Vuorotyö ja yksinhuoltajuus. Ero tuli, ja joudun luopumaan työstäni. Pelottaa.
Lapset 9 ja 12-vuotiaita. Työskentelen hoitoalalla ja se on suurimmaksi osaksi kolmivuorotyötä. Öitä tulee pakostikin silloin tällöin. Lisät ovat palkasta 1/3 osaa. Tämä tarkoittaa että joudun vaihtamaan päivätöihin, joita ei ole kuin kiven alla. Ei ole ketään sellaista joka voisi lapsia vahtia yöllä. Isä ei suostu auttamaan, hän lähti toisen naisen matkaan ja lapset jäivät kokonaan minulle. Tämä tarkoittaa sitä että joudun luopumaan autosta ja asunnosta, koska niitä ei ole enää varaa pitää.
Jouduin peruuttamaan myös pitkään suunnitellun matkan, ei ole enää rahaa.
Miksi Suomessa ei ole hoitopaikkaa vuorotyötä tekevien yksinhuoltajien lapsille? Tilanne on kestämätön. Velkojen takia joudun myös ilmeisesti ulosottoon, koska en pysty niistä enää suoriutumaan.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Kaksivuorotyössä ei ole yövuoroja. Sinun sijassasi kannattaa keplotella nykyisessä työssä niin pitkään kuin mahdollista. Jos siellä on joku, joka tekee mielellään mahdollisimman paljon yövuoroja, vaihda niitä hänen kanssaan. Järjestä lapsia kaverikylään, jos et voi jättää keskenään yöksi.
Kuka sen lasun tekee, lasten isäkö? No siinä tapauksessa se on hän itse, joka joutuu ottamaan lapset hoitoonsa.
Vaadi lasten isältä niin julmat elatusmaksut kuin vaan minkään järjen rajoissa on. Niillä palkkaat sitten vaikka naapurin tunnollisen teinin yövieraaksi oman yövuorosi ajaksi.
Tuskin sitä isää kiinnostaa lasun tekeminen, kun ei lapsetkaan kiinnosta. Lasun voi tehdä kuka vaan naapuri, joka tajuaa äidin tekevän yötyötä. Kateellisia ja ilkeitä ihmisiä riittää. Aika stressaavaksi menee ap:n elämä, kun koko ajan pitäisi kerjätä lasten kavereiden vanhemmilta lupaa yökyläilyyn. Pitää olla säännöllinen, toimiva systeemi. Eikö ap voisi muutamaa vuotta tehdä kaksivuorotyötä? Myöhemmin ehtii tehdä taas öitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, kysy kunnastasi lapsiperheiden kotipalvelua! On edullista ja voi saada myös taloudellista tukea.
Lapsiperheiden kotipalvelu on monessa paikassa vain vauvaperheille eikä sen tehtävä ole mahdollistaa vanhempien työssäkäyntiä. On oikeasti tosi epäreilua yhden vanhemman perheitä kohtaan, että töitä on koko ajan enemmän virka-ajan ulkopuolella, mutta yhteiskunta ja sen palvelut elää vielä jossain 60-luvulla, missä kaikki palvelu loppuu lapsen mennessä kouluun. Mitään käytännön apua ei enää siinä vaiheessa saa.
Ihan rahalla ne muutkin hoitajansa hankkii, miksi yhteiskunnan pitäisi tietyille (työssäkäyville) ihmisille antaa kaikki ilmaiseksi?
No, ne päiväaikaan työssäkäyvät hoidattaa lapsensa päivät koulussa ilmaiseksi, kun ovat itse töissä. Miksi vuorotyötä tekevän (joka siis ei voi tehdä töitä lapsen ollessa koulussa) pitäisi olla tässä mielessä huonommassa asemassa kuin muutkaan?
Ei hän ole huonommassa asemassa, typerä ajatus. Ihan näittenkin lapset siellä koulussa ilmaiseksi käyvät, ei se ole hoitoa. Nää on vain erilaisia tilanteita, toiset vanhemmat hoitavat itse, toiset hankkivat hoitajan.
