Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (842)

Vierailija
681/842 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi tunsin myötätuntoa ap:ta kohtaan. Varmasti oman yrityksen kaatuminen on trauma. Ja koko elintason romahtaminrn.

Sitten alkoi tulla kovin näppäriä vastauksia, asenne oli ylimielinen.

Epäselväksi on jäänyt ihsn oleellisiakin asioita. Miten voi olla työkyvytön mutta ei ole sairaslomalla?

Nyt tuntuu enemmänkin siltä, että kyseessä on ajankuluksi kirjoitettu tarina. Harmi sinänsä.

Olisi ollut kiva jutella eri paikkakunnista ja siitä missä oikeesti on mahdollista elää edullisesti.

Tämän kahinan jälkeen minä olen käynyt tällä palstalla monta kivaa keskustelua eri paikkakunnista. Lyhyiksihän ne lopulta aina jäävät kaikessa neutraaliudessaan, mutta hyviä ne silti ovat olleet.

Voi olla sekä työkyvytön että olla olematta sairauslomalla, mutta tämä ketju on jo vähän väljähtänyt, joten näitä epätavanomaisempiakaan yksityiskohtia on aika turha enää puida.

Ap

Vierailija
682/842 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole varmasti ensimmäinen joka tällaista pohtii, voisit varmasti sanoa ihan suoraan esim. Kelan luukulla tai työvoimatoimistossa että pohdit muualle muuttoa ja mietit miten se järjestyisi. 

Ja ehkä kannattaisi liikkua hieman eri puolilla, en tiedä ehdotettiinko Pohjanmaata, sielläkin on huokeat hinnat ja suht ok työllisyystilanne, tietenkin alasta riippuen. 

Itse mietin myös että ei tarvitse kovin kauas lähteä, esim Itä-Uusimaa ja tyylliin Kouvolan/Kotkan suuntaan on myös mukavia kyliä jossa asustelee (jopa vuokralla nykyåän) melko edullisesti. Taikka Lahteen päin, Orimattila/Myrskylä, Artjärvi tms. Sieltä pääsee ainakin käymään jos tarve pääkaupungissa. 

Tietenkin helpointa on jos on olisi joitain yhtymäkohtia jhk päin niin ehkä järjestyisi helpommalla. Mutta lähde käymään ensi vähän katselemaan maisemia ja mahdollisuuksia niin tiedät miltä tuntuu, jos kerran on auto käytössä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempihan se on työttömän asua jossain muualla kuin pk-seudulla, jos töitä ei sieltä millään löydy. Elämänlaatu ihan eri ja kaikki edullisempaa.

Eikä sitä tiedä, mitä mahdollisuuksia sitä kautta voi vielä löytyä. Ehkä saa puhtia kouluttautua kokonaan uudelle alalle, tai saa jopa töitä kun joka paikasta ei ole monta sataa muuta hakijaa kilpailemassa?

Pitkä ura on omalla alalla takana, mutta ikä ja kokemus ovat haitaksi, kun valtion hommista on kysymys. Hankin viime syksynä uuden tutkinnon vanhan täydennykseksi ja ammattiluvankin ihan muulle alalle, mutta ei löydy töitä. Olen jättänyt töistä haaveilemisen pakon edessä.

Kotiseudulta muuttaminen on pelottava juttu, kun ei ole rahaa eikä mitään muutakaan. Vapaaehtoisesti ja työn perässä muuttavilla on ihan eri tilanne. Jotenkin tuntuu siltä, ettei maakunnissa riemuittaisi, kun kolkuttelisin kunnantalolla sosiaalitoimiston ovea.

Ap

Kuullostaa ihan siltä, ettet ole 100% vakavissasi muuttamassa mihinkään. Ei aikuisen ihmisen tarvitse kysellä tällaisia. Toimeentulotuki maksetaan Kelasta, vain harkinnanvarainen kunnasta. Muutos astui voimaan jo vuosia sitten. Sosiaalityöntekijät on palkattu auttamaan ihmisiä.

Toisekseen pelkästään tänään tori.fissä on katsomillani muuttotappiopaikkakunnilla useammassakin ilmoituksessa maininta "Kelan vuokravakuus käy", "luottotiedot ei este" Muuttotappioalueilla on sadoittain tyhjiä vuokra-asuntoja eri kunnilla niille joilla ei ole omaisuutta yli Arava - rajojen, sieltä vaan valitsemaan. Taitaa jäädä muuttamiset monelta tekemättä siinä vaiheessa kun pitäisi aikeiden jalostua toiminnaksi ja todellakin muuttaa jonnekin toiselle puolelle Suomea ja aloittaa uusi elämänvaihe vieraassa ympäristössä ja vielä ilman työpaikkaa.

