Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
661/835 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on varasto täynnä arvokasta antiikkia, ei kirppistavaraa. Hän ei siis ole köyhä vaan pihi joka ei suostu realisoimaan omaisuuttaan. Kaikki tämä auttamishalu voitais suunnata johonkuhun joka on oikeasti pulassa

Kaikki Suomen paikkakunnatkin on jo lueteltu. Yrittää nyt päättää vaan. Työelämässäkin tarvitaan päätöksentekokykyä.

Vierailija
662/835 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut pari päivää ihan muissa hommissa, mutta ketju se täällä elää edelleen ja joku on jo esiintynytkin minuna. Hyvin mielenkiintoista. Kaksi asiaa nousee muita ylemmäksi: minun varastoni sisältö on päätetty porukalla sekä huikean arvokkaaksi että kaatopaikkatavaraksi, ja jollakulla on pakkomielle siitä, että minä olen joku tunnettukin kirjoittaja tällä palstalla. Minut on myös päätelty mieheksi, luonteestani on tehty kyökkipsykologian menetelmin analyysit ja jotkut tuntevatkin ihan samanlaisia ihmisiä kuin minä olen, höppänöitä mummeleita ja autisteja. Ilmeisesti minun kohdallani kyökkipsykologia tekee jonkinlaisia toistuvia U-käännöksiä, kun luonnekuvaukset eivät millään osu kohdalleen.

Kuusisataa kommenttia on iso määrä tekstiä. Ymmärrän kyllä, että kaikkea lukemaansa ei voi muistaa. Perusasiat kuitenkin kannattaisi pitää omassa mielessä niin, ettei tarvitsisi lähteä kuvitelmien konsensukseen mukaan. Varsinkaan, kun valtaosa keskustelun loppupuolesta tähtää vain minun lyttäämiseeni; olen jopa saanut alapeukkuja siitä, että olen hakenut työpaikkoja laidasta laitaan, mikä on aika huvittavaa.

Päivitän nyt vähän, semminkin, kun olen saanut uusia tietoja. Voitte sitten inhota minua vielä vähän enemmän. :)

Tavarani ovat muuttovalmiiksi pakattuina varastossa, joka ei maksa minulle mitään. Kuljetus onnistuu, kun asunto löytyy. Olen vastikään kuullut, että voin olla sijoillani ainakin syksyyn saakka, joten vaikka tämä asumismuoto on ikävä, siedän tätä kyllä toistaiseksi. Ajolähtöä ei ole. Käytettävissäni on kuitenkin köyhyysrajaa vähemmän rahaa eli olen köyhä. Ette edes tiedä, mitä olen tehnyt työkseni, joten on ihan turha selittää, että olisin siinä huono. On olemassa muitakin syitä työttömyyteen kuin se, että on "huono". Kaverittomuuteenkin voi olla muita syitä kuin se, että on ilkeä ja tyhmä.

Selkävammanikin on analysoitu. Ambulanssinkuljettaja mainitsikin, että tätä ei pysty kuvittelemaan, ennen kuin sen on itse kokenut. Ilmiselviä vakuutuslääkärin heimoveljiä on tällä palstalla monta: "Sinuun ei voi sattua, kun minä sanon, että sinuun ei satu!" Muut lääkärit ovat kyllä sitä mieltä, että jos nosto- ja kiertoliikkeet ovat jo muutaman kerran johtaneet sairauslomalle, ei kannata hakeutua tekemään niitä työkseen.

Teininä ihmettelin serkkuani, joka tykkäsi käydä keikoilla eturivissä kiljumassa äänensä käheäksi. Oli ihan sama, kuka oli esiintymässä. Sitä kuulemma vain ei voinut olla hyppimättä ja kiljumatta, kun muutkin siinä ympärillä hyppivät ja kiljuivat. Miten on, käyttekö te usein keikoilla? ;)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/835 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin aavistus, että tuskinpa sinä olet muuttamassa "maakuntiin".

Vierailija
664/835 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain jo asunnon.

Totta puhuen.

Ap

Vierailija
665/835 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on varasto täynnä arvokasta antiikkia, ei kirppistavaraa. Hän ei siis ole köyhä vaan pihi joka ei suostu realisoimaan omaisuuttaan. Kaikki tämä auttamishalu voitais suunnata johonkuhun joka on oikeasti pulassa

Kaikki Suomen paikkakunnatkin on jo lueteltu. Yrittää nyt päättää vaan. Työelämässäkin tarvitaan päätöksentekokykyä.

