Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihanaa, Suviseurat on ihan kohta!:)

Vierailija
10.06.2014 |

Pitkä vuosi taas odotettu ja kohta odotus palkitaan :) Ihanaa päästä muutamaksi päiväksi rentoutumaan:):)

Kerran olimme 6pv suviseuroissa (ke-ma) ja muistan kun sen jälkeen menimme kaupunkiin niin kauhee kun tää paha maailma iski vasten kasvoja..iltapäivälehdet kirkui otsikoita kaikenlaisesta pahasta mitä oli tapahtunut, hälytysajoneuvojen sireenit ujelsi, ihmiset kännissä örvelsi ja tappeli, kukaan ei välittänyt vanhuksesta jonka kauppakassi levisi tielle.. sillä hetkellä tajusin viimeistään kuinka ihanaa suviseuroissa on olla. Siellä ei ole mitään pahaa vaan ihmiset ovat iloisia, ystävällisiä, toisia autetaan ja ilmapiiri on todella turvallinen ja kotoisa.

Oon niiin iloinen että pakko hehkuttaa!:)

Kommentit (242)

Vierailija
81/242 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelette hyvin menestyneistä lestadiolaisusta tohtoreista, tutkijoista professoreista ym. joita on lestadiolaisten joukossa paljon? Ovatko he tyhmiä uskoessaan yksinkertaiseen pelastukseen Jeesuksen sovitustyön kautta ja haluavat elää Raamatun opetuksen mukaan. Miten yliopiston professori joka on tutkinut Raamattua vuosikymmenet uskoo lestadiolaiseen oppiin jos se todella on niin väärä oppi kuin väitätte?

Vierailija
82/242 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei saa mollata. Olis hyvä pysyä asiallisena. Tästä kärsii nämä lestapoloiset, joilla muutenkin on vaikeaa. Kyllä heillä käsittääkseni yritetään kitkeä pedofiliaa ja muutakin haureuden syntiä lahkosta. Ennen saarnamiehet olivat kylläkin tuollaisia lipovia "pastori-sillejä", yök! Toivottavasti ei enää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/242 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ex-lesta ja olen kasvattanut lapseni ilman uskontoa. Sen verran ovat oppineet Jumalasta mitä koulussa tai tarhassa on opetettu. Ajattelin tänä vuonna käydä näyttämässä lapsilleni millaista suviksissa on. Tosin tätä lukiessani ahdistus valtaa mielen ja mietin haluanko edes näyttää lapsilleni sitä ahdistavaa uskontoa. Olen avoimesti opettanut lapsilleni tästä maailmasta kaikkea. Luomiskertomukset esitän Jumalan kannalta ja teoreettisen järjen kannalta. Annan lapsilleni luvan miettiä mikä heidän järkeensä käy eniten. Eniten ehkä ahdistus nousee saarnoista jotka kehottavat parannukseen, koska muutoin joutuu helvettiin. Se asia on opetettu mulle jo niin äidinmaidossa, jotta vieläkin ahdistaa sitä kuulla. Olen nyt kahden vaiheella skippaanko suvikset vai menemmekö sinne kevyesti vähäksi aikaa... En tiedä herättääkö puheet lapsilla ahdistusta.

Vierailija
84/242 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentävä Spagettihirviö rakastaa teitä kaikkia.

Ramen!

Vierailija
85/242 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Ainoa Oikea Usko ole Raamatun mukaan usko Jeesuksen lunastustyöhön ja sen täydellisyyteen?

Mutta te lestat (toivottavasti vain osa teistä?), ette ilmeisesti niin Raamatusta perusta vaan vain siitä miksi saarnaajanne asian vääntävät.

