Vuorotyö ja yksinhuoltajuus. Ero tuli, ja joudun luopumaan työstäni. Pelottaa.
Lapset 9 ja 12-vuotiaita. Työskentelen hoitoalalla ja se on suurimmaksi osaksi kolmivuorotyötä. Öitä tulee pakostikin silloin tällöin. Lisät ovat palkasta 1/3 osaa. Tämä tarkoittaa että joudun vaihtamaan päivätöihin, joita ei ole kuin kiven alla. Ei ole ketään sellaista joka voisi lapsia vahtia yöllä. Isä ei suostu auttamaan, hän lähti toisen naisen matkaan ja lapset jäivät kokonaan minulle. Tämä tarkoittaa sitä että joudun luopumaan autosta ja asunnosta, koska niitä ei ole enää varaa pitää.
Jouduin peruuttamaan myös pitkään suunnitellun matkan, ei ole enää rahaa.
Miksi Suomessa ei ole hoitopaikkaa vuorotyötä tekevien yksinhuoltajien lapsille? Tilanne on kestämätön. Velkojen takia joudun myös ilmeisesti ulosottoon, koska en pysty niistä enää suoriutumaan.
Kommentit (294)
Äitini oli aikoinaan samassa asemassa kuin sinä. Hän piti kolmivuorotyönsä ja me siskoni kanssa pärjäsimme kahdestaan yöt. En muista, että siinä olisi ollut mitään ihmeellistä. Olimme 9 ja 13. Tee alkuun budjetti. Huomaat, että pärjäätte ihan hyvin. Olethan jo hakenut lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen ja elatusavusta sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt vanhempia, jotka ei ole valmiita maksamaan hoitajaa lapsilleen. Jos niistä yövuoroista ei saa riittävästi rahaa edes hoitajan palkkaan, miksi siitä sit pidetään kiinni kynsin ja hampain? Lapset saattaa vaikuttaa reippailta ja jäähän ne yksin, kun pakko on, mutta monelle se on pelottavaa ja hylkäämiskokemus. Pitäkää lapsistanne huolta hyvät ihmiset.
Mitähän ihmettä? "Edes hoitajan palkkaan"? Kai yövuorosta tienaa sen verran, että sillä saa hoitajan palkan maksettua, mutta mites, kun siitä yövuoron palkasta pitää maksaa myös vuokrat, syömiset sun muut? Miten ihmeessä voi kuvitella, että hoitajan palkkaaminen veroineen ja sivukuluineen olisi mitenkään mahdollista, jos se täytyy maksaa matalapalkka-alan nettopalkalla?
😅 Voi kuule, huonommallakin palkalla lapsille hoitaja hankitaan. Lisät on hyvät ja yövuoroista maksetaan hyvin, mutta ei ne ole ainoat tulot. Ja, jos oikeasti ylvuorot on kaikki raha mitä saa, tässä tilanteessa niistä sit luovutaan ja eletään tuilla.
Yölisä on 30-45 % lähihoitajan palkasta, joka on käsittääkseni alkaen karvan vajaan 14 euroa. Kyllä sillä pahimmillaan reilulla neljällä eurolla miinus verot jo helposti maksaa hoitajan palkan sivukuluineen...
Ai niistä yövuoroista maksetaan vaan toi lisä! No sit. 🙄
No se loppuosa palkasta on tietysti sitä peruspalkka, jonka saa päivätyötäkin tekemällä. Vain se lisän osuus on korvausta hankalasta työajasta.
Tarkoitatko, että lapsille hankittaisiin hoitaja vain, jos sen saisi maksettua niillä lisillä?
En tarkoita. Tarkoitan, että koko yövuoron palkka ei ole mitään mystistä ekstrarahaa, jolla voi palkata lapselle hoitajan. Se peruspalkan osuus on yövuoron kun osalta osa sitä hoitajan "normaalia" kuukausipalkkaa, jolla (ja mahdollisilla tuolla) hän hoitaa kaikki perheen arkiset menot.
Aivan kuten kaikki muutkin ihmiset.