No niinhän mekin tehdään, että eletään pääasiassa puolison palkalla (ja ilman niitä Suomen yhteiskunnan tukia, kun ei Suomessa asuta) ja sumplitaan työaikoja sen verran, mitä minä töitä teen, että jompi kumpi vanhempi on kotona silloin, kun lapset tulevat koulusta (ilmainen, tai siis verovaroista maksettu, koulu on edellytys sille, että minun kannattaa käydä töissä yhtään). Mua ei kyllä närästäisi ollenkaan, että yhteiskunta kohtuullisella korvauksella tarveharkintaisesti avustaisi niitä perheitä, joissa ei ole kahta vanhempaa tarvittaessa sumplimaan työaikoja niin, että pärjätään ilman apua (vrt. päivähoito silloin, kun lapset on pieniä, ei siitäkään kukaan maksa täyttä hintaa, ja miksi silloin ei voisi ajatella, että toiset hoitaa itse ja toiset palkkaa hoitajan?). Keneltä se oikeasti olisi poissa, että nämä vuorotyöläiset pystyy käymään töissä osallistumassa yhteiskunnan pyörittämiseen?
Kukaan ei maksa täyttä hintaa päiväkodista? Maksaa kuule ja moni. Ja silloinkin osa hoitaa itse, osa ei. Se, joka hoitaa itse, ei saa siitä korvausta. Ei se keneltäkään ole pois tietenkään, jos joku saa hoitajan verovaroin, osa jo saakin. Sen rajan veto vaan on ihan ok nyt. Jos sulla on varaa hoitaja itse hankkia, orempi ne ilmaiset hoitajan on jättää niille, joilla varaa ei ole.
No eikä kyllä tasan varmasti lähes kukaan maksa Suomessa lapsen päivähoidosta koko kustannusta, vaan päivähoito on vahvasti yhteiskunnan subventoimaa. Täyden päivähoitomaksun toki maksaa moni.
Yksityinen päivähoito asiakasmaksuiltaan ei ole minulle kovin tuttua (paitsi, että tiedän yhteiskunnan korvaavan myös osan sen kuluista), mutta kunnallisen päivähoidon kuluista se maksimikuukausimaksu korvaa käsittääkseni noin neljänneksen.
En siis ehdottanutkaan mitään ilmaista hoitajaa, vaan kohtuuhintaiseksi subventoitua, helpohkosti saavutettavaa palvelua (ei siis esim. yksi palveluntarjoaja koko Helsingissä), joka mahdollistaa yksinhuoltajavanhempien töissäkäynnin. Ihan sillä perusteella, että meidän yhteiskunnassa on aina vaan enemmän turvaverkottomia yksinhuoltajia, aina vaan enemmän epäsäännöllisiä työaikoja, ja aina vaan tiukemmat kriteerit sille, miten lapsia hoidetaan.
Tällöinkin sen tulisi olla tuloperusteinen, sellaista kuin yksinhuoltajien hoitotuki ei tietenkään voida laittaa pystyyn. Ihan sama tilanne siis kuin nytkin.
Minä en ymmärrä tätä, että miksi on ok yhteiskunnan huolehtia lastenhoidosta vanhempien tehdessä töitä, jos lapset ovat alle kouluikäisiä, mutta ei ole mitenkään mahdollista, että yhteiskunta tulisi millään tavalla kouluikäisten lasten hoitoa vanhempien tai vanhemman tehdessä töitä, jos työajat ovat sellaiset, että lapset eivät ole koulussa tai keskenään pärjää. Miksei sanota, että "palkkaa sille taaperolles hoitaja tai hoida itse"?
Samaa asiaa ihmettelen. Vuorotyöläisillä homma hoituu seitsemän vuoden ajan, että yhteiskunta huolehtii, että vanhemmat pääsevät töihin.
Kun lapsi lähtee kouluun niin pohja murtuu täysin. Ei ole mitään paikkaa.
Se on kato sellasta, kun lähtökohtaisesti vanhempi huolehtii lapsistaan. Onhan se nyt kauheeta, kun ei voi työntää laitokseen lapsiaan. Jätät perhantaipullon ostamatta pari kertaa, niin saat hoitajan.
Mutta miksi se ei ole lähtökohtaisesti min, että vanhempi huolehtii myös alle kouluikäisestä lapsestaan. Mitä siinä muuttuu? Yleinen konsensus kuitenkin lienee, että 7-vuotias ei voi olla öitä yksin sen kummemmin kuin 6-vuotiaskaan. Miksi toinen on yhteiskunnan vastuulla, toinen vanhemman?
Ja oma lehmä ei ole ojassa.
Se kustannus yhteiskunnalle on likipitäen sama päiväkotilapsesta päiväkodissa kuin lapsi koulussa. Koulun jälkeen sit se olisi kustannus siihen päälle.
Ja Suomessa on oppivelvollisuus, siksi ei voi sanoa, että kouluta lapsesi itse. Toki sitäkin jotkut tekee.
