Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Rautjärvi
EI! Yhtään kitinäkalevia ei tänne tarvita!
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki, lopetetaan TÄMÄN TROLLI AP:N ruokkiminen, ei hän ole muuttamassa mihinkään. Varsinkin jos itse on muuttanut paikkakuntaa vaikeammissa olosuhteissa, ymmärtää, että ap höpöttelee vain lämpimikseen pitkittääkseen keskusteluketjuaan.
Tulee varmasti myöhemmin muita muuttoketjuja, joissa joku OIKEASTI muuttamassa oleva kyseleeja kuulostelee niitä oikeita uuden elämän kannalta relevantteja asioita muista maakunnista, joista näkee ao. henkilön olevan tosissaan.
Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta koska ketjun aihe on hyvä, voidaan me kai jättää ap huomiotta ja keskustella aiheesta yleisesti tai meidän muiden tilanteista. Ei ap omista tätä ketjua :)
Itse kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä, mille paikkakunnalle kannattaisi suunnata, jos on työttömänä ja autoton/kortiton? Tai jos haluaisi vielä joskus opiskelemaan, miltä edulliselta pikkupaikkakunnalta käsin se onnistuisi parhaiten, missä olisi lähistöllä monipuolisesti opiskelumahdollisuuksia? Tai mistä käsin onnistuisi työhön kulku junalla/bussilla, jos jotain työtä lähistöltä löytyisi? Jne jne.
Etsinnässä siis mahdollisimman monipuolinen, edullinen pikkupaikkakunta hyvillä kulkuyhteyksillä.
Minä harkitsisin suomalaista pikkukaupunkia seuraavin kriteerein:
-joka olisi hyvän ja itselle mieluisen vesistön äärellä,
-kuuluisi hyvään sairaanhoitopiiriin (keskussairaala kohtuullisen matkan päässä)
-olisi hyvä ja aktiivinen kansalaisopisto, uimahalli, kirjasto ja ulkoilureitit.
- fillarilla pääsisi joka paikkaan ja kauppaan.
-olisi edes jotain kesätapahtumia / jos paikkaan tulisi kesäturisteja, niin tulisi väriä katukuvaankin.
- Eihaittaisi kulttuurikeskus/konserttisali.
-ympärillä metsää ja luontoa fillarointimatkan päässä
-rautatieasema ja toimiva matkahuolto ja alko pitäjässä
-kaupungin yhteisiä olohuoneita/toreja, puistoja
-ei kauheasti sekakäyttäjiä/narkomaaneja
Taitaa mennä savo-karjalan pikkukaupunkeihin tämä omalta osaltani.
Paljon parjattu Pieksämäki on hyvä, vaikka onkin vain pikkuveden äärellä ja lähin keskussairaala Mikkelissä. On turvalinen, halpa ja rauhallinen.
Savo-karjalan paikkakunnat ovat yleensä aika mukavia.
Miten ap sulla tää asia ratkesi? Varsinkin ketjun alussa toivoin että pääset muuttamaan, vaatimattomaan mutta rauhalliseen kylään. Sitten kyllä vähön myöhemmin tunnelma muuttui..
Ap, missä oley, joko olet muuttanut?
Kauhea valittaja olet, mikään ei sovi. Jaksoin kolme sivua tätä selitystä ehkä tarina paranee sivulla 36. Mutta en pysty lukea. Kaikki tekee hyviä ehdotuksia ja sinä vaan torppaat kaiken.
Ei toi ole ihmisen elämää että odotetaan almujen tippuvan katosta. Me kaikki tehdään jotain myonnytyksiä ja kompromisseja uramme ja elämämme suhteen.
Ota kämppis, alivuokralainen, etsi halvempi asunto, mene kodittomien asuntolaan kunnes saat tarvittavan puskurirahan kasaan, muuta perheesi luo muutamaksi kuukaudeksi. Keinoja on aina.
Siivoa, kerää pulloja, ole maatalouslomittaja, hoida vanhuksia, wolt kuski, jonkun vammaisen henk kohtainen avustaja, hoida koiria tai kissoja kotonasi, kaupan kassa, hoitotäti jne jne....
En tiedä joko muutit, mutta Leppävirralla on ainakin 300 euron kaksioita. Voit saada todella kivan asunnon, jos ei haittaa että asut hornan kuusessa, missä ei ole kuin vanhoja ihmisiä.
Kirkkonummelle tietysti. Siellä tykätään köyhistä työttömistä.
Pohojanmaalta löytyy varmaan samaa iloista, vastaanottavaista henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.