Nii-in. Sehän tässä on se pointti, että jos teet päivätöitä, lapset on koulussa tallessa työpäivän aikana ja voivat olla sen muutaman tunnin keskenään. Jos teet yövuoroa, ei kaikki koululaiset voi olla yksin sitä aikaa, kun ei kouluakaan ole. Eli jos ihan puhtaasti rahasta puhutaan, yövuoroja tekevä yksinhuoltaja voi käyttää sen lisän verran palkastaan lasten hoitamiseen ollakseen samalla viivalla päivätyöntekijän kanssa.
Sitähän mä olen koko ajan yrittänyt selittää, että ihan niin kuin kaikkien muidenkin, yövuorojen tekijän täytyy elää sillä palkallaan. Siitä en sit tiedä, paljonko kenelläkin jää palkasta pakollisten kustannusten yli hoitajan palkkaamiseksi. Joiltakin onnistui varmasti helposti, toisilta ei.
Jos ei elä palkallaan, saa tukia. Ei hoitsu ole sen kummallisempi kuin kukaan muukaan. Ja LISÄKSI hoitsun palkka on parempi kuin monen muun vaikkapa kaupanalalla tai sosiaalialalla ja kummasti nekin elää palkallaan.
Tää nyt on toki jo mun moka, että keskustelen laajemmin aiheesta, mutta huomaa, että puhun vuorotyöläisestä, en vuorotyötä televästä hoitajasta.
Puhu vaan. Asiahan ei muutu miksikään. Edelleen jokainen vuorotyöläinen palkastaan elämänsä ja tarvittaessa hoitajan maksaa. Mikä se sun pointti oikeastaan edes on? Se, että yhteiskunnan pitäisi maksaa vuorotyöläiselle automaattisesti hoitaja? Mikä vika nykysysteemissä (tuloperusteisuudessa) on?
Onko nykyään oikeasti kaikille tarvitseville saatavilla tuloperusteinen lastenhoito, jos lapset ovat kouluikäisiä? Joku paikka, jonne varmasti saa lapsen työvuoron ajaksi hoitoon? Minä olen ymmärtänyt, että kouluikäistä vain ihan pienimmät saa hoitoa koulupäivän ulkopuolella.
On, saat tukia, jotta voit palkata apua.
Mitä tukia?
Ihan kuule Kelan tukia.
Osoita mulle se Kelan tuki, mikä on tarkoitettu kouluikäisen lapsen hoitamiseen, jos vanhempi on vuorotyössä.
Voi luoja 😅jos sulla ei ole varaa elää ja elättää lastasi, sä saat tukia. Oma moka, jos hassaat rahasi sit muuhun kuin hoitajaan.
Eli lopputulos on, että kaikille kouluikäisille lapsille ei yhteiskunta tarjoa tuloperusteista hoitoa, jos he ovat liian pieniä olemaan yksin vanhemman vuorotyön tekemisen ajan. Sun mielestä on hyvä niin, koska sä nyt vaan olet sitä mieltä ja niin nyt vaan kuuluu olla. Mun mielestä tässä on hölmö kannustinloukku, joka ei kannusta tekemään töitä ja siten osallistumaan yhteiskunnan pyörittämiseen.
En myöskään kykene ymmärtämään, miksi olisi niin kamalaa ajatuksen tasollakin, että yhteiskunta osallistuisi tarveharkintaisesti iästä riippumatta sellaisten lasten hoitoon, jotka eivät vanhemman ollessa töissä voi olla yksin, kun valtaosa tästä tarpeesta jo täytetään alle kouluikäisten hoidon puitteissa.
Mutta mun täytyy nyt vaan todeta, että me ollaan eri mieltä ja lähteä nukkumaan. Ja kaikki muut keskustelijat huokaisee helpotuksesta. 🙈
Miten yksinkertainen pitää olla, jos kuvittelee, että tuilla ei voi hoitajaa maksaa, jollei se ole korvamerkitty tuki? Voi luoja! Todellakin olemme eri mieltä, missään tapauksessa vuorotyö/yhtukea ei tule maksaa muiden tukien ja palkan päälle. Hoida itse lapsesi äläkä maksata veronmaksajilla. Täysin naurettava ajatuskin, mutta toki ymmärrän, että aivot ei ihan toimi, kun vuorotyössä käy. Hyviä unia.