Pitäskö katsella Ikean lastulevyä loppuelämän ajan ettei vaan joku vauvailija ota tikkua perseeseen siitä, että köyhälläkin voi olla muutama kalliimpi pysyvä omaisuuserä?

Jos AP:lla oikeasti on vaikka pari arvokasta tuolia ja joku matto jotka kulkevat asunnosta toiseen, mitä järkeä niitä on realisoida kun ne ovat osa vakiosisustusta joka tuo iloa? Jos hän myy ne, ei niillä kauaa eletä kunnes ne on "syöty" ja sen jälkeen ollaan lähtötilanteessa.

Vierailija
666/835 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap siis ei ole työkuntoinen

Vierailija
667/835 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olekaan ollut muutamaan kuukauteen, mutta ennen pitkää taas olen. En kuitenkaan kantamaan tai kuokkimaan. Se ei liene kenellekään ongelma, koska yhtä minua kohti löytyy kymmenen rivakkaa nuorta tekijää.

Ap

Vierailija
668/835 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olekaan ollut muutamaan kuukauteen, mutta ennen pitkää taas olen. En kuitenkaan kantamaan tai kuokkimaan. Se ei liene kenellekään ongelma, koska yhtä minua kohti löytyy kymmenen rivakkaa nuorta tekijää.

Ap

silloin ei pitäisi voida olla työttömänä, jos ei ole työkuntoinen. Silloin pitäisi olla sairaslomalla

Vierailija
669/835 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jokos on ap paikkakunnan päättänyt? Vai vieläkö tahdot että luetellaan, varmaan muutama Suomen paikkakunta on vielä jäänyt mainitsematta?

Mitä tarkoitat tällä "Käytettävissäni on kuitenkin köyhyysrajaa vähemmän rahaa"? Eli siis mitä on? Siis yleisesti ottaen per kk vai käytettävissä muuttoa varten? Kun ymmärsin aiemmin ettei sinulla ole varaa muuttoon? Nytkö siis on? Vai ei? Vai jotain siltä väliltä?

Vierailija
670/835 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäskö katsella Ikean lastulevyä loppuelämän ajan ettei vaan joku vauvailija ota tikkua perseeseen siitä, että köyhälläkin voi olla muutama kalliimpi pysyvä omaisuuserä?

Jos AP:lla oikeasti on vaikka pari arvokasta tuolia ja joku matto jotka kulkevat asunnosta toiseen, mitä järkeä niitä on realisoida kun ne ovat osa vakiosisustusta joka tuo iloa? Jos hän myy ne, ei niillä kauaa eletä kunnes ne on "syöty" ja sen jälkeen ollaan lähtötilanteessa.

Pari arvokasta tuolia ja joku matto ei täytä kokonaista varastoa niin että sieltä ei saa sukkaakaan ulos. Koko ajan on sanottu että ap:n kannattaisi myydä kaikki paitsi välttämättömin. Pari tuolia ja matto varmasti sallitaan.

Ja jos tavaroita myymällä saisi ne muuttorahat niin eikö olisi järkevämpää helpottaa muuttoa sillä tavalla kuin kerjätä rahaa jotta saatais muutettua koko helkatin varasto, joka ei edes mahdu yksiöön?

Vierailija
671/835 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari arvokasta tuolia ja joku matto ei täytä kokonaista varastoa niin että sieltä ei saa sukkaakaan ulos. Koko ajan on sanottu että ap:n kannattaisi myydä kaikki paitsi välttämättömin. Pari tuolia ja matto varmasti sallitaan.

Ja jos tavaroita myymällä saisi ne muuttorahat niin eikö olisi järkevämpää helpottaa muuttoa sillä tavalla kuin kerjätä rahaa jotta saatais muutettua koko helkatin varasto, joka ei edes mahdu yksiöön?

Luepa kirjoitus numero 662, niin ei tarvitse kysellä erikseen. Nyt ei muuten puhuta nimenomaan parista tuolista ja matosta, vaan yksi kommentoija käytti niitä havainnollistamiseen.

Ap

Vierailija
672/835 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpajoissa on tietoo kirjoitti:

pikku kunnissa joudut heti TYÖ PAJA ASKARTELUUN  jossa sinut intekroidaan. epä sosiaaliseen viina ja huume porukkaan. työ pajat lähinnä päihteiden jakeluu tarkoitettuja pisteitä. 

Siis vaikka olis työpaikka, niin pakotetaan tuonne?