Jos ei ole aikomustakaan työllistyä, kannattaa vältellä Pohjanmaata/länsirannikkoa, katsoa työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot kunnittain - sivuilta ne kunnat joissa työttömyys on lähimpänä 20%.

Vierailija
684/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.

Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.

Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.

Ap

Etkö pystyisi lainaamaan rahaa muuttokustannuksiin, jos tuosta Kelan avustuksesta on kiinni? Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa muutossa? Kun itse muutin Jyväskylästä Turkuun, niin koko lysti maksoi reilusti alle 200e - siis pakun vuokran ja bensojen verran. Tietysti jos muuttofirma on ainoa vaihtoehto, niin kalliiksi tulee.

Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.

Työttömyys on saat*nasta.

Ap

Kirjat helvettiin muuttokuormasta, pelkkä tekosyy. Nyt on hyvä aika konmarittaa jos oikeasti aikoo muuttaa.

Vierailija
685/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.

Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.

Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.

Ap

Etkö pystyisi lainaamaan rahaa muuttokustannuksiin, jos tuosta Kelan avustuksesta on kiinni? Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa muutossa? Kun itse muutin Jyväskylästä Turkuun, niin koko lysti maksoi reilusti alle 200e - siis pakun vuokran ja bensojen verran. Tietysti jos muuttofirma on ainoa vaihtoehto, niin kalliiksi tulee.

Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.

Työttömyys on saat*nasta.

Ap

Kirjat helvettiin muuttokuormasta, pelkkä tekosyy. Nyt on hyvä aika konmarittaa jos oikeasti aikoo muuttaa.

Mutta mistä sitten saisi samanlaiset tilalle?

Ap

Vierailija
686/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitee, Rääkkylä ja Tohmajärvi ottavat ilomielin uusia asukkaita. Kannattaa hakea vuokra-asuntoa näiltä kunnilta. Eikä joudu kuntakokeiluun, jos on työtön ja jos on hyvä liikeidea, starttiraha-anomusta puolletaan. 

Vierailija
687/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan ne kirjat ja muut arvokkaat tavarat ovat olleet pakattuna siinä varastossa?

Yleisesti on ohjeena tavaroista luopumisesta puhuttaessa, että jos jotain tavaraa et ole tarvinnut tai käyttänyt noin vuoteen ei se ole kovin tärkeä.

Luultavasti et käytä sitä jatkossakaan.

Edelleen uskon, että suurin osa noista tavaroista on sellaisia joita et käytä tai tarvitse. Tai niille ei ole tilaa jos joskus sinne maakuntiin olet muuttamassa.

Vierailija
688/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haapavesi on konn pleissi ja Paltamo tosijjaa.

Vierailija
689/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuit harrastusvälineistä jotka täyttävät koko huoneen jos ne levittää.

Koska olet käyttänyt näitä harrastusvälineitä viimeksi. Mitähän nämä kaikoi ovat. Kerroit, että selkä on niin kipeä, ettei välillä liiku kuin silmät ja keuhkot.

Miten on mahdollista silloin harrastaa jotain niin ahkerasti, että harrastusvälineitä on koko huoneellinen.

Onko siis todellisuudessa niille koskaan enää käyttöä.

Jos joku kirjajylly on niin valtava, että vie koko seinällisen tilaa on epätodennäköistä, että se sama hylly sopii siihen muuttamaasi asuntoon. Asunnossa ei ehkä ole yhtään kokonaista vapaata seinää tms.

Kerroit, että huonekaluilla ja tavaroilla on ollut oma paikkansa. Käsitätkö, että se oli ennen. Et voi palata täsmälleen samanlaiseen elämään vaikka kuinka haluaisitkin.

Ymmärräthän, että sitä tarkalleen samankokoista " omaa paikkaa" ei löydy toisesta asunnosta.

Oletatko siis, että kun muutat niin kaikki ne säilömäsi tavarat sitten asettuvat ja mahtuvat kuin taikaiskusta uuteen asuntoon. Löydät jostainpäin Suomea täsmälleen samanlaisen asunnon kuin entinen. Ja sisustat sen aivan samoin kuin entinen.

Nämä jutut ovat niin epärealistisia ja mahdottomia käytännössä, että en löydä sanoja.