Yllätys! En mennytkään vielä nukkumaan, vaikka meillä on jo aamuyö.
Ei yhteiskunnan tarvitse mitään tukea maksaa. Sinähän tässä olet tuista puhunut. Minä olen puhunut yhteiskunnan järjestämästä, kohtuuhintaisesta palvelusta.
Nyt hyvää yötä. Vielä viisi tuntia aikaa ennen kuin herään lähettämään lapsia kouluun ja ryhdyn itse töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt vanhempia, jotka ei ole valmiita maksamaan hoitajaa lapsilleen. Jos niistä yövuoroista ei saa riittävästi rahaa edes hoitajan palkkaan, miksi siitä sit pidetään kiinni kynsin ja hampain? Lapset saattaa vaikuttaa reippailta ja jäähän ne yksin, kun pakko on, mutta monelle se on pelottavaa ja hylkäämiskokemus. Pitäkää lapsistanne huolta hyvät ihmiset.
Mitähän ihmettä? "Edes hoitajan palkkaan"? Kai yövuorosta tienaa sen verran, että sillä saa hoitajan palkan maksettua, mutta mites, kun siitä yövuoron palkasta pitää maksaa myös vuokrat, syömiset sun muut? Miten ihmeessä voi kuvitella, että hoitajan palkkaaminen veroineen ja sivukuluineen olisi mitenkään mahdollista, jos se täytyy maksaa matalapalkka-alan nettopalkalla?
😅 Voi kuule, huonommallakin palkalla lapsille hoitaja hankitaan. Lisät on hyvät ja yövuoroista maksetaan hyvin, mutta ei ne ole ainoat tulot. Ja, jos oikeasti ylvuorot on kaikki raha mitä saa, tässä tilanteessa niistä sit luovutaan ja eletään tuilla.
Yölisä on 30-45 % lähihoitajan palkasta, joka on käsittääkseni alkaen karvan vajaan 14 euroa. Kyllä sillä pahimmillaan reilulla neljällä eurolla miinus verot jo helposti maksaa hoitajan palkan sivukuluineen...
Ai niistä yövuoroista maksetaan vaan toi lisä! No sit. 🙄
No se loppuosa palkasta on tietysti sitä peruspalkka, jonka saa päivätyötäkin tekemällä. Vain se lisän osuus on korvausta hankalasta työajasta.
Tarkoitatko, että lapsille hankittaisiin hoitaja vain, jos sen saisi maksettua niillä lisillä?
En tarkoita. Tarkoitan, että koko yövuoron palkka ei ole mitään mystistä ekstrarahaa, jolla voi palkata lapselle hoitajan. Se peruspalkan osuus on yövuoron kun osalta osa sitä hoitajan "normaalia" kuukausipalkkaa, jolla (ja mahdollisilla tuolla) hän hoitaa kaikki perheen arkiset menot.
Aivan kuten kaikki muutkin ihmiset.
Nii-in. Sehän tässä on se pointti, että jos teet päivätöitä, lapset on koulussa tallessa työpäivän aikana ja voivat olla sen muutaman tunnin keskenään. Jos teet yövuoroa, ei kaikki koululaiset voi olla yksin sitä aikaa, kun ei kouluakaan ole. Eli jos ihan puhtaasti rahasta puhutaan, yövuoroja tekevä yksinhuoltaja voi käyttää sen lisän verran palkastaan lasten hoitamiseen ollakseen samalla viivalla päivätyöntekijän kanssa.
Sitähän mä olen koko ajan yrittänyt selittää, että ihan niin kuin kaikkien muidenkin, yövuorojen tekijän täytyy elää sillä palkallaan. Siitä en sit tiedä, paljonko kenelläkin jää palkasta pakollisten kustannusten yli hoitajan palkkaamiseksi. Joiltakin onnistui varmasti helposti, toisilta ei.
