Vantaalainen Sonya, 17, kuvasi videolle, kun aikuiset miehet ahdistelivat häntä kadulla – tämä karu video lähti leviämään somessa
Kommentit (2296)
Vierailija kirjoitti:
17-vuotias ei ole todellakaan mikään pikkulapsi senkin sekopäät. Mutta mitä voi odottaa palstalla jossa jopa 19-vuotiasta miestä pidetään "lapsena"
Ehkä se pointti on vaikka siinä että huutelemiset vois jättää koska ne on todella harvoin kohteesta kivoja? Ja varsinkin sen jälkeen kun muistutetaan että kyseessä on alaikäinen, pitäisi tajuta laittaa suu kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Peittävä pukeutuminen ja siveä käytös ehkäisee
Kyllähän siveä käytös tosiaan ehkäisee huutelua: jos sinä käyttäydyt siveästi niin silloin et huutele törkeyksiä. Pukeutuminen sen sijaan ei siisti kielenkäyttöäsi.
Mä olin kerran maailman rumimmissa vaatteissa, mun iskän reikäsissä sukissa jotka oli alle polven ja just tullut ensiavusta tukka sotkuisena ja kävelin kotiin, niin eiköhän jollain vanhalla amerikan autolla kurvaa 25-30 ikänen mies kavereidensa kanssa ja joku heistä huutaa että haluaa mut kyytiin. Siinä kiusallisena yritti vain kieltäytyä ja esittää ettei kuule ja sitten ne seuras mua kotiin asti. Olin 17 ja ahdisti kun oli yö.
Kyllähän tosiasia on, että jos huutelija olisi ollut hauskannäköinen 19-vuotias poika, joka olisi käyttäytynyt identtisesti videon miehen kanssa, tämä Sonya olisi vain kihertänyt tyytyväisenä. Kun naiset pukeudutte niihin herutusvaatteisiinne ja tulette tyrkylle, niin on hyvä muistaa että kaikki muutkin näkevät teidät, eivät ainoastaan ne miehet joilta huomiota haette.
Vierailija kirjoitti:
Humalaisten huutelu on typerää, mutta eipä tuosta naisesta tiedä onko hän 17 vai 23-vuotias.
Lisäksi neidolla tuntuu olevan pätemisen tarve ja halu sanoa jotain nasevaa hyvinkin hyökkäävällä äänensävyllä ja sanoilla. Tuon takia hän on hyvin potentiaalinen uhri jollekin vielä pahemmalle.
Tässä tapauksessa onneksi känniääliöt perääntyivät.
Miten sairas pitää olla mieleltään että leivot uhrista nyt syyllistä? Ja mitä väliä naisen iällä on? Jokaisella pitää saada olla oikeus liikkua ilman häiriköintiä ja ilman että lähdetään perään seuraamaan. Ahdistavaa mutta tätä samaa ainakin naiset kokeneet iät ja ajat. Onneksi on nykyään kaikilla on puhelimet, joilla saa kutsuttua apua, ennen ei ollut niitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöyristyviltä ihmisiltä olisi kiva kuulla ratkaisuehdotuksia. Miten teistä pitäisi katuhuuteluun ja häiritseviin puhumisiin puuttua? Mikä olisi sopiva rangaistus, mikä olisi suhteessa muista tekemisistä saataviin rangaistuksiin?
Niihin puututaan juuri näin: tekemällä asia julki ja näkyväksi.
Koko maailma saa tietää sen, mikä aiemmin oli vain jokaisen yksittäisen tytön hiljaisena taakkana.
Miksi sitten esim. rais kaukausten määrä on kasvanut valtavasti vaikka sitä on pidetty näkyvillä jo vuosia?
ohis
Juuri näin. Eipä tätä ole naiset pitäneet julki ja näkyvillä vaikka itse ovat juuri niitä uhreja. Ironista, että miehet pitävät asiaa julki ja näkyvillä, ja naiset itse äänestyskäyttäytymisellään tuovat näitä raizakauksia lisää.
Mut on raiskattu kerran suomalaisen toimesta ja myös 4 mun muuta tyttökaveria. Kaikki on aina ollu suomalaisia miehiä, enkä silti ajattele että kaikki suomalaiset miehet on raiskaajia..?