Sinä et nyt selvästi ymmärrä, mistä on kysymys. Minulla on ison kaksion tavarat. Onko niin, että maaseudulta ja pikkupaikkakunnilla ei ole asuntoja, joihin ison kaksion tavarat mahtuvat?

On aivan yhdentekevää, milloin minä olen mitäkin tavaraa käyttänyt ja miten usein. On yhdentekevää, mitä ne tavarat ovat. Ne muuttavat minun kanssani, koska muu ei ole monestakaan syystä mahdollista.

Ap, joka muuten osaa koota moduulikirjahyllyn

Mutta sinulle ei makseta tukia isoon kaksioon. Sinä saat pienen asunnon kyläraitin ainoasta kunnan vuokrakerrostalosta. Talosta, jossa ei ole hissiä. Hyvällä onnella kylästä, josta ei ole vielä lakkautettu kauppaa. Sinä et pääse töihin, vaan työkkäri pistää sinut kuntouttavaan työtoimintaan, johon kuljet bussilla. Joudut anomaan kaikki rahasi kelalta ja tekemään selvityksen kaikista menoista joka kuukausi. Autoa sinulla ei ole varaa pitää, koska kela ei maksa sinulle siitä toimeentulotukea. Joudut kylän silmätikuksi, jos sinut havaitaan hankalaksi.

Tällaista se köyhän elämä voi olla pikkupaikkakunnalla. Että mietipä vielä.

Alle 60m2 kaksioon saa as.tukea. Ja mahtuu paljon kirjoja.

Asumistuen neliörajat on poistettu jo aikapäiviä sitten. joka kunnalle on kelan sivuilla pdf - tiedostona listaus maksimivuokra eri henkilömäärille.

Vierailija
690/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei todellisuudessa ole tervetullut minnekään, koska pitkäaikaistyötön

Niin, mikäpä kunta haluaisi lisää maksuja työttömien muodossa. Mutta ei kait mikään lakikaan voi estää jos muuttaa haluaa? Vaikea löytää ensin työpaikka ja sitten etsiä kiireellä asunto. Kyllä helpompaa on ensin muuttaa ja sitten etsiä työtä.

Jokainen kuntaa saa asukkaasta valtionapuja. Jos on köyhä kunta, se voi silti jäädä tämän takia saamapuolelle vaikka maksaisikin Kelan sakkorahat päältä pois.

Vierailija
691/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan ne kirjat ja muut arvokkaat tavarat ovat olleet pakattuna siinä varastossa?

Yleisesti on ohjeena tavaroista luopumisesta puhuttaessa, että jos jotain tavaraa et ole tarvinnut tai käyttänyt noin vuoteen ei se ole kovin tärkeä.

Edelleen uskon, että suurin osa noista tavaroista on sellaisia joita et käytä tai tarvitse. Tai niille ei ole tilaa jos joskus sinne maakuntiin olet muuttamassa.

Minulle ei tulisi mieleenkään väittää tuntemattomalle ihmiselle, että tämän omaisuus on turhaa. Kaikenviimeksi näkemättä.

Vierailija
692/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautjärvi

Vierailija
693/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei tulisi mieleenkään väittää tuntemattomalle ihmiselle, että tämän omaisuus on turhaa. Kaikenviimeksi näkemättä.

En ole sanonutkaan, että kaikki omaisuus on turhaa.

Mutta sanon edelleen, että jos tavarat ovat olleet pakattuna varastoon (poissa käytöstä) jo pitkään, niin osa on turhaa.

Jos niille ei ole ollut käyttöä tänä aikana niin pitää kysyä itseltään miksi ei ole.

Miten on tullut toimeen ilman vai onko ostettu tilalle toinen vastaava tavara.

Vierailija
694/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konninkangas hyvä asua.

Vierailija
695/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sanon edelleen, että jos tavarat ovat olleet pakattuna varastoon (poissa käytöstä) jo pitkään, niin osa on turhaa.

Jos niille ei ole ollut käyttöä tänä aikana niin pitää kysyä itseltään miksi ei ole.

Jospa on vain ollut pakko tulla toimeen hyvin vähällä, kun tavarat ovat siellä varastossa. Ja kun ne otetaan sieltä pois, ne pääsevät heti käyttöön. Eivät kaikki ihmiset ole turhan rojun keräilijöitä.