Mutta se oppivelvollisuus ei kyllä koske esim. 4-vuotiaiden päivähoitoa, mutta jostain mystisestä syystä siitä ei voi sanoa, että hoida itse?
Miten niin ei sanota? Sanotaanhan. Jos et hoida itse, maksat päivähoidosta tai yksityisestä hoitajasta. Onko ongelma siis se, että tästä osa maksetaan verovaroin?
No siitähän mä olen koko ajan puhunut, yhteiskunnan järjestämästä ja subventoimasta, kohtuuhintaisesta ja kohtuudella saavutettavat palvelusta. Miksi sellaista järjestetään alle kouluikäisille lapsille, että vanhemmat pääsevät töihin, mutta ei edes tarveharkintaisesti sitä vanhemmille, jotka eivät kuitenkaan (yhteiskunnankaan mielestä) voi olla yksin silloin, kun vanhempi on töissä. Miksi yötyötä tekevän yh-vanhemman täytyy kantaa kaikki vastuu lapsen hoitamisesta, kun verrattavissa tilanteissa yhteiskunta osallistuu?
Ymmärrän, miksi asia ei nyt heti muutu, se vaatii sekä rahaa että systeemin, jolla hoito toteutettaisiin. Mua ihmetyttää asia ihan periaatteen tasolla, kun en varsinaisesti näe suurta eroa viisivuotiaan päivähoidon ja kahdeksanvuotiaan yöhoidon välillä olettaen, että molempien ainoa vanhempi on töissä sinä aikana, kun lasta hoidetaan.
(Edelleenkään en ole yksinhuoltaja enkä yötyöläinen, mä vaan ihmettelen, miksi tämä on niin päivänselvästi näin.)
Tämä on varmaan ap trollin perimmäinen aihe?
Olen samaa mieltä. En vain tykkää trollailusta, siinä on aina tunne mukana, enkä tykkää, että mun empatiaa ryöstöviljellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksivuorotyössä ei ole yövuoroja. Sinun sijassasi kannattaa keplotella nykyisessä työssä niin pitkään kuin mahdollista. Jos siellä on joku, joka tekee mielellään mahdollisimman paljon yövuoroja, vaihda niitä hänen kanssaan. Järjestä lapsia kaverikylään, jos et voi jättää keskenään yöksi.
Kuka sen lasun tekee, lasten isäkö? No siinä tapauksessa se on hän itse, joka joutuu ottamaan lapset hoitoonsa.
Vaadi lasten isältä niin julmat elatusmaksut kuin vaan minkään järjen rajoissa on. Niillä palkkaat sitten vaikka naapurin tunnollisen teinin yövieraaksi oman yövuorosi ajaksi.
Tuskin sitä isää kiinnostaa lasun tekeminen, kun ei lapsetkaan kiinnosta. Lasun voi tehdä kuka vaan naapuri, joka tajuaa äidin tekevän yötyötä. Kateellisia ja ilkeitä ihmisiä riittää. Aika stressaavaksi menee ap:n elämä, kun koko ajan pitäisi kerjätä lasten kavereiden vanhemmilta lupaa yökyläilyyn. Pitää olla säännöllinen, toimiva systeemi. Eikö ap voisi muutamaa vuotta tehdä kaksivuorotyötä? Myöhemmin ehtii tehdä taas öitä.
Isät, jota ei lapset kiinnosta, tekee jatkuvasti kiusaa äideille.
Vierailija kirjoitti:
Isästä ei nyt apuun ole, hän on vaihtanut numeronsakin salaiseksi. Sosiaalitoimesta tarjottiin vain tuo työn vaihto: ”Juuu... kyllä esim. vanhainkodista tai terveyskeskuksesta saat päivätyötä..” Miten pihalla voi olla ihminen hoitotyön luonteesta :( Ja siitä tosiaan muistutettiin että lapset voidaan siinä tapauksessa jopa sijoittaa jos tiedetään että käyn vuorotöissä. Tässä pikkukaupungissa sen tiedon saaminen ei olisi mikään ongelma.
Ap
Pikkukaupunki lähtee tekemään kunnalle hyvin kallista lasten sijoitusta koska äiti tekee vuorotyötä? Tämä sossu sanoo että höpö-höpö.
