Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimistolla 26 astetta lämmintä, mutta ilmastointia ei saa kääntää päälle

Vierailija
10.06.2014 |

Toimistolle läkähtyy, kun aurinko paistaa. Nytkin lämpötila on kivunnut 26 asteeseen, auringon puoleisen ikkunan kohdalla on varmasti vielä joitain asteita lämpimämpää. Ilmastointia ei saa laittaa kovemmalle, jotta tulisi edes vähän viileämpää, koska kolme toimistossa istuvaa palelee niin helposti. Nytkin yksi istuu takki päällä, kun on kuulemma niin kylmä. Mitä vittua oikeasti?? Mulle sanovat, että vaatteita pitäisi vähentää, mutta mistä helvetistä vähennät, kun päällä on vain hame, hihaton paita ja lyhythihainen ohut paita. En halua istua toimistossa hihattomassa, ja tuota ohutta lähinnä käsivarren läskit peittävää enempää nyt ei edes voisi riisuutua, koska sitten istuisin alusvaatteisillani. Ärsyttää ja päätä särkee.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski ei muuten lämmitä, vaan lihasmassa

Vierailija
22/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä edellisellä työpaikallani oli nainen, joka koko ajan valitti kylmää ja kielsi laittamasta ilmastointia päälle. Me muut 5-6 työntekijää sitten kärsittiin kuumissaan. Nainen kyllä viihtyi hihattomassa paidassa työpaikalla, mutta lisää vaatetusta ei voinut laittaa. Ei ollut ihan suosiossa sinä kesänä tuo naikkonen. P.S. Jos se mihinkään vaikuttaa, niin nainen oli raskaana ko. aikana, mutta ei varmaan itsekään tiennyt sitä vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on varmaan se, että eri kohdissa on erilainen lämpötila. Meillä esim. on minun kohdallani aina kylmä ja mittari pomon kohdalla näyttää 21. Mutta toin oman mittarin ja se näytti 18, lisäksi työpisteeni on sellainen, että ulko-ovesta käy veto suoraan jalkoihini. Aiemmassa työpisteessä muutama metri ovelta pois päin oli sopiva. Keittiö meillä on ihan valtavan kylmä, eipä tee mieli tauoilla lusia. Salaattien sijaan olen joutunut vaihtamaan keittoihin, kun ei muuten tarkene. Vessa taas on tosi lämmin. 

Vierailija
24/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitaa pois vaan. Noista lämpötiloista on muuten sitten ihan työsujelulainsäädännössä. Työntantajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin jos lämpö ylittää tietyt rajat, googlaa aiheesta. Jos lämpö nousee, niin saa alkaa pitämään ylimääräisiä taukoja jne.

Meidänkin konttorilla tuli vähän vauhtia ilmastoinnin parannuksiin, kun aloin pitää pykälien mukaisen ylimääräisen 10 minuutin tauon kerran tunnissa.

Vierailija
25/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 20:49"]

Ongelma on varmaan se, että eri kohdissa on erilainen lämpötila. Meillä esim. on minun kohdallani aina kylmä ja mittari pomon kohdalla näyttää 21. Mutta toin oman mittarin ja se näytti 18, lisäksi työpisteeni on sellainen, että ulko-ovesta käy veto suoraan jalkoihini. Aiemmassa työpisteessä muutama metri ovelta pois päin oli sopiva. Keittiö meillä on ihan valtavan kylmä, eipä tee mieli tauoilla lusia. Salaattien sijaan olen joutunut vaihtamaan keittoihin, kun ei muuten tarkene. Vessa taas on tosi lämmin. 

[/quote]

Meidän lämpömittari on palelijan työpisteellä. Minun paikallani on vielä lämpimämpi, mutta mulla ei ole mittaria. Talvella tämä sama ihminen istuu toppatakki päällä, vaikka lämpötila toimistossa tuolloin on n. 20-22. Ja tottakai valittaa kylmää vähintään vartin välein. Miksei voi laittaa tarpeeksi vaatteita päälle? Loputon vaatteiden vähentäminen on hankalaa, mutta aina voi vetää villapaidan niskaan, jos on kylmä. -ap

Vierailija
26/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 19:47"]Mä en voi sietää kuumaa, mutta vielä pahempi mulle on sellainen puhaltava kylmä ilma, jota ilmastoinneista tulee. Se vetää niskat jumiin, päätä särkee ja lopulta saan ihan aidon flunssan. Jos huonelämpöä ei voi saada kuin puhaltavilla koneilla alle 20 asteeseen, niin sitten saa mennä yli sen kahdenkympin mieluummin. Missään tapauksessa ei vetoa. Ja meillä on kotona sisälämp%

Vierailija
27/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 19:47"]Mä en voi sietää kuumaa, mutta vielä pahempi mulle on sellainen puhaltava kylmä ilma, jota ilmastoinneista tulee. Se vetää niskat jumiin, päätä särkee ja lopulta saan ihan aidon flunssan. Jos huonelämpöä ei voi saada kuin puhaltavilla koneilla alle 20 asteeseen, niin sitten saa mennä yli sen kahdenkympin mieluummin. Missään tapauksessa ei vetoa. Ja meillä on kotona sisälämpötila aina 18-19 astetta, en tykkää kuumasta.