Vierailija
696/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

<br />

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa on vain ollut pakko tulla toimeen hyvin vähällä, kun tavarat ovat siellä varastossa. Ja kun ne otetaan sieltä pois, ne pääsevät heti käyttöön. Eivät kaikki ihmiset ole turhan rojun keräilijöitä.

No tuota, tuota: muutin miehen vanhaan perintötaloon joka on siis täpö-täynnä tavaraa varmaan kolmen sukupolven ajalta, ainakin. Minulle rakkaat ja tärkeät kirjani ovat olleet nyt talon vintillä kohta 2vuotta. Siellä ne ovat ja minulle riittää toistaiseksi, että tiedän että ne ovat siellä. Joku vuosi tehdään täällä remppaa ja saan ne ehkä alakertaan. Mutta ei niistä kylläkään luovuta.

Vierailija
697/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä perintötaloon muuttanut ihminen tuskin oli köyhä.

Muuttokuormaan mahtuivat ne kirjat hyvin ja muutto sinällään ei tuottanut (uskoakseni) rahallisesti mitään ongelmaa.

Myöskin perintötalossa (uskoakseni) tosiaan on paljon ja asiallista tilaa niille kirjoille kunhan aika koittaa ottaa ne sieltä ullakolta.

Myöskin säilytys ullakolla on ilmaista.

Tilanne verrattaessa aloittajaan on aivan eri.

Hänellä ei ole välttämättä tiedossa suurta perintötaloa omille kirjoilleen ym. vaan ehkä vuokrayksiö

Myöskin muuttokustannukset tuottavat ongelmia.

Suuri muuttokuorma = suurempi kustannus.

Pieni muuttokuorma = pienempi kustannus.

Vierailija
698/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä perintötaloon muuttanut ihminen tuskin oli köyhä.

Muuttokuormaan mahtuivat ne kirjat hyvin ja muutto sinällään ei tuottanut (uskoakseni) rahallisesti mitään ongelmaa.

Myöskin perintötalossa (uskoakseni) tosiaan on paljon ja asiallista tilaa niille kirjoille kunhan aika koittaa ottaa ne sieltä ullakolta.

Myöskin säilytys ullakolla on ilmaista.

Tilanne verrattaessa aloittajaan on aivan eri.

Hänellä ei ole välttämättä tiedossa suurta perintötaloa omille kirjoilleen ym. vaan ehkä vuokrayksiö

Myöskin muuttokustannukset tuottavat ongelmia.

Suuri muuttokuorma = suurempi kustannus.

Pieni muuttokuorma = pienempi kustannus.

Sitä vain jaksetaan kuvitella sen sijaan, että luettaisiin. Jollei jaksa lukea koko ketjua, on parempi olla kommentoimatta - ei livenäkään työnnytä selittämään silloin, kun muut ovat keskustelleet jo tuntikausia. Tai jotkut kyllä työntyvät, eikä siitä mikään hyvää seuraa.

En mahdu yksiöön, joten en ole menossa yksiöön. Muuttokuorman kustannukset ja toteutus eivät ole ongelma. Omaisuudestani en luovu, vaikka satunnaiset palstailijat kuinka pitäisivät sitä tarpeettomana. Erityisesti ihmiset, jotka eivät arvosta kirjoja, voivat mennä ilmaisemaan itseään jonnekin muualle; minä en nimittäin arvosta yhtään ihmisiä, jotka eivät arvosta kirjoja. Tai ihmisiä, jotka eivät jaksa lukea. Ja takaisin tämän puheenvuoron ensimmäiseen virkkeeseen. :)

Ap

Vierailija
699/842 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaanaa pori. vieressä maailman upein hiekkaranta

Siis oletkö aivan hölmö?! Poriin ei tarvita enää yhtään työtöntä, köyhää tuilla eläjää.

Menköön vauraalle paikkakunnalle, jolla on varaa elättää. Pori olisi jo konkurssissa, ellei valtio olisi auttanut koronatuilla.

Vierailija
700/842 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki, lopetetaan TÄMÄN TROLLI AP:N ruokkiminen, ei hän ole muuttamassa mihinkään. Varsinkin jos itse on muuttanut paikkakuntaa vaikeammissa olosuhteissa, ymmärtää, että ap höpöttelee vain lämpimikseen pitkittääkseen keskusteluketjuaan.

Tulee varmasti myöhemmin muita muuttoketjuja, joissa joku OIKEASTI muuttamassa oleva kyseleeja kuulostelee niitä oikeita uuden elämän kannalta relevantteja asioita muista maakunnista, joista näkee ao. henkilön olevan tosissaan.