Vierailija
673/835 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työpajoissa on tietoo kirjoitti:

pikku kunnissa joudut heti TYÖ PAJA ASKARTELUUN  jossa sinut intekroidaan. epä sosiaaliseen viina ja huume porukkaan. työ pajat lähinnä päihteiden jakeluu tarkoitettuja pisteitä. 

Siis vaikka olis työpaikka, niin pakotetaan tuonne?

Tämän kysymyksen kaiken logiikan ja järjen puute kertakaikkiaan ällistyttää! Onko tämä ehkä vitsi, vai onko kysyjä tosissaan? Onko sulla jokin vakavakin aivovika, oikeesti?

Vierailija
674/835 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakuntiin---

Monessako maakunnassa ajattelit asua?

Vierailija
675/835 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi tunsin myötätuntoa ap:ta kohtaan. Varmasti oman yrityksen kaatuminen on trauma. Ja koko elintason romahtaminrn.

Sitten alkoi tulla kovin näppäriä vastauksia, asenne oli ylimielinen.

Epäselväksi on jäänyt ihsn oleellisiakin asioita. Miten voi olla työkyvytön mutta ei ole sairaslomalla?

Nyt tuntuu enemmänkin siltä, että kyseessä on ajankuluksi kirjoitettu tarina. Harmi sinänsä.

Olisi ollut kiva jutella eri paikkakunnista ja siitä missä oikeesti on mahdollista elää edullisesti.

Vierailija
676/835 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinais-Suomeen Turun ympäristön seudulle ei ainakaan kannata muuttaa. Jos et saa työtä, niin päädyt lopulta niille asuinsijoille, joille kunnat majoittavat kaikki sekopäänarkkarinsa.

Tampereen seudusta en tiedä, muuta kuin sen mitä lehdet kertovat, ainakin joidenkin työttömien auttamiseen kaupunki on panostanut, siinä mielessä parempi kuin Turun seutu, sillä Turun seudulla ei kyllä ulkopuolelta tulleita suvaita lainkaan. Tampereella siis on autettu ihmisiä töihin, lehtien mukaan ainakin. Voisin kuvitella että Tampereella on myös sen verran aikojen saatossa ollut ihmisvirtojen liikettä, että siellä ulkopuolelta tullut ei ole vihollinen kuten Turussa.

Toinen mahdollinen ihmisystävällinen seutu on Lahden seutu. Tosin työllisyystilanteesta en tiedä mitään, voi olla että aika heikko, mutta toisaalta, Lahdesta pääsee, jos onni sattuu potkimaan, hyvillä yhteyksillä myös pks:n suuntaan liikkumaan.

Vierailija
677/835 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat siis kuormittamaan jonkun muutenkin köyhän pikkukunnan taloutta? Olisiko syytä opiskella ammatti, josta löytyy töitä? Veronmaksajana minulla ei tulisi olla elatusvelvollisuutta aikuiseen loiseläjään, oli sitten kroonisesti miten laiska tahansa.

Vierailija
678/835 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis kuormittamaan jonkun muutenkin köyhän pikkukunnan taloutta? Olisiko syytä opiskella ammatti, josta löytyy töitä? Veronmaksajana minulla ei tulisi olla elatusvelvollisuutta aikuiseen loiseläjään, oli sitten kroonisesti miten laiska tahansa.

Vinkuva ja monkuva veronmaksaja? Onpas yllättävää.

Uuniin!

Vierailija
679/835 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä muuttoon ap.

Vierailija
680/835 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää AP:lle!

Minä tunnen empatiaa heikossa taloudellisessa asemassa olevia kohtaan. Ilkeilijät voi jättää omaan arvoonsa. Itse olen keskituloinen.

Asun Helsingissä ja minulla ei ole nyt pakkoa tai tarvetta muuttaa minnekään. Mies, ikää 50+. Olemassa olevien sosiaalisten kontaktien takia haluan pysyä ehkä lopun elämääni H:gissä. Jos elämä olisi vienyt Turkuun, Tampereelle tai muuhun paikkaan, olisivat sosiaaliset kontaktit sitten siellä.

Heinolaan voisin ehkä muuttaa. Siellä on kauniita paikkoja. Kaunis vesistö vieressä ym. Uimahalli, kirjasto, Lidl. löytyy. Heinolasta voisin esim. Onnibussilla matkustaa kohtuuajassa Helsinkiin. Ei joka päivä, mutta vaikka kerran kahdessa viikossa.