- minä en saanut koskaan vakituista työtä vaikka oli laitoshuoltajan koulutus.
Kotkaan, vaikkapa Karhulaan. Edulliset asunnot, rauhallista on, paikallisjunalla pääsee esim. Kymenlaakson opistolle Inkeroisiin, jos haluaa jotain opiskelua aloittaa. Toki muitakin oppilaitoksia lähistöllä!
Vierailija kirjoitti:
Kotkaan, vaikkapa Karhulaan. Edulliset asunnot, rauhallista on, paikallisjunalla pääsee esim. Kymenlaakson opistolle Inkeroisiin, jos haluaa jotain opiskelua aloittaa. Toki muitakin oppilaitoksia lähistöllä!
Niin ja Helsinkiin pääsee bussilla useita kertoja päivässä, noin 1,5 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun todella pakko raahata kaikki mukanasi? Jos sinulla on paljon niin hyvää tavaraa että se kannattaa muuttaa toiselle paikkakunnalle, mitä jos myisit kaiken paitsi välttämättömimmät, ja saisit siten ainakin hiukan muuttorahaa?
Itse tilanteessasi alkaisin heti myydä/lahjoittaa/heittää tavaraa pois. Voisin muuttaa vaikka parin matkalaukun kanssa ja kerätä uudet tavarat uudella paikkakunnalla.
Tässähän alkaa hankaluuksien himmeli avautua. En kyllä avaa kovin leveälti.
Koko omaisuuteni on tungettuna ihan miten sattuu muuttolaatikoihin, jotka vuorostaan on tungettu kattoa myöten varastoihin. Sieltä ei saa sukkaakaan ulos, varsinkaan, kun ei tiedä, missä se sukka on. Omaisuuteni liikkuu vain kerralla, kaikki samaan paikkaan.
Toisekseen omaisuuteni on koko minun elämäni, kaikki, mitä siitä on jäljellä viidenkymmenen vuoden ajalta. Joku muu saattaa pystyä lähtemään parin matkalaukun kanssa aloittamaan uuden elämän, mutta minun elämäni on noissa varastoissa. Minä myin aiemmin ne (muutamat) tavarat, joihin en ollut kiintynyt ja joista maksettiin jotain. Myytävää ei enää ole. Lahjoittaminen ja pois heittäminen on ajatus, joka onnistui juuri nostamaan ahdistustani ja verenpainettani parillakymmenellä pykälällä. :(
Ap
Höpö höpö. se joka selittää koko ajan miksi EI voi muuttaa, ei haluakkaan muuttaa.
Pohjois-Karjalassa pienillä paikkakunnilla on edullisia asuntoja. Asunnoista on ylitarjontaa, yksiön saa 300-400 e.
Lieksa tai Nurmes, edulliset asunnot ja kaunis luonto Pielisen rannalla. Lieksa hieman vilkkaampi ja enemmän kauppoja.
Vierailija kirjoitti:
Imatra.
Täällä on paljon tyhjiä, edullisia vuokra-asuntoja. Saa valita. Yksiöitä alkaen 300e/kk.
Hyvät liikenneyhteydet.
Kauniit maisemat, mm. Saimaa, Vuoksi, monipuoliset liikuntamahdollisuudet (jos on terveyttä liikkua).
Työttömyyttä on, Kela ei taida paljon hätistellä.
Kun korona hellittää, pääsee Venäjällä käymään vaikka polkupyörällä, jos haluaa, Svetogorsk on aivan rajan toisella puolella.
Tänne Imatralle vaan. Täällä on kaunista ja rauhallista ja edullista.
Se joka jaksaa lukea koko ketjun, älyää jo kauan ennen tätä viimeistä sivua ettei ap ole muuttamassa mihinkään, yksinäisyyttään kirjoittelee. Mutta monelle muulle asiaa harkitsevalle on tullut hyviä vinkkejä.
Imatra Ilomantsi Lappeenranta tarvitsee asukkaita Tohmajärvi liikunta harrastukset ja luonto esim.kuvaaja sopii sinne. Edullisia liikehuoneistoja perusta kutomo leipomo keramiikkaa taide luontokuvaamo lintubongaus.
Alat kutoa villasukkia jossain Inarissa ja saat myytyä pakkasilla niitä turisteille jotka tulee sinne ohuissa vaatteissa.
Muuta Ruotsiin kun siellä on paremmat tuet. Hyvää matkaa ja heippa. T: veronmaksaja
Etkö kykene pysymään poissa ja itsehillintäsi puutteiden vuoksi vaadit ketjua lopetettavaksi?