Ihan on tarpeeksi työtä ja kuluja niiden todellisten ongelmaperheiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli aikoinaan samassa asemassa kuin sinä. Hän piti kolmivuorotyönsä ja me siskoni kanssa pärjäsimme kahdestaan yöt. En muista, että siinä olisi ollut mitään ihmeellistä. Olimme 9 ja 13. Tee alkuun budjetti. Huomaat, että pärjäätte ihan hyvin. Olethan jo hakenut lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen ja elatusavusta sovittu.
Olitko vanhempi vai nuorempi näistä kahdesta? Oliko esikoinen ohjeistettu huolehtimaan pienemmästään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli aikoinaan samassa asemassa kuin sinä. Hän piti kolmivuorotyönsä ja me siskoni kanssa pärjäsimme kahdestaan yöt. En muista, että siinä olisi ollut mitään ihmeellistä. Olimme 9 ja 13. Tee alkuun budjetti. Huomaat, että pärjäätte ihan hyvin. Olethan jo hakenut lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen ja elatusavusta sovittu.
Olitko vanhempi vai nuorempi näistä kahdesta? Oliko esikoinen ohjeistettu huolehtimaan pienemmästään?
Sama perheen lapset ovat tosiaan voineet kokea tämän keskenään olemisen eri tavoin, mikä on huono asia. Jos isompi on käsketty huolehtimaan pienemmästä, hän on voinut pitää asiaa todella raskaana. Pienemmälle tämä ilman vanhempia oleminen on voinut olla OK, kun voi turvata sisareen. Jos sisko taas ei hoida, hän pitää kotona olemista hyvänä, mutta pienempi voi muistaa asiat eri tavoin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ww38.finlab.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuon ikäiset lapset tarvitse hoitajaa.
No kyllä tarvitsevat. Tuota vanhempiakaan lapsia sä et voi jättää öiksi yksin, se on heitteillepano.
Ei todella tarvitse. Paitsi jos vanhemmat ei opeta lapselle nenän kaivamisen lisäksi mitään. 12.v osaa lämmittää ruokaa jos se on vanhempien toimesta tehty ja lämmitys opastettu. Yhtä alle 20.v lasta en jättäisi yksin mut keskenään ton ikäiset pärjää. Numero mihin soittaa (sekin pitää opettaa) jos tulee hätä. Ei ole ihme että nuoriso ei osaa mitään tehdä jos ei anneta mahdollisuutta itseohjautua ja opetella.
Annetaan mahdollisuuksia totta kai, mutta ne mahdollisuudet on ton ikäsillä se, että saa mennä yksin johonkin lähelle kylään/kauppaan tms. Voivat tehdä itse välipalansa jne. Lapsia ei jätetä yksin ja sillä selvä. Turvaton olo ja yksin järtö ei opeta yhtään mitään.
Ihan järkyttävää kyllä huomata, että näin moni jättää lapsensa yksin. Eipä ihme, että lapset voi huonosti ja oireilee. Älkää hankkiko lapsia, jos niiden turvallisuus ja hyvinvointi ei kiinnosta pätkääkään. Samat ”vanhemmat” käy varmasti baarissakin lasten nukkuessa, kun pärjäähän ne nyt hyvänen aika.
Niin ne tekeekin. Kun on huomanneet, että koko yö menee hyvin, kaksi-kolme tuntia baarissa ei tunnu missään.
Baarireissut on kyllä ihan eri asia. Ei jotenkin pysty yhdistää, että vastuulliset vanhemmat opettaa lapset pärjäämään kun ovat töissä, versus juopot jotka ei opeta mitään muuta kuin lapset selviämään ilman tukea
Ihan kuule samat ihmiset tätä tekee, ei juopot. Ja miten tää eroaa tuosta ”jättää lapset selviämään ilman tukea”? Jos sä voit jättää lapsen yöksi töiden vuoksi, sä voit jättää ne tyttöjen illankin vuoksi. Surullista, mutta totta. Täällä huudellaan, että kyllä ne pärjää, miksi ne ei sit pärjää, kun tää sama tyyppi lähtee baariin? Jep, kaksinaismoralismi haisee tänne asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isästä ei nyt apuun ole, hän on vaihtanut numeronsakin salaiseksi. Sosiaalitoimesta tarjottiin vain tuo työn vaihto: ”Juuu... kyllä esim. vanhainkodista tai terveyskeskuksesta saat päivätyötä..” Miten pihalla voi olla ihminen hoitotyön luonteesta :( Ja siitä tosiaan muistutettiin että lapset voidaan siinä tapauksessa jopa sijoittaa jos tiedetään että käyn vuorotöissä. Tässä pikkukaupungissa sen tiedon saaminen ei olisi mikään ongelma.
