Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
741/835 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsiköhän aloittaja, että kaikki ehdottavat paikkaa, joka on kaukana heistä? Miksi itse ehdottaisin omaa kotikuntaani, jos tulija ei ole tulossa tienaamaan kuntaan lisää verorahoja vaan lähinnä käyttämään palveluita. 

Minusta aloitus oli hellyyttävä.  Suomalainen vaatimaton ja rehellinen ihminen kysyy - ei rehvastele vaan kertoo asiat juuri niin kuin ne ovat. Elämä ei ole helppoa.  Ja moni on täällä ehdotellut nimenomaan omaa kotikuntaansa. 

Kun katselee Helsinkiä, missä on vaikka minkälaista tulijaa ottamassa ja olettamassa asuntoa, elätystä, ulkomaanmatkoja tyyliin 3kk omassa kotimaassa (mistä kait jonkun fiktiivisen sotatilanteen vuoksi on ollut pakko päästä suomalaisen sosiaalitoimen täysylläspitoon) Se on sellaista röyhkeyttä ja kuviteltua oikeutusta kaikkeen ilmaiseksi täällä. Työhaluja tai ajatusta antaa jotain tälle yhteiskunnalle takaisin tasan nolla.

Vierailija
742/835 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Voit muttaa aivan minne haluat.

Itse olen asunut työn takia eri puolilla Suomea ja jokaisessa maan kolkassa on mukavia ihmisiä ja kaunista luontoa.

Itsensä elättävä saa toki valita, mutta saako tukien varassa elävä työtön?

Ap

Ilmoittaudut paikalliseen TE-toimistoon työnhakijaksi ja pistät samalla uudet hakemukset Kelaan työmarkkinatukea ja asumistukea varten. Systeemi toimii samalla tavalla koko Suomessa, ei vain Uudellamaalla. Ennen muuttoa pitää toki olla tiedossa jonkinlainen asunto uudella paikkakunnalla ja luultavasti hiukan puskurirahastoa erilaisia alkumenoja varten kuten muuttokulut ja erilaiset hankinnat uuteen asuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/835 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmajoki.

Vierailija
744/835 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oulu

Vierailija
745/835 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa oikeasti saa valita asuinpaikkaansa jollei ole rahaa.

Vierailija
746/835 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempihan se on työttömän asua jossain muualla kuin pk-seudulla, jos töitä ei sieltä millään löydy. Elämänlaatu ihan eri ja kaikki edullisempaa.

Eikä sitä tiedä, mitä mahdollisuuksia sitä kautta voi vielä löytyä. Ehkä saa puhtia kouluttautua kokonaan uudelle alalle, tai saa jopa töitä kun joka paikasta ei ole monta sataa muuta hakijaa kilpailemassa?

Pitkä ura on omalla alalla takana, mutta ikä ja kokemus ovat haitaksi, kun valtion hommista on kysymys. Hankin viime syksynä uuden tutkinnon vanhan täydennykseksi ja ammattiluvankin ihan muulle alalle, mutta ei löydy töitä. Olen jättänyt töistä haaveilemisen pakon edessä.

Kotiseudulta muuttaminen on pelottava juttu, kun ei ole rahaa eikä mitään muutakaan. Vapaaehtoisesti ja työn perässä muuttavilla on ihan eri tilanne. Jotenkin tuntuu siltä, ettei maakunnissa riemuittaisi, kun kolkuttelisin kunnantalolla sosiaalitoimiston ovea.

Ap

Ei kannata ajatella noin. Et olisi ainut etkä ensimmäinen samoista syistä pk-seudulta poismuuttava.

Itse asiassa tännekin on muuttanut juuri samoista syistä ihmisiä jonkin verran joka vuosi, joten et olisi mikään outolintu.

T. imatralainen.

Olen luullut, että työtön ei voi muuttaa vakituisesta asuinkunnastaan toiseen olemaan edelleen työtön. Onhan siinä käytännön hankaluuksiakin, kun ei rahaton pysty siirtämään muuttokuormaansa, eikä muuttoavustustakaan saa muuten kuin jälkikäteen - ja minä olen oppinut luottamaan siihen, että jos Kela voi jotain harkinnanvaraista evätä, sen se epää. Ja kun on rahaton, pienikin takaisku voi olla ylittämätön takaisku.