Jos ei elä palkallaan, saa tukia. Ei hoitsu ole sen kummallisempi kuin kukaan muukaan. Ja LISÄKSI hoitsun palkka on parempi kuin monen muun vaikkapa kaupanalalla tai sosiaalialalla ja kummasti nekin elää palkallaan.
Tää nyt on toki jo mun moka, että keskustelen laajemmin aiheesta, mutta huomaa, että puhun vuorotyöläisestä, en vuorotyötä televästä hoitajasta.
Puhu vaan. Asiahan ei muutu miksikään. Edelleen jokainen vuorotyöläinen palkastaan elämänsä ja tarvittaessa hoitajan maksaa. Mikä se sun pointti oikeastaan edes on? Se, että yhteiskunnan pitäisi maksaa vuorotyöläiselle automaattisesti hoitaja? Mikä vika nykysysteemissä (tuloperusteisuudessa) on?
Onko nykyään oikeasti kaikille tarvitseville saatavilla tuloperusteinen lastenhoito, jos lapset ovat kouluikäisiä? Joku paikka, jonne varmasti saa lapsen työvuoron ajaksi hoitoon? Minä olen ymmärtänyt, että kouluikäistä vain ihan pienimmät saa hoitoa koulupäivän ulkopuolella.
On, saat tukia, jotta voit palkata apua.
Mitä tukia?
Ihan kuule Kelan tukia.
Osoita mulle se Kelan tuki, mikä on tarkoitettu kouluikäisen lapsen hoitamiseen, jos vanhempi on vuorotyössä.
Voi luoja 😅jos sulla ei ole varaa elää ja elättää lastasi, sä saat tukia. Oma moka, jos hassaat rahasi sit muuhun kuin hoitajaan.
Eli lopputulos on, että kaikille kouluikäisille lapsille ei yhteiskunta tarjoa tuloperusteista hoitoa, jos he ovat liian pieniä olemaan yksin vanhemman vuorotyön tekemisen ajan. Sun mielestä on hyvä niin, koska sä nyt vaan olet sitä mieltä ja niin nyt vaan kuuluu olla. Mun mielestä tässä on hölmö kannustinloukku, joka ei kannusta tekemään töitä ja siten osallistumaan yhteiskunnan pyörittämiseen.
En myöskään kykene ymmärtämään, miksi olisi niin kamalaa ajatuksen tasollakin, että yhteiskunta osallistuisi tarveharkintaisesti iästä riippumatta sellaisten lasten hoitoon, jotka eivät vanhemman ollessa töissä voi olla yksin, kun valtaosa tästä tarpeesta jo täytetään alle kouluikäisten hoidon puitteissa.
Mutta mun täytyy nyt vaan todeta, että me ollaan eri mieltä ja lähteä nukkumaan. Ja kaikki muut keskustelijat huokaisee helpotuksesta. 🙈
Miten yksinkertainen pitää olla, jos kuvittelee, että tuilla ei voi hoitajaa maksaa, jollei se ole korvamerkitty tuki? Voi luoja! Todellakin olemme eri mieltä, missään tapauksessa vuorotyö/yhtukea ei tule maksaa muiden tukien ja palkan päälle. Hoida itse lapsesi äläkä maksata veronmaksajilla. Täysin naurettava ajatuskin, mutta toki ymmärrän, että aivot ei ihan toimi, kun vuorotyössä käy. Hyviä unia.
Yllätys! En mennytkään vielä nukkumaan, vaikka meillä on jo aamuyö.
Ei yhteiskunnan tarvitse mitään tukea maksaa. Sinähän tässä olet tuista puhunut. Minä olen puhunut yhteiskunnan järjestämästä, kohtuuhintaisesta palvelusta.
Nyt hyvää yötä. Vielä viisi tuntia aikaa ennen kuin herään lähettämään lapsia kouluun ja ryhdyn itse töihin.