[/quote]No ei kai nyt mitään sisätilaa jäähdytetä 20 asteeseen, ellei kyse ole jostain elintarvikkeiden säilyvyydestä?

Normaali konttorissa ja sisätiloissa minulle ainakin 26 astetta on kipuraja, siihen asti pärjää, mutta sen yli on tuskaa. Ilmastoidussa tilassa 24 astetta on kesällä ehkä ihanne. Talvella joku 21-22 astetta.

Vierailija
28/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 19:47"]Mä en voi sietää kuumaa, mutta vielä pahempi mulle on sellainen puhaltava kylmä ilma, jota ilmastoinneista tulee. Se vetää niskat jumiin, päätä särkee ja lopulta saan ihan aidon flunssan. Jos huonelämpöä ei voi saada kuin puhaltavilla koneilla alle 20 asteeseen, niin sitten saa mennä yli sen kahdenkympin mieluummin. Missään tapauksessa ei vetoa. Ja meillä on kotona sisälämpötila aina 18-19 astetta, en tykkää kuumasta.

[/quote]No ei kai nyt mitään sisätilaa jäähdytetä 20 asteeseen, ellei kyse ole jostain elintarvikkeiden säilyvyydestä?

Normaali konttorissa ja sisätiloissa minulle ainakin 26 astetta on kipuraja, siihen asti pärjää, mutta sen yli on tuskaa. Ilmastoidussa tilassa 24 astetta on kesällä ehkä ihanne. Talvella joku 21-22 astetta.

Vierailija
29/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa pitää mennä enemmistön mukaan. Jos siis enemmistöllä on kuuma, viilennetään toimiston lämpötilaa ja palelijat varaavat lisää vaatetta. Miehelläni on töissä aina villatakki mukana, kun on kesähelteillä niin tehokas ilmastointi. Palelija voi tosiaan lisätä sitä vaatetta mutta kuumassa ilmassa on hankala tehdä töitä ja tehokkuus kärsii.

Ap, ilmoita esimiehellesi kärsiväsi päänsärystä ja huonosta olosta ja kerro, että työtehokkuutesi kärsii, kun toimistossa on niin lämmintä. Pyydä, että esimies hankkii teille kylmiä juomia nestehukan välttämiseksi ja antaa teille oikeuden käydä kylmässä suihkussa parin tunnin välein. Eiköhän sitten ala tapahtua?

Vierailija
30/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 21:06"]

Kyllä tuossa pitää mennä enemmistön mukaan. Jos siis enemmistöllä on kuuma, viilennetään toimiston lämpötilaa ja palelijat varaavat lisää vaatetta. Miehelläni on töissä aina villatakki mukana, kun on kesähelteillä niin tehokas ilmastointi. Palelija voi tosiaan lisätä sitä vaatetta mutta kuumassa ilmassa on hankala tehdä töitä ja tehokkuus kärsii.

Ap, ilmoita esimiehellesi kärsiväsi päänsärystä ja huonosta olosta ja kerro, että työtehokkuutesi kärsii, kun toimistossa on niin lämmintä. Pyydä, että esimies hankkii teille kylmiä juomia nestehukan välttämiseksi ja antaa teille oikeuden käydä kylmässä suihkussa parin tunnin välein. Eiköhän sitten ala tapahtua?

[/quote]

Juu, eiköhän tässä jotain keksitä. Olen koko päivän kärsinyt päänsärystä ja koko nuppia kuumottaa :( Toista tällaista päivää en kyllä jaksa. "Onneksi" huomiseksi on luvattu vesisadetta, joten toimistolla pitäisi olla mukavampi istuskella. Ärsyttää vaan aina olla se vaativa suomalainen, joka valittaa kaikesta (=vaadin tiettyjen toimintojen asiallista toimintaa).

Mutta ei se auta, seuraavien helteiden aikaan aion kyllä valittaa, ja jos se ei auta, niin sitten yksinkertaisesti sniikkaan ilmastoinnin säätönupin luokse ja veivaan pari astetta alaspäin. Mutta ihana, etten ole ainut, jonka mielestä 26 alkaa olla turhan lämmin toimistolämpötila! -ap

Vierailija
31/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämättömiä tuollaiset ihmiset, jotka palelevat ihan selkeässä helteessä. Taitaa mennä kaikki aika näyttöpäätteen edessä tai virkatessa niin, ettei veri enää kunnolla kierrä. Ihan kuin olisivat jotain eri rotua.

Itsekin kuulun näihin, joiden lämmönsietokyky on lähellä nollaa. Onneksi teitä on muitakin. Olen tuntenut oloni yksinäiseksi tässä "Hei ihquu! huomiseks on luvattu 32 cee !!" -tyyppien maailmassa. :D

Vierailija
32/32 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mittari näyttää työpaikalla 33 astetta. Työvaatteet (t-paita ja pitkät housut) päällä ja hiki valuu. Ilma ei liiku mihinkään.

Sain pomolta huomautuksen kun minulla ei ollut sukkia jalassa (kuuluu työvaatetukseen....) eli mitenkään ei voi viilentää oloa.

Asiakkaat kaikkoavat kun eivät halua olla 33 asteen lämmössä. Ja asteet vaan nousee kun tulee heinäkuu... tuskin maltan odottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän