Vuorotyö ja yksinhuoltajuus. Ero tuli, ja joudun luopumaan työstäni. Pelottaa.
Lapset 9 ja 12-vuotiaita. Työskentelen hoitoalalla ja se on suurimmaksi osaksi kolmivuorotyötä. Öitä tulee pakostikin silloin tällöin. Lisät ovat palkasta 1/3 osaa. Tämä tarkoittaa että joudun vaihtamaan päivätöihin, joita ei ole kuin kiven alla. Ei ole ketään sellaista joka voisi lapsia vahtia yöllä. Isä ei suostu auttamaan, hän lähti toisen naisen matkaan ja lapset jäivät kokonaan minulle. Tämä tarkoittaa sitä että joudun luopumaan autosta ja asunnosta, koska niitä ei ole enää varaa pitää.
Jouduin peruuttamaan myös pitkään suunnitellun matkan, ei ole enää rahaa.
Miksi Suomessa ei ole hoitopaikkaa vuorotyötä tekevien yksinhuoltajien lapsille? Tilanne on kestämätön. Velkojen takia joudun myös ilmeisesti ulosottoon, koska en pysty niistä enää suoriutumaan.
Kommentit (294)
Oisko kannattanut olla parempi puoliso?
Kai AP:lla jossain päin Suomea asuu sukulaisia jotka voisivat auttaa tarvittaessa? Muutto on kyllä aika raju toimenpide, mutta onko eläminen köyhyydessä sen parempi vaihtoehto.
Millaisia vauvoja nykyajan 10- ja 12-vuotiaat ovat, jos eivät yhdessä pärjää ilta- ja yövuorojen ajan? Kyllä me siskon kanssa oltiin keskenään tuon ikäisenä ja se oli minun mielestäni mukavaa. Työkavereille voi sanoa, että pidät omaa puhelinta äänet päällä, jos lapset soittavat. Niin meidän työpaikalla yksinhuoltajat toimivat ja se on sekä esihenkilölle että työkavereille täysin ok. Hoidettavat eivät tiedä, soiko taskussa oma vai firman puhelin.
Elatusmaksuissa pelataan molempien vanhempien tulot. Mitä paremmin tienaat sitä vähemmän exäsi maksaa elatusmaksuja. Unohda yötyöt ja tee alkuun kaksivuorotyötä. Viikonlopuista tulee lisät. Pankin kanssa voit tehdä asuntolainasta uuden maksuaikataulun. Maksa alkuun vaikka korot ensimmäiseltä vuodelta. Lapsille on jo riittävän raskasta olla yksin kotona iltavuoroissa ja viikonloppuisin. Jos saat menot suunniteltua hyvin niin tee vaikka 80 % listaa aluksi. Moni yh maksaa isoa asuntolainaa ja tekee lyhennettyä työaikaa.
Itse teen kaksivuorotyötä ja täyttä listaa. Lapsi ollut 9 vuotiaasta saakka iltaisin yksin kotona mutta on ollut hänelle raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksuissa pelataan molempien vanhempien tulot. Mitä paremmin tienaat sitä vähemmän exäsi maksaa elatusmaksuja.
Pitääkö tuo paikkansa? Ei kai lähivahemman tulot vaikuta etävanhemman maksamien elatusmaksujen määrään? Siinä kai katsotaan vain etävanhemman tuloja ja menoja. Ei siihen vaikuta tienaako lähivanhempi kuukaudessa 1000€ vai 10 000€.
Ainakin yleensävanhusten hoivakodissa voi tehdä vastaava sairaanhoitaja pelkkää arki aamuvuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Öö, kyllähän vuoropäiväkoteja on?
9 ja 12v lapset.
Ei kyllä siinä nimenomaan katsotaan vanhempien tulojen suhdetta. Elatuskykyä.
Tämän taas joku nostanut vuosien takaa. Toivottavasti ap:lla hommat hallussa. Sijaisuuksia tekevä voi valita työvuoronsa, mutta toki paikat voivat vaihtua tiuhaan.
Jokohan 3 vuodessa on asiat selvinnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, kyllähän vuoropäiväkoteja on?
9 ja 12v lapset.
Niin vanha ketju, että lapset jo aika isoja
Mun 11v sisko oli yksin öitä kun minä ja mun äiti oltiin yövuorossa ( mainittakoon,että äiti oli leski ei eronnut eli ei toista huoltajaa itse olin 19 vuotias silloin).Hyvin pärjäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isästä ei nyt apuun ole, hän on vaihtanut numeronsakin salaiseksi. Sosiaalitoimesta tarjottiin vain tuo työn vaihto: Juuu... kyllä esim. vanhainkodista tai terveyskeskuksesta saat päivätyötä.. Miten pihalla voi olla ihminen hoitotyön luonteesta :( Ja siitä tosiaan muistutettiin että lapset voidaan siinä tapauksessa jopa sijoittaa jos tiedetään että käyn vuorotöissä. Tässä pikkukaupungissa sen tiedon saaminen ei olisi mikään ongelma.
Ap
Yhtään tuon ikäistä lasta ei oteta huostaan tai sijoiteta äidin vuorotyön takia. Höpöhöpö. Lastensuojelulla on kädet täynnä lapsia, joilla on oikeitakin ongelmia.
Huostaanotto on niin kallista että kunnalle tulee paljon halvemmaksi palkata hoitaja kotiin niiksi ajoiksi kun äiti on työssä.
9- ja 12-vuotiaat ei voi olla öitä keskenään.