Vierailija
86/242 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 03:08"]

Olen ex-lesta ja olen kasvattanut lapseni ilman uskontoa. Sen verran ovat oppineet Jumalasta mitä koulussa tai tarhassa on opetettu. Ajattelin tänä vuonna käydä näyttämässä lapsilleni millaista suviksissa on. Tosin tätä lukiessani ahdistus valtaa mielen ja mietin haluanko edes näyttää lapsilleni sitä ahdistavaa uskontoa. Olen avoimesti opettanut lapsilleni tästä maailmasta kaikkea. Luomiskertomukset esitän Jumalan kannalta ja teoreettisen järjen kannalta. Annan lapsilleni luvan miettiä mikä heidän järkeensä käy eniten. Eniten ehkä ahdistus nousee saarnoista jotka kehottavat parannukseen, koska muutoin joutuu helvettiin. Se asia on opetettu mulle jo niin äidinmaidossa, jotta vieläkin ahdistaa sitä kuulla. Olen nyt kahden vaiheella skippaanko suvikset vai menemmekö sinne kevyesti vähäksi aikaa... En tiedä herättääkö puheet lapsilla ahdistusta.

[/quote]  Käynti ei aiheuta välttämättä lapselle yhtään mitän ahdistusta, ethän sinä ole opettanut hänelle ajatusta että on pakko olla samaa mieltä ja elää kaavojen mukaan. Sellaiselle suviseurat ovat yksi hauska massa-kesätapahtuma muiden joukossa. Hänelle jää hyvä käsitys lestadiolaisesta uskosta, jos yleensä mitään jää.

Oma periaatteellinen kysymyksensä on haluatko olla tukemassa käynnillänne ja rahhoillasi moisen uskonlahkon menestystä ja positiivista julkisuuskuvaa. Tämän jokainen harkitsee itse.

Vierailija
87/242 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoillislestadiolaisuudessa rukoillaan tosi vähän. Seuroissa ei rukoilla koskaan sillai, että seurakunta siihen osallistuisi.
Ainoat rukoukset pitää puhuja puheen alussa ja lopussa. Muu seurakunta on silloin pää kumarassa ja kädet ristissä tavan vuoksi sen kummempia ajattelematta.
Toisissa uskonsuunnissa rukoillaan maahan polvistuneina ja kukin vuorollaan ääneen, eli rivijäsenet voivat osallistua.
Sellaista tapaa ei vl.uskossa ole.
Myöskään kotioloissa ei rukoilla. Ainoa rukous on lasten iltarukous. Ruokarukouksia ei tunneta.
Kun kyläillään, ei keskustella uskonasioista, rukouksista puhumattakaan.
Olen joskus kuullut rukouksen yhteydessä sanottavan: "Varjele meitä oikeassa uskossa !"
Kerran eräässä TV dokumentissa kuului puhuja rukoilevan suviseurapuheessaan sanatarkasti näin: "Varjele meitä tässä ainoassa oikeassa uskossa !"
Lars L.Laestadius oli tosiaan kova tupakoimaan, mikä oli hänen ainoa heikkoutensa. Tapa on periytynyt sen jälkeen sukupolvelta toiselle.

Vierailija
88/242 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1852 Laestadius oli yllyttänyt ja kiihottanut Kautokeinon saamelaisia uskonnolliseen hurmokseen. Kun tapahtumat äityivät väkivallaksi ja johtivat murhiin ja muihin kuolemantapauksiin, Laestadius sanoutui irti kaikesta vastuusta ja syytti tyhmiä lappalaisia omapäisestä raamatuntulkinnasta. Ruotsin kuningas oli lopen kyllästynyt Laestadiuksen rähinöihin ja painoi asian villaisella.

Vierailija
89/242 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin saamelainen Laestadius oli luonnontieteilijä. Hän hankki myös pappiskoulutuksen. Hänen saarnansa olivat sekoitusta Raamatusta sekä saamelaisista tarinoista, joita hän hurmioituneena kuunteli "Mariaksi"nimeämältään tytöltä.

(Hulluinhuonelainen). Laestadiuksen uskonnonfilosofinen pääteos, jonka nimeä pidetään erityisen osuvana.