Ai että mieluummin päivähoito kouluikäisille kuin oma hoitaja kotiin? Juu ei. Tommoisen paikan hoitomaksut olisivat ihan yksyhteen sen kanssa mitä hoitaja nyt maksaa. Nukupas hyvin.
Yhteiskunnassa monissa palveluissa on vahva oletus, että kaikki ovat töissä ma-pe 8-16 ja kesälomalla 4 viikkoa kesä-heinä-elokuussa. Samoin että ollaan vakitöissä samassa firmassa suunnilleen koko työikä tai ainakin harvoin vaihdetaan. Edelleen oletetaan, että kaikilla lapsilla on kaksi osallistuvaa huoltajaa, joista kuitenkin sen kahdella x-kromosomilla varustetun oletetaan osallistuvan enemmän. Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että palveluiden pomoilla elämä menee tällä kaavalla.
Tietysti yksi keino olisi muuttaa jonnekin maaseudulle pikkukuntaan, jossa reilusti vapaita edullisia asuntoja.
Katsoisi vaikka jonkun määräaikaisen duunin, jonka loppuessa olisi käytännössä pitkän aikaa työtön, koska työpaikkoja ei vain maaseudulla ole paljon. Ei tulisi karenssia.
Sitten olisikin aikaa hoitaa lapsia kotona, eikä pelkoa, että töitä joutuu tekemään.
Tsemppiä ap, vaikka en osaa oikein neuvoja tähän tilanteeseen antaa. Minusta on kyllä hurjaa, miten moni täällä neuvoo jättämään lapset itsekseen yöksi. Itselläni oli teininä vähän samanlainen tilanne. Isä oli lähtenyt ja äiti teki vuorotyötä, ja minun ratkaisu tilanteeseen oli hankkia 14 -vuotiaana lähes 30v mies, jonka luona vietin paljon aikaa ja öitä. Toki varmasti vaikutti, että olin ainut lapsi, eikä ollut sisarusta pitämässä seuraa.
Olen ollut lukiolaisena 15e yö nukkumassa vastaavassa tilanteessa lasten luona.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnassa monissa palveluissa on vahva oletus, että kaikki ovat töissä ma-pe 8-16 ja kesälomalla 4 viikkoa kesä-heinä-elokuussa. Samoin että ollaan vakitöissä samassa firmassa suunnilleen koko työikä tai ainakin harvoin vaihdetaan. Edelleen oletetaan, että kaikilla lapsilla on kaksi osallistuvaa huoltajaa, joista kuitenkin sen kahdella x-kromosomilla varustetun oletetaan osallistuvan enemmän. Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että palveluiden pomoilla elämä menee tällä kaavalla.
No ei ole oletus, mutta enemmistö pärjää ilman lisäapua. Sit ne, jotka ei pärjää, saa sitä lisäapua/tukia. Sit se pieni porukka, joka ei pärjää, on niin pieni, että koko yhteiskunnan uudelleen järjestäminen heidän vuokseen olisi mahdotonta.
Älä järjestä kaikkea uusiksi, lapsenne tarvitsevat pysyvyyttä nyt enemmän kuin koskaan. Ensin kysyn mahdollisuutta kaksivuorotyöhön, sit jos ei onnistu, hankit hoitajan. Tuet kuntoon ja elarit. Kyllä sä pärjäät! Tsemiä
Vuorotyön lisäksi hoitoalalle tyypillistä on myös vuorojen epäsäännöllisyys. Varmasti vaikeuttaa entisestään vaki hoitajan saamista öiksi lasten seuraksi. Kysy työnantajalta, olisiko mahdollista sopia ettet tee esim. öitä ollenkaan? Monesti talosta löytyy valmiiksi porukkaa jotka mielellään tekisi enemmän yövuoroja.
Kovat on hoitoalalla lisät. Sosiaalialalla ei todellakaan lisät ole 1/3 palkasta. Hyvin on teillä hommat neuvoteltu. Onnekkaat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te jauhatte vuoropäivähoidosta kun lapset ovat 9- ja 12-vuotiaat? Lukekaa nyt hyvänen aika ne avaukset ennen kuin kommentoitte...