Ap

Kyllä muuttaa aina voi, mutta Kela ei taida avustaa muutossa, jos huviksesi muutat ilman järkevää syytä. Sinun pitää itse järjestää/maksaa muutto.

Muuttoavustusta ei tietenkänä saa, jos ei ole pakottavaa syytä. Työnhakeminen poikkeustapauksissa voisi sellainen olla, sehän selviää kokeilemalla. Vuokratakuissa sama homma. Ennen muistaakseni muuttoavustusta sai hakea uuden kunnan sosiaalitoimistosta, mutta nyt kun maksajana on Kela, luulisi olevan paremmat mahdollisuudet saada sitä.

Kaikki kannattaa tutkia etukäteen hyvin hyvin huolellisesti ja tarkasti, koska jos/kun rahat loppuu, niin löytää itsensä helposti kadulta.

Minä olen jo kerran löytänyt itseni kadulta. Tai autostani, mutta suurin piirtein sama asia oli kyseessä. En halua kokea sitä enää ikinä, koska silloin on hengenlähtö lähellä.

Tuota mainitsemaasi minä juuri tarkoitinkin: ilman pakottavaa tai edes hyvää syytä ei muutossa auteta, ja miksi autettaisiinkaan. Muutto maksaisi vähintään kaksi kertaa sen, mitä minä saan käteen kuukaudessa, joten ajatus pikkupaikkakunnalle lähtemisestä on turha. :(

Ap

Kannattaa tehdä jotain työtä vaihdantataloudessa niin että sinä saat joltakin pakettiautokyydin muuttokuormallesi ja sinä teet hänelle jotain muuta työtä. Hieman ihmetyttää, että paljonko sinulla oikein on tavaraa, jos muuttoauto maksaisi 2 x toimeentulo ja asumistuen. Opiskelijatkin muuttavat yleensä vuokrapakun avulla, eivätkä käytä muuttofirmoja.

Vierailija
747/835 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne muutti ap? Saiko jo pikkuhiljaa tarvaransa mukaan? Mikä seutu nyt osui arvonnassa kohdalle? Onko edullista j helpompaa elämää, ehkä jopa jotain työnsyrjää? Toivottavasti.

Vierailija
748/835 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositeltavii kohteit on Humppila, sekä Ypsäjä.

Vierailija
749/835 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaanaa pori. vieressä maailman upein hiekkaranta

Jos päihdeongelmaiset eivät ole ongelma.

No, sitten ei Suomea kannata harkita, jos ne on se ongelma?

Eiköhän täällä kohtuukäyttäjiä enempi ole,, oikeesti.

Paljon kivoja paikkoja on-ja hae jotain töitä. Alat viihtyä ja asetut.

Vierailija
750/835 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne muutti ap? Saiko jo pikkuhiljaa tarvaransa mukaan? Mikä seutu nyt osui arvonnassa kohdalle? Onko edullista j helpompaa elämää, ehkä jopa jotain työnsyrjää? Toivottavasti.

Ap paljastuimelko nopeasti mt-ongelmaiseksi provoilijaksi ja mitä ilmeisimmin edunvalvonnssa ja asui jossain sosiaalipalveluiden parissa. Ei siis mitään aitoa aikomusta muuttaa minnekään mutta monille muille tässä ketjussa on hyviä vinkkejä.

Vierailija
751/835 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asunut työn takia eri puolilla Suomea ja jokaisessa maan kolkassa on mukavia ihmisiä ja kaunista luontoa.

Ap

Tietenkin saa! Se on perustuslaillinen oikeus.

Vierailija
752/835 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa oikeasti saa valita asuinpaikkaansa jollei ole rahaa.

Saa valita ihan varojensa mukaan.

Vierailija
753/835 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiinnostaa minuakin. Toivottavasti ap ja muutkin ihan köyhät on päässeet muuttamaan!

Vierailija
754/835 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ilmoittaudut paikalliseen TE-toimistoon työnhakijaksi ja pistät samalla uudet hakemukset Kelaan työmarkkinatukea ja asumistukea varten. Systeemi toimii samalla tavalla koko Suomessa, ei vain Uudellamaalla. Ennen muuttoa pitää toki olla tiedossa jonkinlainen asunto uudella paikkakunnalla ja luultavasti hiukan puskurirahastoa erilaisia alkumenoja varten kuten muuttokulut ja erilaiset hankinnat uuteen asuntoon.