Viihdyttävää seurata palstamammulien vaahtoamista ja puolustelua kuinka tyttärien pitää saada juoksennella vaikka perse paljaana ja vetää show pöydällä, miehet eivät siltikään saa sanoa mitään:D Niin makaa kuin petaa, sanotaan..itse valinnoillasi vaikutat miten sinua kohdellaan jne.
Minulla on 15 -vuotias tytär, joka näyttää vielä ikäistään nuoremmalta. Ei pukeudu paljastavasti, ei ole juuri lainkaan meikkiä (tosin näillä asioilla ei pitäisi edes olla merkitystä!) ja silti lähes viikottain joku mies ahdistelee.
Viimeksi tuollainen setämies ehdotti, että "haluatko lähteä tänä iltana minun kanssa jonnekin". Tyttäreni ei koskaan uskalla vastata näille mitään, poistuu vain nopeasti paikalta. Tähän mennessä jokainen on ollut tuolta eteläisemmistä maista, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että näitä ahdistelijoita riittää täällä myös ihan omasta takaa. Ottaa niin päähän!
Suuri osa miehistä on tuollaisia, miettikääpä sitä. Muuten tuota ahdistelua ei voisi olls noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo Sonya aika hutsahtava on, joten ei yllätä että huutelua tulee.
Aika tylysti sanottu, muttei ihan väärinkään. Näiden julkisuuteen hakeutuvien tyrkkyjen olisi hyvä tiedostaa, että siinä asettuu alttiiksi kaikenlaiselle kommentoinnille. Toivottavasti tämä Sonya ei lue tätä ketjua.
Vaikea uskoa että vielä tänäkin päivänä noista syyllistetään huutelusta, koska "oli liian hyvännäköinen". Itseasiassa emme edes tiedä mitä Sonyalla oli päällä mutta jos lenkillä olivat niin varmaan toppi ja shortsit. Miten hänen sitten pitäisi pukeutua jotta herrat jättäisivät rauhaan? Ja miksi hän ei saisi käyttää kivoja vaatteita vain siksi että joku nuija ei osaa käyttäytyä.
Ja ei, pukeutuminen ei estä huutelua. Se vain pakottaa naiset tiettyyn muottiin jossa heidän pitää sopeutua ahdisteluun.
Tytöstä pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus, noin levoton elämä ei ole normaalia tuolla iällä, yleensä ollaan vielä ujoja tuolla iällä eikä noin rohkeasti pukeuduta ja elämä ei ole noin värikästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöyristyviltä ihmisiltä olisi kiva kuulla ratkaisuehdotuksia. Miten teistä pitäisi katuhuuteluun ja häiritseviin puhumisiin puuttua? Mikä olisi sopiva rangaistus, mikä olisi suhteessa muista tekemisistä saataviin rangaistuksiin?
Koko maailma saa tietää sen, mikä aiemmin oli vain jokaisen yksittäisen tytön hiljaisena taakkana.
Miksi sitten esim. rais kaukausten määrä on kasvanut valtavasti vaikka sitä on pidetty näkyvillä jo vuosia?
ohis
Juuri näin. Eipä tätä ole naiset pitäneet julki ja näkyvillä vaikka itse ovat juuri niitä uhreja. Ironista, että miehet pitävät asiaa julki ja näkyvillä, ja naiset itse äänestyskäyttäytymisellään tuovat näitä raizakauksia lisää.
Ahdistelu on ällöä oli mies suomalainen tai ulkomaalainen. Sitä paitsi persut olivat hallituksessa vuonna 2015, kun suuri pakolaisaalto tuli. En kyllä kannata vihreitä, enkä vasureitakaan. Kyllä näistä muista maista tulleilla kulttuuri on sellainen, että naisia ei arvosteta. Sen myönnän. Mutta sitä en ymmärrä, miten suomalaiset miehet puolustavat teinitytön ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tosiasia on, että jos huutelija olisi ollut hauskannäköinen 19-vuotias poika, joka olisi käyttäytynyt identtisesti videon miehen kanssa, tämä Sonya olisi vain kihertänyt tyytyväisenä. Kun naiset pukeudutte niihin herutusvaatteisiinne ja tulette tyrkylle, niin on hyvä muistaa että kaikki muutkin näkevät teidät, eivät ainoastaan ne miehet joilta huomiota haette.