Itsekin vahingossa vastasin hölmösti.
Tosiaan, miksei kouluikäisille ole mitään palvelu tuollaisessa tilanteessa?
Noit on onneksi kaksi. Luultavasti pärjäävät keskenään.
Mitä, jos olisi yksi 7-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan luottokorttivelkaa on, sekä muutamia muita isompia menoeriä.
Semmoista se on kun ostellaan vaikka ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuon ikäiset voi keskenään yöksi jättää, vanhempi lapsi vahtii nuorempaa
No, ei voi.
Lapsia ovat kumpikin vielä.
Eikä isomman lapsen harteille voi laittaa sellaista taakkaa, että on vastuussa pari vuotta nuoremmastaan.
Päivätyöhön aapee vaan.
Ikävä temppu lasten isältä.
Kysy sosuaalitoimesta saisitko apua noihin yövuorojen ajaksi.
Minä olin ekan kerran yön kaksistaan kotona kahta vuotta nuoremman veljeni kanssa kun oltiin jotain 10 v. ja 8 v. Äitini teki hoitotyötä ja isälläni oli todella paljon työmatkoja. Asuimme vieläpä maaseudulla. Meillä asui noin 10 min kävelymatkan päässä tuttu täti jonka kanssa oli sovittu, että saisimme soittaa hänelle jos tulee hätä (sekä tietysti äidille töihin). Ei tarvinnut koskaan soittaa.
Meidän kanssamme oli käyty läpi iltarutiinit, ja äitini työvuoro alkoi sellaiseen aikaan, että nukkumaanmenoaikamme oli joka tapauksessa lähellä. Tärkeää oli asenne, että ”kyllä te pärjäätte ja olette reippaita, ja jos jotakin tulee, voitte aina soittaa naapurin tädille tai minulle”. Ei ollut mitään pelon lietsontaa.
Hyvin meni kaikki.
Ehdottomasti kannattaa etsiä kaksivuorotyötä. Lapset ovat jo sen ikäiset, että pärjäävät iltaisin yksin, kun katsot ruoat valmiiksi ym. ja on joku, jolle voi soittaa, jos tulee jotain. Ei kannata kirjoitella siitä, kuinka itse pärjäsi öitä yksin kotona vuonna keppi ja porkkana, koska maailma on muuttunut. Vaikka ap:n lapset pärjäisivätkin, lasu tulee aika helposti, eikä niiden selvittely aina ole mikään pikkujuttu. Ja missään nimessä ei kannata alkaa anella miestä hoitamaan lapsia. Jos on heidät hylännyt, se on hänen häpeänsä ja saa myöhemmin uuden huuman haihduttua ihmetellä, mitä meni tekemään. Lasten EI tarvitse olla tekemisissä noin itsekkään ja julman ihmisen kanssa. Tsemppiä, ap, pärjäät kyllä!
Ei sun niitä töitä pidä lopettaa 2000 luvun alussa vietin öitä usei velieni kanssa hän 13 ja mä 8 silloin. Ihan hyvin pärjättiin äiti teki ruoka jääkaappiin valmiiksi joten voitiin lämmittää sitä mikrossa. Ihan hyvin pärjättiin äiti soitti aina taoilla velielleni ja kyseli olinko pessyt hampaat ja mennyt nukkumaan. Äitinikin teki siis öitä usein ja koskaan ei sattunut mitään monien vuosien aika a
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuon ikäiset voi keskenään yöksi jättää, vanhempi lapsi vahtii nuorempaa
No, ei voi.
Lapsia ovat kumpikin vielä.
Eikä isomman lapsen harteille voi laittaa sellaista taakkaa, että on vastuussa pari vuotta nuoremmastaan.Päivätyöhön aapee vaan.
Ikävä temppu lasten isältä.
Miksi ei voi? Ruokaa valmiiksi ja sopivat että soittavat jollekkin naapurille yms jos tulee hätä
Hahah, ei kenenkään tarvitse ymmärtää noin itsekkäitä, kylmiä ja julmia ihmisiä, jotka hylkää lapsensa. Sairasta.