Mielenkiintoista, mutta ei tietenkään puhdasta ja raitista uskoa em.voi olla.

Jokainen miettiköön osallistumistaan lahkon suviseuroihin. Ajattelisin, että siellä voi käydä ihan vaan ihmettelemässä kyseistä touhua.Tuskin kukaan, edes lapset siellä vahingoittuvat käymän tieltä! ;)

Vierailija
90/242 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 16-vuotias vl-tyttö. Olen 11 lapsien perheen keskimmäinen lapsi. Minulla on monta vuotta ollut suuria mielenterveys ongelmia. Masennus on vienyt koko mun nuoruuden. Nyt viimein tajuan miksi. Siksi koska äiti ja isä ovat väsyneet kasvattamaan minua/mun muita sisaruksia. No miksi ne ovat väsyneitä. Siksi koska ehkäisy on synti eikä sitä saa käyttää. Äidit on lapsikoneita. Olen nyt viime aikoina avartanut maailman kuvaa ja viimein tajuan miten aivopesty olen ollut. Minä oon se meidän perheen kiltein tyttö jonka tehtävä on tehdä kaikki työt. Vanhemmat myös valittavat mulle miten rauhattomia meidän nuorimmaiset ovat. Kyllähän ne on rauhattomia koska vanhemmat eivät jaksa kasvattaa niitä kunnolla. Oon huomannu miten ristiriidassa monet raamatun tekstit ovat. Raamatussa ei sanota mitään ehkäisystä. Miksi se on kielletty? Mulla ei oo ollu koskaan vl-ystäviä. Vl-yhteisön jäsenet ovat mun pahimpia kiusaajia. Tässäkin on ristiriita. Jos uskovaiset ovat yhtä joukkoa, toisten matkaystäviä niin miksi uskovaiset ovat mun kiusaajia?? Olen koko nuoruuden etsinyt hyväksyntää tästä yhteisöstä enkä koskaan ole sitä löytänyt. Nyt olen päättänyt erota tästä yhteisöstä. Kuitenkin mun koko perhe on vahvasti tässä yhteisössä. Onneksi muutan ensi syksynä pois kotoa opiskelemaan. Aijon ruveta elämään. Tällä kirjoituksella haluan kertoa että ei se vanhoillislestadiolaisuus niin ruusuilla tanssimista ole mitä se antaa ymmärtää. Onko kohtalotovereita? Olisi ihana kuulla muiden ihmisten tarinoita samasta asiasta.
IHANAAKO ???

Vierailija
91/242 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, sinua nuori tyttö! Kuinka haluaisin auttaa...miten voisin?

Lisäsin tuohon loppuun IHANAAKO ??? - tarkoittaen tämän lahkon suviseuroja. Sinun elämäsi ei todellakaan ole ihanaa! Etsi oikeassa uskossa olevia nuoria, he eivät kiusaa. Hyvä, että olet pääsemässä pois harhaoppisesta kodistasi. Älä murehdi, tulet saamaan apua ja löydät terveen uskon :)

Olet Jumalalle rakas!<3

Vierailija
92/242 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:15"]

Lisäsin tuohon loppuun IHANAAKO ??? - tarkoittaen tämän lahkon suviseuroja. Sinun elämäsi ei todellakaan ole ihanaa! Etsi oikeassa uskossa olevia nuoria, he eivät kiusaa. Hyvä, että olet pääsemässä pois harhaoppisesta kodistasi. Älä murehdi, tulet saamaan apua ja löydät terveen uskon :)

Olet Jumalalle rakas!<3

[/quote]

Siinä toinen kieltään lipova susi, lampaiden vaatteissa. Kai oli provo?

Vierailija
93/242 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydetään esirukouksia kiusattujen lasten ja uupuneiden äitien puolesta. On toiveita, että myös vl:t pääsevät  osallisiksi oikeasta Raamatun uskosta. Pyhä kirja on täynnä Jeesuksen armoa ja totuutta. Siihen ei kuulu minkäänlaista ihmismielen keksimää saamelaishurmosta.

Jumala teitä lestadiolaisia siunatkoon ja auttakoon totuuden tielle!

Vierailija
94/242 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:28"]

Pyydetään esirukouksia kiusattujen lasten ja uupuneiden äitien puolesta. On toiveita, että myös vl:t pääsevät  osallisiksi oikeasta Raamatun uskosta. Pyhä kirja on täynnä Jeesuksen armoa ja totuutta. Siihen ei kuulu minkäänlaista ihmismielen keksimää saamelaishurmosta.

[/quote]

Mitäs uskontoa sinä, niin kuin kannatat? 

Vierailija
95/242 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:24"]

Olet Jumalalle rakas!<3

[/quote]

[/quote]

Olen tavallinen uskova äiti, jolla on myös tytär. Halusin vain sanoa sen, minkä sanoisin omalle lapselleni tuossa tilanteessa. Meillä on vain komle lasta, joilla tuntuu olevan aisat hyvin, kun vertaa tuohon nuoreen.

Ilkeämieliset naljailut voin jättää täysin omaan arvoonsa. Ko. kirjoittelija ilmeisesti haluaa heitellä alatyylisiä aforismejaan palstalla kuin palstalla, kun ei ole muuta tekemistä! :D

Vierailija
96/242 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vain maalle, täällä ei sireenit ulise 8)

Vierailija
97/242 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:24"]

Olet Jumalalle rakas!<3

[/quote]

[/quote]

Olen tavallinen uskova äiti, jolla on myös tytär. Halusin vain sanoa sen, minkä sanoisin omalle lapselleni tuossa tilanteessa. Meillä on vain komle lasta, joilla tuntuu olevan aisat hyvin, kun vertaa tuohon nuoreen.

Ilkeämieliset naljailut voin jättää täysin omaan arvoonsa. Ko. kirjoittelija ilmeisesti haluaa heitellä alatyylisiä aforismejaan palstalla kuin palstalla, kun ei ole muuta tekemistä! :D

[/quote]

Ei, nyt olet väärässä. Oletko kuitenkin samaa uskontokuntaa? Vai miksi tytön pitäisi löytää "terve usko"? Minua ei muuten naurata yhtään, jos nuorille tytöille tullaan avautumaan uskonnon varjolla. t. Av-mamma

Vierailija
98/242 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:38"]

[/quote]

[/quote]

Juurihan tuossa kerroin, mihin uskoni perustuu ja mihin se ei perustu. Etkö osaa lukea?

Vierailija
99/242 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:25"]Mä olen kuullut sellaisenkin huhun, että paikkakunnan tavis nuoret menevät sinne lähelle norkoilemaan, koska sieltä löytyy aina varma nakki. Huom, tämäkin on vain kuultua huhupuhetta, ei ole mitään todisteita asiasta. 

[/quote]

Minulla on ystävä, joka on lestadiolaisperheestä, mutta juo yms. eikä koe olevansa lestadiolainen eikä kukaan muukaan pidä häntä lestadiolaisena. Tänään kertoi kun käytiin ajelemassa tuolla Yppärissä katselemassa seuroja, että sieltä löytyy niitä varmoja nakkeja! Tyyppi on siis nuorempana kulkenut seuroissa vanhempien kanssa, nyt ollaan 18-19-vuotiaita.

Oon myös kuullut paljon juttua, että on pellot täynnä kortsuja seurojen jälkeen :D

Vierailija
100/242 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:38"]

[/quote]

[/quote]

Juurihan tuossa kerroin, mihin uskoni perustuu ja mihin se ei perustu. Etkö osaa lukea?

[/quote]

Kristitty, Katolilainen, Ortodoksi, Lestadiolainen jne.? En tiedä. Osaan lukea.