Tässä ahdistelijan logiikka kirkkaimmillaan: jos nainen on kiinnostunut miehistä, hän on kaikkien miesten yleistä omaisuutta. Sinun kalloosi ei ikinä kai uppoa ajatus että nainen päättää ja nainen valitsee. Sinä et voi mitään, sinulla ei ole mitään valtaa, sinulla ei ole mitään oikeuksia. Olet merkityksetön.
Vierailija kirjoitti:
Fakta jota ei saa sanoa täällä, mutta kyllähän suurin osa meistä normaaleista naisistakin tämän tietää;)
En tiedä kyseistä naikkosta mutta lyön vetoa että instassa herutus kuvia ja muuta sälää, varmaan only fans:kin. Nuoret tyttöset meinaan haluavat luxusta nykyään niin paljon että ammattikin on jo valittu kun sillä saa helppoa rahaa. Ja nämä ajasta jälkeen jääneet äidit(?) täällä puolustelevat ei meidän tyttö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17-vuotias on pikkutyttö, lapsi. Eikä helteellä kesäiseen vaatetukseen pukeutuminen oikeuta ketään ahdistelemaan.
Mitäs nuokin miehet pitäisivät, jos 70-vuotiaat mummelit huutelisivat, että "heiluttakaa pojat peppujanne!" ja kävisivät vähän taputtelemassa ja puristemassa. Ja tietäisitte, että tuo mummeli kun käy päälle, niin et mahtaisi mitään. Mummot seuraisivat vielä paikasta toiseen. Ei olisi teistäkään kivaa. Naiset harvoin tällaista tekevät, koska suuri osa naisista tietää nuoruuden kokemuksistaan, kuinka hirveää tuo on.
Miten siellä ahdisteltiin?
Ei katse ja puhuminen ole ahdistelua
Kuule jos pidät pikkulapsista, niin kannattaa pistää kesäisin ovet lukkoon ja jäädä kotiin, muuten päädyt pian linnaan. Ja kyllä ahdistelu voi olla sanallistakin, niin kuin videolla nähtiin.
Aika monta perseen puristelijaa olen nuoruudessani nähnyt.
Hetkinen, onko mielestäsi 17-vuotias pikkulapsi? Omat lapsesi ovat ehkä jälkeenjääneitä, jos ajattelet näin. Itse muutin omilleni jo siinä iässä, ihan hyvin pärjäsin.
M45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koskas puututaan naisten tekemään häiriköintiin? Asia josta vaietaan ja on hyväksyttyä..naiset saavat käydä vaikka palleihin kiinni ja se on vaan hehe hyvä juttu.
Alapeukuista päättelen naisten tekemä seksuaalinen häirintä on täysin hyväksyttävää, tietenkin. Ei ole mitään ihanampaa kuin törmätä känniseen keski-ikäisten naisten laumaan ja saada "kehuja" pahimmassa tapauksessa käydään käsiksi.
Miesten kokema ahdistelu on tietenkin aivan yhtä tuomittavaa kuin naistenkin kokema. Toivottavasti te miehet alatte puhumaan siitä enemmän ja tekemään myös sitä näkyväksi. Toki kannattaa tehdä se vähättelemättä muiden ahdistelukokemuksia.
Sait todennäköisesti alapeukkuja viestisi esitystavan vuoksi. Sinähän pyrit vähättelemään tätä tapausta "kyllä naisetkin" -argumentilla. Et sanallakaan tuominnut tätä ahdistelua, sen sijaan aloit syyttelemään muita siitä, että naisten tekemästä ahdistelusta ei puhuta. Tuo ei ole kovin rakentava tyyli tuoda asiaansa esiin. Sitä kannattaa ehkä miettiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Mut on raiskattu kerran suomalaisen toimesta ja myös 4 mun muuta tyttökaveria. Kaikki on aina ollu suomalaisia miehiä, enkä silti ajattele että kaikki suomalaiset miehet on raiskaajia..?
Voisitko kertoa millä vuosikymmennellä ja missä päin Suomea? Ihan mielenkiinnosta, kun minulla on noita tilastoja tuossa, enkä mistään löydä tuollaista rypästä...
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa miehistä on tuollaisia, miettikääpä sitä. Muuten tuota ahdistelua ei voisi olls noin paljon.
Niin miettikää puolisojanne, isiänne veljiänne jne. Ne on tuollasia alaikäisiä kuolaavia huutelijoita.
Mikä noita tuollaisia miehiä vaivaa kun pitää ahdistella? 🤮🤮