla.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:36"]
En ole pätkääkään kateellinen, hieno homma naapurisi puolesta. Oma mies on kaiket päivät töissä ja tekee vielä sellaista vuoroa, että kotiin tulee iltaisin. Itse olen reilun vuoden ikäisen kotona ja ihan väsynyt olen. Mitään omaa ei saa harrastettua, eikä sitä vapaa-aikaa/rentoutumisaikaa ole yhtään. Kun mies pääsee töistä kotiin, olen illalla niin väsynyt, etten jaksa tehdä enää mitään. Kyllä me pikkulasten vanhemmat ansaitsemme myös omaa aikaa, vaikka olemmekin lapsia hankkineet.
[/quote]
Sen kun, kunhan järjestätte ja maksatte oman aikanne itse. Ei se yhteiskunta nyt vaan toimi niin, että kaikki kuppaa yhteisestä lompsasta kaiken mahdollisen. Tänäkin vuonna otetaan 9 miljardia lisää lainaa tällaisen hullutuksen rahoittamiseen! Rahat on loppu, ei olisi oikeasti varaa maksaa kaiken maailman turhakehoitamisia. Emme ole yhtään parempi kuin joku Kreikka.
[/quote]
Kuitenkin ne lapset tulevaisuudessa maksavat sunkin eläkkeen. Että sikäli hölmöä sättiä väsyneitä vanhempia. "Mitäs läksit."
[/quote]
Lapset maksavat meidän eläkkeen ja meidän ottamat miljardilainat. En välttämättä usko että heidän mielestä esimerkiksi virikehoito päiväkodissa oli ihan sen arvoista.
ÄLÄ?!??
Mullakin on sukset vaikka en käy koskaan hiihtämässä.
"Lapset maksavat meidän eläkkeen ja meidän ottamat miljardilainat. En välttämättä usko että heidän mielestä esimerkiksi virikehoito päiväkodissa oli ihan sen arvoista."
Ai, lapsesi maksavat meidän eläkkeemme, niinkö?
Nykyään kyllä jokainen sukupolvi on maksanut eläkemaksuja, tulihan työeläkelaki voimaan jo 60-luvulla ja jo silloin eläkeläiset saivat eläkkeensä verovaroista. Päinvastoin, nykyään maksetaan pienempiä eläkevak.maksuja, kuin aikaisemmin, lisäksi työnantajat saavat eläkemaksuista halpakorkoisia lainoja sijoituksiinsa ja muita asiakashyvityksiä ja etuuksia.
On naivia puolustella tai edes kuvitella puolustella lapsensa päivähoito-oikeutta "tulevilla eläkkeenmaksajana", jos lapsen omat vanhemmat tai toinen on kotona. Eihän kukaan edes tiedä mitä siitä lapsesta tulee ja onko edes yhteiskuntakelpoinen vai luuseri.
Jokainen sukupolvi on tehnyt oman osuutensa, edelliset vielä enemmän - ovat rakentaneet aikoinaan sodan runteleman maan ja korkean elintason tuleville sukupolville. Hyvä on antaa ohjeita, kun on saanut istua valmiiseen pöytään.
Hahahaa, siellä tukehtukaa kateuteen. Minä juuri pakkaan tavaroita ja lähden pyörälenkille ja käyn samalla uimassa. Olen koko kesän lomalla ja lapset ovat hoidossa kesäkuun loppuun. Kateelliset reppanat täällä kitisee, kun ei ole aikaa pitää itsestään huolta ja äijä käy vieraissa,kun ei jaksa katsoa ryytynyttä ja kulahtanutta kotimammaa :D
Heipsassaa, tämä tyttö lähtee nauttimaan kesästä. Kaivakaa kuvetta ja maksakaa isompia veroja, buahaaaaaaa
Käy sääliksi lapset jotka ovat syntyneet perheeseen, jossa vanhemmat välttelevät omien lastensa kanssa olemista. Itse pidän lapseni AINA poissa päiväkodista, kun olen itse lomalla. Lapsella on yhtäläinen oikeus siihen lomaan!
Itsekästä hankkia lapsia ja sitten vältellä omaa vastuutaan hoidosta ja huolenpidosta! Jokainen aidosti lastaan rakastava varmasti haluaa lapsensa kanssa olla. Tekopyhää muuta väittää!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:20"]
Olen kyllästyny näihin lapsi päiväkodissa vaikka äiti/isä/mummo/koira kotona! Antakaa olla, mitä h*******ä se teille kuuluu vaikka koko perhe on kotona? Kamalia kyyliä koko av palsta täynnä. Tuhahtakaa mielessänne jos päivänne siitä menee pilalle! Jokaisella varmasti on syynsä siihen miksi tilanne on miten on! Niinkuin kaikki tietävät: kukaan ulkopuolinen ei tiedä teidän omasta elämästä mitään muuta kuin sen mitä kerrotte/annatte tietää, ja nämäkin sanat voi vääristää/paheksua yms.
T: wt, provo, ikis, av-mamma-juttuihin kyllästynyt. Teillä on levy jäänyt päälle. Ainiin: "kuka perskele hommaa lapsia jos niitä ei hoida?" Huooh -___-
[/quote]
Se kuuluu meille kaikille niin kauan kun veronmaksaja kustantaa sen.
Jospa luovuttaisiin kokonaan julkisesta päivähoidosta ja katsottaisiin sitten kuinka moni mamma vie lapset hoitoon todellista maksua vastaan lomallakin.
[/quote]
Jos todella maksaisi vain niistä päivistä mitkä lapset päiväkodissa viettää, niin todellakin ois hyvä juttu! Toimis paljon paremmin! nykyinen systeemi kun vaan maksattaa niistäkin päivistä kun lapset on kotona. Ei viitsis turhasta maksaa!
[/quote]
Ja kyllähän totuus on niin, että se mitä lasten päivähoidosta maksetaan on vain murto-osa todellisista kustannuksista. Yhden lapsen päivähoito maksaa reilun 900€/ kuukausi. Jokainen voi miettiä, että miten se päivähoito kustannetaan! Älkää valittako, kun veroja kiristetään ja mm. LAPSIPERHEILTÄ leikataan!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:23"]
Itsekästä hankkia lapsia ja sitten vältellä omaa vastuutaan hoidosta ja huolenpidosta! Jokainen aidosti lastaan rakastava varmasti haluaa lapsensa kanssa olla. Tekopyhää muuta väittää!
[/quote]
Parisuhde on lapsen koti ja jos parisuhdetta ei hoida, niin kohta lapsi kulkee kahden kodin väliä. Kumpi on siis parempi. Se että lapsi on kotona ja vanhemmat ei saa olla mies ja nainen, vai että lapsi on hoidossa koulutettujen ihmisten luona ja vanhemmat saa nauttia toisistaan miehenä ja naisena ja avioliitto pysyy kasassa.
Hoidon tarve ja hoidon hinta on kaksi eri asiaa.
Minusta hoidon tarpeen arviointi olisi pitänyt pitää perheiden asiana. Tulee täysin turhaa papereiden pyöritystä kun pitää todistaa hoidon tarve.
Hinta on sitten ihan eri juttu, ehkä hoidon pitäisi olla kalliimpaa?
Päiväkotiin kellokortit ja maksu käytetyistä hoitotunneista.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 08:05"]Itse en ole raaskinut koskaan pitää lapsia minuuttiakaan enemmän päiväkodissa kuin on pakko, niin en osaa ajatella sellaisen ihmisen logiikkaa, joka välttelee lastensa seuraa. Ihmisillä on kuitenkin erilaisia elämäntilanteita ja minä en ole mikään arvostelemaan toisia. Joissakin asioissa olen hyvä äiti, joissakin en onnistu niin hyvin. Lopputulosta ei tiedä etukäteen. Voi vain yrittää parhaansa
[/quote]
Voi kun kurja kuulla, että teillä on niin huono päivähoito ettei lapset siellä viihdy ja nitä ei sinne uskalla minuutiakaan pidemmäksi aikaa jättää kun on ihan pakko.
Meillä on onneksi ihan mahtavat hoitotädit/sedät! Leikitään, lauletaan ja askarrellaan. Mä olen niin huono äiti, että en voi sietää mitään paperimassalla askartelua itse. Päiväkodissa muksut saa näpertää sydämmen kyllyydestä. On ihanaa, että muksuni viihtyy ja joskus pitemmällä lomalla puhuukin päiväkodistaan ja kaipailee kavereitaan siellä.
Koska meidän tilanne on näin hyvä, niinuskallan tiiätkö jättää lapsen sinne päiväkotiin ihan huoletta. Ja sen siaan että juoksen heti häntä hakemaan (koska maksan tästä palvelusta ihan rahaa ja tietystä ajasta) voin käydä vaikka jumpassa tai kampaajalla töiden jälkeen. Oh shit!Vastuutonta ja itsekästä? Vai ehkä kivaa molemmille! Kotona sitten jaksan paremmin ja perhe on lämmin ja rakastava
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:36"]
En ole pätkääkään kateellinen, hieno homma naapurisi puolesta. Oma mies on kaiket päivät töissä ja tekee vielä sellaista vuoroa, että kotiin tulee iltaisin. Itse olen reilun vuoden ikäisen kotona ja ihan väsynyt olen. Mitään omaa ei saa harrastettua, eikä sitä vapaa-aikaa/rentoutumisaikaa ole yhtään. Kun mies pääsee töistä kotiin, olen illalla niin väsynyt, etten jaksa tehdä enää mitään. Kyllä me pikkulasten vanhemmat ansaitsemme myös omaa aikaa, vaikka olemmekin lapsia hankkineet.
[/quote]
Sen kun, kunhan järjestätte ja maksatte oman aikanne itse. Ei se yhteiskunta nyt vaan toimi niin, että kaikki kuppaa yhteisestä lompsasta kaiken mahdollisen. Tänäkin vuonna otetaan 9 miljardia lisää lainaa tällaisen hullutuksen rahoittamiseen! Rahat on loppu, ei olisi oikeasti varaa maksaa kaiken maailman turhakehoitamisia. Emme ole yhtään parempi kuin joku Kreikka.
[/quote]
Kuitenkin ne lapset tulevaisuudessa maksavat sunkin eläkkeen. Että sikäli hölmöä sättiä väsyneitä vanhempia. "Mitäs läksit."