Ap
Pikkukaupunki lähtee tekemään kunnalle hyvin kallista lasten sijoitusta koska äiti tekee vuorotyötä? Tämä sossu sanoo että höpö-höpö.
Ihan on tarpeeksi työtä ja kuluja niiden todellisten ongelmaperheiden kanssa.
Et ole oikea sossu, vastaavista tapauksista on jo tehty päätöksiä ja olleet julkisuudessa. Tuon ikäisiä lapsia ei saa jättää yöksi yksin kotiin.
Tosin osa jättää kun hieno omistusasunto ja ulkomaanmatkat menevät lapsen edun edelle.
Olet töissä, joten pankki antaa lainan, jolla maksat kulutusluotot pois. Sen jälkeen maksat pankkilainaa, jonka korko on pienempi.
Hoitoalalle ei voi mennä, jos haluaa lapsia.
Sopii vain lapsettomille tai niille, joiden lapset aikuisia.
Olisin itse ollut 9v pikkusiskona aivan kauhusta kankeana isosiskon kanssa kotona yöllä ilman aikuisia. Ei tuon ikäisiä jätetä yöksi yksin.
Noh, itse jäisin kyllä vuorotyöhön. Yövuorot minimiin ja opeta lapsia pärjäämään yö yksin. Tee ruuat valmiiksi että voivat vain mikrottaa, leivät osaavat kyllä tehdä yms. Ja puhu esimiehelle, kerro avoimesti tilanne. Hoitoalalla kaikki on yhtä kyr pää ja per settiä, mutta jos pomo on inhimillinen hän ymmärtää ja jopa auttaa tilanteessa sen mitä voi. Tosin hoitoalan esimiehet usein ovat mitä ovat.
Joo lastensuojelu ilmoituksen voi joku kyllä tehdä mutta tuskin johtaa mihinkään. Siskoni on ollut samassa tilanteessa ja hänellä oli silloin 9vuotias poika. Muutaman kerran jälkeen pärjäsi todella hyvin kunhan äiti soitti iltapala ja nukkumaan meno aikaan ja muistutti niistä.
Jokainen vanhempi tuntee oman lapsensa joten ap voisi pohtia pärjäiskö lapset työvuoron ajan yksin kotona. Turha pelätä jotain lastensuojelu ilmoitusta, lastensuojelu ei ole mikään hirviö mikä tulee ja ottaa lapset huostaan sormia napsauttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Öö, kyllähän vuoropäiväkoteja on?
9- ja 12v. ?
Mun lapsuudessa tuon ikäiset olivat yön kahdestaan, jos äiti oli yksinhuoltaja ja yö-töissä. Eikö siinä lähellä asu ketään sukulaista joka olisi saavutettavissa ja tulisi nopeasti, jos on joku hätä?
Miten et saa työnantajan kanssa neuvoteltua öitä minimiin? Tää aloitus haiskahtaa epäaidolta.
Asiat on ihan hyvin ja jos ero tuli niin katsot eteenpäin, lapset toki isoja ovat. Ja jos ei niin saat apua kun etsit jonkun mummon joka tekee eläkkeen sivussa hoitotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudessa tuon ikäiset olivat yön kahdestaan, jos äiti oli yksinhuoltaja ja yö-töissä. Eikö siinä lähellä asu ketään sukulaista joka olisi saavutettavissa ja tulisi nopeasti, jos on joku hätä?
Miten et saa työnantajan kanssa neuvoteltua öitä minimiin? Tää aloitus haiskahtaa epäaidolta.
Niin sun lapsuudessa. Silloin ei tehty lasuja vastaavista jutuista, nykyisin tehdään. Eikös ap itsekin kertonut, että sosiaalitoimessa oltiin sitä mieltä, että ei saa tehdä yötyötä. Joten tuskin siellä viitataan kintaalla, jos joku lasun tekee. Silloin on ihan sama mikä oli yleinen käytäntö kymmeniä vuosia sitten tai kuinka pärjääviä ap:n lapset ovat. Ap:lla on nyt ihan muitakin stressinaiheita. Ehdottomasti suosittelen kaksivuorotyötä tms.
Minun lapseni olivat vuorotyötä tekevien lasten päiväkodissa . Vieläpä kouluikäisenä, mutta ennen kaikki oli paremmin.
Tämä on tyypillistä tunnollisille äideille, jotka kun exä on juonut tai pelannut talousrahat, ovat hädissään ottaneet pikavippiä vuokraan ja ruokaan.