Lue ketju ja ap:n vastaukset. Hän on psyykkisesti sairas edunvalvonnassa ja viranomaiskontrollissa oleva trolli joka ei ole muuttamassa eikä muuttanut yhtään mihinkään.

Vierailija
755/835 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt ainakaan raha edellä mene yhtään minnekään, sillä pikkupaikkakunnilla on ihan toisen tason vielä pahemmat ongelmat. Mene mielenrauha edellä.

Vierailija
756/835 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lue ketju ja ap:n vastaukset. Hän on psyykkisesti sairas edunvalvonnassa ja viranomaiskontrollissa oleva trolli joka ei ole muuttamassa eikä muuttanut yhtään mihinkään.

Mitä sitten? Joku toinen voi olla.

Vierailija
757/835 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinais-Suomeen Turun ympäristön seudulle ei ainakaan kannata muuttaa. Jos et saa työtä, niin päädyt lopulta niille asuinsijoille, joille kunnat majoittavat kaikki sekopäänarkkarinsa.

Tampereen seudusta en tiedä, muuta kuin sen mitä lehdet kertovat, ainakin joidenkin työttömien auttamiseen kaupunki on panostanut, siinä mielessä parempi kuin Turun seutu, sillä Turun seudulla ei kyllä ulkopuolelta tulleita suvaita lainkaan. Tampereella siis on autettu ihmisiä töihin, lehtien mukaan ainakin. Voisin kuvitella että Tampereella on myös sen verran aikojen saatossa ollut ihmisvirtojen liikettä, että siellä ulkopuolelta tullut ei ole vihollinen kuten Turussa.

Toinen mahdollinen ihmisystävällinen seutu on Lahden seutu. Tosin työllisyystilanteesta en tiedä mitään, voi olla että aika heikko, mutta toisaalta, Lahdesta pääsee, jos onni sattuu potkimaan, hyvillä yhteyksillä myös pks:n suuntaan liikkumaan.

Jos Tampereen ja Turun välillä pitäisi valita, niin Tampere voittaa 100-0. Turku on niin epäystävällinen paikka kuin olla ja saattaa, junttia ja jotenkin outoa jengiä. Tampereella ihmiset ovat ystävällisiä, kaupunki on toimiva ja sijainniltaan hyvä. Joka paikkaan helpot ja hyvät yhteydet.

Vierailija
758/835 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole varmasti ensimmäinen joka tällaista pohtii, voisit varmasti sanoa ihan suoraan esim. Kelan luukulla tai työvoimatoimistossa että pohdit muualle muuttoa ja mietit miten se järjestyisi.

Sitä vaan halusin sanoa että työkkärin virkailijaa ei kiinnosta pätkääkään , mihin joku pitkäaikaistyötön muuttaa!

Eero Heinäluoman ajama tuki työn perässä muuttamiseen on ainoastaan ansiosodonnaista saaville. Siinä olikin todellinen poliittinen kompromissi! Annetaan tuki niille jotka ei sitä edes hae.

Vierailija
759/835 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin Savonlinnaan- Kerimäki akselille.

Vierailija
760/835 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Kärkölää tai Lahtea. Kumpikin on siedettävän matkan eli noin tunnin päässä pk-seudusta. Pystyy lähtemään nopeasti matkoille ja lennoille ja kavereita tapaamaan. Älä mieti sitä luottokelpoisuutta, Nyt on monella vuokranantajala tilanne, että ei saa vuokralaisia ja harkitsee muutakin.

Tätä kirjoitta helsinkiläinen, joka on työn perässä muuttanut Tampereelle, Lahteen ja Jyväskylään. Sun kaverit ei tule kylään Lahtea kauemmas. Viron reissut jää, jos olet kovin kaukana. Lentoreissut on hankalia kaikkialta muualta paitsi Turku ja Tampere, joista halpalentoyhtiöt sentään lentää johonkin.

Lahtea pienemmät kaupungit on kovin sisäänpäinlämpiäviä. Jos olet aito stadilainen, niin jotkut vieroksuu sitäkin. Ja et ehkä viihdy näissä pienissä, itsestään suuria luuloja omaavissa pikkukaupungeissa, kuten Jyväskylä.

Kärkölä on niin pieni, että jos alat osallistua siellä johonkin, kohta sut tuntee kaikki. Lahdessa on kiinnostava kulttuurielämä ja paljon urheilullisuutta, jos sellainen kiinnostaa. Vuokra-asuntoja hyvin tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi